Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R/G] HMS Fly - brytyjski kuter z 1763 r.(1:100)
#1
Witam,

"Szlachetne zdrowie..." jak pisał Janek K. (ze względu na RODO nie podaję nazwiska:-))), które się chwilowo skończyło, każe mi iść "pod nóż", czy może trafniejsze będzie "pod tasak", więc chociaż zacznę relację, bo nie wiem kiedy wrócę do klejenia. Sam kadłub Fly'a jest malutki, bo 17-metrowy, ale wraz z drzewcami kuter miał 40 metrów długości. Oprócz planów w Muzeum w Greenwich ciężko jest znaleźć jakieś szczegółowe informacje. Plany i krótki opis jednostki jest w książce "Fast Sailing Ships" David'a MacGregor'a oraz w "Modelarstwie Okrętowym".

Standardowy szkielecik...
[Obrazek: szkielet_01.jpg][Obrazek: szkielet_02.jpg][Obrazek: szkielet_03.jpg][Obrazek: szkielet_04.jpg][Obrazek: szkielet_05.jpg]

Poszycie poprzeczne wystające nad pokład, ponieważ do niego doklejane są części zamykające rufę...

[Obrazek: poprzeczne_01.jpg][Obrazek: poprzeczne_02.jpg][Obrazek: poprzeczne_03.jpg][Obrazek: poprzeczne_04.jpg][Obrazek: poprzeczne_05.jpg]

... i poszycie podłużne...

[Obrazek: pod_ne_001.jpg][Obrazek: pod_ne_002.jpg][Obrazek: pod_ne_003.jpg][Obrazek: pod_ne_005.jpg][Obrazek: pod_ne_006.jpg]

To na razie tyle.

Pozdrawiam
Odpowiedz
#2
Śmieszny ten kuter Wink. Mam nadzieję ,że szybko wyzdrowiejesz. "Tasak" brzmi niepokojąco. "Tasakiem" nazywa się też kuchenną siekierkę.
 [Obrazek: hms-fly-1763-cutter.png]
Odpowiedz
#3
Tak,tak... to ten. Będzie miał tylko trochę inny dolny żagiel rejowy i stertę wytyków. "Tasak" jako kuchenna siekierka jest mi znany i użyłem tej nazwy świadomie, niestety. Ale czasami trzeba wybrać "mniejsze zło".
Pozdrawiam
Odpowiedz
#4
(15-07-2018, 03:06)Seahorse napisał(a): Tak,tak... to ten. Będzie miał tylko trochę inny dolny żagiel rejowy i stertę wytyków. "Tasak" jako kuchenna siekierka jest mi znany i użyłem tej nazwy świadomie, niestety. Ale czasami trzeba wybrać "mniejsze zło".
Pozdrawiam

Kiedy planowane jest wydanie kutra?

Trzymam kciuki za twój szybki powrót do zdrowia. Pozdrowienia od zespołu dev GLAS/LIFE/CLAS Wink.
Odpowiedz
#5
Witajcie,

Na "główny melanż" w szpitalu jeszcze muszę poczekać, ale pomiędzy jeżdżeniem do i ze szpitala, do i z poradni, podczas oczekiwania na kolejne wyniki i w przerwach we flirtowaniu z pielęgniarkami-studentkami-stażystkami udało mi się obkleić kadłub. Klepki to podwójny kartonik, czyli około 0,4 mm, naklejane na zakładkę. Przy stewach są zwężone, by ułożyły się na płasko na styk.

@piotr.karton - wydanie pewnie pod koniec roku (listopad?)

Tak wygląda maleństwo:
[Obrazek: kad_ub10.jpg]

[Obrazek: kad_ub13.jpg][Obrazek: kad_ub02.jpg][Obrazek: kad_ub17.jpg][Obrazek: kad_ub04.jpg][Obrazek: kad_ub05.jpg][Obrazek: kad_ub03.jpg][Obrazek: kad_ub06.jpg]

[Obrazek: kad_ub16.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#6
Witam po dłuższej przerwie.

Nie łatwe jest życie rekonwalescenta, ale na szczęście palców mi nie operowano, więc po 12 dniach nieróbstwa ustawiłem na pokładzie chyba wszystko, co trzeba...

[Obrazek: hull_15.jpg]

Artyleria na sterburcie jest "schowana" a klapy ambrazur zamknięte, na bakburcie gotowa do salwy.
Do olinowania lawet użyłem nici UNI-Thread o grubości 6/0W (cokolwiek to znaczy).
Wszystkie elementy sklejone w standardzie (z wyjątkiem czarnych - te maluję w ramach ułatwiania sobie życia)

Groszóweczka dla wyobrażenia skali...
[Obrazek: hull15.jpg]

... i aktualny stan...
[Obrazek: hull_12.jpg]
[Obrazek: hull14.jpg][Obrazek: hull_13.jpg][Obrazek: hull_11.jpg][Obrazek: hull_10.jpg][Obrazek: hull_09.jpg][Obrazek: hull_08.jpg]
[Obrazek: hull_07.jpg][Obrazek: hull_06.jpg][Obrazek: hull_05.jpg][Obrazek: hull_04.jpg][Obrazek: hull_02.jpg][Obrazek: hull_01.jpg]
[Obrazek: hull_03.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#7
Jest moc! Od razu się zagęściło na pokładzie.
Podziwiam olinowanie przy armatach.
Na macie: Kuter D-3, DARDO
Odpowiedz
#8
O! I na tym można by skończyć!!! Na co komu te żagle? Wink
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#9
Lesiu, dokładnie się z Tobą zgadzam, bo dalej to już trzeba mieć zdolności pajęczarskie  Big Grin
Seahorse bardzo mi się podoba Twoja praca PDT_Armataz_01_34 i zdrowia życzę.
Odpowiedz
#10
Czołem,

dziękuję za życzenia powrotu do zdrowia. Chyba już jest dobrze.

Postawiłem maszty i zrobiłem olinowanie stałe. Nie będzie to sarkazm ni złośliwość, jeśli napiszę, że nie było to trudne?:-))) Cztery wanty na burtę, dwa baksztagi, zwykłe sztagi i kilka lin przy bukszprycie. Więcej czasu zajęło mi czekanie na kuriera z odpowiednimi "patyczkami", bo akurat 4 milimetrowe skończyły się, a "turlać" papierem ściernym 8 milimetrowych do średnicy 4-2 mm nie miałem zamiaru. Pozostało jeszcze wstawić w pokład kilka bloczków i "szyć" żagle. Kilka fotek z dziś...

[Obrazek: 701.jpg]

[Obrazek: 702.jpg][Obrazek: 703.jpg][Obrazek: 705.jpg][Obrazek: 706.jpg][Obrazek: 708.jpg][Obrazek: 709.jpg]

[Obrazek: 704.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#11
Ale Ty wariat jesteś ... taki pozytywny, ale wariat*

*[przypisek autora] określenie mające na celu podbudowanie własnej wartości utraconej na skutek kontaktu z brutalnymi umiejętnościami recenzowanej postaci.
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#12
Witam,

przerwa długa, bo musiałbym dość awangardowo napisać  "...a u mnie na modelu UBYŁO...", odwrotnie, niż zwykle modelarze piszą. Bo rzeczywiście w ruch poszła "stara brzytwa dziadka" i połowa olinowania stałego powędrowała do kosza na śmieci.  Wzorując się na pewnym modelu "Fly'a" z poważnej witryny internetowej popełniłem kilka karygodnych błędów, które uświadomił mi nieoceniony p. Krzysztof Gerlach. A w skrócie wygląda to tak, że na kutrach bukszpryt był dość często cofany i w związku z tym nie był obficie wyposażony w olinowanie stałe. Były to w zasadzie do końca XVIII wieku tylko waterbaksztagi (czyli liny idące od noku bukszprytu poziomo do boków burt, odpowiedniki want). Jeszcze "głupiej" olinowałem stengę bukszprytu, bo ta... w ogóle nie miała żadnego olinowania stałego:-))), używana była sporadycznie i najczęściej leżała przymocowana gdzieś na pokładzie lub w ładowni (równie często spoczywała w stoczni i w ogóle nie była brana na pokład:-))). Ale skoro ją zamocowałem, to powinna być goła, jak święty turecki. Cyt: "Olinowania stałego bomstengi na kutrze nie da się obronić nawet dla XIX w., tym bardziej dla 1763 r. i tutaj nic nie poradzę."(K. Gerlach). Taka sytuacja.

By powiesić jak najwięcej żagli, wybór padł na baksztag przy flaucie. To uzasadniałoby rozwieszenie w zasadzie wszystkich płócien z wyjątkiem sztaksla na forsztagu (który to sztaksel używany był przy sztormie) oraz wysunięcie wioseł. Żagle robiłem tak, jak w kilku poprzednich żaglowcach, czyli na rysunek żagla naklejam wąziutkie paski płótna wcześniej nasączone klejem. Po wycięciu obklejam identycznie drugą stronę i na krawędziach daję liklinę:
[Obrazek: ruch-01.jpg][Obrazek: ruch-02.jpg]

Na bomstendze żagiel jest wciągany na ślizgaczu, a na bukszprycie w oparciu o sztag. Naciągacz ślizgacza (outhauler) przechodzi przez szyber w noku bomstengi i stamtąd prowadzony jest w dół do bloku zaczepianego przy dziobnicy tuż nad wodą (ewentualnie, tak ja to zrobiłem, do bloku policzkowego) :
[Obrazek: ruch-17.jpg][Obrazek: ruch-13.jpg][Obrazek: ruch-18.jpg]

Spośród pozostałych żagli podstawowym był gaflowy i marsel. Pozostałe żagle rejowe były traktowane jak żagle dodatkowe, stąd ich reje zwykle nie miały topenant i brasów.
Więc na razie dwa żagle rejowe:
- bramżagiel na zwykłej rejce:
[Obrazek: ruch-14.jpg]

- i pod nim marsel z wyciętym mocnym łukiem:
[Obrazek: ruch-16.jpg]

Marsel rozciągany był na dolnej rei (dla ułatwienia zwanej "reją rozpierającą":-))), do której zamocowałem wytyki (czyli będą żagle wytykowe):
[Obrazek: ruch-03.jpg][Obrazek: ruch-04.jpg][Obrazek: ruch-05.jpg][Obrazek: ruch-06.jpg][Obrazek: ruch-07.jpg]

... tak to wygląda z podpiętym marslem:
[Obrazek: ruch-15.jpg][Obrazek: ruch-20.jpg]

... i po całości: 
[Obrazek: ruch-08a.jpg]
[Obrazek: ruch-10.jpg]
[Obrazek: ruch-12.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#13
Tomek, niepotrzebnie tak strasznie się męczysz z tymi żaglami - kup najnowsze Modelarstwo Okrętowe i tam masz już rozrysowane Smile Wink
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#14
No widzisz! A ja, głupi, sam próbuję to ogarnąć! I po co, jak są już gotowce... Ale już prawie skończyłem, to już te żagle z MO sobie odpuszczę Smile
Odpowiedz
#15
Ahoj, Wilki Morskie i Szczury Lądowe:-)

ostatni wpis wraz z galerią miał być pełen fotek warsztatowych. Taki nie będzie, bo wszystkie fotki przepadły, a żeby nie winić za to mojej żony, to nie napiszę, kto wszystkie zdjęcia usunął z aparatu:-))))

Ostatnie etapy budowy "Fly'a" były bardzo ciężkie, bo nie udało mi się ustawić i zrobić wszystkiego, tak jak zaplanowałem. 
By wywiesić jak największą ilość szmatek, chciałem stworzyć wrażenie bardzo słabego wiatru pomiędzy baksztagiem a pełnym wiatrem. W takiej sytuacji prawie wszystkie żagle mogłyby być rozpięte, by złapać choć trochę podmuchów (nie miałby sensu tylko najbliższy sztaksel, pełniący zwykle rolę żagla sztormowego, oraz "ogon", czyli przedłużenie żagla gaflowego). Jako że nigdy dotychczas tego drugiego żagla dodatkowego nie robiłem, to tym razem z ciekawości powstał. Wyciągany był na małej rejce przez blok zawieszony na noku gafla, na dole zaś rozpinany na dodatkowej rei przywiązywanej do bomu.

Kolega z innego forum wyraził prywatnie opinię, że działka relingowe będą "wisienką na torcie". Może i są, ale następnym razem poproszę go, by sam sobie tę wisienkę przygotował i wsadził... na swój żaglowiec:-)))) (dzięki Mariuszu za motywację:-)))). Wzmacniające obręcze wykonałem z nitki. Do działek są doklejone druciki imitujące mocowanie, ale chyba nic nie widać. Ja zresztą też tych szczegółów nie widzę, więc musicie mi uwierzyć ( i sam sobie muszę uwierzyć), że one tam są.

A perturbacji z wiosłami nawet nie chcę opisywać, bo na samo wspomnienie zaczynają mi się trząść ręce i nie "trdasfiam w klweiauturę". A było tak, że w pewnym momencie zorientowałem się, że od zewnątrz przez otwory/dulki w burtach wioseł przecież nie przełożę. Pojawiła się więc koncepcja, że gotowe wiosła zamontuję, tak jak w rzeczywistości, czyli wsunę je od wewnątrz. Pomysł zacny, ale wymagał oszlifowania piór wioseł, by te przeszły przez otwory po przekątnej. Szlifowanie i przymierzanie OD ZEWNĄTRZ zajęło kilka godzin. I wreszcie okazało się, że tylko trzy pary wioseł (te na rufie) będę w stanie przełożyć OD WEWNĄTRZ. Reszta w okolicach masztu nie przejdzie. Więc po dwóch dniach kombinacji, przymierzania, szlifowania i przeklinania wiosła zostały przecięte na dwie części i wklejone w otwory z dwóch stron (co też nie było łatwe:-).

Może wystarczy tych skarg, zapraszam do galerii:
[Obrazek: fly_01.jpg][Obrazek: fly_09.jpg]

[Obrazek: fly_02.jpg][Obrazek: fly_03.jpg][Obrazek: fly_04.jpg][Obrazek: fly_08.jpg]

[Obrazek: fly_05.jpg][Obrazek: fly_06.jpg][Obrazek: fly_07.jpg][Obrazek: fly_10.jpg][Obrazek: fly_11.jpg]

[Obrazek: fly_29.jpg]

Olinowanie...
[Obrazek: fly_25.jpg]

[Obrazek: fly_14.jpg][Obrazek: fly_22.jpg][Obrazek: fly_23.jpg][Obrazek: fly-26.jpg]

I trochę zbliżeń...
[Obrazek: fly-27.jpg]

[Obrazek: fly-15.jpg][Obrazek: fly-16.jpg][Obrazek: fly-17.jpg][Obrazek: fly-18.jpg][Obrazek: fly-19.jpg][Obrazek: fly-21.jpg]

[Obrazek: fly-20.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#16
Przepiękny !
PDT_Armataz_01_34
Odpowiedz
#17
Cudo Tomaszu! Kolejne cudo Smile
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#18
Piękna robota. Ogromne gratulacje.
Tym bardziej doceniam bo aktualnie sam pracuję nad żaglówką, bardziej nowoczesną.
Miałbym wiele pytań, ale zostawię to na jakieś osobiste spotkania i dyskusje.
Powodzenia w kolejnych modelach.
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)
Odpowiedz
#19
Mały, ale wariat! Taka "mucha na dziko" Big Grin

Gratulacje!

PS.
Te falkonety nie są ciut przydługie?
Na macie: Kuter D-3, DARDO
Odpowiedz
#20
Na Posejdona i Teutatesa ale cacko ulepiłeś.  Smile
Świetna robota i te żagle, sznurki, liny. Coś pięknego  PDT_Armataz_01_37

A tak w rzeczywistości, to gdzie te wiosła były składowane, przetrzymywane jak ich nie używali?
Odpowiedz
#21
Gratulacje!

Chciałbym napisać tu coś mądrego, ale zaniemówiłem (zaniepisałem?) z wrażenia. Piękny jest i tyle!
"Duma mnie rozpiera jak groch jelita frontowego oficera"
Odpowiedz
#22
Żaglowiec pod pełnymi żaglami zawsze robi duże wrażenie. Twój model robi piorunujące wrażenie. Doskonały model. Gratuluję.
Pozdrawiam.
Andrzej
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R/G] Kuter torpedowy D-3, Dom Bumagi, 1:100 Hastur 51 5,395 , 10:41
Ostatni post: Tuco
  [R/G] kuter rybacki KOŁ-60 skala 1:50 slawomir kromer 22 4,245 22-11-2016, 10:23
Ostatni post: Lukee
  [R] Amerykański kuter USCG-20 1:100 (SKLEJ-MODEL nr 4) Jurgen 6 1,669 24-11-2015, 12:25
Ostatni post: Jurgen
  [R] Universal Carrier Mk.I - brytyjski pokrak JaCkyL 30 8,716 03-11-2014, 01:27
Ostatni post: Tomasz K
  [SWW] Brytyjski wielbłąd czyli Sopwith F1 Camel VERGIL25 17 4,063 09-02-2014, 12:41
Ostatni post: CysieK
  [WKM] Kuter torpedowy typu PT (MM 6/1992) Merkava 14 5,412 04-08-2013, 01:18
Ostatni post: Merkava
  [WKM] Brytyjski Pancernik HMS DREADNOUGHT Mały Modelarz darus88kalisz 18 8,907 26-07-2013, 08:10
Ostatni post: darus88kalisz
  [WKM]Kuter rakietowy projektu 205 Osa 1:100 GPM Jasiek 9 4,459 29-06-2013, 02:36
Ostatni post: slawomir kromer
  [Relacja - projekt własny] HMS "Athene" - Brytyjski transportowiec lotniczy Jurgen 49 11,506 13-05-2013, 11:13
Ostatni post: Jędrek
  [Relacja] Brytyjski czołg szybki Mk. VIII Cromwell IV al-audio 34 7,885 04-07-2011, 07:11
Ostatni post: al-audio

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości