Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] Ił-14,[skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"]
#1
Big Grin 
Big Grin 
Witajcie moi mili  Smile.
Jak wiadomo, życie nie lubi próżni, a w moim Kiełczowie od 2 dni pada deszcz. Przy takiej pogodzie w polu nie będę robił , więc szybko czmychnąłem do mojej dziupli modelarskiej i zająłem się tym co lubię najbardziej (no tak prawie  Tongue)

Aleee,  zanim tutaj uroczyście ogłoszę kolejną budowę super, hiper samolotu będzie mały quiz  Big Grin

A pytanie brzmi.
Co to jest za samolot?
Wystarczy podać nazwę.

"ciekawe czy ktoś zgadnie" Big Grin

Zbyszku (ZbiG) tylko nie podpowiadaj !

[Obrazek: IMAG1210.jpg][Obrazek: IMAG1212.jpg]

Do wygania kufel piwa przy najbliższej okazji.  Smile
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#2
Ił-14.
Odpowiedz
#3
Słynne Tu - 154M z Orlika??

Kolejny cywil ( bo widzę że spodobały Ci się Smile ). Barwy praktycznie te same co przy Li-2, a w dodatku mieliśmy ostatnio koleją rocznicę więc było by nawet na czasie.
Dodatkowo zdjęcie sklejonego fotela ze stołem i teczką sugeruje samolot "dyplomatyczny" a nie do końca "pasażerski" Smile
Odpowiedz
#4
(12-04-2017, 01:48)Kroolo napisał(a): Ił-14.

BRAWO !!!

Pierwsza odpowiedź i strzał w 10 tkę.
Kolega Kroolo wygrywa kufel piwa przy najbliższej okazji. Chyba, że nie chcesz czekać, to proszę o namiary na PW to wyślę paczuszką jakieś regionalne piwko, co by przy grillu spożyć.   
--------------------

Tak to jest Ił-14 w skali 1:33, opracowany i udostępniony za darmo przez kolegę "Kangaroo" na stronie http://www.konradus.com
TUTAJ ( w zakładce Szufladki).

Cóż powiedzieć, samolot ten od dłuższego czasu chodził mi po głowie.
Lecz dotychczas nie czułem się na siłach aby zabrać się za niego. Tym bardziej, że nie znalazłem na polskich forach żadnej relacji z jego budowy.
Natomiast na niemieckim forum autor tego opracowania oraz inny modelarz sklejali ten model, więc sądzę, że jest sklejalny. TUTAJ i TUTAJ (wykonanie autora).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No to lecimy z relacją.

Na wstępnie chciałbym podziękować koledze Wojciechowi, który udostępnił mi zdjęcia wykonanego przez siebie modelu tego samolotu. Pełna galeria wykonanego przez niego jego modelu jest http://www.konradus.com/forum/read.php?f...ply_205907[Obrazek: image.jpg] 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Model drukowałem na domowej drukarce atramentowej Canon MG5753.
W wydruku zastosowałem papier blok techniczny marki Herlitz, wprawdzie na ma on podanej gramatury papieru, ale w dotyku jest b. zbliżony do papieru używanego  w sprzedawanych wycinankach.
Oprócz tego niektóre arkusze wydrukowałem na zwykłym papierze ksero (gramatura 80g/m2) oraz papierze samoprzylepnym (zgodnie z sugestią autora).

Przy tym modelu siedzę już 3 dni i choć to dopiero początek powiem Wam, że już wiem, że model ten jest wymagający.
Przede wszystkim mamy do czynienia z dużym modelem samolotu, którego środkowy segment ma ok. 8 cm średnicy a jego powierzchnia prawie w całości pokrywa kartkę A4.
Poza tym użycie papieru samoprzylepnego niby jest fajne, ale przyklejenie długiej części jest b. kłopotliwe, gdyż jak klej już złapie to nie ma możliwości korekty położenia elementu.
Natomiast jeśli chodzi o spasowanie części to jest bez zarzutu.
Zobaczymy do będzie dalej.

Sklejanie modelu rozpocząłem do środkowego segmentu kadłuba. 
[Obrazek: IMAG1173.jpg]
Po prawej stronie znajdują się oklejki samoprzylepne osłaniające okna.A ten kołeczek to szablon służący do wycinania okienek.
Segment należało wydrukować dwustronnie, gdyż od wewnątrz posiadał graficzną fakturę.
[Obrazek: IMAG1178.jpg] 
Po wycięciu otworów okiennych , następnie od  zew. strony zostały przyklejone oklejki okienne.(lewa strona z przyklejoną oklejką, prawa jeszcze bez niej)
[Obrazek: IMAG1188.jpg] 
Kolejno od wewnętrznej strony wkleiłem wcześniej wycięte z folii okienka.
Po wykonaniu wygląda to tak:
[Obrazek: IMAG1189.jpg]

A następnie wykonano oklejkę wewnętrzną (z firankami) , którą przykleiłem od wewnątrz:
[Obrazek: IMAG1192.jpg]
Następnie wykonano ściankę kuchenną [Obrazek: IMAG1204.jpg]
która po wklejeniu wygląda tak
[Obrazek: IMAG1212.jpg]
Czas na foteliki 
Każdy fotelik składa się z kilku elementów 
[Obrazek: IMAG1205.jpg][Obrazek: IMAG1208.jpg]
Po przeszlifowaniu i połączeniu otrzymujemy takie oto  oparcie
[Obrazek: IMAG1206.jpg]
Jako ,że pasek okalający oparcie jest szerszy( ma on szerokość ok 3 mm)  niż grubość połączonych elementów ( łącznie dają ok 2mm), podczas sklejania warto w tą szaprę umieścić kawałem kartonu 1mm, co by ułatwić proces. 
[Obrazek: IMAG1207.jpg]
Te szerokie i głębokie przecięcia służą do właściwego zagięcia podklejonego na kartonie elementu.
A po sklejeniu fotelik wygląda tak o:
[Obrazek: IMAG1210.jpg] 
Tych fotelików jest chyba 15 sztuk, więc na tydzień mam robotęSmile

Na razie to wszystko.

Zachęcam do wyrażania opinii i komentarzy.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#5
No kolego. Z Twoimi zdolnościami to zobaczymy tu kawał dobrej modelarskiej robótki.  Smile
Trzymam kciuki i życzę powodzenia  PDT_Armataz_01_36
Odpowiedz
#6
Ja też ten model budowałem, skany z tego samego źródła, do obejrzenia tutaj; http://www.kartonbau.de/forum/il-14-wbb-...post459632
 
Budowa naprawdę się „opłaca“, polecam każdemu miłośnikowi modeli samlotów pasażerskich.
Odpowiedz
#7
Dawno by ja jego ruszył... - leży on u mnie już ładnych parę lat! Niestety, przeklęty druk laserowej drukarki nie pozwolił mi na rozpoczęcie tego modelu. Przede wszystkim - impregnacji! Mam wersję w barwach LOT-u.
Opracowanie wydaje się być staranne, jakkolwiek w dużym stopniu skomplikowane. To nie będzie spacerek. Przygotuj się na czasochłonną robótkę. Samych rysunków i instrukcji jest chyba około 60 stronic A 4! I tyleż, lub coś około tego, arkuszy do wycinania. Dwa komplety: polski i NRD-owski otrzymałem od jednego z Kolegów z Warszawy, któren poświęcił swój czas i materiał na wydrukowanie tej wycinanki. Dzięki wielkie temu Koledze jeszcze raz przesyłam z pozdrowieniami, oczywiście! Imienia nie wymieniam, ponieważ nie wiem, czy On w swej skromności zgodziłby się na to.
Model, według mojego rozeznania, zapowiada się bardzo obiecująco.
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#8
(12-04-2017, 04:07)Gregory napisał(a): No kolego. Z Twoimi zdolnościami to zobaczymy tu kawał dobrej modelarskiej robótki.  Smile
Trzymam kciuki i życzę powodzenia  PDT_Armataz_01_36

Gregory na pochwały to jeszcze zdecydowanie za wcześnie.
Decydując się na ten model,zdawałem sobie sprawę, że lekko nie będzie.
ZbiG dobrze napisał,że samolot zawiera coś koło 60 stron instrukcji i tyleż samo arkuszy.
Jak dotąd jest to mój najpoważniejszy projekt, ale determinacji mi nie brakuje.

(12-04-2017, 04:52)henkos napisał(a): Ja też ten model budowałem, skany z tego samego źródła, do obejrzenia tutaj; http://www.kartonbau.de/forum/il-14-wbb-...post459632
 
Budowa naprawdę się „opłaca“, polecam każdemu miłośnikowi modeli samlotów pasażerskich.

Ooo ! w kupie zawsze raźniej. A i zapewne będę miał masę pytań w trakcie budowy typu "co i jak".
Chociaż rysunki montażowe pomimo swojej prostoty są czytelne.
Jak na razie najbardziej obawiam się skrzydeł.
Dziękuję za namiary na galerię. Materiał poglądowy zawsze mile widziany.
No i oczywiście witam nowego kolegę.Zapraszam do działu "Powitalnia".

Co do samolotów pasażerskich, no cóż za mało jest ich na rynku wydawniczym.

(12-04-2017, 06:19)ZbiG napisał(a): Dawno by ja jego ruszył...
Model, według mojego rozeznania, zapowiada się bardzo obiecująco.

Zbyszku pisałem do Ciebie w tej sprawie na PW, ale coś nie otrzymałem odpowiedzi.
Co do wydruku laserowego. A próbowałeś lakierować te arkusze lakierem bezbarwnym w sprey-u (syntetycznym).
Ja tak lakierowałem Li-2, który raczej na pewno jest "laserowy" i nic mu się nie działo.
Albo zlecić wykonanie wydruku pracowni poligraficznej.

(12-04-2017, 02:43)karol1985 napisał(a): Słynne Tu - 154M z Orlika??

Kolejny cywil  ( bo widzę że spodobały Ci się Smile  ). Barwy praktycznie te same co przy Li-2, a w dodatku mieliśmy ostatnio koleją rocznicę więc było by nawet na czasie.
Dodatkowo zdjęcie sklejonego fotela ze stołem i teczką sugeruje samolot "dyplomatyczny" a nie do końca "pasażerski" Smile

Karolu to było trudne pytanie.
Ale wskazany przez Ciebie Tu-154, także chodził mi po głowie.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#9
Cytat:Gregory:
No kolego. Z Twoimi zdolnościami to zobaczymy tu kawał dobrej modelarskiej robótki.  [Obrazek: smile.png] 

Trzymam kciuki i życzę powodzenia  
[Obrazek: PDT_Armataz_01_36.gif]
Cytat:Piterkowiec:

Gregory na pochwały to jeszcze zdecydowanie za wcześnie. 

To nie pochwała, to forma dopingu (mam nadzieję legalnego). Tongue
Odpowiedz
#10
Piterkowiec, a jaki region reprezentujesz?  PDT_Armataz_01_29

Super, że założyłeś tą relację - od dawna mi się podobuje ten model, ale póki co u mnie nawet jeszcze nie wydrukowany... Powodzenia!
Odpowiedz
#11
[quote pid='143391' dateline='1492027775']
Dziękuję za namiary na galerię. Materiał poglądowy zawsze mile widziany.
[/quote]
W tej galerii, na samej górze w pierwszym poście jest link do mojej relacji z budowy – co prawda po niemiecku, ale jest dużo zdjęć.

PS
Jeszcze nie przyzwyczaiłem się do „regół technicznych”, przez co moje wpisy nieco nieudolne... Confused
Odpowiedz
#12
(13-04-2017, 11:13)Kroolo napisał(a): Piterkowiec, a jaki region reprezentujesz?  PDT_Armataz_01_29

Kroollo ja jestem z Kiełczowa, to taka wioska pod Wrocławiem.

(13-04-2017, 11:13)Kroolo napisał(a): Super, że założyłeś tą relację - od dawna mi się podobuje ten model, ale póki co u mnie nawet jeszcze nie wydrukowany... Powodzenia!

Model Ił-14 jest tak mało popularny, że grzechem byłoby nie zakładać relacji.
A tak zawsze ktoś skorzysta bądź podpowie, tak jak Pan Henryk, który zamieścił link do swojej relacji na niemieckim forum.

(13-04-2017, 12:51)henkos napisał(a): W tej galerii, na samej górze w pierwszym poście jest link do mojej relacji z budowy – co prawda po niemiecku, ale jest dużo zdjęć.

Dziękuję za namiary, moja żona jest po germanistyce więc jak by co to przetłumaczy co trzeba, a poza tym jest jeszcze tłumacz google.
A odnośnie wpisów , tym proszę się nie przejmować to kwestia czasu.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#13
Jeśli pisałeś do mnie na PW, to odpowiedzi się nie spodziewaj - przepraszam, nie jest to zamierzona niegrzeczność z mojej strony; po prostu nie umiem tego robić. Przed zmianami na forum pisałem na PW  nawet sporo, aliści po zmianach jakoś nie mogę sobie z tym poradzić, więc nie przyjmuję i nie wysyłam żadnych prywatnych wieści. Nie obsługuję również poczty internetowej oraz nie odbieram i nie wysyłam esemesów. Po prostu nie mam takiej potrzeby.
Przed chwilą ukończyłem "Olimpię" w skali 1: 72,5, więc nastrój mam dobry. Przeglądam sobie teraz, niejako "do poduszki" wycinankę Ił-a. Ależ tego jest!
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#14
Witam serdecznie,
dawno nic od siebie nie dodałem.
A wiecie jak to jest , Święta, długi weekend majowy, i coś tam jeszcze do roboty.
Ale o moim Ił-14 nie zapomniałem i po troszku coś tam przybywało.
Ale po kolei. 

Pierwsza rzecz, która wypompowała ze mnie entuzjazmu budowy Ił-a to były te foteliki. 
Dziadów było ze 18 sztuk, a każdy fotelik składał się z 7 części , które jak wiadomo trzeba było ładnie wyciąć, oszlifować, poretuszować i posklejać w jedną bryłę.  I tak w kółko x 18 . Zajęło mi to chyba 3 tygodnie.
Myślałem, że już nie dotrwam, ale dałem radę. 
Tu jeszcze na sucho bez przyklejenia do podłogi.
[Obrazek: IMAG1279.jpg]

Następnie uformowałem pierwszy segment, w sumie cylinder większy od puszki od piwa. 
[Obrazek: IMAG1280.jpg]

Mając owe części, łączymy je w jedną całość.
[Obrazek: IMAG1288.jpg]
Wiem, że wystawało. Ale tak miało być. 

Kolejno wykonałem drugi segment, taką samą metodą jak pierwszy. Czyli wycinanie okienek, retusz, wycinanie pasków samoprzylepnych zewnętrznych i wewnętrznych + szybki.
Urobek prezentuje się tak:

[Obrazek: IMAG1283.jpg]
[Obrazek: IMAG1286.jpg][Obrazek: IMAG1287.jpg]
Mają już gotowy drugi cylinder pora na pierwsze połączenie, które wcale nie było łatwe. 
[Obrazek: IMAG1292.jpg][Obrazek: IMAG1291.jpg][Obrazek: IMAG1294.jpg]

Moje uwagi:
Grafika na kadłubie zgrały się elegancko.
Spasowanie dwóch segmentów , trzeba było troszeczkę kombinować, ale wyszło całkiem dobrze.
Pewną trudność sprawiają oznaczenie elementów i długie nazwy chociażby B-P II b 10 .
Poza tym jak już wcześniej napisałem, mamy do czynienia z dużym samolotem, a co za tym idzie kleju i kartonu ubywa b. szybko, a i obróbka i pasowanie dużych elementów nie należy do "standardowych"
Na chwilę obecną tylko te dwa cylindry mają 28 cm długości. 

Ale co tam, ważne że fajnie wygląda.

Na chwilę obecną to tyle. Jak dojdę do końca ogona to wrzucę kolejną aktualizację.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#15
Bardzo przepraszam, ale nie widzę ŻADNYCH obrazków...
Oooo - ppppardą. Już się pojawiły. 
Więc - znów przepraszam.
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#16
(10-05-2017, 03:20)Piterkowiec napisał(a): Pierwsza rzecz, która wypompowała ze mnie entuzjazmu budowy Ił-a to były te foteliki. 
Dziadów było ze 18 sztuk, a każdy fotelik składał się z 7 części , które jak wiadomo trzeba było ładnie wyciąć, oszlifować, poretuszować i posklejać w jedną bryłę.  I tak w kółko x 18 . Zajęło mi to chyba 3 tygodnie.

Smile No to zacznij n.p. B-767...
Pozdrawiam
Henryk
Odpowiedz
#17
(11-05-2017, 11:54)henkos napisał(a):
(10-05-2017, 03:20)Piterkowiec napisał(a): Pierwsza rzecz, która wypompowała ze mnie entuzjazmu budowy Ił-a to były te foteliki. 
Dziadów było ze 18 sztuk, a każdy fotelik składał się z 7 części , które jak wiadomo trzeba było ładnie wyciąć, oszlifować, poretuszować i posklejać w jedną bryłę.  I tak w kółko x 18 . Zajęło mi to chyba 3 tygodnie.

Smile No to zacznij n.p. B-767...

Panie Heńku mam pytanie, czy te strzałki we wregach to oznaczają kierunek gora czy dol.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#18
Witaj,

tak „na szybko“ nie widzę żadnych strzałek, nie pamiętam też tego problemu z czasów budowy – może pokażesz konkretnie o co chodzi?
Pozdrawiam
Henryk
Odpowiedz
#19
(11-05-2017, 06:21)henkos napisał(a): tak „na szybko“ nie widzę żadnych strzałek, nie pamiętam też tego problemu z czasów budowy – może pokażesz konkretnie o co chodzi?

Panie Heńku, chodzi mi o wręgi kadłubowe w części ogonowej,o te:
[Obrazek: IMAG1296.jpg]

Wydaje mi się, że strzałka pokazuje kierunek "góra", ale wolałbym się upewnić.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#20
Z tego co pamiętam, to miejsce szwu, czyli linia klejenia segmentu kadłuba, wskazuje w tym konkretnym przypadku „górę ”, ponieważ w tej części kadłuba szwy są na górze –w końcowym efekcie są zakryte przez płetwę statecznika pionowego. Te strzałki ułatwiają montaż, by zachowanć symetrię kadłuba.
Pozdrawiam
Henryk
Odpowiedz
#21
(12-05-2017, 12:50)henkos napisał(a): Z tego co pamiętam, to miejsce szwu, czyli linia klejenia segmentu kadłuba, wskazuje w tym konkretnym przypadku „górę ”, ponieważ w tej części kadłuba szwy są na górze –w końcowym efekcie są zakryte przez płetwę statecznika pionowego. Te strzałki ułatwiają montaż, by zachowanć symetrię kadłuba.

Przestudiowałem jeszcze raz rysunki montażowe i raczej na pewno strzałeczki oznaczają kierunek "góra"
A co to owego "szwu" w górnej części poszycia , pod umiejscowieniem statecznika pionowego.
Myślę, że to bardzo ciekawy i prosty pomysł ukrycia tego łączenia.

Dzięki Panie Henryku za pomoc.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#22
Witam serdecznie,
pomimo ładnej pogody, która kusi do grilowania i zajęć w plenerze, udało mi się ukończyć część ogonową kadłuba. 
a składa się ona z takich oto części:
[Obrazek: IMAG1328.jpg]
Cóż o nich można powiedzieć, 
Nie były zbyt dobrze spasowane ze sobą, w zasadzie każdy segment musiałem dopasowywać do segmentu obok.
Projektant chyba trochę zaniedbał tą część wycinanki. 
Ale oczywiście to nie powód do ogłaszania kapitulacji, upadłości i rezygnacji z modelu.
Trochę papieru ściernego, retuszu, kilka przymiarek na sucho i udało się uzyskać w miarę zadowalający efekt.
Natomiast tutaj trzeba podkreślić , iż dużym plusem projektu jest umiejscowienie szwu na górnej powierzchni segmentu, w miejscu gdzie będzie mocowany statecznik. Dlatego tam pozwoliłem sobie na ew. niedokładność, skupiając się na bokach i spodzie. 
            A wyszło to tak:
[Obrazek: IMAG1330.jpg][Obrazek: IMAG1331.jpg][Obrazek: IMAG1332.jpg]

A tutaj ostatnia fotografia pokazująca wielkość kadłuba (i to jeszcze nie skończonego), butelka oczywiście 1,5 litra :
[Obrazek: IMAG1329.jpg]

Ważna uwaga na innych chcących sklejać ten model:
- zwykły papier techniczny ( ja korzystam z papieru firmy Herlitz) jest jednak zbyt cienki jak na tą skalę, przy mniejszym modelach zapewne byłby okey, ale przy tych wielkościach powierzchni jednak jest on zbyt miękki.

Na chwilę obecną do wszystko.
Następna aktualizacja po zakończonej części dziobowej samolotu.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#23
Big Grin 
Witam serdecznie wszystkich zainteresowanych, no i oczywiście także tych których wieloletnie doświadczenie oraz obcowanie z wszelaką materią modelarską spowodowało postępujący stan znużenia oraz niekontrolowany odruch przymykania powieki na widok kolejnej relacji czy też wpisuBig Grin.


Zatem dzisiaj będzie bardzo króciutko i zwięźle, wyłącznie o części nosowej samolotu.


No dobra (... łyk piwka...), no to lecimy.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Budowę " dziubka " zgodnie  z instrukcją rozpocząłem do charakterystycznego wiatraczka i mocowanych do niego dwóch pierścieni, połączonych ze sobą standardowym paskiem wewnętrznym :
[Obrazek: IMAG1333.jpg]

O ile pierścienie nie stanowiły problemu, to wiatrako-dziubek wymagał już specjalistycznego podejścia, tym bardziej , że miał on posiadać dwa niewielkie okienka. 

Zatem po wycięciu wiatraka , przystąpiono do jego formowania w celu uzyskania kulistego kształtu. Do tego pomocne były takie oto narzędzia:
[Obrazek: IMAG1334.jpg]

W wyniku formowania uzyskano zadowalający efekt :
[Obrazek: IMAG1335.jpg][Obrazek: IMAG1361.jpg]
----------------------------------------
Kolejno połączono trzy segmenty :[Obrazek: IMAG1362.jpg]

--------------------------------
Teraz przyszedł czas na zabawę w dłubanie okienek w dziubku.
W tym celu wpierw, zgodnie z instrukcją od wewnętrznej strony powklejałem skrawki papieru zabarwione na kolor szary:
[Obrazek: IMAG1363.jpg]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Następnie wykonałem szablon, który nakleiłem na "dziubek"  oraz docelowy element okienka.
[Obrazek: IMAG1367.jpg]
Proces wycinania okienka miałem sfotografowany, lecz coś mi zdjęcia poznikały z telefonu. Aj trudno, okienko będzie widoczne w dalszej części relacji. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przyszła kolej na segment okalający kabinę pilotów, a składał się on z następujących elementów:
[Obrazek: IMAG1372.jpg]
Na powyższym zdjęciu, boczne szybki są już wklejone w poszycie segmentu, natomiast szyba czołowa była jeszcze luzem.
Po sklejeniu otrzymałem takie oto coś:
[Obrazek: IMAG1373.jpg][Obrazek: IMAG1377.jpg]


Ważna informacja dla innych, którzy chcieliby sklejać ten model.
Szybę czołową wbrew opisowi w instrukcji, znacznie lepiej jest wklejać w segment po jego całkowitym uformowaniu i doklejeniu części dziubka, tablicy przyrządów i podłogi wewnątrz.
Dlaczego?
Dlatego, że segment kabiny oraz dziubek nie posiadają wręg, a trzymają się wyłącznie na paskach wewnętrznych.
Ponadto podczas łączenia dziubka z segmentem kabiny i szybką, dochodziło do dużych naprężeń papieru,a samą szybkę czołową trzeba było dociągać do czarnej część dziubka.
Spowodowało to, że szybki czołowe odkleiły się z mocowań (one się trzymają na papier samoprzylepny) i zrobiło się niefajnie. 

Po dłuższej walce efekt jest co najwyżej średni ( pomijam fakt, że grafika na dziubku się nie zgrała)

[Obrazek: IMAG1401.jpg]
 [Obrazek: IMAG1402.jpg][Obrazek: IMAG1403.jpg]
 Teraz bym to zrobił inaczej, ale cóż (...) te czarne pójdzie do malowania co by ładnie białą linię wyrównać, a z szybami to pomyślę jeszcze.
-------------------------------------------------
Po skończonym przodzie przyszła pora na wnętrze. Zacząłem od tablicy przyrządów:
[Obrazek: IMAG1378.jpg][Obrazek: IMAG1379.jpg]
Ta szpara na górze od tyłu tak miała być.
-------------------------------------------------
Następnie mając jeszcze świeżo w pamięci mordęgę przy fotelach , wykonałem na szczęście tylko dwa foteliki:
[Obrazek: IMAG1381.jpg]

i po sklejeniu wyszło to tak:
[Obrazek: IMAG1400.jpg] --------------------------------------
Kolejnym elementem wyposażenia były drążki przepustnicy i konsola sterowania:
[Obrazek: IMAG1399.jpg]
  P.s. Nie wiem po co w samolotach cywilnych montowali szpulę z taśmami filmowymi (te kółka).
Na rysunku dźwigienki są koloru czarnego. Ja je przerobiłem je na mikro kulkę styropianową z zabawki dziecka ( podkradłem mu jak spał) , a po sklejeniu wyszło całkiem całkiem ( jak na moje mizerne możliwości).
[Obrazek: IMAG1406.jpg][Obrazek: IMAG1404.jpg]
---------------------------------------------------
Przyszła pora na ostatni element wyposażenia wnętrza, a mianowicie sklejenie wolantu (jak fachowo), a nawet dwóch.
W dotychczas sklejanych przeze mnie modelach ów wolant stanowił rurę zakończoną zgrubieniem na końcu i wetkniętą w podłogę.
Ale tutaj, oj nie będzie tak łatwo.
A więc jak to wygląda, a no tak:
Po lewej wstępnie przygotowane części, po prawej wykonana już kierownica.
[Obrazek: IMAG1408.jpg]
Po wykonaniu dwóch sztuk, przyszła pora na najprzyjemniejszy moment, czyli sklejaniu wszystkiego co wcześniej zaprezentowałem w jedną całość.
A wyszło to tak:
[Obrazek: IMAG1409.jpg][Obrazek: IMAG1410.jpg]
------------------------
Cały zespół kabiny oraz tablicy wskaźników został wklejony do wnętrza segmentu. 
(Ps. podłogę trzeba było skrócić o ok.3-4mm, co by zostawić miejsce na tylną ściankę i pasek łączący).
[Obrazek: IMAG1411.jpg][Obrazek: IMAG1412.jpg]
---------------------------------------------------

Moi mili, w zasadzie na chwilę obecną to wsio!
Zewnętrzną powierzchnię dziubka i kabiny będę musiał co nie co poprawić (retusz w niektórych punkcikach + pomalowanie tej czarnej powierzchni jeszcze raz, bo podczas walki z formowaniem  farba drukarska lekko się starła).


Jeśli chodzi o kadłub, to pozostały mi dwa segmenty o których opowiem w następnej aktualizacji. 

P.s. Gratuluję tym co dotrwali do końca tego wpisu Smile .
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz
#24
"Po dłuższej walce efekt jest co najwyżej średni ( pomijam fakt, że grafika na dziubku się nie zgrała"
Ciekawe - u mnie pasowały te przejścia...
Pozdrawiam
Henryk
Odpowiedz
#25
(24-05-2017, 01:43)henkos napisał(a): "Po dłuższej walce efekt jest co najwyżej średni ( pomijam fakt, że grafika na dziubku się nie zgrała"
Ciekawe - u mnie pasowały te przejścia...

Panie Heńku, no cóż wiele mówić. Pan ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie modelarskie i niezliczoną ilość ukończonych modeli.
Ja ze swoim paromiesięcznym doświadczeniem oraz czterema ukończonymi modelami, troszkę jeszcze nie ogarniam wszystkich rzeczy i popełniam błędy.

Poza tym, Ił-14 jest modelem z wydruku domowego, a nie z profesjonalnej drukarni. Więc bym się nie zdziwił, gdyby poszczególne drukarki domowe w różnym stopniu oddawały dokładność projektu.
pozdrawiam
Piterkowiec

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "

Aktualnie w montowni: Ił-14, [skala 1:33, opracowanie autorskie "Kangaroo"] 

Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] HMS Campbeltown, JSC 62, skala 1:400. zablo1978 12 1,063 20-06-2017, 08:59
Ostatni post: zablo1978
  [R] USS Narwhal, JSC 65, skala 1:400. zablo1978 5 345 04-06-2017, 05:41
Ostatni post: zablo1978
  [R] Fiat 126p wyd. Answer skala 1:25 karol1985 5 1,201 27-05-2017, 11:23
Ostatni post: rs82
  [R] Tender lotniczy BALLARD, JSC 65, skala 1:400. zablo1978 6 842 07-05-2017, 09:18
Ostatni post: zablo1978
  Vickers Mk.E Typ A - 1:25 - opracowanie własne messer 21 1,752 04-05-2017, 09:30
Ostatni post: messer
  [R] Li-2, Mały Modelarz, wyd. 11/1978, skala 1:50 Piterkowiec 18 2,018 06-04-2017, 07:30
Ostatni post: Piterkowiec
  [R] USS North Carolina, JSC 12, skala 1:400. zablo1978 4 868 21-02-2017, 09:59
Ostatni post: zablo1978
  [R i WKM 2] HMS Victorious, Wyd.Haliński, Skala 1:600 dokker 43 11,904 05-02-2017, 08:36
Ostatni post: Lukee
  [R] Zbiornikowiec Y-75, JSC 11, skala 1:400. zablo1978 7 1,020 05-02-2017, 03:41
Ostatni post: zablo1978
  [WKM 2][R/G] SAR-3000 ORKAN skala 1:100 slawomir kromer 31 2,735 31-01-2017, 02:27
Ostatni post: Lesio73

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości