Witam wszystkich,
Myślę, że najwyższa pora pokazać coś nowego, coś nad czym pracuję już jakiś czas. Gdzieś na jakiejś wystawie widziałem piękny zestaw modeli plastykowych - ciągnik Woroszyłowiec i haubica 203mm B4. Od tego czasu zachorowałem na ten zestaw a ponieważ piękny model tej haubicy już jest to zabrałem się za ciągnik.
Szybkobieżny ciągnik gąsienicowy "Woroszyłowiec" - radziecki, ciężki ciągnik gąsienicowy dużej mocy przeznaczony specjalnie dla wojsk pancernych (do holowania uszkodzonych czołgów średnich i ciężkich) oraz artylerii, np. ciężkiej haubicy B-4 wz.1931 kal. 203 mm. Prototyp ciągnika został opracowany w biurze konstrukcyjnym Charkowskiej Fabryki Parowozów (ChPZ) im. Kominternu w latach 1937 - 1938. Ciągnik "Woroszyłowiec" został przyjęty do uzbrojenia Armii Czerwonej w 1939 roku, a ChPZ rozpoczęła produkcję seryjną. Do czerwca 1941 roku zbudowano około 230 wozów. Na skutek konieczności ewakuacji fabryki po wybuchu wojny z Niemcami, produkcję "Woroszyłowców" w ChPZ przerwano. Produkcję podjęła Stalingradzka Fabryka Traktorów (STZ) w której ciągniki budowano do sierpnia 1942 roku. Ciągniki były używane przez Armię Czerwoną do końca II wojny światowej.
W latach 1943 - 1945 kilka tego typu pojazdów przekazano LWP, w którym wykorzystywano je głównie w jednostkach wojsk pancernych ( według etatów po 1 - 2 sztuki ) zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, choć osiągi i zdolność holowania były już niewystarczające w stosunku do wzrostu ciężaru zasadniczych typów czołgów i dział samobieżnych.
Ciągniki posiadały samonośne nadwozie, zamkniętą metalową kabinę kierowcy, oraz drewnianą skrzynię ładunkową nakrywaną płachtą brezentową.
Dane techniczne:
masa: 15,5 - 15,7 t
ładowność: 3 t
ciężar holowanej przyczepy: 22 t
długość: 6,28 m
szerokość: 2,85 m
wysokość: 3,08 m
prześwit: 41 cm
napęd: silnik 4-suwowy, 12-cylindrowy W-2W o mocy 375 KM
paliwo: olej napędowy
pojemność zbiornika paliwa: 550 l
zużycie paliwa: 30-40 l/100 km
prędkość maksymalna: 35,8 km/h
zasięg: 240 km
pokonywanie przeszkód: wzniesienie 40°, rowy o szerokości 2 m, brody o głębokości 1,2 m
Udało mi się zdobyć chyba dobre rysunki i tak powstanie wydaje, jak mi się wydaje, dokładny model. Oczywiście w skali 1:25. Model będzie raczej trudny ze względu na budowę podwozia. Model będzie miał kompletną kabinę z otwieranym drzwiami. Nie będzie natomiast silnika i całego przeniesienia napędu. Ze wstępnych szacunków części będą zajmować ok 16 arkuszy kartonu i 2 arkusze części do podklejania na 1mm tekturkę.
A to kilka renderów samego modelu:
Michał
Myślę, że najwyższa pora pokazać coś nowego, coś nad czym pracuję już jakiś czas. Gdzieś na jakiejś wystawie widziałem piękny zestaw modeli plastykowych - ciągnik Woroszyłowiec i haubica 203mm B4. Od tego czasu zachorowałem na ten zestaw a ponieważ piękny model tej haubicy już jest to zabrałem się za ciągnik.
Szybkobieżny ciągnik gąsienicowy "Woroszyłowiec" - radziecki, ciężki ciągnik gąsienicowy dużej mocy przeznaczony specjalnie dla wojsk pancernych (do holowania uszkodzonych czołgów średnich i ciężkich) oraz artylerii, np. ciężkiej haubicy B-4 wz.1931 kal. 203 mm. Prototyp ciągnika został opracowany w biurze konstrukcyjnym Charkowskiej Fabryki Parowozów (ChPZ) im. Kominternu w latach 1937 - 1938. Ciągnik "Woroszyłowiec" został przyjęty do uzbrojenia Armii Czerwonej w 1939 roku, a ChPZ rozpoczęła produkcję seryjną. Do czerwca 1941 roku zbudowano około 230 wozów. Na skutek konieczności ewakuacji fabryki po wybuchu wojny z Niemcami, produkcję "Woroszyłowców" w ChPZ przerwano. Produkcję podjęła Stalingradzka Fabryka Traktorów (STZ) w której ciągniki budowano do sierpnia 1942 roku. Ciągniki były używane przez Armię Czerwoną do końca II wojny światowej.
W latach 1943 - 1945 kilka tego typu pojazdów przekazano LWP, w którym wykorzystywano je głównie w jednostkach wojsk pancernych ( według etatów po 1 - 2 sztuki ) zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, choć osiągi i zdolność holowania były już niewystarczające w stosunku do wzrostu ciężaru zasadniczych typów czołgów i dział samobieżnych.
Ciągniki posiadały samonośne nadwozie, zamkniętą metalową kabinę kierowcy, oraz drewnianą skrzynię ładunkową nakrywaną płachtą brezentową.
Dane techniczne:
masa: 15,5 - 15,7 t
ładowność: 3 t
ciężar holowanej przyczepy: 22 t
długość: 6,28 m
szerokość: 2,85 m
wysokość: 3,08 m
prześwit: 41 cm
napęd: silnik 4-suwowy, 12-cylindrowy W-2W o mocy 375 KM
paliwo: olej napędowy
pojemność zbiornika paliwa: 550 l
zużycie paliwa: 30-40 l/100 km
prędkość maksymalna: 35,8 km/h
zasięg: 240 km
pokonywanie przeszkód: wzniesienie 40°, rowy o szerokości 2 m, brody o głębokości 1,2 m
Udało mi się zdobyć chyba dobre rysunki i tak powstanie wydaje, jak mi się wydaje, dokładny model. Oczywiście w skali 1:25. Model będzie raczej trudny ze względu na budowę podwozia. Model będzie miał kompletną kabinę z otwieranym drzwiami. Nie będzie natomiast silnika i całego przeniesienia napędu. Ze wstępnych szacunków części będą zajmować ok 16 arkuszy kartonu i 2 arkusze części do podklejania na 1mm tekturkę.
A to kilka renderów samego modelu:
Michał