PaperModels.pl

Pełna wersja: Rozwijanie stożka tylko za pomocą Corela
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Długo zastanawiałem się czy jest sens zamieszczać tu taki tutorial. Prawdopodobnie temat powtórzył się już wielokrotnie, ale może komuś się to przyda.
Jednocześnie chciałbym Was prosić o opinię czy ten sposób rozwiązania zagadnienia nie zawiera błędów merytorycznych, oraz czy sam sposób przedstawienia tutorialu jest zrozumiały dla osób nie mających bliższego kontaktu z programem Corel Draw.

A więc do dzieła.

Jeśli znamy wymiary stożka, czyli średnice podstaw i jego wysokość możemy przejść dalej. Jeśli nie zaczynamy od początku.

Do programu importujemy zeskanowany w odpowiedniej skali plan lub zdjęcie elementu który chcemy rozwinąć. Dla przykładu zaimportuję zdjęcie pocisków.
[Obrazek: th_001.jpg][Obrazek: th_002.jpg]

Spróbujmy rozwinąć zaznaczony fragment pocisku.
[Obrazek: th_003.jpg]
Lewym Klawiszem Myszy (LKM) wyciągamy z bocznej i górnej linijki linie pomocnicze ograniczające wysokość i szerokość interesującego nas fragmentu.
[Obrazek: th_004.jpg]
Klikamy na wolnej części strony aby pozbyć się zaznaczenia i z listwy wybieramy przyciąganie do prowadnic.
[Obrazek: th_005.jpg]
Następnie za pomocą narzędzia prostokąta rysujemy wewnątrz linii pomocniczych prostokąt.
[Obrazek: th_006.jpg][Obrazek: th_007.jpg]
Aby znaleźć oś symetrii wyciągamy LKM linię pomocniczą do momentu zakotwiczenia się w centrum prostokąta.
[Obrazek: th_008.jpg]
Wyciągamy następną linię pomocniczą aby zaznaczyć szerokość górnej podstawy stożka.
[Obrazek: th_009.jpg]
Możemy już skasować bitmapę i narysowany prostokąt ( po zaznaczeniu LKM kasujemy klawiszem DELETE).
Ponieważ skan może nie być dokładny narysujemy połówkę stożka, którą następnie skopiujemy lustrzanie. Wybieramy narzędzie rysowania wielokątów i korzystając z przyciągania linii pomocniczych klikamy w czterech rogach rysując połówkę przekroju stożka.
[Obrazek: th_010.jpg][Obrazek: th_011.jpg]
Otwieramy boczny panel transformacji, wybieramy zakładkę odbić lustrzanych i zaznaczając LKM narysowany kształt kopiujemy jego odbicie z parametrami jak na trzecim zdjęciu.
[Obrazek: th_012.jpg][Obrazek: th_013.jpg][Obrazek: th_014.jpg]
Korzystając z narzędzia strzałki klikamy na obu obiektach z wciśniętym klawiszem SHIFT w celu ich zaznaczenia.. Następnie z górnej listwy wybieramy narzędzie spawania aby połączyć obiekty w jeden.
[Obrazek: th_015.jpg][Obrazek: th_016.jpg][Obrazek: th_017.jpg]
W ten sposób otrzymaliśmy symetryczny przekrój stożka ściętego.
W następnym kroku klikamy dwa razy na skrajnej prawej linii pomocniczej, aby umożliwić jej obracanie. Środek obrotu przyklejamy do prawego dolnego rogu figury i łapiąc LKM za linię obracamy ją do zakotwiczenia z boczną krawędzią obiektu.
[Obrazek: th_018.jpg][Obrazek: th_019.jpg]
Z górnej linijki wyciągamy linię pomocnicza do punktu przecięcia się linii pionowej i ukośnej.
[Obrazek: th_020.jpg]
Klikamy dwukrotnie na obiekcie aby umożliwić jego obrót i przeciągamy środek obrotu na przecięcie linii pionowej i ukośnej
[Obrazek: th_021.jpg]
Chwytamy za krawędź obiektu i obracamy go przyklejając do poziomej linii.
[Obrazek: th_022.jpg]
Musimy teraz dokonać niezbędnych pomiarów. Wybieramy narzędzie wymiarowania oraz styl wymiarowania pod dowolnym kątem. Dokładność ustawiamy na jedno miejsce po przecinku. Dwukrotnie klikając w rogach oraz przeciągając myszą ustalamy wymiary podstawy stożka oraz jego wysokości gdyby nie był stożkiem ściętym.
[Obrazek: th_023.jpg][Obrazek: th_024.jpg][Obrazek: th_025.jpg]
Musimy teraz wyliczyć wewnętrzny kąt rozwiniętej ściany stożka.
Mnożymy średnicę podstawy przez 180 i dzielimy przez wysokość nieściętego stożka.
A więc 16,3 x 180 / 29,5 = 2934 / 29,5 = 99,46

W następnym kroku za pomocą narzędzia okręgu rysujemy okrąg zaczynając od przecięcia linii ukośnej z pionową, trzymając jednocześnie klawisze SCHIFT I CTRL (aby okrąg był kołem i zaczynał się w miejscu przecięcia). Średnicę okręgu wyznacza punkt prawego dolnego rogu figury.
[Obrazek: th_026.jpg][Obrazek: th_027.jpg]
Zaznaczamy na belce wycinek koła oraz wpisujemy w dolnym okienku wyliczony kąt (99,46) i otrzymujemy rozwinięcie pełnego stożka
[Obrazek: th_028.jpg][Obrazek: th_029.jpg]
Klikamy strzałką w wolnym miejscu strony i rysujemy drugi okrąg w taki sam sposób jak poprzedni (przecięcie linii, SHIFT, CTRL). Średnicę okręgu wyznacza górny prawy róg figury.
[Obrazek: th_030.jpg]
Trzymając SHIFT za pomocą strzałki zaznaczamy oba utworzone obiekty.
[Obrazek: th_031.jpg]
Korzystając z narzędzia przycinania otrzymujemy gotowe rozwinięcie stożka ściętego.
[Obrazek: th_032.jpg][Obrazek: th_033.jpg]

Jak się cieszę, że chciało Ci się kiedyś to opisać!!! Przeczuwałem, że to musi być proste i jest! Dzięki wielkie i Tobie i moderatorom, za to, że mogłem znależć ten opis.
Bravo, Bravo, BRAVO. Szanowni Państwo. To jest genialne. Odtąd moje życie stanie się prostsze i piękniejsze. Piękny i super czytelny opis jak wykonać stożek, który jest nieodłącznym elementem modelarskiego fachu. A Pan RomanC ma u mnie już chyba nie po raz pierwszy kolejny DUUUŻY punkt do szacunkuBig Grin