Liczba postów: 70
Liczba wątków: 6
Dołączył: 07 2007
Witam! Pochwalę się robotami w toku. Jak w temacie jest to parowozownia dwustanowiskowa z "Kolei małych i dużych" nr 1\2008 projektu p. Sobela oraz do kompletu parowóz Tki3 z wydawnictwa "Zetka" Model Kartonowy nr 1\04, też jego projektu. Wszystko w skali 1\87.
Budynek skleja się przyjemnie, ale egzemplarz jaki posiadałem miał kilka błędów. Po pierwsze przesunięcie całego wydruku w górę ok. 3-4 mm na stronie z dachem i oklejkami okien, co spowodowało, że o tyle były te elementy przycięte. Po drugie narożne przypory (2 sztuki) zostały o jeden raz przekręcone za dużo i niestety, patrząc od przodu (duże wrota) były tylko na ten róg z lewej i drugi po przekątnej w dwóch kompletach, a zabrakło na pozostałe dwie.
Zdjęcia parowozowni i parowozu:
Był też jeden mój błąd. Zewnętrzną oklejkę muru nie potrzebnie podkleiłem na karton, no i wynikły z tego drobne problemy z dopasowaniem. Myślę, że wybrnąłem z nich obronną ręką. Ale w związku z błędem jaki opisałem wcześniej, o przesunięciu wydruku jako całości w górę, dorobiłem swoje oklejki okien o odpowiednich wymiarach. Podobnie rozwiązałem problem podpór, dokupiłem wydrukowane na papierze cegły i dorobiłem swoje podpory narożne oraz w ciągu muru. Oryginalne pozostały tylko nadproża okien oraz podmurówka.
Parowóz jest dobrze zaprojektowany i wydrukowany. Nie jest łatwy do sklejenia, nie polecam go początkującym. Będzie ustawiony na torze do parowozowni z otwartą dymnicą. Sklejam go w standardzie.
Do kompletu wykonuję jeszcze elementy p.pożarowe: skrzynia na piach, tablica z instrukcją, wiadro, szufla do piachu, bosak oraz tłumnica. Skrzynie mam już gotową, pracuję nad resztą wyposażenia. Zrobiłem ją z kawałeczków forniru pociętego na odpowiednią długość i pomalowałem farbą akrylową. Pokrywę przykryłem kawałeczkiem bibułki papierosowej wstępnie pomalowanej na "blaszany" kolor, a dopiero po przyklejeniu razem z resztą skrzyni na czerwono (nie za mocno, aby było widać jej "blaszaność"). Zostało mi jeszcze naniesienie napisu oraz spatynowanie. Ale to będzie dopiero jak wszystko umieszczę na miejscu.
Zdjęcia skrzyni
Wykonałem też sam piec widoczny we wnętrzu oraz zakończenie ślepego toru. Ale te elementy opiszę dokładniej w innych postach.
Przepraszam, że tak się rozpisałem, ale to wszystko buduję od lipca zeszłego roku, bardzo powoli, no i zebrało się trochę uwag, które trzeba było napisać.
Pozdrawiam
Tegwoj
Liczba postów: 1,679
Liczba wątków: 69
Dołączył: 02 2008
Widziałem, macałem wygląda to naprawdę fajnie. :milbravo: :milbravo: :milbravo: :milbravo:
Liczba postów: 51
Liczba wątków: 4
Dołączył: 04 2008
Mnie też się podoba. Czekam z niecierpliwością na dalsze fotki.
Pozdrawiam
Ewa
Liczba postów: 2,112
Liczba wątków: 136
Dołączył: 01 2008
Bio: QWKAK-Warszawa.
Brawo za podjecie ciekawego tematu.Ale....jest kilka ale.Ode mnie.-kolejowego maniaka. Skrzynia na piasek sklejona bardzo niechlujnie,mam wrażenie że na szybko.Szczególnie uchwyty boczne.Parowozownia-okna. Nie miałeś sztywnego PCV? Wystarczylo dociąc byle jaka okladkę. Parowóz.-Wyciąłeś wejścia,należało wyciąć szyby.Model dużo by zyskał.Zeby nie bylo ,że tylko narzekam ,tło bardzo dobre,budynek mimo problemów trzyma wymiary. Daj na dach kilka pasków papieru xero i je pomaluj na ciemniejszy kolor. Będą imitowały papę, i realizm większy.
Kościół winien być oddzielony od państwa, nie wolno mu zajmować się kształceniem młodzieży. Naród winien być panem własnego losu i jego prawa powinny być nadrzędne wobec praw Kościoła. Żadna religia nie może im przeczyć, odwołując się do prawa boskiego, przeciwnie, każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród.
Tadeusz Kościuszko (1746?1817) generał, bohater Stanów Zjednoczonych
Liczba postów: 5,389
Liczba wątków: 124
Dołączył: 12 2009
Bardzo, bardzo przyjemna dioramka; wprowadza w jakiś nostalgiczny nastrój. I patrząc na nią odczuwam, że coś z życia bezpowrotnie umknęło...
Pamiętam jeszcze olbrzymią parowozownię Gdańsk - Zaspa z obrotnicą i piękną wieżą ciśnień (nb stoi ona do dnia dzisiejszego w sąsiedztwie budowanego na jakieś tam mistrzostwa zupełnie zbędnego stadionu). Przez parę lat na terenie tej parowozowni stało kilkadziesiąt parowozów różnych typów - powoli odchodziły one w nicość, aż odeszły wszystkie.ŻAL...
Był też w Gdańsku dworzec kolei wąskotorowej, który początkował sieć kolei wąskotorowej na całe Żuławy wraz z przyległościami.Jeździły tam śmieszne i rozczulające swoją dzielnością parowoziki - samowarki. Gdzieniegdzie odnaleźć można ślady torowisk, czy przystanków tych kolei. Szczątkowe pozostałości wąskotorówki są jeszcze na Mierzei Wiślanej jako sezonowa atrakcja turystyczna, ale parowozu - samowarka chyba już nie ma. Na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach jest (jeszcze!) skansen starego taboru kolejowego, ale jest on zagrożony likwidacją - brak kasy!
Ech, wspomnienia...
Pozdrawiam i dziękuję - ZbiG -
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Liczba postów: 70
Liczba wątków: 6
Dołączył: 07 2007
Witam!
Dziękuję za miłe słowa.
AndrzejuPx48, parowóz już miał tak zaprojektowane drzwi i wyciąłem jak były, w środku widać było tylko biały karton i celem wzmocnienia konstrukcji oraz poprawy wyglądu budki podkleiłem w środku czarnym brystolem barwionym w masie. Z oprzyrządowania były tylko manometry i nastawnik (chyba tak ta dźwignia się nazywa) odcięcia pary. Nie czułem się za bardzo na siłach (jeszcze ) aby coś dodać od siebie w środku.
Dach budynku będzie poprawiany, nie dokleiłem jeszcze wywietrzników i komina właśnie z myślą o wykonaniu papy. Okna, no cóż, mea culpa, zastosowałem co miałem pod ręką czyli folię z papierosów.
Skrzynia na piach w rzeczywistości ma wymiary ok. 12/6/6 mm i na zdjęciu jest sporo powiększona, no ale to nie tłumaczy dlaczego ją tak kiepsko wykonałem, Postaram się jeszcze poprawić.
Skleiłem ją z przyciętych pasków forniru o długości 12 oraz 6 mm szerokości 2 mm. Jak próbowałem wycinać boki o potrzebnych wymiarach to materiał mi się rozwarstwiał pomiędzy słojami mimo wysycenia go wcześniej klejem (BCG). Suchy trzaskał jeszcze szybciej. Uchwyty są już pomalowane.
Mam zamiar stylizować dioramę na lata 20/30 zeszłego wieku i moje pytanie do Ciebie brzmi czy występowały w tamtych latach na stacjach , parowozowniach itp. skrzynie i tablice p-poż. z wyposażeniem jak opisałem w pierwszym poście. Nie chciał bym strzelić babola, a zdjęć szukałem wszędzie ( internet, KMiD itd.).
Pozdrawiam
Tegwoj
Liczba postów: 2,112
Liczba wątków: 136
Dołączył: 01 2008
Bio: QWKAK-Warszawa.
Oczywiscie ,sprzęt p poż byl na każdej/szanującej się/ stacji. Postaram sie pokazać zdjęcia stojaka. Na pewno byly wiadra malowane na czerwono i bosaki./długie kije z hakiem/.
Kościół winien być oddzielony od państwa, nie wolno mu zajmować się kształceniem młodzieży. Naród winien być panem własnego losu i jego prawa powinny być nadrzędne wobec praw Kościoła. Żadna religia nie może im przeczyć, odwołując się do prawa boskiego, przeciwnie, każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród.
Tadeusz Kościuszko (1746?1817) generał, bohater Stanów Zjednoczonych
Liczba postów: 70
Liczba wątków: 6
Dołączył: 07 2007
Dziękuję Andrzeju, o barwie to wiem, zdjęcia zawsze przydatne. Nie wiem tylko czy w zestawie był koc p-poż. (azbestowy, bądź z innego materiału) oraz tłumnica do gaszenia np. płonącej suchej trawy.
Pozdrawiam
Tegwoj
Ps. Zdjęcia jak by nie stały na drodze "copyrajty" wrzuć do wątku, nie obrażę się, a może komuś się przydadzą.
T.
Liczba postów: 70
Liczba wątków: 6
Dołączył: 07 2007
Witam!
Czas na małą aktualizację prac. Wszystkie zdjęcia wykonane z PPM*.
1) Tablica p-poż. z instrukcją i kocem od fronty i tyłu:
2) Skrzynia na piach:
3) Wiadro oraz szufla do piachu:
4) Oraz całość:
* - PPM - podstawowy przymiar modelarski
Przepraszam za kolorystykę zdjęć, ale monitor ostatni fika mi koziołki i niezbyt dobrze oddaje barwy. Jedynie ostatnie zdjęcie jest dość dobrze zbliżone do oryginału.
Pozdrawiam
Tegwoj
Liczba postów: 2,112
Liczba wątków: 136
Dołączył: 01 2008
Bio: QWKAK-Warszawa.
Dobrze wygląda.
Dodaj tylko jeszcze bosak strażacki.Obowizkowo musi wisieć /poziomo/ pod daszkiem.
Kościół winien być oddzielony od państwa, nie wolno mu zajmować się kształceniem młodzieży. Naród winien być panem własnego losu i jego prawa powinny być nadrzędne wobec praw Kościoła. Żadna religia nie może im przeczyć, odwołując się do prawa boskiego, przeciwnie, każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród.
Tadeusz Kościuszko (1746?1817) generał, bohater Stanów Zjednoczonych
Liczba postów: 1,027
Liczba wątków: 53
Dołączył: 09 2008
Przepraszam panią,czy ta chusteczka pachnie chloroformem? :-)
Liczba postów: 5,389
Liczba wątków: 124
Dołączył: 12 2009
Bezwzględnie fajna rzecz. Będę jednak trochę upiredliwy, ja, stary zrzęda: kolor! (A raczej jego odcień).
...a poza tym pozdrawiam i z przyjemnością kontempluję - ZbiG -
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Liczba postów: 70
Liczba wątków: 6
Dołączył: 07 2007
Andrzeju bosak i tłumnica będą obowiązkowo, ale na wczoraj ich wygląd był niezdatny do pokazania. ZbiG wiem o zdjęciach, ale jak pisałem monitor mi trochę szwankuje i przekłamuje kolory. Jak dojdę co mu jest to podmienię na lepsze.
Pozdrawiam
TYegwoj
|