Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 5 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R/G] Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, czyli metr szczęścia - FINAŁ
Oprócz tego, że "och", "ach" i "mega" zapytam o ten biały "nalot, który pojawił się na lewej osłonie, przy tych gniazdach śrub - to efekt jakiegoś zamierzonego działania ? Na wcześniejszych fotkach tego nie było...
Odpowiedz
Kilminster, ten nalot to efekt zamierzony i zawsze był, tylko nie zawsze jest tak widoczny. To zależy od kąta patrzenia i od oświetlenia, im więcej słońca, tym bardziej widać. Porównaj sobie te 3 fotki:

[Obrazek: IMGP4468_zpsjy2f40cp.jpg]

[Obrazek: IMGP4717_zps0eqjmzut.jpg]

[Obrazek: IMGP3444_zps48ad5425.jpg]

Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Z tego co wiem to te miejsca to wyczystki i może stamtąd wyciekać trochę wody kotłowej a białe zabarwienie to chemia wlewana do tejże wody by zmniejszyć osiadanie kamienia kotłowego na płomienicach i płomieniówkach.
Odpowiedz
Dzisiaj dalszy ciąg dłubaninki, ulepiłem przepustnicę zaworową, to ten element z dźwigniami w kształcie litery V oraz kurki probiercze z lejkiem odpływowym, to te 3 kraniki z małymi rękojeściami.
Przepustnica służyła do sterowania dopływem pary do silników, co miało wpływ na prędkość parowozu. Kurki probiercze służyły do kontroli poziomu wody w kotle parowozu. "Kontrola ta ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa obsługi parowozu. Przepisy kotłowe stanowią, że poziom wody ponad podniebieniem nie powinien być niższy niż 10 cm. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do nadmiernego rozgrzania ścian paleniska, skutkiem czego może być ich wydęcie lub nawet eksplozja kotła. Na każdym parowozie powinny być dwa urządzenia wskazujące poziom wody, działające niezależnie od siebie. Zasadniczo stosowane są dwa rodzaje takich przyrządów: są to kurki probiercze oraz wodowskaz." (Cytat z parowozy.net)

I kilka fotek 

[Obrazek: IMG_0861_zpsm7ftdhqk.jpg]

[Obrazek: th_IMGP4834_zpspyj8p8iv.jpg] [Obrazek: th_IMGP4763_zpsl0q8mxxo.jpg] [Obrazek: th_IMGP4760_zpsisabem48.jpg]

[Obrazek: th_IMG_0895_zpsxzzpii7p.jpg] [Obrazek: th_IMG_0872_zpseikcxi4k.jpg] [Obrazek: th_Img_0863_zpsft7k7vxb.jpg]

[Obrazek: Imgp4841_zps902x4d87.jpg]

Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Po małej przerwie dzisiaj kolejna porcja ulepków. Dorobiłem dysze piasecznic wraz z rurami, które doprowadzają piasek pod koła oraz różne "zegary", a dokładniej manometry, które pokazują ciśnienie m.in. w kotle, w skrzyni suwakowej silnika, w układzie hamulcowym i ogrzewania. Wszystko maleństwo, dysze na pierwszym zdjęciu mają w największym wymiarze 7 mm, a największy manometr ma 8 mm, a najmniejszy 4,5 mm.

Zdjęcia robione jak zwykle w różnych ustawieniach dwoma aparatami.

[Obrazek: IMG_0967_zpscpnj3j3k.jpg]

[Obrazek: th_IMG_0969_zps6mt0n8tb.jpg] [Obrazek: th_IMG_0914_zpstlch4lto.jpg] [Obrazek: th_IMG_0944_zpsr0jxskwc.jpg] [Obrazek: th_IMG_0923_zpssn83ijuh.jpg]

[Obrazek: th_IMG_0956_zpsqaka47pd.jpg] [Obrazek: th_IMGP4976_zpsksd971zi.jpg] [Obrazek: th_IMGP4970_zpstzalvq0t.jpg] [Obrazek: th_IMGP4988_zpsv0ghxt1z.jpg]

[Obrazek: th_IMG_1018_zpsabccqgd6.jpg]

[Obrazek: IMG_0988_zpswmmmytix.jpg]

[Obrazek: IMG_1065_zpsb0qvgzln.jpg]
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Przedostatnie zdjęcie... kto Ci uwierzy, że to model?!?!?!
...dobrze, że jeszcze nie skończyłeś to widać puste miejsca i karton  :milbravo:
Odpowiedz
Lato w pełni, ale coś tam dłubię. Tym razem zaprezentuję, jak wykonałem różne zawory na zewnątrz kotła. Są to zawory zasilające i p.poż.

Pierwszym można całkowicie zamknąć dopływ wody do kotła. Po co ?  "Woda dostarczana do kotła przez każde z urządzeń zasilających, przejść musiała przez zawór zasilający, osobny dla każdego urządzenia. Zawór zasilający stanowi połączenie dwóch zaworów w jednym kadłubie: zaworu zwrotnego i odcinającego. Zawór odcinający jest podczas pracy kotła stale otwarty, a zamykano go ręcznie wyłącznie w przypadku awarii lub nieszczelności zaworu zwrotnego. Zawór zwrotny natomiast otwiera się pod naciskiem wody podawanej z zewnątrz i zamyka się zaraz po zakończeniu pracy urządzenia zasilającego. (cytat ze strony parowozy.net)

Do zaworu p.poż. można było podłączyć wąż i wodą ugasić ogień lub umyć parowóz.

[Obrazek: th_IMG_1122_zpscsnoyaol.jpg] [Obrazek: th_IMG_1116_zpsquc3zbs0.jpg] [Obrazek: th_IMGP5169_zpshqd98da5.jpg]

Zrobiłem też element, którego w wycinance nie ma w ogóle, ale jak spojrzycie na pierwsze zdjęcie oryginalnego parowozu, umieszczone w pierwszym wpisie tej relacji, to widać, że za kominem jest takie "ustrojstwo" Jest to zewnętrzny fragment przegrzewacza pary (chyba), ale nie mam pojęcia, do czego to służyło. Umieszczone pod spodem lejki odpływowe sugerują, że przez te zawory (?) wydostawała się woda.

[Obrazek: th_IMG_1119_zpscchoyfq9.jpg] [Obrazek: th_IMG_1107_zpskmwbdrwq.jpg] [Obrazek: th_IMGP5164_zpsspxayjha.jpg]

A tutaj kilka zdjęć obrazujących położenie tych elementów:

[Obrazek: th_IMG_1142_zps0hg1f1co.jpg] [Obrazek: th_IMG_1130_zpskrvnrc0g.jpg] [Obrazek: th_IMG_1128_zpsl1o1ww4z.jpg] [Obrazek: th_IMG_1125_zpstmg6u1ta.jpg]

[Obrazek: th_IMGP5150_zpsvmkcsets.jpg] [Obrazek: th_IMGP5148_zpsqqofmxxx.jpg] [Obrazek: th_IMGP5142_zpsh36yrnus.jpg]


[Obrazek: IMG_1166_zpsyqfna49e.jpg]

[Obrazek: IMG_1163_zpsyr0pazcn.jpg]

Rury doprowadzające wodę do kotła będą przedłużone do budki, jak zostanie ona przyklejona na stałe.
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Ciepło jak na pustyni w Afryce, ale karawana idzie dalej. Nie wiem, czy dzisiaj przez te upały komuś się chce działać na forum, ja przemogłem się i wstawiam następne fotki. W końcu takie upały to pikuś, w porównaniu z temperaturą, która latem panowała w budce maszynisty. Pomyślcie jaka to musiała być ciężka służba, na takim parowozie. Dzisiaj kolejny etap przy odtwarzaniu właśnie stanowiska pracy załogi parowozu. Zrobiłem taką rurę dookoła kotła z różnym zaworami, głowicą i inżektorem poziomym. Mam dość mgliste pojęcie do czego to służyło. Nazwy elementów sugerują, że miało to związek z parą i pewnie służyło do jej rozdzielania i transportowania do urządzeń, które były nią napędzane lub ogrzewane. Trochę było zabawy z dopasowaniem wszystkiego, by nie było problemów z nałożeniem budki, ale jak widać na ostatnie fotce, dałem radę, nawet miałem milimetr luzuSmile

[Obrazek: th_IMG_12841_zpsksvrfa2m.jpg] [Obrazek: th_IMG_12541_zpsfcwtfgli.jpg] [Obrazek: th_IMG_12661_zpsb1tlf3xa.jpg]

[Obrazek: th_IMG_12421_zpsot3vwned.jpg] [Obrazek: th_IMG_12331_zpsv3n1ssje.jpg] [Obrazek: th_IMG_12121_zpsa0ywlfu8.jpg]


[Obrazek: IMG_12901_zpsqzywrhq0.jpg]

[Obrazek: IMG_11791_zpsf1zkv2z1.jpg]
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
ja chyba zacznę pić wódkę Big Grin
rdzewieją: Sd.Kfz 251 A WURFRAHMEN 40 (GPM 10/2010) | JAGDPANZER IV Ausf.F (Modelik 11/06) | XP-61E (Orlik 11/2009)

się robią: StuG 40 F OSTKETTEN (GPM 13/2009) | Ju-88 C-6 Nightfighter (KA 5-6/2012)
Odpowiedz
(05-08-2015, 08:43)raziel79 link napisał(a): ja chyba zacznę pić wódkę Big Grin
Też podejrzewałem, że na trzeźwo się nie da takich rzeczy robić ;-)
Odpowiedz
Jeszcze maszynista miał jako tako, ale ten który sypał węgiel, to dopiero miał cudowne przeżycia (palacz?). Nie dość, że trzeba przesypać kilka ton na służbę, to na dodatek trzeba było odpowiednio, by węgiel był dobrze rozprowadzony. Model jak zwykle super Smile
Odpowiedz
Tak, węgiel sypie palacz, ew. pomocnik. Te elementy na kotle, połączone drutem, w drugim rzędzie fotek od góry to faktycznie ciekawe co to jest. Na moim modelu Ty23 też takie coś jest, a na parowozach powojennych (Ol49, Pt47) są podobne zawory, ale mocno zmienione.
Odpowiedz
Z jednej strony nie mogę doczekać się już galerii końcowej, z drugiej każda kolejna odsłona to jak oglądanie nowego modelu.
Iście benedyktyńska robota.
Szukając po sieci czym może być instalacja o której mowa natknąłem się na ciekawy artykuł, którym się dzielę
http://czysteogrzewanie.pl/2014/04/wegie...zy-minelo/

pozdrawiam
Odpowiedz
Otóż śpieszę z wyjaśnieniem do czego te rury służą. Te rury które wychodzą z głowicy która znajduje się na środku stojaka kotła miały za zadanie doprowadzenie pary do inżektorów. Para doprowadzana jest do głowicy ze zbieralnika pary. Parowóz zawiera zazwyczaj dwa inżektory tak i ten tylko że dwa rożnego typu grawitacyjny Metcalfa (jak w Pt47) bądź Nathana poniżej budki po lewej stronie parowozu. Para doprowadzana jest do niego przez zawór przełącznika. Ten drugi inżektor po prawej blisko kotła to inżektor ssąco tłoczący Strubego. Co do nazwisk w 100 % nie jestem pewny ale chyba jest ok Smile
Odpowiedz
Draccus, Jan Grzywacz chyba miał na myśli inne elementy na kotle, te z drugiego wpisu na tej stronie. Co to jest ? Kolega Kierownik (znany modelarz i projektant Jak Kołodziej) napisał:
"Rysunek przekrojowy tego zaworu dał mi do myślenia, jako że układ dysz jest dziwnie podobny do innego zaworu na parowozie. Poszukałem i ... informuję kolegów parowoziarzy że znalazłem!
To zawór napowietrzający Łopuszyńskiego, po raz pierwszy zastosowany w Ty23. Jego funkcją jest utrzymanie czystości suwaków, co przy parze przegrzanej jest problematyczne. Tutaj, w tekście znajdziemy rysunek i opis:
http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/2428/43pt1926_nr52.pdf

Dzisiaj na zachętę tylko jedna fotka, resztę muszę wyselekcjonować i obrobić.

[Obrazek: IMG_2130_zpsyrgf2ngh.jpg]
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Chodziło mi o Twoje mgliste pojęcie odnośnie [quote author=Precyzyjny link=topic=7234.msg166339#msg166339 date=1438770058]
Zrobiłem taką rurę dookoła kotła z różnym zaworami, głowicą i inżektorem poziomym. Mam dość mgliste pojęcie do czego to służyło. Nazwy elementów sugerują, że miało to związek z parą i pewnie służyło do jej rozdzielania i transportowania do urządzeń, które były nią napędzane lub ogrzewane. Trochę było zabawy z dopasowaniem wszystkiego, by nie było problemów z nałożeniem budki, ale jak widać na ostatnie fotce, dałem radę, nawet miałem milimetr luzuSmile

Poza tym to wnętrze budki wygląda niesamowicie. W moim Ty51 to nie wiem jak to wszystko się tam zmieściło w Pu29 było tego trochę mniej ale i tak czapki z głów  :milbravo:
Odpowiedz
Dzisiaj ciąg dalszy prac przy odtwarzaniu stanowiska pracy załogi parowozu. Jest to dokończenie budowy osprzętu służącego do rozdzielania i transportowania pary, do urządzeń, które były nią napędzane lub ogrzewane.

[Obrazek: th_IMG_1404_zpsqxu7pzt7.jpg] [Obrazek: th_IMG_1386_zps3x9lo1ha.jpg] [Obrazek: th_IMG_1355_zpsxkkutrld.jpg]

[Obrazek: th_IMG_1328_zpssphybfpr.jpg] [Obrazek: th_IMG_1317_zps7z2jwhe9.jpg]

[Obrazek: IMG_1458_zpsazc2r32u.jpg]

[Obrazek: IMG_1427_zps8u1wut7f.jpg]

Niech was nie zdziwi, że pod paleniskiem nie ma blachy ryflowanej, która była na zdjęciu w poprzednim wpisie. Zdjęcia zazwyczaj prezentuję w kolejności budowy, ale poprzednie było wyjątkiem, zostało zrobione już po skończeniu wszystkich prac przy budce, a pokazane wcześniej "na zachętę", bo nie miałem czasu na wyselekcjonowanie i obróbkę zgromadzonych zdjęć. W tym miesiącu postaram się dać wszystkie fotki, jakie porobiłem w czasie wakacji.

Draccus, skoro te wszystkie urządzenia zmieściły się w oryginalnym parowozie, to w modelu też muszą, nie ma zmiłuj, jest to tylko kwestia zachowania skali. Trzeba tylko pilnować się i robić często przymiarki, 1 mm luzu to nie jest za dużo.
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
W dzisiejszym odcinku prezentuję jak wykonałem prasę smarną, nazywaną też smarotłocznią. Tu urządzenie służy w parowozie do wtłaczania oleju do przewodów, które doprowadzone są do różnych punktów w parowozie, wymagających intensywnego smarowania. Prasa jest zazwyczaj mocno zanieczyszczona olejami i przyklejonym brudem. Na zdjęciach jest widoczna jedna prasa smarna, prawie taka sama jest umieszczona z drugiej strony modelu. Napisałem prawie, bo jest odbiciem lustrzanym. Przepraszam za kurz na modelu, ale dojrzałem go dopiero na ekranie monitora, po zrobieniu zdjęć. 

[Obrazek: IMG_1484_zpsxjyqzsf8.jpg]

[Obrazek: th_IMG_1499_zpstlmh7fv9.jpg] [Obrazek: th_IMG_1481_zpsarq3leks.jpg] [Obrazek: th_IMG_1466_zpsmsuymutr.jpg] [Obrazek: th_IMG_2125_zpsxmpm6msi.jpg]

[Obrazek: th_IMG_2128_zpszdhmpqwa.jpg] [Obrazek: th_IMG_2115_zpsu07j5eea.jpg] [Obrazek: th_IMG_2107_zpswysilgv0.jpg] [Obrazek: th_IMG_2103_zps7bi9volj.jpg]

[Obrazek: IMG_2101_zpsghfxph2d.jpg]

W następnym odcinku przedstawię jak wykonałem wnętrze budki maszynisty, będzie dużo atrakcyjnych fotek.
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Obłęd w ciapki  :mrgreen:

Już widzę, jak robisz zdjęcie w jasny słoneczny poranek, na torowisku, ze stacją kolejową w tle...
Może tak zrobić sesję w czasie parady w Wolsztynie? Oczywiście zachowując odpowiednią perspektywę  :Smile

I obowiązkowo jakiś doczepiony wagonik...

Marzyć mi nikt nie zabroni nie?

Pozdrawiam
Odpowiedz
Założę się, że jakby zakręcić tą korbką to smar rzeczywiście dostałby się w odpowiednie miejsca...
Odpowiedz
Cokolwiek by człowiek nie napisał to słów by zabrakło. Śmiem zaryzykować stwierdzenie, że to jednak nie papierWink
Odpowiedz
Dziękuję Wam za miłe uwagi.

Lukee, pomarzyć możesz, ale wagonu to już nie dorobię, nie ma odpowiedniego osobowego. Wagon 120A jest za młody, najlepszy to byłby taki przedwojenny Bhuxz, czyli "szczupak", jak na zdjęciu niżej, ale nikt takiego nie wydał. Sesja zdjęciowa w plenerze z wagonami w tle z pewnością będzie, ale to za rok albo dwa.

[Obrazek: bhuxz.jpg]
Zdjęcie zamieszczono na stronie http://swr.podkarpackakolej.net

Black_Cat, oczywiście, że to nie papier, kolejarze z warsztatu w Wolsztynie, zrobili mi z metalu miniaturkę smarotłoczni w skali 1:25 Smile


Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Dajcie plany to się zaprojektuje Smile P.S. Podoba mi się ta smarowniczka Smile
Odpowiedz
Draccus, planów to pewnie nigdzie nie znajdziesz, ale jakby dobrze taki wagon obfotografować i obmierzyć oraz porobić fotki detali z miarką, to można by zrobić projekt wycinanki. W końcu do Pu29 też większość elementów robiłem w ten sposób. A taki wagon jest w skansenie w Chabówce, to właśnie ten na zdjęciu.
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------------------------------

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

                         * * *
[Obrazek: replika_Ty2_mini.jpg]
Odpowiedz
Pewnie nie jak większości planów tego typu eksponatów. Ale znalazłem cosik takiego http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/docmetad...ss&id=5460
strona 5 miłej lektury Big Grin

Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Projekt U.L.E.P., czyli modelarz kolejowy próbuje w okręty… MaciekW 14 3,355 07-12-2023, 11:11
Ostatni post: żółtodziób
  [G] Parowóz TKt48 ANGRAF skala 1:25 tomo11 0 2,114 02-08-2023, 07:42
Ostatni post: tomo11
  [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ qn 21 6,558 24-07-2023, 11:36
Ostatni post: Tommy T.B.
  Kółkomania czyli zmagania z pomysłem niejakiego Louisa radett 25 5,960 18-05-2023, 11:39
Ostatni post: Hastur
  [R/G] Trawler "Lappland" czyli płyniemy na łowy, HMV, 1:250 yogi 39 7,332 15-02-2023, 02:07
Ostatni post: Raven
  Argentyński rogal czyli croassant d'argent, a po prostu citroen K1 radett 57 15,210 26-04-2022, 09:23
Ostatni post: Andrzej Px48
  [R]"Tankhafen" czyli budujemy port naftowy... HMV, 1:250 yogi 90 24,632 08-05-2021, 09:07
Ostatni post: Andrzej Px48
  [Relacja] T-34/85 "Rudy" MM 1-2 2005 czyli powrót do dzieciństwa :) Roland 5 4,360 27-04-2020, 09:57
Ostatni post: Karas
  [R] „Kleine Werft” czyli budujemy małą stocznię, HMV, 1:250 yogi 149 53,448 02-02-2020, 09:38
Ostatni post: yogi
  PZL P.11c (Wyd. AH) - obrońca niepodległości Polski rowin 46 22,307 28-11-2019, 02:16
Ostatni post: Raven

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości