Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WAŻNA WIADOMOŚĆ OD ''KW Cartoon Model"
#1
Witam wszystkich.
UWAGA NA CAPON !! Testy wykonane przez środowisko modelarzy białostockich wykazały, że kolor czarny nie jest odporny na Capon. Dla modelarzy, którzy stosują technikę kaponowania arkuszy przed rozpoczęciem klejenia, rekomenduję lakier Humbrol Satin Cote, lub Matt Cote, rozcieńczony według potrzeby oryginalnym rozcieńczalnikiem Humbrol lub rozcieńczalnikiem do farb modelarskich " WAMOD".
Pozdrawiam.
Odpowiedz
#2
A mógł byś sprecyzować czy się rozmazuje, czy warzy czy co się z tym kolorem dzieje??
jak się tylko rozmazuje to może natryskowo da się jednak zacaponować :wink:
Odpowiedz
#3
Rozmazuje się i wysącza. Może przekłamać szarości i cienie, może osłabić jaskrawość i wyostrzenie efektów. Dlatego zalecam Humbrol.
Odpowiedz
#4
Cytat:UWAGA NA CAPON !!

Za późno :evil: już po ptokach :neutral: Confusedad: Cry
Odpowiedz
#5
uuu mocno popsułeś??
Odpowiedz
#6
Najgorzej to wyszedł ostatni arkusz z okładką na odwrocie...
To samo co z Bryzą, taki sam druk :???: .
Ze też nie miałem gdzie wymazać resztek Caponu :evil:
Odpowiedz
#7
oops >>Ceva przyślij go do mnie. Dam ci nowy.
Odpowiedz
#8
Dzięki za propozycję Confusedmile: . Odezwę się jak będą dostępne "plastiki" do Kobry.

ps.
Cytat:Cewa
ceva Cool
Odpowiedz
#9
ceva, możesz pyknąć fotkę obrazującą zniszczenia?
na macie: projekt X
Odpowiedz
#10
Spróbuję.

EDIT:
Chyba będzie coś widać.
[Obrazek: ff1cb6b5024e8070m.jpg] [Obrazek: e654267a385b6ab4m.jpg]
Niebieskie cienie powstałe na szarym spodzie i rozmazania czarnych linii.
[Obrazek: 2720419ff743f93cm.jpg]
Różnice w odcieniach szarego koloru po nieudanym kaponowaniu.
Odpowiedz
#11
Łii tam wygląda jak dobrze wyeksploatowana maszyna, która miała wiele styczności z czynnikami pogodowymi włącznie :mrgreen:
[Obrazek: luft-userbar.png]
Odpowiedz
#12
Ciekawe jak się zachowa wycinanka po zacaponowaniu wysuszonych arkuszy.

PS: czyżbyś zaczął kroić towarzystwo dla p38 ?
na macie: projekt X
Odpowiedz
#13
Hmmm...
Szkoda...
Ale jest to pewno wina zbyt świeżej farby drukarskiej...Myślę sobie,że po dobrym wyschnięciu ( gdzieś rok leżakowania :wink: ) nic by się nie stało... :roll:

Czyli jest to swojego rodzaju test cierpliwości modelarza... :wink:
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#14
Siemanos.

Wpadł mi w ręce ciekawy art. nt. schnięcia farb drukarskich ... jak widzę na czasie. Może Wydawcy się te informacje przydadzą, a może jeszcze komuś innemu.

Schnięcie farby offsetowej.
Farby offsetowe i typograficzne schną przez kombinację dwóch procesów - schnięcia fizycznego, poprzez wnikanie wewnątrz podłoża i schnięcia chemicznego, przez utlenianie tlenem zawartym w powietrzu.

Wnikanie wewnątrz podłoża.
W trakcie procesu drukowania, wkrótce po naniesieniu farby na podłoże, pewne składniki farby wnikają w podłoże. Są to ciekłe składniki farby, tzn. rozcieńczalniki mineralne lub pochodzenia roślinnego. Rozcieńczalniki mineralne, które są bardziej płynne wnikają szybciej niż rozcieńczalniki pochodzenia roślinnego. Wnikanie jest silnie uzależnione od typu zadrukowywanego podłoża (patrz artykuł o podłożach). Na papierach i kartonach szybkość i łatwość wnikania zależy od stanu powierzchni i porowatości podłoża. Im podłoże jest bardziej porowate, tym wnikanie szybsze. W przypadku podłoży nie chłonnych (np. kalka) lub syntetycznych wnikanie nie zachodzi. Schnięcie odbywa się wyłącznie przez utlenianie tlenem z powietrza.

Utlenianie (oksydacja).
To zjawisko chemiczne rozpoczyna się gdy wydruk opuszcza maszynę drukarską i cienka warstwa farby ma kontakt z powietrzem. Mechanizm polega na sieciowaniu olejów roślinnych i innych składników pochodzenia roślinnego przez tlen zawarty w powietrzu i jest podobny do zjawiska jełczenia tłuszczów roślinnych. W pierwszym etapie schnie tylko wierzchnia warstwa farby. W drugim etapie sieciowanie przebiega przez całą masę farby.
Mechanizm oksydacji może być przyspieszony przez:
używanie lotnych olejów mineralnych używanie olejów roślinnych o większej lub mniejszej zdolności schnięcia. Zdolność schnięcia wzrasta w następującym porządku: olej sojowy, olej lniany, olej drzewny. dodanie suszek.
Suszki to mieszaniny soli kobaltu, manganu lub innych metali, które umożliwiają schnięcie farby zarówno na powierzchni, jak i w masie. Używanie suszek w kombinacji z antyutleniaczami pozwala w zależności od proporcji uzyskać różnorodną zdolność schnięcia farby. Schnięcie wszystkich farb offsetowych i typograficznych przebiega według jednego lub obu powyższych mechanizmów. Przez ustawienie zdolności schnięcia farby można określić dominujący mechanizm wysychania. Farby Brancher są sklasyfikowane w trzech kategoriach: farby świeże (fresh, overnight), farby Półświeże (semi-fresh, semi-overnight) i farby szybkoschnące.

Farby świeże:
Te farby zawierają jedynie niewielkie ilości, lub nie zawierają w ogóle, suszek. Schną powoli, szczególnie w procesie utrwalania w masie. Puszki mogą być otwarte przez kilka dni, a farba może być pozostawiona w kałamarzu przez ponad 24 godziny, bez ryzyka utworzenia kożucha. Uwaga
Te farby mogą sprawiać problemy na niektórych podłożach, takich jak podłoża nie chłonne lub powlekane matowo.

Farby Półświeże:
Farby Półświeże zawierają pewne ilości suszek. Dlatego schnięcie przez oksydację zachodzi w nich szybciej niż w farbach świeżych. Druki wysychają szybciej, co umożliwia ich transportowanie, cięcie lub falcowanie kilka godzin po druku. Szybkość schnięcia zależy od warunków w jakich był prowadzony proces druku oraz od użytego podłoża.
Uwaga
Po około 12 godzinach od otwarcia puszki lub pozostawienia farby w kałamarzu, na powierzchni farby zaczyna tworzyć się kożuch. W celu wydłużenia tego czasu zalecane jest przykrycie farby w puszce celofanem i spryskanie kałamarza oraz wałków farbowych środkiem antyskinningowym.

Farby szybkoschnące:
Te farby zawierają większe ilości suszek i olejów łatwo sieciujących. Dlatego ich schnięcie w masie jest ekstremalnie szybkie. Z tego powodu zalecane są głównie do druku podłoży syntetycznych, powlekanych matowo i nie chłonnych.
Uwaga
Po otworzeniu puszki, na powierzchni farby bardzo szybko tworzy się kożuch. Należy zwracać uwagę, żeby zaschnięte kawałki farby nie dostały się do kałamarza farbowego. Może to powodować występowanie błędów w druku. Przy postoju maszyny dłuższym niż 30 minut należy spryskać kałamarz i wałki farbowe środkiem antyskinningowym. Chociaż najnowsze postępy w chemii pozwalają na opracowywanie farb o coraz lepszych charakterystykach, to należy być świadomym, że farba uniwersalna, nadająca się do wszystkich rodzajów podłoży nie istnieje. Z tego powodu opracowaliśmy wykres "Profil farby", który w jasny sposób pokazuje cechy każdej serii farb triadowych i pozwala na optymalny dobór farby do podłoża w procesie druku.

Jak wynika z powyższego art. skoro jest problem z niewysuszoną farbą to trzeba jej dać pooddychać. Rozepnijcie arkusze i rozłóżcie lub rozwieście w domu na jakiś tydzień. Powinno pomóc ... o ile chodzi o zbyt świeżą farbę, a nie o coś innego.
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
Moje projekty do pobrania za FREE. W pracy robię TO, a w domu TO, pomagam IM. This is my OCCUPATION
[Obrazek: userbar_czechy.jpg]
Odpowiedz
#15
Caponowałem nierozcieńczonym Super Caponem z Polifarbu Dębica Buffalo z wyd. AH tuż po ukazaniu się - na arkuszach jest sporo czarnego koloru w tym część plam kamuflażowych - nic się nie rozmazało . Wydaje mi się ,że wpływ na rozmazywanie się druku może mieć również rodzaj kartonu lub ilość użytego rozpuszczalnika i wiele inych czynników zależnych od tego kto wykonuje caponowanie :mrgreen: .
Z ostatnich informacji wydawcy grubość kartonu jest taka sama jak w Airacobrze z wyd.AH ,więc ten czynnik raczej nie ma wpływu na rozmazywanie się farby na arkuszach .
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  USS SELFRIDGE - pro model i PORTER - modelik Galo82 0 1,958 20-09-2018, 09:24
Ostatni post: Galo82
  Pierwszy model Gąsiennicowy Galo82 4 2,896 10-09-2018, 10:11
Ostatni post: skarczew
  Łoś -Fly Model 46 fishbed 4 3,938 29-12-2016, 11:20
Ostatni post: Rafael
  Lakier bezbarwny model master Roland 4 4,032 20-02-2015, 11:19
Ostatni post: air_22
  Model kartonowy z napędem elektrycznym ;) piotr0606 6 5,140 26-05-2012, 11:44
Ostatni post: piotr0606
  Model na technike Daiw321 5 4,964 19-04-2012, 09:11
Ostatni post: Kofi
  Narzędzia, kleje, model na początek-jak się zabrac za modelarstwo. dominik294 11 13,791 06-04-2011, 09:39
Ostatni post: Piterski
  Na jakim papierze drukować model? prezes01201 1 7,093 27-09-2010, 01:29
Ostatni post: Partyzant
  [Jak zrobić] Podstawka pod model JaCkyL 4 10,444 23-03-2009, 06:41
Ostatni post: JaCkyL
  Czy to dobry model na początek? Prośba o poradę xkubax 16 9,062 23-12-2008, 02:54
Ostatni post: xkubax

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości