Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] Aviatik Berg D-1 / Modele Kartonowego Fana nr.3 - marzec 2004/ 1:33.
#1
Koledzy!
Pora na kolejny model.
[Obrazek: th_DSC05511_zpsbbf5hxxx.jpg]
Kupiłem tą wycinankę zaraz po jej wydaniu. Zawsze chciałem mieć w swojej kolekcji tak kolorową maszynę. Kilkanaście lat minęło, podobne modele  są już inaczej, dokładniej projektowane. Nie znajdziemy tu np. oddzielnych powierzchni sterowych. I nie będę ich robił oddzielnymi - przewiduję jedynie przetrasowanie odpowiednich linii, by nie było zbyt płasko. 
Dodatkowym celem przy budowie tego modelu ma być dla mnie zmierzenie się z wykonawstwem szprychowych kół. ( Naciągi "druciaków " od biedy "opanowałem", pora na krok dalej ;-)
Jak pewno wiecie model projektu Pana Marka Pacyńskiego, ukazał się także w skali 1:50.
Kolejnym atutem była także osoba pilota tej maszyny.
Był to niezły "oryginał" swoich czasów ; oberleutnant Frank Linke-Crawford.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Frank_Linke-Crawford
Pół Austriak, pół Anglik, urodzony w Krakowie ( lub jak podają inne źródła w Wadowicach).
Podobno latał w czerwonej pilotce na głowie i w białych spodniach...
http://www.aresgames.eu/wp/wp-content/up..._Linke.jpg
Na tym zdjęciu białe spodnie są, podobnie jak tytułowy samolot.
Zatem zaczynamy:
Pierwszy silnik - jego uproszczona makieta.
[Obrazek: th_DSC05691_zpswo0punzx.jpg] [Obrazek: th_DSC05692_zpsxfbii6bt.jpg] [Obrazek: th_DSC05688_zpswx51kmap.jpg]
Z otworu na grzbiecie przedniej części modelu będzie wystawać ok. 1/3 wysokości cylindrów, zatem odstąpiłem od czasochłonnej waloryzacji ;-)
No i pierwsze ruchy przy kadłubie:
[Obrazek: th_DSC05694_zpsyxfqzjhh.jpg] [Obrazek: th_DSC05695_zpsouns0owy.jpg]

Mam nadzieję na szybkie  postępy w budowie ( chociaż życie przynosi niespodzianki...).Wszak całość  modelu mieści się na 2 akruszach kartonu...
Zachęcam także do linkowania ciekawych fotek,stron itp - może jeszcze nie do wszystkiego dotarłem.

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#2
Mariusz, nie chcę być złym prorokiem ale chyba będzie problem - z tego co widzę to wyciąłeś sobie instrukcję! I co dalej Wink
Odpowiedz
#3
Lesio - witaj w nowej relacji!
Spoko, mam drugą wycinankę,a poza tym instrukcji nauczyłem się na pamięć  Tongue
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#4
Bardzo lubię relacje z budowy tych pionierskich samolotów. A i malowanie w lozenge w kartonie nie należy do częstych więc tym bardziej zasiadam do oglądania. Kółka szprychowe niewątpliwie dodadzą wiele do tego modelu, liczę na ewentualny tutorial Smile.
[Obrazek: th_1002207_490304224408114_1039897755_n_zps17069a1a.jpg] [Obrazek: logo-ismr-gray.png]
Odpowiedz
#5
Udało się. Kolejne zdjęcia z budowy:
[Obrazek: th_DSC05696_zpsc7g9nhld.jpg] [Obrazek: th_DSC05697_zpsgcuuimui.jpg] [Obrazek: th_DSC05698_zpspizaqsjf.jpg] [Obrazek: th_DSC05699_zpst9bmzhv1.jpg]

Kilka słów komentarza.
Krawędzie chłodnicy będą szlifowane i malowane. Chłodnicę  uplastyczniłem naklejając kawałeczek rajstopy. Potem malowanie czarną farbą i przetarcie suchym pędzlem na srebrno.
Zauważyłem,że we wnętrzu komory silnika bardzo widoczny jest druk na wewnętrznej  stronie poszycia.
Impregnowałem zatem  tą powierzchnię lakierem bezbarwnym , a następnie pomalowałem ciemnoszarą farbą.
Element będący imitacją podłogi i boków kabiny moim zdaniem powinien być wydrukowany w kolorze sklejki drewnianej. Jest szary - trudno,założyłem sobie,że ingerencja w wycinankę nie będzie przesadna, zatem zostanie w swoim kolorze. W chwili obecnej jestem po przymiarce zewnętrznego poszycia kabiny pilota-odniosłem wrażenie,że szare elementy mające być sklejone  z tym poszyciem nie będą tego robić precyzyjnie... Odciąłem je zatem równolegle do krawędzi bocznego poszycia. Opisane wnętrze po sklejeniu pomaluje przez otwór kabiny.
Jak widać wykonałem otwory na linki sterownicze i same linki.
Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#6
Świetny pomysł z tymi rajstopami PDT_Armataz_01_34

Model bez szkieletu? Przewidujesz jakieś wzmocnienie czy kleisz w powietrzu?

Pozdrawiam
Odpowiedz
#7
Kleję tak,jak przewidziano w wycinance. Ale mam świadomość,że to trudniejsza opcja. Przy takim typie kadłuba wewnętrzny szkielet dużo ułatwia klejenie i ułatwia utrzymanie symetrii. 
Do uzyskania  dobrego efektu w tej wersji wycinanki klejenie kadłuba wymaga spokoju, wielokrotnych przymiarek. Trzeba poczekać na wyschnięcie kleju przed kolejnym etapem  Wink .
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#8
Tylko jak teraz przykleisz górną część ogonowej części kadłuba by uzyskać równą krawędź? Confused
To już będzie wyzwanie... Chyba, że masz jakiś "myk"?
Odpowiedz
#9
...już przyklejone.  Myk polega na "wyciąganiu"  poszycia cieniutką igiełką i użyciu kleju nie wiążącego zbyt szybko.
W tej chwili pracuję nad kilkoma klamotami w kabinie pilota Smile

Acha: poszycie boczne pomiędzy wręgami wzmacniałem i "prostowałem" wklejając kątowniki z brystolu.
Acha: dobra siateczka jest jeszcze z piramidek herbacianych Lipton  Wink
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#10
Drobnica kabinowa:
[Obrazek: th_DSC05704_zpsera83d7a.jpg]
Drążek postanowiłem wykonać na wzór tego w muzealnym egzemplarzu z Wiednia ( dzięki podanemu przez jednego z Kolegów linkowi). Podobnie jak pasy pilota z oryginalnymi elementami amortyzującymi ;-)
W wycinance mamy taką propozycję drążka ;-)  Pasów nie ma .
[Obrazek: th_DSC05700_zpsu1r1rcad.jpg]
...ale to taki standard tamtych czasów.

Fotel pilota spróbowałem wykonać jako wiklinową plecionkę/kosz ( dość często spotykane w ówczesnych maszynach). Nawet mimo,ze w muzealnym, wspomnianym samolocie jest jeszcze inny.
Pośrednio decyzja o takim fotelu wynikła z samej wycinanki, gdzie części fotela zepsute są  błędami druku...
[Obrazek: th_DSC05701_zps7v7rjslq.jpg]

Niestety, wad druku jest w wycinance więcej... Dotyczą one na szczęście i niestety drugiego, moim zdaniem także fajnego malowania...:
[Obrazek: th_DSC05702_zpsnxbd20tu.jpg]

Maszyna w takim malowaniu wygląda  ( przyznacie) także fajnie...
http://www.svida.cz/horrido/berg/aviatik-d1-138-99.jpg

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#11
Pogoda sprzyja pracy nad modelem; klamoty wklejone do kabiny:
[Obrazek: th_DSC05705_zpszodqqfbf.jpg] [Obrazek: th_DSC05706_zpsvrbizqb2.jpg] [Obrazek: th_DSC05707_zpsy2zukk4u.jpg]
Górne poszycie kabiny pilota po prostu pomalowałem.

Poniżej doklejone górne poszycie kadłuba:
[Obrazek: th_DSC05708_zpsupkoyhvp.jpg] [Obrazek: th_DSC05709_zpsavjrhrxw.jpg] [Obrazek: th_DSC05710_zpsjiygmi0a.jpg] [Obrazek: th_DSC05711_zpsfiqg4vrm.jpg]

Tym samym zasadniczy kadłub gotowy.
Teraz usterzenie ogonowe,płoza, drobny osprzęt w przodzie kadłuba.

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#12
Powoli do przodu:
[Obrazek: th_DSC05713_zpskmh0ylkg.jpg] [Obrazek: th_DSC05714_zpspdlgvqnr.jpg] [Obrazek: th_DSC05715_zpsmj2f6ovw.jpg]
Ostre krawędzie  złagodnieją po lakierowaniu. ;-)
Jak się okazało górne zastrzały między statecznikiem pionowym a poziomymi (cz.15) są za krótkie ok...3-4 mm. Dolne  ( cz.14) są ok.
Teraz  trzeba tylko zrobić dźwigienki sterowe na  sterach i przymocować do nich linki. Trzeba będzie dodać drobne naciągi miedzy statecznikami. Potem płoza i koniec kadłuba będzie gotowy.

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#13
Oj Czarownik, Czarownik!
Twoje relacje są kopalnią know-how w dziedzinie szmatopłatów Smile
Odpowiedz
#14
Dziękuję za miłe słowa! 
Czuję się nimi zaszczycony! Blush
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#15
Ogonek skończony:
[Obrazek: th_DSC05716_zpszsospcyg.jpg] [Obrazek: th_DSC05717_zpswbhdxepm.jpg] [Obrazek: th_DSC05718_zpsh7bswgqa.jpg]
[Obrazek: th_DSC05719_zpsolql4tyk.jpg] [Obrazek: th_DSC05720_zpshvukvqrh.jpg] [Obrazek: th_DSC05721_zpst69tt3ee.jpg]

Znalazłem taką fotkę, która sporo wyjaśnia w temacie tej części samolotu:
[Obrazek: th_aviatik38.jpg]
Teraz przód modelu ; już oszlifowałem krawędzie chłodnicy i dokleiłem elementy  układu chłodzenia silnika.Te elementy z kolei będą malowane...

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#16
Co do tego zdjęcia to jest to jakiś pomysł na dioramkę Wink ... żartuję, Toje modele są zbyt ładne na takie dioramki Smile
Odpowiedz
#17
Witam wiernego widza! Cool 
Masz rację,raczej nie chciałbym robić takiej dioramki z własnym modelikiem, choć doceniam świetny pomysł. W sprawnych rękach byłoby to "coś"! Tongue 
Tymczasem w modelu zrobiłem jakieś zaworki układu chłodzenia,a dzisiaj znienacka "skórzane" obicie krawędzi kabiny...
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#18
Kabina pilota z wiatrochronem zakończona. Pomalowałem też pierwszym, podkładowym kolorem przód kadłuba wraz z oszlifowaną  osłoną chłodnicy ( ta też już po kolejnym muśnięciu papierkiem ściernym).
[Obrazek: th_DSC05724_zps4x095ptn.jpg] [Obrazek: th_DSC05726_zpsgumervdn.jpg] [Obrazek: th_DSC05727_zps5thbysyu.jpg] [Obrazek: th_DSC05728_zpsztcuot4k.jpg] [Obrazek: th_DSC05729_zpsketszbnl.jpg]

Co do samego wiatrochronu, to wykonałem go po pierwszej przymiarce od nowa.
Kształt zaproponowany w wycinance po przyłożeniu na miejsce  nie podobał mi się ; praktycznie szyba "leżała" prawie poziomo nad kadłubem...
Na poniższej fotce starałem się pokazać różnicę w  kształcie  wiatrochronu ( jest "D", a powinien być półksiężyc).
[Obrazek: th_DSC05723_zpswamqanqc.jpg]

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#19
Dzióbek wyglada świetnie, zresztą reszta też Smile
A jeśli chodzi o owiewke to pewnie autor zrobił wersję wyścigową Wink
Odpowiedz
#20
Ponownie dziękuję za miłe słowa!
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#21
Kadłub skończony.
Dokleiłem  lufy km-ów i pomalowałem obudowę chłodnicy.
Nie miałem takiej farbki, a do najbliższego sklepu modelarskiego mam ok. 60 km...
Pożyczyłem zatem od żony ... lakier do paznokci ;-)
Zmieszałem złoty z jakimś metalicznym brązowym-by uzyskać kolor mosiądzu...
[Obrazek: th_DSC05730_zpsc9izkxgt.jpg] [Obrazek: th_DSC05731_zpsvc8huw6d.jpg] [Obrazek: th_DSC05732_zpswzarl3xe.jpg]
Teraz dolne skrzydełka.

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#22
No no lakier do paznokci Wink muszę zapamiętać żonka ma dużo fajnych kolorków ;p
Odpowiedz
#23
Krótko mówiąc w modelarstwie równie ważne co ostry nóż jest posiadanie żony.
Lub inaczej: potrzeba matką wynalazków. Mosiądz wygląda jak prawdziwy.
Jeszcze proszę o podanie rodzaju lakieru i proporcji mieszania...

Tylko jeszcze trzeba sobie wymyśleć alibi na przypadek pytania: - Kochanie, a dla kogo kupiłeś ten lakier do paznookciiii?! Przecież ja nie używam złotego?!? Jak ONA ma na imię!!? Angry
I co? Powiem: - AVIATIK? Angel

Pozdrawiam
Odpowiedz
#24
No cóż... Żona jest istotnym czynnikiem wpływającym na nasze hobby. Najlepiej, jak pozwala nam uprawiać naszą pasję.  Zwłaszcza,że  ma nas w domu "na oku".  Tongue  A do kupna odpowiedniego lakieru można ją namówić i "wykorzystać" . Unikniemy wtedy podejrzliwych spojrzeń  Big Grin
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#25
Dolne skrzydła.
W wycinance do mocowania skrzydeł przewidziano kartonowe , wątłe ( w moim wyobrażeniu) dźwigarki w formie "ceowników". Postanowiłem wykorzystać do tego bambusowe patyczki do szaszłyków ; są prościutkie, lekkie i sprężyste-na takich dźwigarkach skrzydła z pewnością z czasem nie opadną.Dodatkowym plusem jest zerowy wznios skrzydeł w tym samolocie.
[Obrazek: th_DSC05733_zpsmnwjbodl.jpg] [Obrazek: th_DSC05734_zpsrl3kn3ww.jpg]

Dżwigarki bambusowe umocowałem w kadłubie na odrobinę  kleju cjanoakrylowego ( Kropelka) po wcześniejszym ich równym umieszczeniu na sucho.
Trochę wcześniej przygotowałem same skrzydełka, zatem pozostało dokleić je do kadłuba
[Obrazek: th_DSC05736_zpslkngtkua.jpg] [Obrazek: th_DSC05737_zpsyjkzktgt.jpg] [Obrazek: th_DSC05735_zpsjseoo6js.jpg]

Niestety, dałem zbyt dużo kleju do wnętrza poszycia  ( zwłaszcza lewego) skrzydła, co w połączeniu z faktem, że druga strona poszycia pokryta jest w wycinance  drukiem ( reklamy...), dało niestety brzydkie plamy... Poczekam jeszcze na dokładne wyschnięcie kleju, ale z doświadczenia wiem,ze mogą być trwałe... Ale i na to mam już pomysł...

--
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [RELACJA] F-14 TOMCAT 1:33 MM 2004 tom59herder 19 16,709 29-01-2018, 05:52
Ostatni post: PiotreS
  [WKLM] [R/G] Aichi D3A Val - Military Model 3-4/2004 stachooo 67 26,722 12-02-2017, 12:10
Ostatni post: stachooo
  Spad XIII Modele Kartonowego Fana 2006 Partyzant 20 9,643 15-11-2015, 10:27
Ostatni post: Raven
  ŚzK rozdaje modele :) Taron78 1 2,360 14-10-2015, 06:16
Ostatni post: Sprudin
  Bartel BM-6a [modele-kartonowe.com] struna 3 4,513 26-06-2015, 12:57
Ostatni post: struna
  Aichi D3A1 (Val) Halinski MM 3-4/2004 viktorrr 62 30,952 08-06-2015, 08:22
Ostatni post: Lesio73
  SWWII Aviatik B.I, wyd. Wektor Tomasz K 35 13,472 01-03-2015, 09:37
Ostatni post: Paweł O
  [SWWII] Aviatik B.I razy dwa- WEKTOR ReVan_1991 7 5,216 06-02-2015, 11:32
Ostatni post: kordian
  [G] Zalewski WZ-X Modele kartonowe kolodzieju 17 9,574 17-01-2015, 12:19
Ostatni post: qn
  [R] F-117A Stealth Fighter, 1:33, NOWE MODELE 1/2 2000 r. Sylwek 47 22,155 29-09-2014, 05:44
Ostatni post: Sylwek

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości