04-08-2011, 05:50
Witam
Chciałem zaprezentować ukończony właśnie model samolotu myśliwskiego Pfalz E I. Jest to projekt własny, opracowany w skali 1:33. Jako podstawa posłużyła mi publikacja serii Windsock Datafile nr. 59 "Pfalz E I ~ E VI". Tutaj znajduje się relacja z budowy modelu.
Kilka słów o samym Pfalzie (jako że w internecie na temat tych maszyn informacji praktycznie brak).
Wbrew temu co zwykło się mówić/pisać, to nie Fokker E I-III ale właśnie Pfalz E I-II był kopią Moranea H/L. Pfalz nabył licencje na ten samolot jeszcze przed wojną i produkował nieznacznie tylko modyfikując. Pfalz był samolotem kiepskim i spóźnionym, "zginął" w cieniu Fokkerów i odnoszonych przez nie sukcesów. Na froncie nie występował nigdy w liczbie większej niż 30 egzemplarzy. Pfalz E I zaczął docierać do jednostek w czasie, gdy w użyciu były już Fokkery E III. Nie był lubiany przez pilotów, był ciężki, wolny i mało zwrotny. Podobno, żeby unieść ogon Pfalza potrzebnych było 2 ludzi, dla porównania, ogon Fokkera mógł unieść jeden człowiek przy użyciu jednej ręki. Na samolotach tych wydarzyło się sporo wypadków. Brak również potwierdzonych zwycięstw odniesionych na tych maszynach. Pfalze serii E występowały w 6 wersjach:
E I - z silnikiem Oberurles U 0 o mocy 80 KM, uzbrojony w 1 karabin maszynowy
E II - nieco większy, z silnikiem Oberursel U I (100 KM), 1 km
E III - górnopłat parasol (kopia moranea L), silnik i uzbrojenie jak wyżej
E IV - podobny do E II, z silnikiem Oberursel U III 160 KM, uzbrojony w 2 km
E V - z silnikiem rzędowym Mercedes D I, 1 km
E VI - zmodyfikowany E II, powiększona powierzchnia usterzenia, silnik Oberursel U III, 2 km
Samoloty te służyły głównie na podrzędnych i mało wymagających frontach, w drugiej połowie 1916 roku zostały praktycznie całkowicie wycofane z eksploatacji.
Zapraszam do galerii ;-)
Chciałem zaprezentować ukończony właśnie model samolotu myśliwskiego Pfalz E I. Jest to projekt własny, opracowany w skali 1:33. Jako podstawa posłużyła mi publikacja serii Windsock Datafile nr. 59 "Pfalz E I ~ E VI". Tutaj znajduje się relacja z budowy modelu.
Kilka słów o samym Pfalzie (jako że w internecie na temat tych maszyn informacji praktycznie brak).
Wbrew temu co zwykło się mówić/pisać, to nie Fokker E I-III ale właśnie Pfalz E I-II był kopią Moranea H/L. Pfalz nabył licencje na ten samolot jeszcze przed wojną i produkował nieznacznie tylko modyfikując. Pfalz był samolotem kiepskim i spóźnionym, "zginął" w cieniu Fokkerów i odnoszonych przez nie sukcesów. Na froncie nie występował nigdy w liczbie większej niż 30 egzemplarzy. Pfalz E I zaczął docierać do jednostek w czasie, gdy w użyciu były już Fokkery E III. Nie był lubiany przez pilotów, był ciężki, wolny i mało zwrotny. Podobno, żeby unieść ogon Pfalza potrzebnych było 2 ludzi, dla porównania, ogon Fokkera mógł unieść jeden człowiek przy użyciu jednej ręki. Na samolotach tych wydarzyło się sporo wypadków. Brak również potwierdzonych zwycięstw odniesionych na tych maszynach. Pfalze serii E występowały w 6 wersjach:
E I - z silnikiem Oberurles U 0 o mocy 80 KM, uzbrojony w 1 karabin maszynowy
E II - nieco większy, z silnikiem Oberursel U I (100 KM), 1 km
E III - górnopłat parasol (kopia moranea L), silnik i uzbrojenie jak wyżej
E IV - podobny do E II, z silnikiem Oberursel U III 160 KM, uzbrojony w 2 km
E V - z silnikiem rzędowym Mercedes D I, 1 km
E VI - zmodyfikowany E II, powiększona powierzchnia usterzenia, silnik Oberursel U III, 2 km
Samoloty te służyły głównie na podrzędnych i mało wymagających frontach, w drugiej połowie 1916 roku zostały praktycznie całkowicie wycofane z eksploatacji.
Zapraszam do galerii ;-)
Pozdrawiam
Piotr
Piotr