PaperModels.pl

Pełna wersja: [Technika] Szyny kolejowe i ich przytwierdzenia.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Siemanos.

Zgodnie z obietnicą chciałbym Wam zaprezentować jak w dość prosty sposób (choć wcale nie należący do najszybszych) można wykonać ładne szyny wraz z ich przytwierdzeniami do drewnianych podkładów kolejowych. Przy budowie tej konstrukcji wzorowałem się na oryginalnych szynach typu S60, przytwierdzeniach typu „K” oraz połączeniach łubkowych wiszących. Póki co brzmi to zapewne trochę tajemniczo, ale za moment wszystko się wyjaśni.

[Obrazek: th_Tory_01.jpg] [Obrazek: th_Tory_02.jpg] [Obrazek: th_Tory_03.jpg]

W swoim opisie nie będę brał pod uwagę podkładów, ich wielkości i rozmieszczenia na torowisku. Czynię tak tylko i wyłącznie dlatego, że dzięki temu zabiegowi szyny i przytwierdzenia będą uniwersalne, bez względu na szerokość toru. Każdy we własnym zakresie będzie mógł (np. na podstawie dowolnej wycinanki) ustalić wymiary podkładów. Torowisko opracowane zostało dla większości modeli kolejowych wydanych w skali 1:25. Torowisko składa się z 20 kompletów pojedynczych podkładów oraz z kompletu na 50 cm bieżących szyn. Mam nadzieję, że opis będzie na tyle czytelny, że nie będziecie mieli z tym najmniejszych problemów.

ELEMENTY ZESTAWU - DOWNLOAD

Budowę rozpoczynamy od podkładki żebrowej, na której układane są szyny, a która to przykręcana jest do podkładów za pomocą wkrętów mocujących. Podklejamy części A do grubości 0,44 mm (liczy się oczywiście końcowa grubość elementu) oraz części B do grubości 0,66 mm. Części wycinamy i sklejamy ze sobą.

[Obrazek: th_Tory_04.jpg] [Obrazek: th_Tory_05.jpg]

W następnej kolejności dowolnym dziurkaczem (ja użyłem tu dziurkacza pistoletowego używanego przez szewców i kaletników, który zakupiłem w Obi) wycinamy 4 razy więcej niż planowanych podkładek kółek o średnicy zbliżonej do 2mm z papieru o grubości 0,22 mm. Będą to kołnierze wkrętów mocujących. Kołnierze przyklejamy w oznaczonych miejscach w narożach podkładki żebrowej.

[Obrazek: th_Tory_06.jpg] [Obrazek: th_Tory_07.jpg]

Teraz części C podklejamy do grubości 0,88 mm i wycinamy po 2 sztuki na każdą podkładkę żeberkową. Po czym przyklejamy je w oznaczonych miejscach. Na ten element naklejamy części D, podklejone wcześniej do grubości 0,44 mm. Części D wklejamy tak, aby wystawały do wnętrza podkładki żeberkowej. W ten sposób na podkładce powstała nam imitacja łapki haczykowej typ Łpa2. W tak powstałe zagłębienie w późniejszym etapie budowy będziemy wsuwali szyny.

[Obrazek: th_Tory_08.jpg] [Obrazek: th_Tory_09.jpg] [Obrazek: th_Tory_10.jpg]

Ponownie dowolnym dziurkaczem wycinamy kółeczka o średnicy 2 mm, ale tym razem z kilku sklejonych kartek (najlepiej 3) o łącznej grubości 0,66 mm. Tych kółeczek powinno być 2 razy więcej niż podkładek. Kółeczka naklejamy na wierzchu łapki haczykowej. Części te stanowią imitację podkładek sprężystych pod śrubę stopową.

[Obrazek: th_Tory_11.jpg] [Obrazek: th_Tory_12.jpg]

Teraz części E, podklejone do grubości około 1,11 mm (w tym miejscu użyłem tekturki piwnej) dokładnie wycinamy i naklejamy na podkładki sprężyste. Części tych zamieściłem na arkuszu trochę więcej, aby nie było kłopotu, gdyby coś się zepsuło. Na górze nakrętek, na środeczku naklejamy nity wycięte z papieru grubości 0,22 mm o średnicy około 1,00 mm. Ja użyłem do tego celu igły lekarskiej 1,2 mm. Nit ten ma imitować wystającą ze śruby końcówkę gwintu.

[Obrazek: th_Tory_13.jpg] [Obrazek: th_Tory_14.jpg] [Obrazek: th_Tory_15.jpg] [Obrazek: th_Tory_16.jpg]

Teraz chyba najtrudniejszy etap zmagań z szynami. Części F podklejamy do grubości około 1,11 mm i rozcinamy na maleńkie prostopadłościany. Najłatwiej jest rozciąć grupy części na paski, utwardzić karton SuperGlue lub BCG, jak kto woli i dopiero potem odcinać pojedyncze elementy, które naklejamy na narożne kołnierze wkrętów mocujących. Teraz należy całą podkładkę zanurzyć w rozcieńczonym Caponie (rozcieńczamy z rozpuszczalnikiem Nitro 1:1). Dzięki temu wzmocnimy całą konstrukcję i nic nam się nie rozleci w czasie montażu szyn. Gotowe podkładki powinniśmy pomalować w kolorze jak najbardziej zbliżonym do rdzawego.

[Obrazek: th_Tory_17.jpg] [Obrazek: th_Tory_18.jpg] [Obrazek: th_Tory_19.jpg]

Tak wykonane podkładki przyklejamy do wcześniej wykonanych podkładów (równo i w równych odległościach od siebie). W tym miejscu musimy pamiętać, aby dobrze rozmieścić podkładki, dzięki czemu otrzymamy odpowiedni do modelu rozstaw szyn. Najłatwiej dopasować do kół już zbudowanego modelu. Powinniście otrzymać coś takiego.

[Obrazek: th_Tory_20.jpg]

A teraz czas na szyny. W sumie okazuje się, że jest to chyba najszybszy etap budowy. Części G, H oraz J podklejamy do opisanych na wydruku grubości. Dokładnie wycinamy długie pasy, starając się zachować jak najbardziej prostopadłą krawędź cięcia. Dzięki temu szyna będzie równo stała. W pierwszej kolejności wycinamy główkę szyny (część G), do której w zaznaczonym miejscu wklejamy „na stojąco” szyjkę szyny (część H). Po odczekaniu aż klej zwiąże wzmacniamy spoinę jeszcze raz klejem po obu stronach. Po całkowitym wyschnięciu kleju cały element naklejamy na stopkę szyny (część J) przytrzymując delikatnie aż do związania kleju celem utrzymania pionu. Tą spoinę również należy jeszcze raz wzmocnić klejem. Tak sklejone szyny nasączamy rozcieńczonym Caponem. Szczególnie mocno nasączamy główkę. Po zupełnym wyschnięciu Caponu, delikatnymi ruchami fazujemy główkę szyny po obu jej stronach. Następnie malujemy szynę - główka srebrna, reszta rdzawa. Gotową szynę wsuwamy w podkłady i kropelkami SuperGlue mocujemy do podkładek. Teoretycznie powinniście mie coś takiego

[Obrazek: th_Tory_20a.jpg]

Jeżeli nasz model jest dłuższy niż pojedyncza szyna to musimy wykonać połączenia dwóch szyn. W tym wypadku zastosujemy połączenie łubkowe wiszące.

[Obrazek: th_Tory_21.jpg] [Obrazek: th_Tory_22.jpg]

Z pozostałych na arkuszu części wykonujemy łubki podklejając je do grubości około 0,88 mm. Łubek znajdujący się po zewnętrznej stronie toru ma naklejone główki śrub (małe prostokąciki podklejone do grubości 0,44 mm, znajdujące się przy łubkach), natomiast łubek po wewnętrznej stronie torowiska ma podkładki sprężyste, śruby i imitację gwintów dokładnie te same, jakie naklejaliśmy na łapki haczykowe, a które zapewne zostały nam z podkładek żeberkowych. Gotowe łubki malujemy na rdzawo i wsuwamy delikatnie pomiędzy wystające śruby stopowe podkładów bliźniaczych a szyny. Mocujemy łubki kropelką SuperGlue. Powinniśmy otrzymać mniej więcej coś takiego.

[Obrazek: th_Tory_23.jpg] [Obrazek: th_Tory_24.jpg]

Mam nadzieję, że opis jest wystarczająco czytelny i nie będziecie mieli najmniejszych problemów z budową swoich własnych, ładnie wyglądających torów.

Miłej pracy. :mrgreen:
Pozostaje tylko podziękować Astrze za tak wierną kopię toru.Ale mam jedno ale,cytuję:
W swoim opisie nie będę brał pod uwagę podkładów, ich wielkości i rozmieszczenia na torowisku. Czynię tak tylko i wyłącznie dlatego, że dzięki temu zabiegowi szyny i przytwierdzenia będą uniwersalne, bez względu na szerokość toru.

Tor który ,,wymodelowałeś" nadaje się do modeli taboru normalonotorowego. Na wąskim torze takie mocowania nie występują.
Podkład normalnotorowy ma wymiary250 cm/24cm.
Andrzej Px48, jakie występują mocowania przy wąskim torze ?
Jeśli masz jakieś rysunki albo zdjęcia z wymiarami ...
Bardzo ładnie to wygląda.
Mam tylko pytanie. Czy podkładka żebrowa w części środkowej tam gdzie ma znajdować się stopa szyny, celowo jest grubsza?
Oryginalna w całym przekroju jest prawie "płaska" (poza żebrami oczywiście).

http://www.transportszynowy.pl/torkkotwa0.html

lub z lekkim pochyleniem
http://www.moris.com.pl/images/page/oferta/6_2.gif
Siemanos.

Fajnie, że Wam się podobają. Mam nadzieję, że kiedyś zobaczę swoje szyny pod Waszymi modelami kolejowymi. Byłoby to dla mnie największe wyróżnienie.

Andrzej Px48, faktycznie wąskotorówki są inaczej mocowane. Jak tylko gdzieś dopadnę do takich mocowań na żywo, to zrobię również i takie mocowania. W sumie to i tak lepiej postawić model na czymś takim niż na ... stole Smile

profil, podkładka żebrowa w części środkowej jest celowo grubsza, bo ... tak właśnie wygląda oryginał, który posłużył za wzorzec. Foto poniżej. Zapewne istnieje kilka różnych "modeli" takich podkładek, ale czy ma to jakieś znaczenie, skoro ten jej fragment znajduje się pod szyną ?? Tak czy siak zabawa z tymi mocowaniami szyn była przednia Smile

[Obrazek: th_PA117637.jpg]
Cierpliwości ,znajdę wam rysunki mocowania wąskiego toru. Dla Kopajta sprawa jest prosta.Cienka szyna /polowa wymiarow normalnej/na podkład i gwozdziem lub hakiem.
Cytat:...jest celowo grubsza, bo ... tak właśnie wygląda oryginał, który posłużył za wzorzec
Ale tylko z jednej strony jest grubsza. Widać to dokładnie na zdjęciach Twojego oryginału, jak i na przekroju, do którego zamieściłem linka.
Cytat:..., ale czy ma to jakieś znaczenie...
Dla słów oryginał i wzorzec na pewno ma, dla Braci Modelarskiej -- kwestia gustu i skali.
Niemniej jednak dzięki za pomysł uatrakcyjnienia modeli. Napewno z niego skorzystam przy budowie "Tatry".
Pozdrawiam.
Jeśli by ktoś potrzebował dokładniejsze rysunki przytwierdzenia szyn do podkładów drewnianych

przytwierdzenie typu K szyny UIC60
i przytwierdzenie typu K szyny S49
Siemanos.

W pierwszym poście podany jest już nowy (działający !!!) link do plików z częściami. Teraz plik jest już na moim koncie na Rapidzie, więc nie powinno już być kłopotów.
potrzebuje dowiedziec sie kto ma w spzredarzy takie mocowania typu K do podkadow drewnianych , macie jakies namiary albo link ??
miałem na myśli oryginalne Smile nie modelarski SmileSmile
Astra czy mógł byś jeszcze raz załączyć plik z projektem do ściągnięcia. Z góry dziękuje.

pozdrawiam wszystkich
Proszę bardzo:
[attachment=412]
Bardzo dziękuję dobry człowieku.