Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Relacja] ORP Podhalanin 1:200 (Quest)
#1
Już nie mogłem się doczekać kiedy wyjdę z podwodniaków na powierzchnie, co prawda ten ORP Podhalanin to też nie jest to co chciałbym mieć na półce ale mały prosty modelik na którym trzeba będzie przetrzeć szlaki z drutologią. Także, okładka.

[Obrazek: th_P1080730.jpg]

Najpierw podkleiłem części szkieletu a w między czasie gdy schły skleciłem podstawkę z części dołączonych do modelu;

[Obrazek: th_P1080728.jpg] [Obrazek: th_P1080732.jpg]

Następnie rzuciłem się do wycinania, nawet sprawnie poszło, myślałem że będzie gorzej, bo wręgi były wręcz poupychane na połowie strony A4 i przy wycinaniu obłości trzeba było manewrować całym dużym arkuszem tektury.

[Obrazek: th_P1080738.jpg] [Obrazek: th_P1080737.jpg] [Obrazek: th_P1080736.jpg]

Następnie wyrównałem długości wodnicy i pionowych części szkieletu, tak aby były spójne między sobą i aby pasowało rozłożenia wręg we wszystkich płaszczyznach. Następnie przełożyłem odwzorowanie rozmieszczenia wręg na drugą stronę wodnicy, oś symetrii przerzuciłem nakłuwając szpileczką od strony zadrukowanej tamtą oś symetrii, a wręgi nacinałem nożykiem krawędź wodnicy aby przełożyć ich położenie. Taka sobie metoda dla większych jednostek chyba może wprowadzać spory błąd.

[Obrazek: th_P1080742.jpg] [Obrazek: th_P1080743.jpg] [Obrazek: th_P1080740.jpg]

Następnie zrobiłem prowadnicę do prawidłowego osadzenia szkieletu na wodnicy, kiedyś miałem problemy bo to pod palcami przy schnięciu zawsze gdzieś uciekało, a później klej łapał nie w takim położeniu jak trzeba i był banan. Od strony zadrukowanej po prostu trzymałem się linii nadruku rozmieszczając te prowadnice a od strony tej gdzie rozrysowywałem ołówkiem położenie szkieletu robiłem to krawędzi tektury którą spozycjonowałem patrząc od dziobu i od rufy na wcześniej przyklejony szkielet.

[Obrazek: th_P1080744.jpg] [Obrazek: th_P1080745.jpg] [Obrazek: th_P1080746.jpg] [Obrazek: th_P1080747.jpg] [Obrazek: th_P1080748.jpg] [Obrazek: th_P1080749.jpg]

Przy okazji klejenia dolnej części szkieletu zrobiłem kopytko, przyda się jeszcze do klejenia steru i napędów.

[Obrazek: th_P1080750.jpg] [Obrazek: th_P1080751.jpg] [Obrazek: th_P1080752.jpg] [Obrazek: th_P1080753.jpg]

No i całość prezentuje się na razie tak, teraz szlifowanie i pasowanie poszycia, mam nadzieję że pójdzie tak fajnie jak sam szkielet.

[Obrazek: th_P1080754.jpg]

Z pokładami na razie się wstrzymałem bo na wręgu W8 do którego dochodzi dolny pokład jest zaznaczony tak jakby pokład miał być podklejony na tekturę 0,5mm chociaż w instrukcji i oznaczenie gwiazdkowe sugerowało (i tak też zrobiłem) podklejenie na tekturę 1mm, Na razie musze się upewnić co i jak, ostatecznie w najgorszym wypadku będę musiał trochę podszlifować pokład powierzchniowo Wink

[Obrazek: th_P1080755.jpg]
Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz
#2
(03-02-2010, 07:53)Varran link napisał(a): Co prawda ten ORP Podhalanin to też nie jest to co chciałbym mieć na półce

Nie można tak od razu skreślać tego okrętu, co prawda urodą nie grzeszy jednak to kawałek naszej historii, o której warto przypominać młodszym modelarzom okrętowcom. Big Grin

"Przed południem dnia 16 maja 1937 roku gdzieś na wysokości Jastarni ORP "Grom" napotkał "Podhalanina": sędziwy, najstarszy okręcik floty wyszedł powitać swojego najmłodszego, wspaniałego brata! Zatrzepotały na flaglinkach sygnały życzeń i pozdrowień, a potem oba okręty podniosły nad swymi pokładami małe gale banderowe i trzymając kurs na Gdynię poszły dalej szykiem torowym..."

[Obrazek: th_KUJAWIAK.jpg] [Obrazek: th_SLAZAK.jpg]

Pododzenia!
Odpowiedz
#3
Nie no Ramm to nie jest tak że od razu skreślam ten okręt, Smile po prostu mam na oku (w szufladzie) innego pływającego pokraka którego chciałbym dobrze i estetycznie skleić, a Podhalanina wziąłem na warsztat bo jest troche prostszy i chce na nim podszlifować warsztat. Dopiero po tym w jaki sposób ocenie efekt finalny swojej pracy nad nim zdecyduję czy już pora na "pokraka docelowego" Wink czy czas na kolejny jakiś model treningowy Smile

Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz
#4
no to ja sobie pooglądam Smile
Mam do zbudowania jego brata bliźniaka - ORP Ślązak  PDT_Armataz_01_29
Pozdrawiam
Odpowiedz
#5
No to będę podglądał !!
Dla mnie ciekawszy temat niż niejeden Yamato !!
Myślałem o nim czy nie skleić, kiedys zrobiłem sobie jeden z naszych torpedowców (Kujawiaka) z planików z "Morza"
Tak więc z przyjemnościa popatrzę :-)
Odpowiedz
#6
Wreszcie jakaś relacja z budowy PH! :-)


PS: gdzieś kiedyś była do pobrania errata z wręgami do PH, ale pamiętam o co chodziło....
na macie: projekt X
Odpowiedz
#7
Jak możesz napisz coś więcej o tej erracie bo dowiedziałem się że najprawdopodobniej wszystkie wręgi są pomniejszone :/:S , ale śladu po erracie nie widze i nie mam dojścia.

A sam spróbuje wyciąć wszystkie elementy poszycia i burt i popasować na sucho całość przed dalszymi pracami.
Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz
#8
Sam już nie pamiętam skąd ją miałem, ale właśnie chodziło o rozmiar wręg, niestety dysponuję teraz tylko tym wydrukowanym arkuszem - jeśli chcesz to go zeskanuję i zamieszczę.
na macie: projekt X
Odpowiedz
#9
Możesz na vsiakij pażarnyj sLuczaj (wszelki wypadek) zeskanować jeżeli to nie problem, ale podejrzewam że takie parokrotne drukowanie/skanowanie wprowadza za duży błąd. Poza tym na razie będe przymierzał na sucho i zobaczę co i jak - konkrety mam nadzieję dzisiaj wieczorem - fajnie mija mi ten koniec urlopu, beztroska dłubanina aż miło WinkSmile
Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz
#10
Varran jak chcesz to ci mogę odstąpić bliźniaka Podhalanina czyli Ślązaka. Przy okazji możliwości przeszczepu dobrego szkieletu będziesz miał pokład z właściwym profilem.
Odpowiedz
#11
Dzięki ceva za propozycję odezwę się w tej sprawie jakby co najpóźniej w sobotę na razie "Wielkie Przym" Wink

PS. Prosty pokład to jak dla mnie na razie atut Wink Jeszcze nie gonię za idealnym odwzorowywaniem oryginału w swoim modelu.
Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz
#12
Oto ten plik:

klik

W narożniku jest linijka która pozwala ocenić wymiary wydruku - u mnie wymiary się zgadzają, po ponownym wydruku również (druk wielkość 100%, wg dpi), więc może się uda to jakoś wykorzystać. Napisz też do wydawnictwa, może podeślą poprawkę.
na macie: projekt X
Odpowiedz
#13
Już sam początek prac nad szkieletem i zastosowane patenty zachęcają do wnikliwej obserwacji tej relacji.
Odpowiedz
#14
Słuchajcie mam taki problem z pokładami. Musiałem je zeszlifować do grubości 0,5mm z 1mm, okazało się że były błędnie oznaczone jako do podklejenia na tekturę 1mm. I szlifowałem je na papierze ściernym - beznadziejna robota - tektura rolowała się strzępiła się i pyliła się ale jakoś względnie to szło. Dopiero pod koniec chciałem już porządnie zmierzyć czy to faktycznie pół milimietra - tektura była taka jak puszek - i po całości lekko przeciągnąłem BCG, no i wykręciło mi pokłady. Od tamtej pory staram się je jakoś przywrócić do stanu normalnego ale jakoś nie idzie mi to, macie jakieś sposoby na takie wałki?
Ostatni tydzień leżały sobie w książce pod stertą innych książek chciałem je w ten sposób  rozprostować jak się liście suszyło, ale tylko odrobine się wyprostowały :/

[Obrazek: th_P1080766.jpg] [Obrazek: th_P1080767.jpg] [Obrazek: th_P1080768.jpg]

Bardzo mocno sprężynują i dlatego wydaje mi się że jak będę chciał je przykleić to i tak mi się wygną być może nawet ze szkieletem. Na zdjęciach może słabo to widać ale zwijają się w banana w poprzek również i tu najmocniej sprężynują przy próbie rozprostowania czy przytrzymania. Czy jedynym wyjsciem jest kupno nowego modelu? kokosów nie strace ale wolałbym sobie z tym jednym poradzić.
Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz
#15
Może zeszlifuj trochę szkielet, a pokład naklej na coś twardego i cienkiego.
Może jakaś cienka plastikowa okładka skoroszytu.
Ale jeśli tak mocno sprężynuje, ze boisz się o kadłub to nie wiem czy pomoże
Odpowiedz
#16
A ja proponuję wałkowanie z dużym naciskiem górnej powierzchni pokładu aż do skutku. Możesz spróbować np. wałkiem do ciasta, a jeśli jest to za duże, to może być i okrągły ołówek - kładziesz go w poprzek pokładu, na to jakaś książka w twardej oprawie i jazda. Jeśli przeholujesz, zawsze można powtórzyć na odwrotnej stronie.
W budowie: Leone Pancaldo
Odpowiedz
#17
Dzięki Luke, faktycznie rozwalcowywanie pomogło Smile

EDIT:
To szlifowanie powierzchniowe tak średnio mi jednak wyszło bo nie uniknąłem takich wgryzów głębszych i płytszych szczególnie widocznych przy krawędziach pokładu. Ciężko jest równomiernie zeszlifować całą powierzchnię tektury. Dlatego aby uniknąć efektu gór i dolin na powierzchni już przyklejonego pokładu do szkieletu, porobiłem szereg podporek które miały zwiększyc powierzchnie do której będzie doklejana nie równa powierzchnia pokładu.

[Obrazek: th_P1080770.jpg] [Obrazek: th_P1080771.jpg]

Plan był taki aby całą powierzchnię pokładu grubo posmarować klejem, położyć go na szkielet, spozycjonować i odwrócić całość do góry nogami i położyć na kopytku i wtedy docisnąć. Tam gdzie szkielet doszedł do pokładu to dobrze, a tam gdzie nie doszedł powstałą szczelinę wypełnił klej który szybko się utwardził i wypełnił szczelinę. Od strony zadrukowanej docisk był na całej równej powierzchni od kopytka, także miał powstać równy pokład, prawie się udało. Swoją drogą nie wiem jak mozna było byto załatwić dla przypadku gdzie jest pokład wyprofilowany ze spływem ?? Pozatym na tym etapie nie widzę żadnych oznak tego jakoby wręgi miałyby być pomniejszone

[Obrazek: th_P1080772.jpg] [Obrazek: th_P1080775.jpg]

I fotki całości. Uskok pomiędzy pokładami tak sobie mi wyszedł, krawędź górnego pokładu się troche postrzępiła gdy skubałem nadwyżkę kleju polimerowego :/ poza tym pokład naklejałem razem ze szkieletem na tekturę najpierw a później caponowałem resztę cześci dlatego pokład uniknął niestety caponowania i teraz dokładnie widać różnicę wycinania częsci caponownych i nie caponowanych, te nie caponowane strasznie się rozwarstwiają strzępią itp. Będę musiał uważać w miejscu łączenia burta/pokłąd, teraz zamierzam zacząć oklejanie kadłuba od burt, widze że oklejki dna mają pewien zapas dlatego spróbuje zrobić to na styk - kiedyś trzeba zacząć robić to w ten sposób Wink

[Obrazek: th_P1080773.jpg] [Obrazek: th_P1080774.jpg]
Pozdrawiam
Artilleriefährprahm typu D3   PC-553      PGM-17
K-335 GIEPARD     Lira ALFA      Skat CHARLIE I     Orzeł III 

to bo continued....  Jeremiah O'Brien   HMS Abercrombie 

Jesteśmy otoczeni ?? !!
Wspaniale!!! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!!!
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Relacja] Messerschmitt Bf 109E-4 [Kartonowy Arsenał 2/2007] cloudwalker 29 16,151 31-01-2022, 07:55
Ostatni post: Karas
  RMS TITANIC -Mały Modelarz, Relacja z budowy. Peno 6 4,048 14-08-2021, 09:30
Ostatni post: ZbiG
  [R] Trzy pokolenia... Jedna relacja tomo11 6 3,420 14-08-2021, 10:10
Ostatni post: tomo11
  [R] Torpedowiec 98 M, skala 1:200 Quest 026. zablo1978 4 3,165 17-05-2021, 12:34
Ostatni post: ZbiG
  ORP Burza 1:200 Quest zablo1978 46 23,726 05-04-2021, 12:15
Ostatni post: zablo1978
  USS ESSEX w.(2014) - RELACJA Z BUDOWY Peno 4 3,455 02-04-2021, 11:24
Ostatni post: Hastur
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 Dziadek 27 16,029 11-01-2021, 08:36
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 Dziadek 39 20,603 11-01-2021, 08:30
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja] Kościół w Porąbce - skala 1:100 Astra28 44 19,769 28-11-2020, 11:34
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] Brytyjski monitor HMS "M15" Adrian Kacz 31 17,694 28-11-2020, 11:26
Ostatni post: Zeppelin

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości