Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
29-11-2013, 02:25
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-03-2016, 01:33 przez kajym.)
Nie mam daru do prowadzenia relacji a i z komputerem jestem na bakier. Coby jednak nie było, że jestem oporny no i zadość uczynić kilku pytającym o relację, niniejszym na takową miniaturową zapraszam. Zwerbowałem syna do wstawienia zdjęć i myślę, że spełnię marzenia, zwłaszcza takiego jednego forumowicza który przy Tomahawku obiecał królestwo za relację Znacie go, zawsze siedzi na rowerze
1.Zacznę od kleju.
Modele kleję butaprenem. Inne kleje są jako pomocnicze. Próbowałem słynny BCG ale on nie dla mnie.
2.Najsam przód skleiłem przód samolotu czyli okapotowanie silnika.
3. Potem skleiłem ...
4.Następnie skleiłem...
Tu chcę pokazać, że we wręgach nie wycinam wypustów ani otworów na nie. Klejenie na styk jest wystarczające.
5.W dalszej kolejności skleiłem...
W cz.17 nie robię nacięć, da się uformować bez tego.
Zaś zaznaczone nacięcia w cz.18 to jakaś pomyłka.
6.Przyszła kolej na skrzydła:
- maleńkie wcięcia jako wgłębienia na paski łączące daruję sobie. Nigdy się nimi nie przejmowałem,
- jest mała rozbieżność rysunku i rzeczywistości,
- część segmentów zwłaszcza skrzydła zawsze podklejam dodatkowo robiąc tzw. pod poszycie z bloku technicznego. Robię to tak jak na zdjęciu lub inną metodą z mniejszych kawałków aby nie trzeba było wręg przyszlifować,
- w poszyciach 21 L,P odciąłem klapy razem z ogonkami, ogonki potem trafią na swoje miejsce.
Mnie tak wygodniej.
- mamy błąd, białe linie na poszyciu (miejsca przyklejenia żeberek) nie zgrywają się z tymi na dźwigarze cz.VIII l, dodatkowo cz.21 p LiP mają zły kształt, powinny być chyba prostokątne a nie "kopnięte kwadraty". I jeszcze jedna uwaga. Rozkład żeberek zaznaczonych na poszyciu jest jak w innych wersjach. jednak białe linie te na cz.VIII l wyglądają na prawidłowe co daj rozkład żeberek jak na rysunku zestawieniowym w rzucie z dołu i góry a więc inaczej niż np. w wersji A-8. To niedopatrzenie wydawcy sprawiło, że z żeberkami i cz.21p poszedłem na kompromis.
- przyklejając cz.21a L,P do wnęki podwozia myślałem, że coś sknociłem ale jest dobrze bo cz.22 jest niesymetryczna.
- nie wiem czemu zawsze mi części zbywa :mrgreen:
znaczy się wiem - wywaliłem jako zbędne. Zbyt rozbudowane szkielety niekiedy stają się przeszkodą. Jak widać końcówka skrzydła radzi sobie całkiem nieźle bez dodatkowych drobiazgów.
8.Oszklenie wykonałem metodą pokazaną <a href="http://www.papermodels.pl/index.php?topic=10398.20">TU</a> i do niego dokleiłem kadłub. Ogonek w ramce ten na szczycie oszklenia w wewnętrznej części jest dłuższy od tego na zewnątrz, tu korekta łatwa
9.Wyciosałem se koła i mam też śmigło. Za oś w śmigle służy szpilka wsadzona w kawałek igły do strzykawki. Igła o średnicy 1,1mm idealnie współgra ze szpilką
10.Wielu zapewne się ucieszy, że do silnika jest w wycinance znaczek BMW
Ojej, jaka relacyjka mi wyszła :mil11:
Teraz zostało podzespoły zgonić do kupy i myślę, że do galerii już niedaleko.
Zapraszam do GALERII
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
O kurczę, naprawdę fajnie! :wink:
Jeszcze jeden wpis kończący relację,a potem galeria! :wink:
Naprawdę nieźle to wygląda! :milbravo:
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,564
Liczba wątków: 39
Dołączył: 12 2008
Bio: ???
(29-11-2013, 02:25)kajym link napisał(a):Nie mam daru do prowadzenia relacji a i z komputerem jestem na bakier. Coby jednak nie było, że jestem oporny no i zadość uczynić kilku pytającym o relację, niniejszym na takową miniaturową zapraszam. No w końcu.
Owiewka miodzio, a folia z czego, jeśli można spytać.? Chyba sam spróbuję. :oops:
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 20
Dołączył: 11 2008
Witaj!
Po pierwsze miód na me serce wylałeś ta relacją. Nie dość, że jest pewne że skleisz ten model porządnie, bo solidna z Ciebie firma. To po drugie doglądam ten model od samego początku i zastanawiam się jak będzie wyglądał sklejony w tym malowaniu. Posiadam surówkę, ale niestety kolory są zupełnie inne i wrażenie nie to samo.
Co do błędu o którym piszesz. Wkradł się w druku dwustronnym poszycia wewnętrznego skrzydła. To chyba jest z innej wersji Foki. Miejsce przyklejenia żeberek (cz.21f-21o) jest poprawnie oznaczone na dźwigarze skrzydła (cz.VIIIl) a NIE na wewnętrznym poszyciu (górnej powierzchni wnęki klap do lądowania). Zasugerowałeś się właśnie tym przy przyklejaniu, dlatego ten "kwadrat" (cz. 21p) nie pasował do żeberek. Zwróć uwagę na rysunkach montażowych, że żeberka nie są prostopadłe do dźwigaru, lecz są pod kątem. Widać do doskonale jak porównasz ustawienie części 21f do 21e, lub żebra 21o do lotki. U Ciebie właśnie to żebro jest równoległe do lotki, co świadczy że wszystkie masz pod tym kątem. Dlatego część 21p musiałeś dociąć na kwadrat. Niestety zasugerowałeś się błędnym oznaczeniem na wewnętrznej powierzchni skrzydła, no ale skąd mogłeś wiedzieć.
Bardzo mi przykro, że taki błąd się wkradł w tak ciekawym modelu.
Czekam na kolejną aktualizację z ogromną niecierpliwością.
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 18
Dołączył: 01 2012
Witam.
Hurraaa kajym zapodał relację z budowy
Panowie siadajmy i oglądajmy .
Ukończone : Bristol F2b "Fighter", Nieuport - 17, MIG-15, Mi-2 MIESZACZ, TATRA 815 AD-20T, TATRA 815 6X6.
W budowie : TATRA 148, SBLim 2A
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 18
Dołączył: 01 2012
Bym zapomniał , ciekawe co powie Ten na rowerze i czy obietnice spełni . :
Pozdrawiam
Ukończone : Bristol F2b "Fighter", Nieuport - 17, MIG-15, Mi-2 MIESZACZ, TATRA 815 AD-20T, TATRA 815 6X6.
W budowie : TATRA 148, SBLim 2A
Liczba postów: 1,196
Liczba wątków: 33
Dołączył: 09 2011
Cieszy mnie że sklejasz ten samolocik, będzie co oglądać . Jak widać nie obeszło się bez kombinowania i drobnego niedopatrzenia wydawcy. Po zgrubnym przejrzeniu wycinanki wydaje mi się że drobna errata na cienkim papierze dotycząca podklejenia w skrzydłach wnęk klap wystarczy oraz zmiana na prawidłowy kształt części 21p(l i p), chyba że się mylę :roll:.
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 1,797
Liczba wątków: 36
Dołączył: 11 2009
Relacja miodziooooo!!!
Świetnie klejony , szacuneczek!
Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
Powitać
Seans relacji króciutki to tyłki od siedzenia nie zabolą .
Raven - spróbuj, spróbuj, jak się uda, satysfakcja duża. Z czego folia to sam nie wiem.
Zbieram opakowania po różnych przedmiotach i wycinam z nich nie tłoczone fragmenty.
Teraz przy tłoczeniu pierwsza kabinka mocno mi zmatowiała a druga zrobiła się mleczna,
całkiem biała i nie wiem dlaczego. Następne próby były już bez tego zjawiska.
rowin - w zamyśle miałem co innego kleić, ale zdjęcie Twojego modelu z tyłu okładki zrobiło
swoje, skutecznie pomieszało mi szyki :lol:
Dziękuję za wyjaśnienie. Teraz rozumiem, że przy ukośnie ustawionych żeberkach
"kopnięte kwadraty" mają być kopnięte. Twoje wyjaśnienia bardzo się przydadzą tym
co dopiero będą sklejać ten model.
zbin - chyba errata na cienkim papierze sprawę by załatwiła.
Natomiast części 21p po wyjaśnieniach rowina wyglądają na prawidłowe.
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
Liczba postów: 1,196
Liczba wątków: 33
Dołączył: 09 2011
(30-11-2013, 04:54)kajym link napisał(a):zbin - chyba errata na cienkim papierze sprawę by załatwiła.
Natomiast części 21p po wyjaśnieniach rowina wyglądają na prawidłowe.
Raczej nie wydaje mi się że części 21p są prawidłowe, na renderach w instrukcji widać że są prostokątne. W poprzednich wydaniach fok żeberka w klapach są prostopadłe do dźwigarów i nie wydaje mi się żeby w tej wersji było inaczej, ale rowin pewnie wie lepiej bo sklejał surówkę
Pozdrawiam.
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 20
Dołączył: 11 2008
Zbin nie zastanawiałem się wcześniej nad tymi żebrami, bo dopiero dzięki tej relacji zauważyłem ten błąd (w surówce nie było dwustronnego druku). Ale spójrzcie tu:
http://www.militaryspot.com/classifieds/...0_wing.jpg
jak widać żeberka są zakończeniem dużych wręg skrzydła i są ułożone wzdłuż osi samolotu. Wskazują na to również nity na górnej powierzchni skrzydeł w wycinance A-4. Nie mam Sturmbocka, ale w pierwszej A-8 z AH układ nitów wskazuje inne ułożenie żeber (prostopadle do dźwigara). Również wątpię aby zmieniano to w tych wersjach w prawdziwym samolocie, więc zapewne pierwsze nity w modelu były wyznaczane na podstawie błędnych rysunków. W monografii Jarskiego, w przekroju A-8 widać, że te żebra idą podobnie jak to jest teraz w A-4, nawet w wersji D-9 jest ta sama sytuacja patrząc na zrzuty z rysunków technicznych prawdziwego samolotu w książkach (także, zostało to poprawione w ostatniej wersji model, niestety niefortunnie wkradł się chochlik). Część 21p przy odpowiednim wklejeniu żeberek pasuje dobrze, rendery nie są idealnie od góry, więc w tej perspektywie to złudzenie, że te części są kwadratowe.
Kajym czekam z niecierpliwością na dalsze postępy w budowie
Liczba postów: 1,913
Liczba wątków: 89
Dołączył: 11 2009
Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
02-12-2013, 09:27
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-12-2015, 06:14 przez kajym.)
Paweł O - tak, tak, tak; przyjadę a Ty mi wtedy jakieś królestwo włożysz na barki . No i co ja będę z nim robił? A tak poważnie to serdecznie dziękuję za zaproszenie na festiwal, ale raczej nic z tego. Już prędzej bym zahaczył o imprezę "Śrubki" w Żywcu, bo mam rodzinę między Żywcem a Bielskiem tylko odwiedziny z imprezą żeby się udało zgrać.
A tu zdjęcie, że przy modelu coś się dzieje.
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
Liczba postów: 1,913
Liczba wątków: 89
Dołączył: 11 2009
No to jest już konkret tedy do zobaczyska w Żywcu na żywcu w muzeum browaru. A co do Jaworzna to moja siostra mieszka w NS może tak jadąc do niej zgarnę Ciędo Jaworzna :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 20
Dołączył: 11 2008
Jedyne zastrzeżenia jakie mam to do ilości zdjęć! Dlaczego tak mało!? Pstrykaj z kilku ujęć, bardzo Cie proszę.
Mam pytanie, gdzie można dostać ten butapren co nim kleisz, ten ze zdjęcia?
Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
03-12-2013, 09:27
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03-01-2014, 03:28 przez kajym.)
Paweł O - :mrgreen: :mrgreen: :mil11:, wiesz, nie kleję na konkursy tylko dla własnej zabawy,
dlatego na imprezy modelarskie jakoś mnie nie ciągnie.
rowin - ciężko ten klej spotkać. Kupuję go w sklepie chemicznym u mnie, ale i tu
ostatnio wcisnęli jakieś inne badziewie. Jednak na moją prośbę sprzedawczyni ponownie
zaopatrzyła się w ten butapren. Na tubce podany jest nr. telefonu (014) 66 318 01 oraz fax
to może u nich więcej informacji uzyskasz. Był jeszcze OBT lll inny o kolorze zawartości
jak ten, ale też zniknął. Teraz wszędzie różne rodzaje ale wszystko zawartość ma koloru
bursztynowego i bardziej śmierdzącą.
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
Liczba postów: 1,196
Liczba wątków: 33
Dołączył: 09 2011
Klej jak klej, ale czy Ty z tego kleju zadowolony jesteś? Taki klej można se kupić np. http://wa.krakow.pl/product_info.php?products_id=17151, ale marny to sklep bo za klej zapłacisz grosze, a za kuriera 20zł. :mrgreen:. Powiedz kajym czy fajowy ten BUTAPREN jest.
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 1,797
Liczba wątków: 36
Dołączył: 11 2009
03-12-2013, 10:20
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03-12-2013, 10:24 przez seb545.)
Co do kleju używam tylko tego : Firmy Dorex. U mnie szeroko dostępny.
Wszystkie moje modele skleiłem przy jego pomocy żadne tam chińskie BCG nie toleruję.
Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
seb - u mnie taki klej też dostanie.
zbin - czy fajowy to zależy jak dla kogo, ja wolę OBT lll.
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
Liczba postów: 1,196
Liczba wątków: 33
Dołączył: 09 2011
(03-12-2013, 10:54)kajym link napisał(a):zbin - czy fajowy to zależy jak dla kogo, ja wolę OBT lll. To właśnie się pytam, chcę wiedzieć, bo na tym Twoim kleju też jest napisane OBT III, a rowin pewnie też chce wiedzieć. Pokazałeś klej i masz tera przerąbane (bo ładnie to Twoje klejenie wygląda), będziesz musiał powiedzieć coś więcej.
Czy klej jest OK?
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 1,935
Liczba wątków: 37
Dołączył: 12 2009
(03-12-2013, 11:08)zbin link napisał(a):[quote author=kajym link=topic=12703.msg146325#msg146325 date=1386104098]
zbin - czy fajowy to zależy jak dla kogo, ja wolę OBT lll. To właśnie się pytam, chcę wiedzieć, bo na tym Twoim kleju też jest napisane OBT III, a rowin pewnie też chce wiedzieć. Pokazałeś klej i masz tera przerąbane (bo ładnie to Twoje klejenie wygląda), będziesz musiał powiedzieć coś więcej.
Czy klej jest OK?
[/quote]
Przyszła mi na myśl zmilitaryzowana reklama pewnej firmy co to produkuje klej do glazury :lol:
A swoją drogą to też bym chciał jakiś "butapren" który się nie ciągnie i jest w miarę przeźroczysty
Pozdrawiam
Liczba postów: 587
Liczba wątków: 45
Dołączył: 04 2009
04-12-2013, 10:52
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-12-2013, 01:49 przez konradoo.)
Ja mam pytanie z innej beczki czy po jakimś czasie ten butapren nie prześwituje przez karton pozostawiając żółte plamy??
Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
A to się porobiło z tym klejem . Zbin, powtórzę za Tobą, klej jak klej. Twoje modele pięknie klejone (nie pamiętam czym kleisz), jak też inni koledzy fantastyczne prace pokazują choć butaprenu nie wąchają. Ten klej niczym specjalnie się nie wyróżnia. Też robi nitki ale to nie problem jeśli się uważa. Też ma swój zapach tylko nie tak intensywny jak niektóre bursztynowe. Zaletą dla niektórych może być kolor. Jakieś zaschnięte na krawędziach wycieki są mniej widoczne. Dobrze chwyta w przeciwieństwie do innego butaprenu (nazwy nie wymienię), którego wszędzie pełno a jest nic nie wart no i z butaprenem to ma tylko nazwę wspólną. No i kwestia przyzwyczajenia, ja do takiego przywykłem i choć inne kleje biorę pod uwagę, to ciągle wracam do OBT lll. Konradoo - nie zauważyłem takiego zjawiska o jakie pytasz a kleję klejem tej firmy kilka lat. Zaś OBT lll kleję od 30-tu lat i przez te lata zdał dobrze egzamin.
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
Liczba postów: 587
Liczba wątków: 45
Dołączył: 04 2009
Kajym a znasz klej pt. OBUWNICZY?? Bo z tego co piszesz i po kolorze stwierdzam że to może być coś podobnego. Trzeba wypróbować ten specyfik o którym piszesz
Liczba postów: 757
Liczba wątków: 40
Dołączył: 03 2011
W PRL-u kombinat obuwniczy w Nowym Targu "jechał" na OBT lll.
W galerii:
Ki-51, MiG-3, Jak-12M, IŁ-4, Jak-12A, P-47M, Fw 190D-9, Ki-61, Pe-2, Turbolet, P51-D "Margaret", P51-D "Ridge", B-17G, Lysander, Ju-88, Fw-190 A4, Tempest, Tomahawk, Orlik, Bryza, Liberator, An-2, Halifax, Lancaster..., Piper.
galeon Revenge.
|