PaperModels.pl
Ansaldo A.1 Balilla - Wersja do druku

+- PaperModels.pl (https://papermodels.pl)
+-- Dział: Kartonowy świat. (https://papermodels.pl/forum-5.html)
+--- Dział: 100 lat Niepodległości (https://papermodels.pl/forum-120.html)
+--- Wątek: Ansaldo A.1 Balilla (/thread-10447.html)



Ansaldo A.1 Balilla - Lukee - 11-11-2018

Zatem dodaję swoją galerię modelu Ansaldo A.1 Balilla.
Wydawnictwo WAK, skala 1:33, autor opracowania Maciej Lewan.

     Opis samolotu podaję za opracowaniem Autora:

      „Tworzące się po odzyskaniu niepodległości lotnictwo polskie posługiwało się głównie samolotami pozostawionymi przez zaborców i zdobytymi w okresie Powstania Wielkopolskiego. Szybkie zużywanie się tego sprzętu i brak części zamiennych wymusiło potrzebę uzupełnienia lotnictwa o nowe samoloty. Latem 1919 roku przebywająca w Turynie Polska Misja Wojskowa Zakupów z pośród przedstawionych samolotów myśliwskich wybrała Ansaldo A.1. Po zaakceptowaniu w sierpniu przez krajowe władze nastąpiło podpisanie umowy z firmą Ansaldo na zakup 10 egzemplarzy samolotów Balilla. Były one wyposażone W silniki SPA 6 oraz osprzęt do karabinów Vickers, które sprowadzono z Anglii. Pierwszy transport dotarł do Warszawy 9 stycznia 1920 roku, a już 24 kwietnia podpisano umowę na dostawę następnych egzemplarzy. Ogółem kupiono 35 samolotów tego typu, które w polskim systemie numeracji otrzymały nr 16 (najwyższy znany to 16.15).

     Wszystkie samoloty zostały zmontowane w Warszawie, a oblotów dokonano na lotnisku mokotowskim. Po przekazane 7 Eskadrze samoloty w dniu 10 kwietnia 1920 roku udała się grupa w składzie: C. Fauntleroy, E. Chess, H. Rorison, F. Crawford i A. Seńkowski. Odlot z Warszawy, planowany na 25 kwietnia z powodu niepogody został przesunięty o tydzień. Dopiero w dniu 25-go maja Balille dotarły do Białej Cerkwi, gdzie stacjonowała wtedy eskadra. W trakcie przelotu w dniu 1-go maja podczas lądowania w Łucku dwa samoloty na skutek słabej widoczności uległy zniszczeniu. Przybyłe do eskadry nie zastąpiły Albatrosów D.III Oef. w które była wyposażona eskadra, lecz stanowiły jej uzupełnienie. Eskadra ta wzięła udział w końcowej fazie wyprawy Piłsudskiego na Kijów. W ostatniej fazie działań wojennych eskadra znajdowała się w rejonie Lwowa. W dniu 11 maja 1921 roku ochotniczy personel amerykański został zdemobilizowany, a eskadra całkowicie spolonizowana — w tym okresie była już całkowicie wyposażona w Balille.”

     Od siebie dodam, że przedstawiony tutaj samolot pochodził z drugiej dostawy z Włoch. Samolotem tym latał Merian Cooper, który wraz z innymi Amerykanami zgłosił się na ochotnika do lotnictwa polskiego. W dniu 13 lipca 1920 roku został zestrzelony i dostał się do niewoli bolszewickiej. Mimo wszystko po pewnym czasie zdołał uciec i przez Łotwę powrócił do Polski. Po wojnie wrócił do USA i kontynuował karierę w przemyśle filmowym. Dorobił się nawet Oskara!


[Obrazek: 435_11_11_18_9_32_21_58291261.jpeg]



GALERIA