Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Relacja/Galeria] Sopwith F.1 Camel MM
#1
"Camel" to samolot myśliwski opracowany przez firmę Sopwith na podstawie samolotów "Pup" i "Triplane". Był jednym z najskuteczniejszych i najpopularniejszych myśliwców I wojny światowej, nie był jednak łatwy w pilotażu i młodzi piloci mieli problemy z opanowaniem go w powietrzu. Napędzał go dziewięciocylindrowy tłokowy silnik rotacyjny Clerget o mocy 130 KM, który pozwalał "Camelowi" rozwinąć 188 km/h.  Jego uzbrojenie stanowiły dwa zsynchronizowane km-y Vickers kal. 7,7 mm na dziobie, pod kadłubem cztery 11,35-kilogramowe bomby. Wymiary myśliwca: rozpiętość skrzydeł - 8,53 m; długość - 5,72 m; wysokość - 2,6 m; powierzchnia skrzydeł - 21,46 m.
Model został opracowany przez p. Pawła Mistewicza w dwóch wersjach malowanie, ja wybrałem malowanie podstawowe (moim zdaniem ciekawsze). Jak na razie model klei się wspaniale, wszystko pasuje jak ulał. Efekty mojej pracy:
[Obrazek: 001127afe3c43951.jpg] [Obrazek: 56bff5aa28b3c64f.jpg]
Zbliżenie na kabinę:
[Obrazek: f6c6d80d70135b9e.jpg]

No to do następnej aktualizacji!
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#2
Arrow Dokleiłem tył kadłuba:
[Obrazek: 07779a175e51d1c1.jpg] [Obrazek: bcb95d983d8fc471.jpg]

Pozdrowienia Cool
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#3
Ciekawi mnie jak poradzisz sobie ze skrzydłami i ogonem. Bo poszycie tego samolotu jest "pofalowane", nie znam fachowej nazwy ale chyba wiesz o czym mowa :wink:
Odpowiedz
#4
Wytnij boczne poszycie i zobacz czy jest dobrze dopasowane na długość. Jeżeli nie, musisz odkleić część ogonową szkieletu i poprawić.
Też mam ten model na warsztacie. Taki powrót do sklejania modeli po 9-ciu latach. Niestety wolno mi idzie, bo klejenie przegrywa z Internetem.
Odpowiedz
#5
Ech... Ostatnio mam bardzo mało chęci do roboty, dlatego tylko tyle dotychczas zrobiłem. Okleiłem dół i lewą część kadłuba, w niektórych miejscach są plamy ale niedługo znikną. Fotki:
[Obrazek: 460ce3d67d1baac9.jpg]

[Obrazek: 012492d7caf7292b.jpg]

[Obrazek: a60443c86510df69.jpg]

Pozdrowienia!
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#6
Widać, że szkielet wykonałeś dokładnie, bo poszycie jest przyklejone równo. Ja chyba źle dobrałem karton (za gruby - mimo, że 1mm) i nie ma "super precyzji". Mała prośba. Wklejaj większe zdjęcia, lub daj miniaturki z możliwością powiększania. Ładnie sklejony model, a nie można zobaczyć szczegółów. Dobra robota.
Odpowiedz
#7
Dzięki za rady, zdjęcia są już w dobrej rozdzielczości. Okleiłem prawą stronę kadłuba, poprawiłem retusz w paru miejscach i dokleiłem część 27. Zdjęcia:

[Obrazek: 425460a69d53f3c6m.jpg] [Obrazek: 589ea65d5849ee4dm.jpg] [Obrazek: 7a1a963858e42d00m.jpg] [Obrazek: 2d2dfbdffaa567b0m.jpg]

Tak mniej-więcej wyglądają łączenia w całym modelu:
[Obrazek: 428d32ac40127a0am.jpg]

Pozdrawiam!
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#8
Nie wiem dlaczego, ale mam bardzo mało czasu na klejenie :mil1: Jak zaczynam kleić to a nuż wyskakuje mi jakieś inne zajęcie, ale staram się jakoś organizować sobie czas. To tyle smutów, czas na fotki :grin: :
[Obrazek: e26b6537a710a9c4m.jpg] [Obrazek: 02863a41550ff6bem.jpg] [Obrazek: e54dc25605ff5623m.jpg]

Miałem lekkie problemy z górą kadłuba, ale myślę że dobrze wygląda. Pozdrawiam.
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#9
Witam...
"MikeS" modelik wychodzi bardzo ładnie, jeśli byłbym pomocny to służę swoją relacją patrz Link. może znajdziesz coś interesującego i pomocnego w dalszej budowie Camela...

Pozdrawiam;-)
Na półce...
Fokker Dr.1 MM * Fokker E.V (D.VIII) MM * Sopwith F.1 CAMEL MM * Fokker D.VII KK * Ścigacz OP MM * Fokker E.II GPM * Friedrichshafen FF33E GPM * Morane-Saulnier L-Answer * Nieuport IV-Answer * Macchi M.5 Answer wyd.I * Halberstadt D.II - GPM 253 * Das Boot U-25 typ. IA Fly Model * Das Boot U-116 typ. XB Fly Model *
Odpowiedz
#10
Dziękuję Dziadek, będę się wzorował na twoim Camelku :wink: Dziś malutka aktualizacja, zrobiłem i wyretuszowałem tłoki.

[Obrazek: 51aef4380ea787c4m.jpg] [Obrazek: efb5986eaf9e8c19m.jpg]

Pozdrowienia PDT_Armataz_01_01
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#11
No... i silnik skończony :razz: Troszkę pomęczyłem się z przewodami paliwowymi, popracowałem pęsetą i myślę że jakoś to wygląda. Następne pod skalpel pójdą karabiny i osłona silnika. :grin:

Tutaj silniczek w mojej podzierganej "akatrójką" dłoni...

[Obrazek: 3d44bae387636e61m.jpg] [Obrazek: 6318894dbf03d48em.jpg]

...a tu już umieszczony w kadłubie (na razie tylko na sucho).

[Obrazek: 37640ad45ef83df2m.jpg] [Obrazek: d98231e047104298m.jpg] [Obrazek: 2789af2ed525b052m.jpg]

Pozdrowienia.

EDIT: Prosiłbym bardzo o przesłanie skanu części 26 na mikes114@wp.pl. Zapodziała mi się :oops:
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#12
Cieszę się że komuś się podoba :grin: Ostatnie dni męczyłem się z osłoną silnika. Cóż, łatwa robota to nie jest :ble: Nabrudziłem trochę retuszem i widać parę szpar między częściami. Ogólnie osłona nie bardzo mi wyszła, jest troszkę załamań kartonu (od przesadnego formowania), no ale uczę się na błędach.

Musiałem także pomalować na szaro część pomiędzy karabinami, tę z podstawowego malowania zniszczyłem (SG na palcach :roll: ). Karabiny zostawiłem sobie na deser, w ramach odpoczynku.

[Obrazek: 1f27f8913611d9b0m.jpg] [Obrazek: 41a689ded1a12858m.jpg]

A tutaj najgorsze co mogłem zrobić - "blizna z Anglii" :lol:

[Obrazek: ac1f59dc8d3c9096m.jpg] [Obrazek: f2112ffb7eeb9580m.jpg]

Tutaj siedzi sobie silniczek i niedługo będzie mógł patrzeć na podwozie (które niedługo będzie na swoim miejscu - szlifowanie kół troszkę trwa :???: )

[Obrazek: 7ac41c0b43fe30f4m.jpg]

Komentarze i krytyka mile widziane :wink:
Do zobaczenia i pozdrawiam.
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#13
  Zaznaczam z tego miejsca że osłona silnika jest do niczego i będę ją robił od nowa. Ta wyląduje w koszu :ble:
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#14
Musze się przyznać, że teraz osłono wygląda gorzej, ale tak już zostanie. Nie chce nic więcej zepsuć :ble:
Ale do rzeczy - zdjąłem skalpelem starą osłonę, zeszlifowałem jej pozostałości i przystąpiłem do budowy osłony. Przed sklejaniem potraktowałem ją warstwą rozcieńczonego wikolu. Eksperymentuję, podpowiedzcie czy dobrze zrobiłem :roll:

[Obrazek: df0fae2954a71b59m.jpg] [Obrazek: 11f5dedd73cf1f95m.jpg] [Obrazek: e8f30d8fac68420bm.jpg]
Arrow Zacząłem też podwozie.
[Obrazek: 0bb7d094bd3f5dcdm.jpg]
Zamiast części 44 użyłem drutu o średnicy ≈1,5 mm, zostanie on oczywiście pomalowany na kolor srebrny. Wyciąłem też części kół.

Pozdrowienia PDT_Armataz_01_01
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#15
Witam znowu po dosyć długiej przerwie. Spowodowana była ona tym, że musiałem zamówić drugi egzemplarz Camela - arkusz 4 z poprzedniego zniknął :lol: No ale robota już ruszyła, Garand dostarczył mi części zapasowe i tak zmotywowany zacząłem robić płaty.

Bardzo podoba mi się rozwiązanie w szkieletach płatów - części skleja się na "podkładce', ułatwia to wykonanie go praktycznie idealnie prosto.
[Obrazek: 35f86ccb8def353bm.jpg] [Obrazek: c63b813499d1dbf3m.jpg]
Cały szkielet został wzmocniony SuperGlutem, nierówności lekko podszlifowane - wyszło w miarę równo i symetrycznie. Następnym krokiem było przyklejenie poszycia, co też nie było zbyt trudne :wink: Musiałem tylko uważać, by krawędzie na końcu równo się ze sobą stykały. Oczywiście zastosowałem zasadę "sto razy przymierz, raz przyklej" :mrgreen: . Wyretuszowałem na koniec krawędzie i lewy płat gotowy. Na prawy nie starczyło mi sił, będzie jutro :ble: Tak to teraz wygląda (na razie skrzydło jest przytwierdzone do kadłuba na sucho):

[Obrazek: 3bc95994fe8977a6m.jpg] [Obrazek: 5f2667bd2740311em.jpg] [Obrazek: afe3e1e8da5d01bdm.jpg] [Obrazek: e1fb49e24b8a6105m.jpg] [Obrazek: d9ba1a0332145f76m.jpg]

Pozdrowienia PDT_Armataz_01_01
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#16
Oba płaty są już przytwierdzone do kadłuba. Skończyłem także podwozie, więc model nabiera już jako-takiego kształtu :grin:

[Obrazek: 9a002892dc381d5dm.jpg] [Obrazek: 01a8b0f660e3c610m.jpg] [Obrazek: 64c2bb20e7431705m.jpg] [Obrazek: 40c9c157db40a9c0m.jpg]
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#17
Cytat:Oba płaty są już przytwierdzone do kadłuba.
Czy przytwierdziłeś je już na stałe, czy na tylko sucho?
Ja w moim camelu przykleiłem najpierw górny płat. Wydaje mi się, że bez górnego płata trudniej ustawić dolne płaty pod odpowiednim kątem.
Odpowiedz
#18
Mara - płaty są juz przyklejone ale dają sobą lekko manewrować, raczej nie będę miał problemów z ustawieniem względem górnego.
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#19
Budowa i zamontowanie górnego płata przebiegły bez problemów. Do końca zostało tylko parę części i nieszczęsne olinowanie :mil1: Ale damy radę...

[Obrazek: 93d435986b1832f2m.jpg] [Obrazek: d61c1980ea6a61ccm.jpg] [Obrazek: f7ab69028e6854c3m.jpg]

Pozdrawiam.
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#20
MikeS Nie wiem czemu ale uciekła mi twoja relacja z nasłuchu i przegapiłem co nieco, a może bym mógł pomóc w odpowiedniej chwili. Trudno stało się Confusedad:
Chiałem nawiązać do twojej metody budowy osłony.

Cytat:Przed sklejaniem potraktowałem ją warstwą rozcieńczonego wikolu. Eksperymentuję, podpowiedzcie czy dobrze zrobiłem :roll:
Co chciałeś uzyskać przez jej wikolowanie?
Jak ją formowałeś to znaczy czym i na czym?
Jaki miał być jej kształt docelowy rozumiem ze pewnie paski maiły być obłe jak wycinek kuli nie stożka?.
Odpowiedz
#21
Piterski - chciałem zrobić osłonę jak najbardziej zaokrągloną (zbliżoną do oryginału) a nie mogłem jej w ramach konkursu "Szmatopłaty" malować, szlifować itp. Zaznaczam że konkurs jest w standardzie. Z tym wikolem mi jak widać nie wyszło, chciałem aby papier stał się bardziej przyjazny różnym metodom formowania.
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz
#22
Pytam Cię o metodę formowania w obu przydatkach bo chciałem Ci coś doradzić ewentualnie wyłapać błąd. Widziałeś relacje z Ławoczkina tam osłona była formowana bez dodatkowych zabiegów i nie miałem takich kłopotów jak ty ze swoją.
Odpowiedz
#23
Witam...
Pamiętaj aby zwrócić szczególną uwagę na prawidłową symetrie skrzydeł...A tak ogólnie to Camelek wychodzi bardzo fajnie....
Pozdrawiam...
Na półce...
Fokker Dr.1 MM * Fokker E.V (D.VIII) MM * Sopwith F.1 CAMEL MM * Fokker D.VII KK * Ścigacz OP MM * Fokker E.II GPM * Friedrichshafen FF33E GPM * Morane-Saulnier L-Answer * Nieuport IV-Answer * Macchi M.5 Answer wyd.I * Halberstadt D.II - GPM 253 * Das Boot U-25 typ. IA Fly Model * Das Boot U-116 typ. XB Fly Model *
Odpowiedz
#24
Dziękuję wszystkim za śledzenie relacji, wszelkie komentarze i porady. Budowa Camela dobiegła dziś wieczorem do końca. Uporałem się z olinowaniem (ciężko było ale poradziłem sobie), dokleiłem śmigło i poprawiłem braki w retuszu. Ogólnie Sopwith F.1 Camel w tym wydaniu nie jest trudnym modelem, a zarazem dokładnie opracowanym i wszystkim go polecam. A więc oficjalnie:
KONIEC

Galeria:

[Obrazek: c9ee23a0bcf4657cm.jpg] [Obrazek: 4b0bd44e8af577a1m.jpg] [Obrazek: 579b518e57b67605m.jpg] [Obrazek: 20e4b123d99f713bm.jpg]
[Obrazek: 57dc347c52419b71m.jpg] [Obrazek: c7ce368f953478a5m.jpg] [Obrazek: 53f464d135ad302am.jpg] [Obrazek: 87584112b7171201m.jpg]

Postaram się jutro wstawić druga galerię - tym razem na świeżym powietrzu.

Pozdrawiam PDT_Armataz_01_01
W budowie:P-47 Thunderbolt
Ukończone:Sopwith F.1 Camel
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Relacja] Messerschmitt Bf 109E-4 [Kartonowy Arsenał 2/2007] cloudwalker 29 16,153 31-01-2022, 07:55
Ostatni post: Karas
  RMS TITANIC -Mały Modelarz, Relacja z budowy. Peno 6 4,049 14-08-2021, 09:30
Ostatni post: ZbiG
  [R] Trzy pokolenia... Jedna relacja tomo11 6 3,422 14-08-2021, 10:10
Ostatni post: tomo11
  USS ESSEX w.(2014) - RELACJA Z BUDOWY Peno 4 3,455 02-04-2021, 11:24
Ostatni post: Hastur
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 Dziadek 27 16,031 11-01-2021, 08:36
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 Dziadek 39 20,606 11-01-2021, 08:30
Ostatni post: Lesio73
  [R/G] RWD 17W (GPM 31/2018) GALERIA stachooo 49 12,976 02-01-2021, 09:52
Ostatni post: Winek
  [Relacja] Kościół w Porąbce - skala 1:100 Astra28 44 19,769 28-11-2020, 11:34
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] Brytyjski monitor HMS "M15" Adrian Kacz 31 17,694 28-11-2020, 11:26
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] T-34/85 "Rudy" MM 1-2 2005 czyli powrót do dzieciństwa :) Roland 5 4,361 27-04-2020, 09:57
Ostatni post: Karas

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości