PaperModels.pl

Pełna wersja: [G] Ju-52/3m 1:33, GPM
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Model ten jest przykładem że co się odwlecze to nie uciecze. Zacząłem budowę w 2008 albo 2009 roku. Od tego czasu model przeszedł wiele perypetii (m.in. poważną awarię kadłuba i wymianę burt, dwukrotnie budowany statecznik czy owiewki silników, zniszczenie całego mechanizmu strzelca i kilka innych przygód), cztery etapy budowy i przeleżał wiele lat w szafie. Doczekał się jednak szczęśliwego końca. Miałem gdzieś więcej zdjęć z budowy ale niestety zaginęły przez lata.


Wycinanka

Model został wydany w roku 2006 ale zupełnie nie widać po nim wieku. Grafika, jakość druku, papier, spasowanie bez problemów. Natknąłem się jedynie na drobne problemy z silnikami i owiewkami silników. Jedyny poważny zarzut to brak swastyki na ogonie, trochę dziwne że znalazło się miejsce na zapas koloru ale nie było miejsca na wersję ogona z poprawnymi oznaczeniami. Oprócz formowania skrzydeł i budowy silników z owiewkami, model raczej nie jest trudny i polecałbym go średniozaawansowanym modelarzom. Satysfakcja z zakończenia budowy jest ogromna, w przenośni i dosłownie: rozpiętość około 90cm i długość około 60cm.


Historia samolotu

Ju-52 został zaprojektowany jako jednosilnikowy samolot komunikacyjny w 1929 roku. Dopiero szósta maszyna została przebudowana na trzysilnikowca i oblatana w 1931 roku. Samolot przystosowano do celów wojskowych w 1933 roku, jako samolot do trenowania załóg bombowców projektowanych i budowanych dla odradzającej się armii niemieckiej. Po otrzymaniu nowych typów bombowców Ju-52/3m był wykorzystywany m.in. jako transport pasażerski i wojskowy (sanitarny, kurierski, sztabowy), holownik szybowców czy niszczyciel min magnetycznych. Opracowano także wersję wodnosamolotu na pływakach.

W lotnictwie cywilnym Ju-52/3m służył na całym świecie, również w Polsce, w barwach PLL Lot (SP-AKX).

W Niemczech wybudowano łącznie 4835 sztuk. Po wojnie samolot był nadal produkowany we Francji jako AAC.1 Toucan (egzemplarz znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie) i we Hiszpanii CASA C-352-L. Wg informacji z Wikipedii siły powietrzne Hiszpanii i Szwajcarii wykorzystywały maszyny tego typo jeszcze w latach 70tych XX wieku.

Maszyna z wycinanki brała udział w operacji "Merkur", największej operacji powietrznodestantowej wojsk niemieckich podczas II wojny światowej, kiedy to zrzucono niemal 10,000 spadochroniarzy na północnym wybrzeżu Krety. Niestety nie znalazłem wiele informacji o losach tego konkretnego egzemplarza. Jednostka nosząca w czasie inwazji na Kretę oznaczenie "4V" to "106 KGrzbV". Niestety, w latach 1940-1943, była ona kilkukrotnie formowana i rozwiązywana więc nie ma pewności że maszyna "4V+JU" latała wszędzie tam gdzie stacjonowała ta jednostka.


Zdjęcia tradycyjnie robione ziemniakiem. Niestety ze względu na pogodę nie mam zbytnio możliwości sesji w plenerze, może na wiosnę dodam kilka fotek w bardziej naturalnym otoczeniu.


[Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_19_134861754.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_19_13486253.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_20_13492421.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_20_134921084.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_20_134941699.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_21_134941495.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_22_13496827.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_22_134961731.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_24_134971503.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_25_134981451.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_26_134992031.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_27_13501365.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_27_13501753.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_29_135032236.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_29_135032160.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_31_135041811.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_32_135051228.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_34_13507528.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_34_135072144.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_36_135091485.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_36_13509200.jpeg] [Obrazek: thumb_112_20_12_20_8_51_39_135112089.jpeg]
Bardzo ładnie i czysto. Idealnie dobrany kolor retuszu. Model bardzo mi się podoba.

PDT_Armataz_01_37
Dzielny staruszek! A raczej - staruszka (ciotka Ju). Dobre wykonanie, więc model trzyma się świetnie.
Ładnie, czysto sklejony i duży model. Gratulacje!
Piękne i czyściutkie wykonanie!
Szczerze zazdroszczę Smile
Dziękuję bardzo za czytanie moich wypocin i za dobre słowo. Przez ponad dekadę od rozpoczęcia modelu mój warsztat modelarski trochę się rozwinął. Dzisiaj zrobiłbym niektóre rzeczy trochę lepiej, n.p. łączenia elementów na nosie. Pomimo mojego narzekania model nie wygląda źle. Wszelkie mankamenty pomaga ukryć rozmiar Big Grin Przede wszystkim jestem zadowolony z faktu że po dekadzie w szafie i kilku podejściach, model udało się skończyć.
Bardzo ładnie sklejony - to fakt.
Trochę mnie tylko razi ta płaskość poszycia. To jest tak charakterystyczny samolot, że brak tego poszycia bardzo kłuje... Ale może tylko mnie Wink 

Ale naprawdę mimo tego feleru praca bardzo ładna PDT_Armataz_01_34
PDT_Armataz_01_34 PDT_Armataz_01_37
Jak ja lubię te duże samoloty. Może dlatego, że łatwiej je dostrzec. Wink  A może dlatego, że tak mało ich jest na forum.
Jeden z moich ulubionych samolotów w dodatku świetnie sklejony  PDT_Armataz_01_34