02-02-2014, 10:11
Kiedy już znajdziemy upragniony czas na sklejenie modelu i w międzyczasie wpadliśmy na pomysł opublikowania naszej pracy będziemy musieli zrobić kilka zdjęć i wstawić je na forum. Nasz model jest przecież wyjątkowy i zasługuje na odpowiednią oprawę więc szybko chwytamy za aparat i nie zastanawiając się wykonujemy kilkanaście zdjęć, szybko wstawiamy je na forum i niecierpliwie oczekujemy na zachwyty i pochwały. Ale zamiast ochów i achów czytamy tylko wpisy w stylu „model na pewno świetny ale nie możemy tego zobaczyć bo nic nie widać”. A potem już tylko seria próśb o lepsze zdjęcia.
Idąc za radą jednego z forumowiczów postanowiłem spróbować zebrać kilka uwag na temat sposobu prezentowania naszej pracy w możliwie przystępny sposób.
Wykonany model (lub jego fragment) powinien być dobrze widoczny. Niby banał ale wcale nie jest to proste.
Najpierw zadbajmy o
1. Porządek w kadrze
Czasami podekscytowani wykonaną pracą i chęcią jak najszybszego zaprezentowania pracy robimy zdjęcie „jak leci” i wrzucamy na forum. Zdjęcie zrobione byle jak i pod światło.
Tymczasem w pierwszej kolejności należy zadbać o odseparowanie modelu od reszty „śmieci”
Już trochę lepiej ale model jest coś trochę mały. Zoom na obiekt i już jest trochę lepiej:
2. Odpowiednie naświetlenie
Niestety duże kontrasty przy tak dobranym świetle powodują, że we fragmentach zacienionych leżą ciekawe elementy zupełnie niewidoczne. W zasadzie należałoby dostawić przynajmniej drugą lampkę albo użyć komory bezcieniowej ale można sobie poradzić w inny sposób. Po bokach lampy ustawiamy coś co odbija światło np. białą kartkę papieru. Doświetlamy w ten sposób cienie
,
3. Nastawa aparatu
Dalej jednak mamy problem z ostrością. Jak widać punkt ostrości ustawiony jest na stanowisko kierowania a pozostałe fragmenty są rozmyte. Tutaj podziałamy głębią ostrości – zmieniamy nastawę przesłony na wartość 22 i już mamy pełny model ostry
Generalnie należy stosować jak najwyższe wartości przesłony. Najmniejsza wartość (np 2,8) dla danego obiektywu oznacza największe rozchylenie przesłony i analogicznie największa wartość (np 32) największe zamknięcie jej listków. Głębia ostrości czyli to jak daleko przed i za obiektem fotografowanym mamy obraz wyraźny zależy wprostproporcjonalnie do wielkości przesłony - 2,8 najmniejsza - 32 największa. Niestety wiąże się to z odpowiednio wydłużonym czasem naświetlania dobieranym przez aparat i dla tego potrzebujemy statywu.
4. Dobór tła dla modelu
Problem kadrowania oraz doboru nastaw mamy już za sobą ale pozostaje jeszcze zagadnienie tła do fotografowania. I tutaj ilu modelarzy tyle rozwiązań. Generalnie należy unikać jak ognia robienia zdjęć modeli na wszelkiego rodzaju serwetach, obrusach (zwłaszcza kwiecistych), w kuchni na tle suszarki do naczyń czy na półce z książkami. Musimy pamiętać, że widzów interesuje nasz model a nie jak żyjemy. Najczęściej umieszczamy nasz obiekt na macie do cięcia i to w zasadzie najczęściej w zupełności wystarczy jednak ładniej model prezentuje się na jednolitym barwnym kartonie. Kolor należy dobrać tak by żaden z elementów nie zlewał się z naszym tłem. Poniżej zdjęcia komina na tle trzech różnych barw.
, ,
Według mnie w tym wypadku najlepiej wygląda kolor niebieski ale czarny też ma swój urok
I na koniec bardzo ważny i często niedoceniany moment
5. Kadrowanie i obróbka
Też jest to pewien sposób na zwiększenie głębi ostrości. Jednak często kosztem jakości obrazu. Z dużego obrazu wycięty został najbardziej interesujący nas obiekt. Poza tym obraz został rozjaśniony i wyostrzony
,
Powyższe zasady na pewno można jeszcze uzupełnić o wiele uwag i rozwiązań ale wydaje mi się, że to co przytoczyłem w zupełności wystarczy aby nasza relacja czy galeria zyskała na przejrzystości i czytelności. A przecież o to nam wszystkim chodzi.
Ciąg dalszy nastąpi
Pozdrawiam
Idąc za radą jednego z forumowiczów postanowiłem spróbować zebrać kilka uwag na temat sposobu prezentowania naszej pracy w możliwie przystępny sposób.
Wykonany model (lub jego fragment) powinien być dobrze widoczny. Niby banał ale wcale nie jest to proste.
Najpierw zadbajmy o
1. Porządek w kadrze
Czasami podekscytowani wykonaną pracą i chęcią jak najszybszego zaprezentowania pracy robimy zdjęcie „jak leci” i wrzucamy na forum. Zdjęcie zrobione byle jak i pod światło.
Tymczasem w pierwszej kolejności należy zadbać o odseparowanie modelu od reszty „śmieci”
Już trochę lepiej ale model jest coś trochę mały. Zoom na obiekt i już jest trochę lepiej:
2. Odpowiednie naświetlenie
Niestety duże kontrasty przy tak dobranym świetle powodują, że we fragmentach zacienionych leżą ciekawe elementy zupełnie niewidoczne. W zasadzie należałoby dostawić przynajmniej drugą lampkę albo użyć komory bezcieniowej ale można sobie poradzić w inny sposób. Po bokach lampy ustawiamy coś co odbija światło np. białą kartkę papieru. Doświetlamy w ten sposób cienie
,
3. Nastawa aparatu
Dalej jednak mamy problem z ostrością. Jak widać punkt ostrości ustawiony jest na stanowisko kierowania a pozostałe fragmenty są rozmyte. Tutaj podziałamy głębią ostrości – zmieniamy nastawę przesłony na wartość 22 i już mamy pełny model ostry
Generalnie należy stosować jak najwyższe wartości przesłony. Najmniejsza wartość (np 2,8) dla danego obiektywu oznacza największe rozchylenie przesłony i analogicznie największa wartość (np 32) największe zamknięcie jej listków. Głębia ostrości czyli to jak daleko przed i za obiektem fotografowanym mamy obraz wyraźny zależy wprostproporcjonalnie do wielkości przesłony - 2,8 najmniejsza - 32 największa. Niestety wiąże się to z odpowiednio wydłużonym czasem naświetlania dobieranym przez aparat i dla tego potrzebujemy statywu.
4. Dobór tła dla modelu
Problem kadrowania oraz doboru nastaw mamy już za sobą ale pozostaje jeszcze zagadnienie tła do fotografowania. I tutaj ilu modelarzy tyle rozwiązań. Generalnie należy unikać jak ognia robienia zdjęć modeli na wszelkiego rodzaju serwetach, obrusach (zwłaszcza kwiecistych), w kuchni na tle suszarki do naczyń czy na półce z książkami. Musimy pamiętać, że widzów interesuje nasz model a nie jak żyjemy. Najczęściej umieszczamy nasz obiekt na macie do cięcia i to w zasadzie najczęściej w zupełności wystarczy jednak ładniej model prezentuje się na jednolitym barwnym kartonie. Kolor należy dobrać tak by żaden z elementów nie zlewał się z naszym tłem. Poniżej zdjęcia komina na tle trzech różnych barw.
, ,
Według mnie w tym wypadku najlepiej wygląda kolor niebieski ale czarny też ma swój urok
I na koniec bardzo ważny i często niedoceniany moment
5. Kadrowanie i obróbka
Też jest to pewien sposób na zwiększenie głębi ostrości. Jednak często kosztem jakości obrazu. Z dużego obrazu wycięty został najbardziej interesujący nas obiekt. Poza tym obraz został rozjaśniony i wyostrzony
,
Powyższe zasady na pewno można jeszcze uzupełnić o wiele uwag i rozwiązań ale wydaje mi się, że to co przytoczyłem w zupełności wystarczy aby nasza relacja czy galeria zyskała na przejrzystości i czytelności. A przecież o to nam wszystkim chodzi.
Ciąg dalszy nastąpi
Pozdrawiam