[R/G] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Wersja do druku +- PaperModels.pl (https://papermodels.pl) +-- Dział: Kartonowy świat. (https://papermodels.pl/forum-5.html) +--- Dział: RELACJE z budowy naszych modeli. (https://papermodels.pl/forum-11.html) +--- Wątek: [R/G] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 (/thread-11628.html) |
[R/G] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 21-06-2021 Falstart! Przepraszam, podczas wstawiania relacji pojawiają się błędy zamazujące porządek wątku. Na sąsiednim, czarnym forum wszystko poszło dobrze. Może pogoda i panujące upały? Może ataki hakerskie? Nie rozumiem sytuacji. Spróbuję innym razem. KOREKTA: Słońce się schowało, wiatr ucichł, podjęta druga próba i ... - UDANA! Prawidłowe otwarcie wątku niestety poniżej, w 3 poście. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - radzias - 21-06-2021 Wpis widziałem i powiem krótko - w końcu RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 21-06-2021 Witam Kolegów Niemalże od 10-ciu lat przymierzam się do tego modelu, czyli po roku od powrotu do modelarstwa kartonowego. Oczywiście można to uznać za „odgrzewany kotlet”, ale każdy z nas ma taki model, o którym zawsze marzy. Ten jest właśnie jednym z takich marzeń, o czym pisałem dawno, zaraz po przystąpieniu do Forum Konradus. Kiedy w młodzieńczych latach czytałem o wyczynach tego okrętu w działaniach operacyjnych podczas II Wojny Światowej oraz o jego osiągach technicznych byłem pod ogromnym wrażeniem. Stąd wywodzi się mój szczególny stosunek do tej jednostki. Większość miłośników marynistyki i nie tylko, bardziej interesuje się większym Bismarkiem, lecz dla mnie osobiście historie Scharnhorst’a i jego bliźniaka Gnaisenau’a są wiele ciekawsze. Trochę historii i danych Schlachtschiff / Battleship SCHARNHORST. W konsekwencji prowadzonej po zakończeniu Wielkiej Wojny 1914-1918 polityki światowej i ukrywanego przez wszystkich wyścigu zbrojeń, powstał w hitlerowskich Niemczech projekt budowy dużych okrętów. Po doświadczeniach z budowy pierwszych, ciężkich okrętów, Niemcy przystąpili do budowy nowoczesnych pancerników, które miały im zagwarantować przewagę na morzach. Budowę okrętu jako „pancernika E” rozpoczęto od położenia stępki w dniu 15.06.1935 r. w stoczni Kriegsmarinewerft w Wilhelmshaven. Kadłub zwodowano 03.10.1936 r. nadając mu nazwę SCHARNHORST. Po pracach wyposażeniowych i próbach zdawczo-odbiorczych okręt przekazano do służby 07.01.1939 r. Okręt był wielokrotnie przebudowywany i modernizowany w każdym roku służby. Największą zmianę przeszedł w okresie 06-09.1939 r. kiedy wymieniono stewę dziobowej i przebudowano dziobową części kadłuba, co wpłynęło na nowy wygląd sylwetki okrętu. W kolejnych latach zmianie ulegały elementy konstrukcyjne nadbudówek, masztów, hangaru lotniczego, wymieniane były radary, urządzenia kierowania ogniem, dodano wyrzutnie torped, zmieniano konfigurację uzbrojenia przeciwlotniczego i sprzętu ratunkowego. Okręt wiele razy był przemalowywany w celu zmiany ochronnego kamuflażu. Wyporność (oficjalna) 26 000 t Wyporność (po przebudowie, pełna) 38 703 t Długość całkowita (po przebudowie) 235,4 m Szerokość 30 m Zanurzenie (po przebudowie, pełne) 9,93 m Moc maszyn (maksymalna) 161 764 KM (3 turbiny parowe, 12 kotłów) Prędkość maksymalna 31,65 w (niektóre źródła podają, że przed zatopieniem, uciekając przed RN osiągnął nawet 33 w) Załoga pod koniec służby 60 oficerów oraz 1908 podoficerów i marynarzy Uzbrojenie i wyposażenie (pod koniec służby w 1943 r.): 9 x 280 mm (3 x III) 12 x 150 mm (4 x II, 4 x I) 14 x 105 mm (7 x II) 16 x 37 mm (8 x II) 30 x 20 mm (10 x I, 5 x IV) 6 x wyrzutnia torped 533 mm (2 x III) Wodnosamolot 3 x Arado AR-196 startujący z katapulty Dalmierze 2 x 10,5 m, 5 x 6 m, 1 x 3 m, 2 x 10,5 m w wieżach B i C, przenośne 1,25 m Radary FuMO 27 / FuMO 26, FuMB 4, FuMB 7, FuMB 6, FuMB 3 Reflektory bojowe 5 x 1,6 m Pancerze burtowe – 350 – 35 mm w różnych rejonach kadłuba Grodzie wewnętrzne – 200 – 20 mm (poprzeczne i wzdłużne) Pancerze pokładów – 110 – 50 mm Pancerze stanowisk dowodzenia i kierowania ogniem – 350 – 14 mm Pancerze uzbrojenia – 360 – 20 mm Scharnhorst od początku II WŚ 1939-1945 operował na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego, bezkresnych wodach Oceanu Atlantyckiego, Morza Norweskiego i Morza Barentsa gdzie zakończył swój żywot. Brał udział w wielu operacjach morskich, między innymi: 07-11.1939 Patrol na Atlantyku – zatopienie HMS Rawalpindi 06.1940 Operacja Juno – zatopienie HMS Glorius, HMS Andent i HMS Acasta 01-03.1941 Operacja Berlin – zatopienie 8 statków (ok. 50 000 BRT) 02.11942 Operacja Cerberus – powrót na wody niemieckie 03.1943 – trzecia, tym razem udana próba przejścia na wody norweskie, dołączenie do Tirpitz’a 09.1943 Operacja Sizilien – rajd na Spitsbergen 12.1943 Operacja Ostfront – nieudany atak na konwój JW-55B, podczas tej operacji, w dniu 26.12.1943 r. został zatopiony przez brytyjskie okręty Stało się, zabrałem się do roboty. Postawiłem sobie wyzwanie zbudowania modelu w całkowitym standardzie, zgodnie z opracowaniem Wydawnictwa Andrzeja Halińskiego (pomimo zakupionych wcześniej u Wydawcy metalowych luf), z uplastycznieniem wybranych modułów o ewentualne szczegóły oraz doposażeniem w brakujące elementy tam gdzie będzie to możliwe. Na początek okładka Oczywiście od długiego czasu zbierałem literaturę, poszukiwałem informacji na temat okrętu, przeglądałem fora modelarskie wyszukując relacji z budowy tego konkretnego modelu, analizowałam wycinankę i zgromadzony materiał. Zdobyłem następujące materiały pomocnicze / bibliograficzne: FEDEROWICZ Przemysław – Okręty Wojenne numer specjalny 25, Pancerniki typu “Scharnhorst” – wydawnictwo Okręty Wojenne, Tarnowskie Góry 2008 MOTYKA Mariusz, NOWAK Grzegorz – Super Drawings in 3D The Battleship Scharnhorst – oficyna wydawnicza KAGERO, Lublin 2010 KOOP Gerhard, SCHMOLKE Klaus-Peter – Vom Original zum Modell: Schlachtschiff Scharnhorst – Bernard &Greafe Verlag, Bonn 1991 DRAMIŃSKI Stefan – The Battleship SCHARNHORST Anatomy of the ship – Osprey Publishing, Oxford UK / New York USA, 2021 Oprócz powyższych, częściowo wykorzystywałem inne wydawnictwa udostępnione przez życzliwych: TROJCA Halina I Waldemar – Nautilus 03 Pancerniki Scharnhorst Gneisenau – Wydawnictwo Militaria, Warszawa 1994 BREYER Siegfried – The German Battleship SCHARNHORST – Schiffer Publishing Ltd, West Chester, BURT R.A. – Warships fotofax, German Battleships 1897-1945 – Arms and Armour Press Limited, London 1989, [str. 29 i 45] Autor nieznany – Morskaja Kollekcja Specjalnyj wypusk nr 1 Linkory tipa Scharnhorst Priłożennije k żurnalu „Modelist-Konstruktor” SULIGA Sergiej Wasiliewicz – Linkory “Scharnhorst” I “Gnaisenau” Kolekcja Arsenał – Moskwa, 2006 MAŁOW Arsenij, PATIANIN Sergiej, SULIGA Sergiej – Linkory Fiurera Gławnyj kalibr Krigsmarine – Moskwa, 2008 STERN Robert C. – German Battleships of World War Two in action Warships number 23 – Sqadron/Signal Publications Inc., Carrolton, 2004 ELFRAHT Ulrich – Die Deutsche Kriegsmarine Band 1 – Weltbild Verlag GmbH, Augsburg, 1994, [str. 36-41 + inne] Ponadto, istnieje jeszcze kilka innych wydawnictw, do których nie udało mi się dotrzeć, a ewentualnie mogłyby coś wnieść: ASSMUSSEN J. & LEON E. – German Naval Camouflage BACHER Steve – „Scharnhorst and Gneisenau” FEDEROWICZ Przemysław – Okręty Świata Warship of the World 13 Niemieckie Pancerniki typu “Scharnhorst” – 2001 PACHOLSKI Łukasz – artykuł w Morza Statki i Okręty nr 1/2011 SHOKER Randall S. – Battleship Scharnhorst The Crew Photo Album by Randall S. Shoker SKWIOT Mirosław – Gun Power 17 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 1 – AJ-Press SKWIOT Mirosław – Gun Power 18 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 2 – AJ-Press SKWIOT Mirosław – Gun Power 19 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 3 – AJ-Press SKWIOT Mirosław – Gun Power 20 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 4 – AJ-Press Warship Pictorial 36 – Kriegsmarine Scharnhorst Warship Pictorial 39 – German Battleship 1939-1945 Dosyć pomocne okazały się znalezione w internecie poniższe linki do informacji i zdjęć: ModelWarships World War Photos Axishistory Historyphotos DOSKONAŁYM MATERIAŁEM POMOCNICZYM SĄ RELACJE NA FORACH MODELARSKICH: KONRADUS - Kojak cz. 1 – od 14.11.2005 do 15.03.2006, nie dokończony – dalej cz. 2 KONRADUS - Kojak cz. 2 – od 09.03.2006, galeria 08.03.2010, do 24.05.2010 KONRADUS - Stanisław – od 26.12.2010 KARTONÓWKI - Jareczek – 25.11.2012 galeria wydania z 2005 KONRADUS – martanek41 – od 10.10.2013 KONRADUS - Stefino_cz – od 20.10.2013 CZECHY – Stefino – 05.10.2013 W procesie analizy dokumentacji, na planach okrętu z okresów 1939 i 1943 naniosłem zmiany jakim okręt ulegał w kolejnych remontach modernizacyjnych. Dodatkową sprawą jest caponowanie wszystkich arkuszy co dokumentuję poniższym zdjęciem Kolejnym działaniem był podział wszystkich arkuszy z częściami na pakiety odpowiadające poszczególnym akapitom instrukcji. Model będzie wykonywany niejako od tyłu – najpierw drobne wyposażenie, później większe segmenty, na końcu kadłub i montaż całości. Stosowana przeze mnie technika jest już Kolegom znana z poprzednich moich relacji. Po opisanych czynnościach przygotowawczych łącznie z opracowaniem tego wstępu mogę w końcu przystąpić do rzeczywistego cięcia i wykonywania poszczególnych elementów modelu. Do rozpoczęcia właściwej relacji regulamin Forum wymaga wykazania się wykonaniem jakiejkolwiek czynności. Może powyższy tekst oraz prace przygotowawcze spełniają ten warunek? Zapraszam Kolegów do obserwacji i przekazywania uwag. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Hastur - 21-06-2021 Do odważnych świat należy! Bardzo się cieszę że go zacząłeś, bo będzie na co popatrzeć. Powodzenia Wiesiu! RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - ZbiG - 21-06-2021 PEŁNY PROFESJONALIZM! RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Lesio73 - 22-06-2021 Spełniasz moje modelarskie marzenie RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Tuco - 22-06-2021 Wiesiu, trzymam kciuki! RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - FantomModel - 22-06-2021 Widzę, że za jakiś czas będzie się w co gapić na spotkaniach w Osowej... RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 22-06-2021 Witam Kolegów Dziękuję Wam Koledzy za obecność na widowni. Nie chciałbym Was zawieść za wyrażoną wiarę w moje możliwości. Będę się starał. Mam nadzieję na merytoryczną pomoc w trudnych momentach. Występuje kilka problemów, które chciałbym z Waszą pomocą jakoś rozwiązać. Pierwszy z nich dotyczy malowania okrętu w samym tylko 1943 r. Autorzy wycinanki Military Model, Panowie Marcin Dworzecki i Marcin Grygiel, informują w opisie, że „model przedstawia pancernik Scharnhorst według stanu z początku 1943 r.” Całkiem to możliwe, chociaż przeglądając dokumentację można się pogubić. Jakieś zdjęcie sprzed lat lub rysunek źle opisane wprowadzają w błąd powielany później przez wszystkim, którzy na tym będą się opierali w swoich nowych opracowaniach. P.Fedorowicz w wydaniu specjalnym nr 25 Okrętów Wojennych zamieszcza zdjęcia - jedno ze stycznia 1943 r. bardzo odpowiadające opracowanemu modelowi, natomiast drugie, opisane trochę na wyrost jako wygląd okrętu w Norwegii, podczas gdy jest to kamuflaż powstały dopiero w połowie 1943 r. Na okładce tego opracowania zamieszczony został rysunek Pana G.Tomczaka przedstawiający jeszcze inne malowanie okrętu w Norwegii. Może i tak w jakimś momencie było chociaż nigdzie nie znajduję dowodu na pomalowany ciemnym szarym pokład od dziobu do falochronu. Zwracam również uwagę na jasnoszary kolor dachów wież głównej i średniej artylerii. Panowie M. Motyka i G. Nowak w wydanym pięknie albumie rysunków 3D podają schemat malowania datując go całkowicie nieprawidłowo na grudzień 1943 r. Owszem, odpowiada on schematowi z początku 1943 r. ale w żadnym wypadku nie z grudnia. Panowie G.Koop i K-P. Schmolke w swoim albumie pokazują schemat malowania zbieżny z wizją Pana G.Tomczaka jednak bez kontrowersyjnego ciemnego pokładu: W ostatnio wydanej anatomii okrętu Pan S.Dramiński przedstawia schematy malowania z marca i grudnia 1943 r. Odpowiadają one innym wizerunkom. Ciekawostką są natomiast żółte dachy wież głównej i średniej artylerii spotykane również w innych opracowaniach. W wydawnictwie Warship Pictorial 36 Kriegsmarine Scharnhorst przedstawiono schemat malowania z grudnia 1943 r. zbieżny z innymi, udokumentowany kilkoma zdjęciami datowanymi na okres 09-12.11943 r. Na wspomnianym w pierwszym poście portalu historyphotos.org zamieszczone są zdjęcia okrętu, które na podstawie innych opracowań można z dużym przybliżeniem datować na 1943 r. od stycznia, poprzez marzec, do czerwca. Na pierwszym zdjęciu dachy wież są jasne, ale czy żółte jak w niektórych opisach? Drugie zdjęcie przedstawia okręt prawdopodobnie w marcu 1943 r. i też z jasnymi dachami wież artylerii. Na trzecim i czwartym zdjęciu wykonanym prawdopodobnie w czerwcu 1943 r. widnieje jeszcze stary kamuflaż i tu również dachy wież wydają się jasne. Jeśli byłe jasnoszare lub nawet żółte to kiedy w 1943 r. były ciemnoszare jak w wycinance i niektórych opracowaniach dotyczących tego okrętu? Albo to tylko złudzenia. W książce German Naval Camouflage przedstawione zostały schematy malowania okrętu: - z przełomu 1942/1943 r. gdzie dachy wież są również żółte, - z maja 1943 r. również z żółtymi dachami wież oraz całkowicie jasnym pokładem, - z września 1943 r. już po przemalowaniu na ostatni w jego żywocie kamuflaż podobny do innych wcześniej przedstawionych: Uznany autorytet w temacie kamuflaży okrętów A.Bonomi przestawia dwa schematy malowania okrętu w 1943 r. Jeden ukazuje kolorystykę z okresu marzec-lipiec 1943 r., z którą opracowany model jest całkowicie zgodny. Gdzie jednak jasne dachy wież widoczne na wielu zdjęciach z tamtego okresu? Drugi, po przemalowaniu właśnie w połowie 1943 r., z którym okręt pływał do swojego końca. I bądź tu człowieku mądry. Kto ma rację w kwestii dachów wież i koloru pokładu w części dziobowej? Jeśli model okrętu jest z początku 1943 r. to znaczy kiedy tak wyglądał jak w wycinance? W styczniu, kiedy jeszcze pływał po Bałtyku i miał jasne dachy wież? W lutym w Wilhelmshaven przed wypłynięciem do Norwegii kiedy widać dachy wież ciemne? Po przejściu do Norwegii kiedy również posiadał jasne dachy wież aż do czerwca? Wycinanka posiada poznaną kolorystykę burt, tu wszyscy są zgodni. Niewiadomy jest kolor dachów wież artylerii – w wycinance jest ciemny. Czy trzeba będzie przerobić na jasny? Mam jeszcze czas na podjęcie ostatecznej decyzji. Pokład zdecydowanie pozostaje jasny w całości. Tyle w sprawie malowania. Przynajmniej na tę chwilę. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Lesio73 - 23-06-2021 Wiesiek, jeśli masz choć jedno źródło potwierdzające to co w wycinance to nie wyważaj otwartych drzwi ... RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 23-06-2021 Cześć Lesiu Oczywiście to na razie rozważania, jeśli w międzyczasie nic się nie wykluje ostateczną decyzję podejmę w odpowiednim momencie. Na razie chciałbym się wziąć za klejenie – zastanawiam się od czego faktycznie zacząć, mam ochotę na zawsze męczące szalupy lub samolot; w wycinance jest tylko jeden, a na pokładzie były łącznie 3; w ramach uplastycznienia modelu chciałbym zrobić otwarty hangar czego wycinanka nie przewiduje i tam umieścić dwa samoloty ze złożonymi skrzydłami. To tak na przyszłość, muszę najpierw skopiować części samolotu. Na projekt wnętrza hangaru jeszcze mam czas, będzie o czym myśleć. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Jarod - 23-06-2021 Witaj Wiesiu. Czytając twoje rozważania i przedstawione materiały mówię sobie "Profesjonalne podejście do tematu". Ale coś mi się wydaje że twoje zapewnienie że podchodzisz do modelu jako czysty standard wezmą w łeb, zwłaszcza że już piszesz o otwartym hangarze - ale nic w tym złego, tyle tylko że to pułapka przeciągająca w czasie budowę modelu. Ale kto mistrzowi zabroni. Powodzenia. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - kajym - 23-06-2021 No, no, z tego co tu się zaczyna to wnioskuję, że Ty nie skleisz modelu Scharnhorsta. Ty zbudujesz jego replikę. Powodzenia. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 24-06-2021 Witam Kolegów Jarod – Jarku, to, że chcę skleić standard nie oznacza, że zamykam się tylko w obrębie wycinanki; napisałem o możliwych uzupełnieniach i tu taka szansa z hangarem się pojawia, czas mnie nie goni. Kajym – dzięki Józek za uznanie, ale do jakiegokolwiek efektu jeszcze daleko, traktuję to jako doping. Jeszcze nie uzyskałem zadowalających kopii części samolotu więc start się opóźnia. Dzisiaj kolejne próby. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Nautek - 24-06-2021 Wiesiu Zacznij od dźwigów. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Piotreq - 25-06-2021 Ho Ho ho! Dawno nie zaglądałem na Forum, a tu takie nowości! Fajnie, fajnie. Niemcy budowali naprawdę ładne i zgrabne okręty, toteż chętnie poobserwuję. Lesiu - marzyłeś, żeby Winek skleił Scharnhorsta? RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Lukee - 25-06-2021 Ech proszę Państwa! Siedemnasty wpis a tu nawet podklejonej wręgi nie widać... Nie zmienia to faktu, że czekam również z niecierpliwością na ciąg dalszy RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 25-06-2021 Witam Kolegów Racja - dyskusja w toku a efektów brak. Zacząłem od katapulty, prace w toku. Niestety znowu strata czasu na badania porównawcze = wycinanka - dokumentacja zdjęciowa - Anatomy - Kagero. I znowu rozbieżności, z których trzeba wybrnąć. Obawiam się, że tak może być z każdym modułem modelu. Z samolotem jeszcze nie udało się rozwiązać problemu kopii części na 2 i 3 samolot. Kolory się rozjeżdżają nawet w super powielarniach. Dlatego przestałem łazić po mieście i wziąłem się za katapultę. Nautek - niestety dźwigi później, może po samolocie? Piotreq - kiedyś z Lesiem rozmawialiśmy na ten temat, to raczej było moje marzenie Lukee - wybacz, to nie tylko klejenie, to badanie prawie każdej części i dopiero wówczas praca; będzie długo Wracam do biurka, do następnego... RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Lesio73 - 28-06-2021 Mieliśmy to samo marzenie... z tym, że Wiesiek zaczął budowę więc Jego marzenie przepadło - ja swoje wciąż mam RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Karas - 29-06-2021 Panie Wiesławie, zieleninka jest, a gdzie mięso? RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Winek - 29-06-2021 Witam Kolegów Dziękuję za obecność. Mam przyjemność zaprezentować pierwszy sklejony moduł przyszłego modelu, katapultę samolotu pokładowego. Jeszcze bez wózka, podpór pływaków i głównej podpory na której spoczywa na hangarze. To będzie później. Katapulta na tle rysunków montażowych instrukcji klejenia… oraz na tle Anatomy of the schip, na podstawie której trochę zmodyfikowałem wycinankę przez dodanie kilku elementów. W oryginale (wycinanka) przewidywała pełny podest z narysowaną kratownicą, ja zrobiłem z niego konstrukcję belkową i dodałem papierowe, laserowe podesty siatkowe. Oprócz tego dodane liny napędowe wózka, imitacja przewodów ciśnieniowych na belce katapulty, rury ciśnieniowe z butli. Katapulta jest obracana czego wycinanka nie przewidywała. Kilka zbliżeń: I jeszcze odpowiedzi: Karas – Michale, szynka jest dojrzewająca Czas na kolejne moduły, jeszcze nie zdradzę co to będzie. Do następnego…. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Nautek - 29-06-2021 Piękny początek Wiesiu . Jsk zwykle czysto i dokładnie tzw WK Standard. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Jarod - 29-06-2021 Fiu, fiu kolego - zacząłeś z wysokiego C - brawo. Szczególny szacunek mój sobie zaskarbiłeś wykonaniem ażurowego pokładu katapulty. Ta relacja zapowiada się wyjątkowo i będę tu częstym gościem. RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Japończyk - 07-07-2021 Wiesiu, super sprawa. Biorąc pod uwagę Twoje dociekania w kwestii jak najwierniejszego odwzorowania modelu, troszkę czasu zajmie Ci klejenie. Najważniejszy jest jednak efekt końcowy, i to by Tobie się podobał. Znając Cię, o efekt końcowy się nie martwię bo będzie super, a i tak będziesz marudził, że "to mogło by być tak, a tamto tak". Jeszcze pozwolę sobie dodać troszkę historii z powstania tego okrętu. Scharnhorst i Gneisenau miały być na początku czwartym i piątym okrętem typu Deutschland. Budowa przez Francję okrętów Dunkerque wymusił na niemieckiej marynarce zmianę parametrów technicznych czwartego i piątego okrętu. Wyporność została zwiększona do 18000. Dodatkowy zapas wyporności miał służyć do zwiększenia opancerzenia i prędkości nowych okrętów. Uzbrojenie i kształt miały pozostać takie same jak na poprzednich jednostkach. Ówczesny admirał floty - Raeder - był niezadowolony z charakterystyki nowych okrętów. Zdołał namówić Hitlera na dodanie trzeciej wieży głównego kalibru. Okręty przeprojektowano i ponownie położono pod nie stępki.Od tego czasu zaczyna się historia Scharnhorsta i Gneisenaua, którą podczas swojej pracy Wiesiu na pewno jeszcze nam przybliży. Powodzenia w budowie i przepraszam za zaśmiecanie Twojej relacji. Pozdr. Robert RE: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200 - Olfan - 07-07-2021 Vive la France! Gdzie tam Scharnhorstom do Dunkerque! Ale i Helgę trzeba zrobić i model pewnie będzie zacny. |