Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R][WKLM] Mitsubishi A6M3 Zero
#1
Photo 
To moja pierwsza relacja oraz jeden z pierwszych modeli po długiej przerwie więc bez błędów się nie obejdzie Big Grin
Jako że w konkursie lotnictwa morskiego dominują siły alianckie, ja postawiłem na druga stronę padło na słynne "zero". Wybrałem wersję m3 z bardzo prozaicznego powodu, po prostu miałem już farby potrzebne do retuszu.

Na warsztat trafił model wydany przez ANDRZEJ HALIŃSKI s.c. w serii "KARTONOWY ARSENAŁ" opracowany przez: Marcina Dworzeckiego i Marcina Grygiel.
Skala tradycyjna czyli 1:33

[img][Obrazek: IMG_20160831_185549_zpsbhsgeihv.jpg][/img]

Pilot Kenji Yanagiya był jednym z eskortujących admirała Yamamoto, którego zestrzelono w 1943.

Teraz do rzeczy.


Tradycyjnie zaczynam od części nr 1 czyli  w tym przypadku to wnętrze kabiny.
Oto fotel po sklejeniu i pomalowaniu.




[img][Obrazek: IMG_20160903_173314_zpskcwj7fsh.jpg][/img]

[img][Obrazek: IMG_20160903_173303_zpsw7t6dp4f.jpg][/img]

[Obrazek: IMG_20160903_173230_zpsjm0xjgn5.jpg]


Nie wygląda niestety to najlepiej. Okazuje się że malowanie nie wyszło mi dobrze po za tym nie potrzebnie użyłem zielonego wash'a.


Wnętrze kabiny zostawię malowane. Przy reszcie ograniczę się do retuszu żeby nic więcej nie popsuć.
 
Skusiłem się na robienie przeszklonych zegarów i niestety nie wyszło to dobrze.


 [img][Obrazek: IMG_20160910_133755_zpsbncldulo.jpg][/img]

[Obrazek: IMG_20160910_133837_zpsqlwlqfjr.jpg]

Niby wszystko wyglądało w miarę przyzwoicie, ale zdjęcie prawdę ci powie.
Zdjęcia robione telefonem.
Odpowiedz
#2
Hmmm... Myślę, że zamiast skupiania się na wash'u i przeszklonych zegarach warto poświęcić trochę czasu na dokładne WYCINANIE podstawowych części. Nie wiem czego używasz do wycinania, ale zastanowiłbym się nad zmianą tego narzędzia. Sorry, ale ta kabina wygląda tak jakby przeleżała 60 lat na dnie oceanu... Haliński to Everest detalizacji i uszczegółowienia, może warto zacząć od czegoś łatwiejszego ?
Odpowiedz
#3
Witam cię Adamie. Nie chcę być złym prorokiem , ale myślę że już za chwilę zaczną się problemy. A to wszystko przez zły dobór modelu jak na powrót do sklejania. Modele wydane w Kartonowym Arsenale nie wybaczają jakichkolwiek błędów . Nie ma tam żadnego marginesu na pomyłkę , a widząc jak wyciąłeś wręgi sądzę , że już masz kłopoty z oklejeniem kabiny poszyciem zew i wew. Czym ty wycinasz wręgi i co to za karton na który je podkleiłeś ?.
Jeśli chciałeś wrócić do klejenia po latach przestoju , trzeba było się poradzić , ewentualnie w wyszukiwarce wpisać " model na pierwszy raz". Na pewno coś byś znalazł. Myślę że za chwilę twoja cierpliwość zostanie poddana próbie. Jeśli cię ten model zmęczy to daj znać , a coś ci doradzimy z mniej skomplikowanych i na równie wysokim poziomie dobrze spasowanych modeli.

pozdrawiam.
Odpowiedz
#4
Karton jest niestety do kitu, a to dlatego że jest miękki i lubi się rozwarstwić. Kupiłem go w GPM.
Dzisiaj przykleiłem poszycie wewnętrzne i przymierzałem zewnętrzne i jest ok.
Wręgi po wycięciu delikatnie przejechałem papierem ściernym.
Na resztę modelu chyba użyję innego kartonu bo przymałych wręgach będzie problem.
Odpowiedz
#5
(13-09-2016, 05:51)adamcezary napisał(a): .... nie wyszło mi dobrze po za tym nie potrzebnie użyłem zielonego wash'a.

Dobrze że jest troszkę tej samokrytyki u Ciebie. Po co to wszystko tak umazałes?
Modele ze Stegny są wymagające przede wszystkim w dokładności wycinania części i jak do tych wymagań się całkowicie dostosujesz to żadnych problemów ze spasowaniem części nie będzie. Nie wiem czym Ty tniesz ten karton, ale powinieneś zaopatrzyć się w skalpel Olfy, poczytaj forum, podglądaj relacje.
To co skleiłeś będzie mało widoczne, ale teraz czeka Cię ostateczna próba, która to potwierdzi czy warto sklejać model dalej, czy ma wylądować w koszu.
Papier ścierny i szlifuj wręgi przed przyklejeniem pdposzycia i poszycia w imię zasady 10 razy przymierz 1 raz przyklej Big Grin .
Powodzenia.
Odpowiedz
#6
Jak idzie budowa, jakieś postępy? Sam robię a6m2 zero od hala lecz z 2015, co prawda jestem kilka kroków przed Tobą ale chętnie pooglądać efekty twojej pracy. ..
Odpowiedz
#7
Obecnie etap skrzydła. Jutro zrobię aktualizację.
Odpowiedz
#8
Kabina oklejona i skrzydła zamocowane.
Nie obyło się bez problemów które wynikały z błędów popełnionych przy klejeniu kabiny.
Na zdjęciach zaznaczyłem czerwoną strzałką elementy które było trudno spasować.
[img][Obrazek: IMG_20160917_164613_zpsena1flnj.jpg][/img] [Obrazek: IMG_20160917_164640_zpsdayvum63.jpg]

Model można zrobić z opuszczonymi klapami, ale zrezygnowałem z takiej opcji aby czegoś nie skopać.

[Obrazek: IMG_20160917_164735_zpsouacyeyr.jpg]

Jak widać element nie zszedł się na dole (to o czym pisałem wcześniej). W tym miejscu będzie chłodnica oleju i powinna zasłonić ten bubel. Taka mam przynajmniej nadzieję Big Grin

[Obrazek: IMG_20160917_164656_zpse4wlb8jj.jpg]


[Obrazek: IMG_20160917_165748_zpsrzjgkseo.jpg]

To tyle na dzisiaj.
Pozdrawiam.
Odpowiedz
#9
Wybacz . Ten model nie dla Ciebie na tym etapie umiejętności.... Za duże braki w radzeniu sobie z kartonem.
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#10
Krytykować każden może. Wycinanka dla każdego jest, ino jeden ją sklei lepiej, inny gorzej. Może to i lepiej rozpoczynać z górnego pułapu? Kto to wie? A wychodzi, jak wychodzi. Każden następny model będzie lepszy. Nie ma trudnych modeli albowiem. Są tylko mniej, lub więcej czaso - i - pracochłonne. Otóż. Każden jeden modelarz model z wydawnictwa pana Halińskiego skleić potrafi, tak dobrze są te modele zaprojektowane! To nic trudnego. Wystarczy popatrzeć, jak radzą sobie z nimi modelarze. Trzeba tylko ściśle przestrzegać reżimu narzuconego w instrukcji przez projektanta. 
I tylko tyle. Lub - aż tyle.
W kwestii TEGO modelu wypowiedzieć się nie mogę. Za mało mam doświadczenia.
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#11
Nie widać tego dokładnie, ale krawędzie natarcia wyglądają zaskakująco dobrze. Natomiast największą wartością dla Autora relacji powinno być zainteresowanie zbin'a, Seb'y i ZbiG'a - gigantów kartonu. adamcezary - poszukaj ich relacji, wskazówek i posłuchaj podpowiedzi, jest się od kogo uczyć...
Odpowiedz
#12
a ja powiem tak:
Można się uczyć na maluchu i można na WRC, Adamcezary wybrał tą drugą opcje. W pierwszym przypadku, człowiek się będzie wkurzał na niedomagania maszyny, przez co osiągniecie zadowalających efektów będzie nie lada wyczynem. w drugim przypadku natomiast wszystko jest jak w szwajcarskim zegarku, tylko ciężko zapanować nad autem. Najrozsądniejszym było by, wybrać coś ze środkowej półki. Ale... Adamcezary zabrał się za zero od hala czyli wracając do mojej motoryzacyjnej dygresji takie WRC. widać, ze łatwo nad tą materią zapanować nie jest, ale się chłopak stara i chwała mu za to.! Sklejaj, i nie waz się wrzucać do kosza.! doświadczenia nie kupisz, tylko sobie je wypracujesz.
a co do samego modelu: powiem szczerze, ze jak zobaczyłem pierwsze fotki, to bylem trochę przerażony. Teraz jak zacząłeś oklejać poszyciem widzę ze jest już lepiej, takrze jestem dobrej myśli.
kilka rad,
1. nie maluj!!!! poćwicz najpierw standard, na malowanie przyjdzie czas.
2. ostrożnie z retuszem, widać miejscami "wylewa Ci się na poszycie.
3. kolor do retuszu dobieraj trochę jaśniejszy, lepiej to wygląda.
4. dokładnie wycinaj części. widać po wnętrzu kabiny ze był z tym problem.
5. dokładnie ukształtuj część, przymierz, (kilka razy, jeśli trzeba) i dopiero przyklej,
6. nie spiesz się! tempo masz duże ale niestety przekłada się to negatywnie na jakość.
7. nie spiesz się!
8. nie spiesz się!
9. nie spiesz się!
10. Powodzenia, będę tu zaglądał. i czekam na galerie

Pozdrawiam
Pawel

P.S. tutaj masz link do mojego A6M2, może się przyda.

Off top, Sebastian a ty się na nas obraziłeś , czy co? Gdzie relacja z mustanga? Hmm............???  PDT_Armataz_01_19
Odpowiedz
#13
Raven- lepsze efekty uzyskuje bez publiczności Wink
Z resztą co ja będę was dręczył kiepskimi fotami oraz nie retorycznym opisem Smile
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#14
Dobra, dobra, nie ściemniaj, Big Grin Big Grin
galerie chociaż wstaw PDT_Armataz_01_19 PDT_Armataz_01_29
Odpowiedz
#15
A tego to nawet najstarsi indianie w wiosce nie wiedzą Wink
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#16
Wink 
Cześć adamcezary
Przyglądam się i kibicuję. Jestem w takim samym momencie jak Ty - duża przerwa w sklejaniu (u mnie około 25 lat). Nie przejmuj się że model trudny wybrałeś na początek (ja też) - bo jak spadać to z wysokiego konia Smile . Już za tydzień moja pierwsza relacja i pierwsze zdjęcia z budowy Cataliny i również do konkursu... Kibicuję i pozdrawiam! PDT_Armataz_01_34
Odpowiedz
#17
Dziękuję wszystkim za zainteresowanie, za wszystkie porady i konstruktywna krytykę. Dzięki Raven za link do relacji przydaje się.
Bez względu na wszystko model skończę starając się żeby wyszedł poprawnie choć nie jestem do końca zadowolony z osiąganych efektów to jadę dalej wychodząc z założenia ze przy następnej części będzie lepiej.

Zgodnie z porada zmieniłem farby do retuszu na jaśniejsze. Zwłaszcza szary bardzo się rzucał w oczy.

Mam już ogon tzn moje Mitsubishi ma.
[img][Obrazek: IMG_20160921_170851_zpsw0uhinpi.jpg][/img]

A poniżej z doklejonym statecznikiem

[img][Obrazek: IMG_20160921_174643_zpseuc3pdli.jpg][/img]

[Obrazek: IMG_20160921_174549_zpsuat9xnlf.jpg]

[Obrazek: IMG_20160921_174531_zps6kizyczc.jpg]

W tle leży sobie szkielet stateczników poziomych, które pewnie skleję jutro. 
 To tyle na dzisiaj.

Pozdrawiam Adam.
Odpowiedz
#18
Cześć
Jeżeli krytyka to tylko konstruktywna... wydaje mi się (nie wiem może tak światło pada i taka jakość zdjęcia) ale chyba źle dopasowałeś poszycie do wręg w ogonie... Może się mylę, ale widać jak by wręgi były ciut za duże do poszycia i w miejscach gdzie masz je wklejone, wygląda tak jak by rozpychały trochę poszycie (nie ma jednej linii tylko powstał taki lekko spłaszczony półksiężyc). Przyjrzyj się zdjęciu już sklejonego ogona z resztą kadłuba-wyraźnie to widać (na spodzie 2,3 i 4 element od końca)...
Jeżeli dasz radę jeszcze odkleić i poprawić (doszlifować wręgi), to super - jeśli nie dasz jednak rady to zwróć uwagę na to przy następnym modelu...
poza tym to piękny modelik sobie szykujesz... mam go w planach
Pozdrawiam
---------------------------------
Na warsztacie PBY Catalina (projekt zawieszony), Cromwell
Ukończone: Chi-ri 5
Odpowiedz
#19
Oprócz tego, że łączenia segmentów są do poprawy przy następnym modelu, to dziwi mnie to niedopasowanie niezadrukowanych miejsc pod stateczniki poziome. Chyba u Hala nie prawa coś takiego się zdarzyć więc myślę, że coś tam przekombinowałeś...
Odpowiedz
#20
Skończyłem robić stateczniki.
Stery wysokości zrobiłem lekko wychylone w dół.
Teraz porcja fotek:
[img][Obrazek: IMG_20160923_163357_zpszu69guaf.jpg][/img]  [img][Obrazek: IMG_20160923_163406_zpsxkdmxrdn.jpg][/img]

[img][Obrazek: IMG_20160923_163417_zpsostrrbru.jpg][/img]  [img][Obrazek: IMG_20160924_162334_zpstbu5yh2i.jpg][/img]

[img][Obrazek: IMG_20160924_162346_zpsdndvme4t.jpg][/img]  [img][Obrazek: IMG_20160924_162358_zps4hpnlmkg.jpg][/img]

[img][Obrazek: IMG_20160924_162412_zpsk5soxll1.jpg][/img]

Nadal doskonalę sztukę retuszu, jak widać czasami ręka mi zadrży i zostają ślady, na zdjęciach są bardziej widoczne niż w rzeczywistości.
Miałem trochę problemów z ostatnim segmentem kadłuba i komora tylnego koła po za tym przez pomyłkę podkleiłem część które nie powinna być podklejona co widać pod sterem kierunku.
Zadowolony natomiast jestem z dolnych oklejek stateczników, bardzo dobrze się wpasowały.


Teraz pracuję nad silnikiem. Będzie to mój pierwszy silnik tego typu. Nigdy czegoś takiego nie sklejałem.
Zastanawiam się też nad owiewką. Najchętniej kupił bym jakąś gotową jeśli możecie coś polecić to poproszę.

Większość modelu sklejam klejem polimerowym ponieważ szybko łapie, ale bydle zostawia po sobie sporo śladów. Nawet jeśli wyczyszczę to na spoinach widać połysk. I teraz pytanie znajdę jakiś klej który szybko łapie ale nie brudzi?


Pozdrawiam 
Adam
Odpowiedz
#21
Jeżeli chodzi o usuwanie kleju to sprawa jest bardzo prosta. Po pierwsze wycinanka musi być zaimpregnowana kaponem. Po drugie klej polimerowy albo butapren bardzo ładnie z takiej zakaponowanej powierzchni schodzi. Po prostu trzeba taką lekko stężałą plamę zrolować palcem. Śladu po tym niema.
A co do retuszu... To drżenie ręki nie ma znaczenia w przypadku retuszowania przed sklejeniem, a poza tym wtedy bardzo pomaga pokrycie kaponem. Nadmiar farby po prostu trzeba szybko zetrzeć i śladu po niej też nie będzie...

Powodzenia życzę Smile
Odpowiedz
#22
Wyświetlał mi się ostatnio komunikat "konto hostingowe zostało zawieszone".
Musiałem usunąć stary skrót do strony i wstawić nowy. Trochę mi zajęło nim się zorientowałem że nastąpiła zmiana. Smile

Prace trwają choć teraz teraz mam mniej czasu na sklejanie. Zaczął się sezon snookera więc mam co oglądać.


Teraz nadrabiam zaległości w relacji.
Silnik pierwszy segment bez większego problemu.
[img][Obrazek: IMG_20160924_200511_zps3grgjmpo.jpg][/img]


Cylindry kleiło mi się trudno i nie jestem do końca zadowolony z efektu. 

[img][Obrazek: IMG_20160928_173149_zpstyyerkhr.jpg][/img]   [img][Obrazek: IMG_20160928_173206_zpsmjejxrb3.jpg][/img]

Potem przyszedł czas na osłonę silnika.
No i tutaj pod czas retuszu zostawiłem ślady czarnej farby co bardzo rzucało się w oczy i dlatego pomalowałem osłonę na czarno.


[img][Obrazek: IMG_20161001_103929_zps48939awr.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161001_103944_zpskjealhp7.jpg][/img]

Kabinę zostawiam sobie na koniec. Na razie szukam gotowej owiewki.
Zrobiłem sobie golenie podwozia.
[img][Obrazek: IMG_20161008_144210_zpsgv2pcqb0.jpg][/img]  [img][Obrazek: IMG_20161008_144227_zpswitesrb9.jpg][/img]

A tu już na kołach. Kółka muszę jeszcze trochę poprawić  bo jedno jest troszkę krzywo, ale to zrobię jak będę przyklejał osłony.


[img][Obrazek: IMG_20161009_164332_zpsawdgkoyf.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161009_164356_zpsk13uhbnr.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161009_164405_zpsh1wbxiqd.jpg][/img]

To tyle jeśli chodzi o postępy.
Odpowiedz
#23
Cześć
Jak na pierwszy raz - cylindry zrobiłeś bombowo... tym bardziej że sklejone w standardzie... popracowałbym tylko nad wycinaniem drobnych części... ale efekt końcowy silnika ok.
Wytrwałości życzę (również w oglądaniu snookera)
Pozdrawiam
---------------------------------
Na warsztacie PBY Catalina (projekt zawieszony), Cromwell
Ukończone: Chi-ri 5
Odpowiedz
#24
Cześć wszystkim.
Czas na kolejny odcinek.
Zrobiłem "cygaro" oraz skończyłem podwozie. Dokleiłem również lotki.

[img][Obrazek: IMG_20161021_125607_zps4odh4v8e.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161021_125657_zpssgtap5ie.jpg][/img]
 
A tu galeria już skończonego modelu.
[img][Obrazek: IMG_20161027_151633_zpsf2qlytwz.jpg][/img] [img][Obrazek: IMG_20161027_151658_zps8c0hel8z.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161029_083656_zpslwbv90vp.jpg][/img] [img][Obrazek: IMG_20161029_083726_zpsgho0x6rz.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161029_083743_zpstptfnsjf.jpg][/img]
[img][Obrazek: IMG_20161029_083816_zpsmsrdkjtr.jpg][/img]
Podsumowując całość wyszło jak wyszło. Osobiście nie jestem zadowolony z osiągniętego efektu. 
Popełniłem kilka błędów doszło też trochę mojej niedokładności.

Następny model już się skleja i relacje z niego też zrobię.
Pozdrawiam wszystkich.
Odpowiedz
#25
Brawo za ukończenie modelu, gratulacje!
Choć widać trochę niedociągnięć, to fajnie, że Pokazałeś swoją pracę.
Od dłuższego czasu jest bardzo mało relacji mniej doświadczonych modelarzy, a szkoda.
Według mnie najważniejsza jest frajda z klejenia, a efekty przyjdą z czasem.
I z każdym następnym sklejonym modelem będzie lepiej.
Czego Tobie życzę. Smile

Pozdrawiam
Arek
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [WKLM] B5N2 Kate Kartonowa Kolekcja Panda82 52 27,504 20-08-2018, 10:09
Ostatni post: Sprudin
  [R/G][WKLM] F4F Wildcat MM 10-11/2002 Gregory 40 21,200 13-03-2018, 11:35
Ostatni post: Gregory
  WKLM Grumman F3F-1 Modelik 12/97 Tuco 22 11,119 13-10-2017, 08:21
Ostatni post: Tommy T.B.
  (WKLM) Fairey Swordfish ( 1/50 dla pary) klimoreh 19 10,570 12-06-2017, 07:45
Ostatni post: Lesio73
  [WKLM] Vought OS2U Kingfisher - Orlik Kroolo 33 23,959 23-02-2017, 11:48
Ostatni post: Kroolo
  [WKLM] [R/G] Aichi D3A Val - Military Model 3-4/2004 stachooo 67 26,647 12-02-2017, 12:10
Ostatni post: stachooo
  [R][WKLM] Vought SB2U "Vindicator" Kartonowa Kolekcja 1:33 messer 44 20,078 14-12-2016, 10:20
Ostatni post: messer
  [WKLM] PBJ-1H Orlik 060 arek1981 17 9,103 24-10-2016, 10:37
Ostatni post: bonk
  [WKLM] [R] SB2U Vindicator - Kartonowa Kolekcja nr 10 zbin 26 12,376 09-10-2016, 01:33
Ostatni post: Sprudin
  [WKLM] [R] PBY Catalina 1:33 GPM MeFisto 12 7,079 02-10-2016, 07:45
Ostatni post: MeFisto

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości