[R/G] Komatsu 830 E-AC Orlik - Wersja do druku +- PaperModels.pl (https://papermodels.pl) +-- Dział: Kartonowy świat. (https://papermodels.pl/forum-5.html) +--- Dział: RELACJE z budowy naszych modeli. (https://papermodels.pl/forum-11.html) +--- Wątek: [R/G] Komatsu 830 E-AC Orlik (/thread-9808.html) Strony:
1
2
|
[R/G] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 24-05-2017 Witam w nowej relacji. Tym razem postanowiłem trochę odpocząć od pancerki i farb. Wybór padł na maleństwo z Orlika, który mam zamiar skleić w standardzie. Tradycyjnie na początek okładka z laserami. Model zawiera części na 55 arkuszach B4 kartonu , dalsze 14 stron B4 to rysunki montażowe i opis, dodatkowo 1 arkusz "zapasu koloru". Model opracowany komputerowo przez Petera Urbana. Pierwsze wrażenie po obejrzeniu modelu to zupełny brak opisu i nie do końca jasne rysunki montażowe. Komatsu rozpocząłem od sklejania opon, które ze względu na bieżnik oraz napisy będą pomalowane. Poniżej zdjęcie oryginału w 1:1 Na początek wyciąłem wszystkie elementy które były na 12 arkuszach, a następnie sklejiłem „podstawe” opon Do klejenia boków opon zrobiłem kopyto, ponieważ mają one być wyoblone. Pomoże mi także w utrzymaniu symetrii. Tu mam małą sugestię dla osób sklejających ten model aby w części 1b na zewnątrz dorobić sobie ząbki które pomogą w doklejaniu części 1g Cześć 1g ma być wklęsła co można wywnioskować ze zdjęcia oryginału, a co nie jest pokazane w rysunkach montażowych. Ja je wyprofilowałem końcem noża olfa na gumce do mazania Gotowy pierwszy bok opony Bieżnik Kupione lasery są wycięte z tektury 1.6 mm a powinny być zrobione na tekturze 2,5 mm, a że różnica jest znaczna bo to prawie 2 mm na obwodzie zamówiłem dodatkowy zestaw bieżnika na tekturze 0,9 mm. Po wycięciu wszystkich elementów bieżnika powstały dwa ładne stosiki po 720 sztuk, które należało skleić ze sobą. Muszę przyznać że trochę roboty z nimi było ale efekt końcowy będzie dużo lepszy. i tak powstało 6 kół Pozostało dokleić lasery, napisy Michelin XDR + „bałwanki” Opony są gotowe i czekają na końcowe malowanie Rozpocząłem sklejanie felg ale postanowiłem poczekać na piasty aby je spasować. Model powstaje już w tradycyjnym dla mnie żółwim tempie, a co będzie dalej to się okaże. Pozdrawiam RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - qbas - 24-05-2017 Jak to dobrze móc zająć miejsce w pierwszym rzędzie ) RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - tomo11 - 24-05-2017 Ja także zasiadam. Niezłe bydle z tego wyjdzie. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Gregory - 25-05-2017 Kibicuje i podglądam. A kółeczka świetne RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - qbas - 25-05-2017 @darek12073: Komatsu 830E standardowo używa opon 40.00R57, opcjonalnie 46/90R57. Ta na zdjęciu największej na świecie jest sporo większa. Tak, widać na niej wyraźnie to wklęsłe przetłoczenie zaraz pod strefą bieżnika, aczkolwiek w oponach mniejszych, jest to mniej widoczne albo w ogóle. Moim zdaniem popatrz na zdjęcia lub filmy na YT (a jest ich sporo) i zwróć uwagę na opony, bo jak pamiętam z praktyki, aż takiego przetłoczenia nie było raczej RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - camilllo - 25-05-2017 Nie sądziłem, że tak szybko będzie relacja z budowy tego maleństwa . No to zasiadam na widowni bo ciekawe rzeczy się tu dzieją. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 16-06-2017 Dziękuję za wasze opinie. Co do opon tak pokazał to autor wycinanki na czeskim forum, niestety na tym etapie relacja padła. Więc raczej już pozostanę przy tej opcji, za dużo pracy włożyłem w te opony. Jedziemy dalej, sklejanie rozpocząłem od tylnej części ramy środkowy łącznik ramy podpory górnego pokładu kabiny W ten sposób mam sklejone pierwsze 6 części według numeracji, choć pominąłem niektóre drobne wystające elementy, które podejrzewam że mógłbym uszkodzić podczas obracania modelu. Zostaną doklejone jak rama będzie w całości. Niestety widać że to pierwszy standard od kilkudziesięciu lat. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Tommy T.B. - 16-06-2017 Moje zdanie w kwestii podjęcia przez Ciebie tego tematu oraz jakości sklejania już znasz. Mogę powiedzieć tylko tyle, że pokazałeś Nam na co Cię stać przy okazji budowy wczesniejszych modeli, więc sprawa standardu i wieloletniej przerwy w standardzie nie będzie dla Ciebie większym problemem. Pozdrawiam i życzę powodzenia RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - ges - 20-06-2017 Fajnie, że pojawiła się relacja ze sklejania tego modelu. Będę zaglądał. Powodzenia. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 01-08-2017 Dziękuję za wasze opinie, zawsze motywują do jeszcze lepszej pracy. Czas pokazać postępy pracy nad Komatsu. Przy okazji ostatniej aktualizacji zauważyłem na zdjęciach, że kolor retuszu jest nie najlepszy co udało mi się trochę poprawić. Sklejanie silnika rozpocząłem od miski olejowej, dalej powstał blok silnika z zaworami i kolektorem. Na górę będą doklejone dwa rozdzielacze. Niestety rudy rozdzielacza nie wyszły najlepiej Uchwyty silnika Na koniec pracy nad silnikiem skleiłem wentylator (o średnicy 6cm), szajby i pasek klinowy. Gotowy silnik czeka na dokończenie ramy, na razie nie chcę składać wszystkich elementów w całość, ponieważ model będzie dość duży jak na swoją skalę, zajmuję całą podkładkę A3. Pozdrawiam RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - ges - 01-08-2017 RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Piterkowiec - 02-08-2017 Silnik "bajera" jak to młodzi mówią. Brawo, w ogóle super robota RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 08-10-2017 Ges, Piterkowiec, dziękuję za Wasz wpisy, każda opinia jest cenna i zachęca do dalszej pracy. Czas pokazać postępy z budowy Komatsu. Na początek skleiłem skrzynie biegów. Cały zestaw, silnik wraz ze skrzynią biegów. Jak na model w skali 1:32 to jest ogromny, zdecydowanie większy niż silnik Famo w 1:25. Dalej powstały elementy przedniej ramy, dolny podest, ściany przednie oraz zespół reflektorów. W następnej odsłonie relacji, będę chciał pokazać model w całość. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 29-10-2017 Witam ponownie. Prace nad Komatsu posuwają się powoli do przodu. Skleiłem rury przewodów elektrycznych lamp oraz układ wydechowy, robiło się je dość dobrze wbrew moim obawą, ale zabawowa dopiero się zaczęła z pasowaniem do ramy. W między czasie poskładałem wszystkie elementy ramy, tłumiki wydechu dokleję na późniejszym etapie ponieważ nie wiem ile mają wystawać po za obrys modelu. Jak widać powstanie potężny kawał maszyny, jednocześnie cieszę się że nie mam go w skali 1:25, bo by mi biurka "brakło" :-). Pozdrawiam RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Gregory - 29-10-2017 Rury pierwsza klasa Model zaczyna nabierać mocy. Czy te pasek w silniku, za wiatraczkiem będzie z czasem naciągnięty, chyba że tak jest a planie? RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 29-10-2017 (29-10-2017, 01:48)Gregory napisał(a): Rury pierwsza klasa Model zaczyna nabierać mocy. Dziękuję za odpowiedz. Pasek będę jeszcze naciągał, było dobrze ale odpał mi rozrusznik i się obluzował. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 03-01-2018 Nowy rok rozpoczęty więc podsumuję co się jeszcze udało skleić w starym roku. Na początek tylni most Piasty kół tylnych, jak widać na pierwszym zdjęciu było trochę kółek do wycięcia. Amortyzatory tylnego mostu Zawieszenie przednie, tutaj wkradł się mały błąd w druku, część 38j została wydrukowana w kolorze żółtym a powinna być szara. Na szczęście łatwo było to poprawić Na koniec zbiorniki oleju oraz paliwa. Teraz muszę dokończyć koła i postawić to monstrum na kołach. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Tommy T.B. - 03-01-2018 Patrzę na te wszystkie elementy, podzespoły i dalej nie mogę sobie wyobrazić tego modelu... Przecież, to istne monstrum będzie. Nie brakuje Ci przypadkiem miejsca na biurku, czy może na podłodze sklejasz A tak na poważnie, rewelacyjna robota Darku RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - iras - 03-01-2018 Mistrzostwo ,super wykonanie ,czy to jest wszystko standard ? RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 15-03-2018 Czas przypomnieć o sobie. Iras tak to standard, tylko koła będą pomalowane ze względu na bieżnik oraz napisy. Tempo mam dość słabe, ponieważ brakuje czasu ale małymi kroczkami do przodu. Kontynuując prace, skleiłem chłodnice. Następnie powstała górna platforma dwie butle powietrza dwie skrzynie klimatyzator światła na koniec częściowo poskładany model (tu przepraszam za tło zdjęć oraz oświetlenie) Najbardziej w modelu irytuje mnie bak opisu, więc trudno mi nazwać niektóre elementy. Teraz czas na schody oraz bajerki których obawiam się najbardziej. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - ges - 16-03-2018 W oryginalnej wersji, opis szczegółowy pewnie był. Fajnie to wygląda. Kibicuję. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Gregory - 16-03-2018 Ale Ty to fajnie sklejasz RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Tommy T.B. - 22-03-2018 Fajne reflektory Darku P.s. Tobie to trzeba jednak czasami przypomnieć o sklejaniu... RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - darek12073 - 26-03-2018 Dziękuję za miłe słowa, w zasadzie po zastanowieniu się to jest mój pierwszy model który retuszuję odpowiednim kolorem, wcześniej robiłem tylko czarnym tuszem :-). Szkoda że ma tak dużą ilość błędów, nie pisałem o nich wcześniej ponieważ, myślałem że wynikają one z mojej nie dokładności. Zanim rozpocząłem sklejanie, znalazłem rozpoczętą relację na czeski forum i myślałem, że będę miał gdzie podglądać. Niestety Lukas po sklejeniu kół odstawił model na rok i teraz do niego powrócił. O jego uwagach można przeczyta TUTAJ Teraz mała aktualizacja Skleiłem szafę rozdzielczą. Ciekawe dlaczego jest tak duża, w końcu to tylko trochę większa ciężarówka. Podstawka szafy za krótka o 3 cm co widać na pierwszym zdjęciu. Ten błąd był na szczęście łatwy do poprawiania. Następnie skleiłem pierwszą drabinkę, która będzie przyklejona z tyłu platformy. Zadowolony z efektu sklejanie kolejną. Niestety czar prysł jak ją przymierzyłem do modelu i okazało się że jest za duża Jak widać po przyłożeniu stopni do dwóch pozostałych drabinek, także są za duże o ponad dwa milimetry. Nie jest to wina wycięcia laserów. Podejrzewam że ktoś zapomniał przeskalować tych elementów. Teraz będę musiał je narysować od nowa. RE: [R] Komatsu 830 E-AC Orlik - Gregory - 27-03-2018 A wyglądało tak słodko. Szkoda, że te drabinki nie pasują i Twojego czasu. Oby przyszłe błędy udało się wykryć przed faktem |