Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Początkujący dla początkujących.
#26
Siemanos.

Jako, że ostatnio próbuje pracować z Małolatami w Świetlicy Środowiskowej TPD (chłopcy i dziewczynki w wieku ok. 12-13 lat), to i ja wtrącę się do tej dyskusji. Zauważyłem, że dzieciaki w tak młodym wieku mają jeszcze niewielkie problemy z wycinaniem i formowaniem części w tego typu modelach jak Orlikowe 1:43 Natomiast bardzo dobrze zostały przez nich przyjęte modele latarni morskich z GPM-u. Moim zdaniem na pierwszy ogień dla tak młodych ludzi albo GPM-owskie latarnie morskie http://www.papermodels.pl/index.php?topic=6237.0 albo modele od Canona http://cp.c-ij.com/en/contents/1006/, a dopiero na 2-3 model Orlikowe miniaturki http://www.papermodels.pl/index.php?topic=4271.0 Tak czy inaczej warto spróbować zmierzyć się z materią kartonową.
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
Moje projekty do pobrania za FREE. W pracy robię TO, a w domu TO, pomagam IM. This is my OCCUPATION
[Obrazek: userbar_czechy.jpg]
Odpowiedz
#27
W instrukcji pisze, zeby podkelic tektura, np. *** 1mm, a np. * kartonem, ale jakiej grubosci?

Majac juz swoj pierwszy model do zrobienia zadaje sobie pytanie od czego zaczac ;d Jak sie za to zabrac?
Odpowiedz
#28
Panie Mikser... Do kosztów zapomniał Pan doliczyć najważniejszą rzecz bez której sklejanie już nie było by tak przyjemne a chodzi mianowicie o... Piwko  :razz:


PS. Przepraszam za post, nie zauważyłem daty...
Odpowiedz
#29
Ktore linie nalezy przeciac, ktore zgiac, itd? Jakies wskazowki?
Odpowiedz
#30
(31-08-2013, 01:30)piter88 link napisał(a): Ktore linie nalezy przeciac, ktore zgiac, itd? Jakies wskazowki?
Kolego, zamiast zadawać tak nieprecyzyjne pytania proponuję, załóż relację z budowy modelu, który sprawia Ci problem - będzie można wówczas w miarę sensownie odpowiedzieć na Twoje pytania. Bo na razie odpowiedziałbym tak: giąć po liniach gięcia, ciąć po liniach cięcia a do tego posiłkować się rysunkami z instrukcji i wyobraźnią przestrzenną.
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#31
piter- przeczytaj, już chyba lepszej pomocy nie można sobie wyobrazić. I zmień swoje Age bo 2013 lat to troszeczkę wiek podeszły.
http://www.papermodels.pl/index.php?topic=10597.0
Odpowiedz
#32
Zaczełem budowe i... mam problem jak kleic elementy? W sensie jak nanosic klej i kleic szablony z tektura. Gdzie klas klej na papier, czy karton? Palcem rozsmarowywac, czy czyms innym? Jak kleic duze, a jak male elementy? Mam klej wodny do laczenia papieru i tektury w buteleczce, taki bialy, szybko dosc wysycha i ciezko mi sie klei ;/
Odpowiedz
#33
Piter88 czy zadałeś sobie trochę trudu i przeczytałeś posta, którego podlinkował dla Ciebie Navi? Mam wrażenie, że nie. To po pierwsze, a po wtóre znasz określenie "polskie znaki"?  PDT_Armataz_01_33
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#34
Czytałem i... gdybym znalazł odpowiedz to bym nie pytał. I? jak mozesz to nie odpisuj skoro nic to nie wnosi do tematu, po co ta prowokacja? PDT_Armataz_01_35
Odpowiedz
#35
piter88 Usiądź wygodnie przeczytaj dokładnie cały zeszyt w wycinanką następnie przejrzyj rysunki oraz części i zrób to jeszcze razy 5, a wtedy będziesz wiedział gdzie przeciąć i gdzie zgiąć... . Uwierz mi.
Odpowiedz
#36
Kolego Piter jeśli czegoś jeszcze nie wiesz to zajrzyj jeszcze tutaj
http://www.papermodels.pl/index.php?topic=8048.0
Chociaż w tym linku od Naviego , jaki otrzymałeś jest dosyć ładnie wszystko napisane.
Jeśli jesteś młodym początkującym , bo na takiego się kreujesz to czytaj dużo. Przejrzyj dział Nawet najprostsze pytania. Tam jest wszystko.
Niestety dostajesz ostrzeżenie bo tutaj na forum przestrzegamy nie tylko zasady wzajemnej kultury , ale i gramatyki. W ogóle nie stosujesz znaków diaktrycznych czyli ą,ę itp. przez co twoje wypowiedzi ciężko się czyta i można je opacznie zrozumieć. Jeśli jesteś za granicą i używasz angielskiej klawiatury to to napisz i uprzedź innych.
Kiedy ja zaczynałem kleić nie było for kartonowych, a pierwszymi moimi narzędziami były nożyczki i klej biurowy.  Sam wszystkiego próbowałem i kleiłem i powoli,  powoli , doszedłem sam do wszystkiego. Jak podklejać, czym, na czym itp. Na początek weź sobie wydrukuj jakiś darmowy model z neta(mamy tu taki temat) lub jakiś mniej skomplikowany i tani model  i testuj wszystkie możliwe narzędzia ,tekturki, kształtowanie itp.
Przemyśl wszystkie rady jakie tu otrzymałeś i bierz się do roboty  ,a z czasem wszystko samo przyjdzie.

Powodzenia.
Odpowiedz
#37
Prowokacja? Daleki jestem od tego.

(09-09-2013, 06:16)piter88 link napisał(a): Zaczełem budowe i... mam problem jak kleic elementy? W sensie jak nanosic klej i kleic szablony z tektura. Gdzie klas klej na papier, czy karton?
Dla mnie świadczy o tym, że nie zadałeś sobie trudu i nie poszukałeś w zasobach forum. Jeśli oczekujesz od Forumowiczów pomocy wykaż choć minimum wkładu własnego - pytanie jak naklejać wręgi (nie szablony - gdybyś poczytał choć 2-3 wątki znałbyś tą nazwę) na tekturę jest lekko... nie na miejscu, mówiąc bardzo delikatnie.

(09-09-2013, 06:16)piter88 link napisał(a): Palcem rozsmarowywac, czy czyms innym?
J.w. tyle, że bardziej nie na miejscu.

(09-09-2013, 06:16)piter88 link napisał(a): Jak kleic duze, a jak male elementy?
Klejem - sprecyzuj pytanie, opisz problem - wtedy będziemy mogli Ci pomóc. ;-)

(09-09-2013, 06:16)piter88 link napisał(a): Mam klej wodny do laczenia papieru i tektury w buteleczce, taki bialy, szybko dosc wysycha i ciezko mi sie klei ;/
A ja mam klej przezroczysty w słoiczku po przecierze pomidorowym (serio) Pudliszek - zgadniesz co to za klej? Pewnie nie; podobnie jak ja - nie wiem o jakim kleju mówisz.

Reasumując, bez złośliwości - precyzuj jasno swoje pytania, podpieraj je konkretami a wtedy z pewnością znajdzie się ktoś, kto Ci pomoże.
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#38
Jak ja zanim rejestrowałem się na forum modelarskim to zacząłem chodzić na Kółko Modelki Kartonowych, który znajduje się w Miejskim Domu Kultury w Myszkowie na kółku jest instruktor, który ci wszystko wyłumaczy co i jak masz poprawnie wykonać w modelu, jakie kleje używać, narzędzia, i zaledwie po prawie 3 letnim uczęszczaniu zarejestrowałem się na forum, lecz zanim zacząłem swoją pierwszą relację z budowy modelu też czytałem dużo relacji innych kolegów jaką technike obrali, aby wykonać element i szczegółowo jest to opisane.
[Obrazek: sww.jpg]
Odpowiedz
#39
Przeglądając zasoby internetu trafiłem oto na tutejsze forum.

Witam !
Nie chcąc zatruwać forum kolejnym banalnym tematem, pozwolę sobie odświeżyć niniejszy wątek i zapytać o kilka nurtujących mnie rzeczy. A mianowicie:

1) Jak sklejać kadłub samolotu aby wyszedł jednolicie gładki, a nie z odznaczającymi się łączeniami segmentów? W czym tkwi tajemnica? Jakiego kleju używać w tym celu? Jak wycinać poszycia segmentów oraz wręgi?
2) Jak wycinać wszelkiego rodzaju ramki (np. oszklenia kabin), tak by krawędzie były gładkie a nie postrzępione?
3) Podobno istnieją tacy, którzy „jajowate” wręgi kadłuba wycinają skalpelem a nie nożyczkami? Jak to możliwe?
4) Skoro już o cięciu mowa - który nożyk lepiej kupić: AK-3 czy dołożyć i kupić AK-4? Obecnie używam nożyka modelarskiego marki Topex (czyli żadnej marki), kupionego w markecie Nomi, kilka lat temu, wraz z kompletem ostrzy, za około 10-15 zł.
Wiem, że spory wybór narzędzi marki Olfa mają w marketach Castorama.

Jestem początkującym samolociarzem. Aktualnie trenuję na starych modelach z „Małego Modelarza” oraz wydawnictwa Model Card. Mam ich sporo. Pod względem jakości papieru są one w opłakanym stanie. Przez dobre 15 lat leżały w piwnicy. Nie mniej jednak, do treningu chyba się nadają.
Dziękuję za pomoc i wszelkie sugestie.
Odpowiedz
#40
1 - dokładnie tnij i formuj poszycie, ma samo z siebie trzymać kształt. Nie klej "na dwie wręgi" - pasek łączący jest dużo lepszy. Najlepiej łączyć poszycie ze sobą, a dopiero później w gotowe połączenie wklejać wręgę - ale trzeba to sobie przemyśleć przed budową (inna kolejność łączenia segmentów). Klej? A to już sam potestuj jakim Ci się wygodnie lepi, ja używam butaprenu (pattex), wikolu (też pattex), superglue, BCG, polimerowego (UHU).... Każdy do czego innego dobry.

2 - skalpelem, ostrym skalpelem.

3 - nie musisz ciąć za pierwszym przejazdem nożyka, natrasuj delikatnie kawałek krzywizny, a później powtarzaj to aż przetniesz tekturkę. Poszukaj też na forum o "dzięcioleniu".

4 - kup AK3.

Załóż relację - bedzie najłatwiej coś odpisać.
na macie: projekt X
Odpowiedz
#41
(23-10-2013, 10:58)Sanmarko link napisał(a): Jak sklejać kadłub samolotu aby wyszedł jednolicie gładki.....
Takie pytanie to do ....Wojtka, znaczy.. cevy :mrgreen:
Na wszystkie Twoje pytania znajdziesz odpowiedz na tym forum, ale....jak zechcesz poszukać. Nożyk AK-3 w zupełności Ci wystarczy, jak spróbujesz nim wycinać wszelkie rzeczy to przekonasz się że jest najlepszy. Oczywiście na początku zaczniesz bluzgać bo końce  ostrzy będą Ci się łamać, ale z czasem dojdziesz do wprawy. Do cięcia czegokolwiek musisz mieć bardzo ostre narzędzia, wtedy nie będziesz miał postrzępionych krawędzi. Trenuj i powodzenia życzę PDT_Armataz_01_34
Odpowiedz
#42
(23-10-2013, 10:58)Sanmarko link napisał(a): 1) Jak sklejać kadłub samolotu aby wyszedł jednolicie gładki, a nie z odznaczającymi się łączeniami segmentów? W czym tkwi tajemnica?

Dorzucę jedną wskazówkę: Retusz krawędzi. Jeżeli dobrze dobierzesz kolor i pomalujesz łączone krawędzie przed sklejeniem to po sklejeniu łączenie jest dużo mniej widoczne.
Odpowiedz
#43
Po raz kolejny witam wszystkich i serdecznie dziękuję za sugestie  :wink:

Zgodnie z Waszymi zaleceniami, wracając w piątek z uczelni udałem się do Castoramy, w której kupiłem legendarny nożyk AK-3 oraz cyrkiel tnący CMP-1. Z tego co czytałem, cyrkiel tnący bardziej przydaje się „czołgistom” ale nie wykluczam że i ja wezmę się za jakiś model czołgu.
Mat do cięcia niestety nie mieli ale moja kuzynka (z III roku architektury), która ma dwie maty, powiedziała że jedną mi pożyczy Smile A jak coś, to zwyczajnie kupię sobie swoją przez internet.

W sobotę odwiedziłem też salon Empiku. Obejrzałem tam modele kartonowe samolotu P-51 Mustang, hitlerowskiej ciężarówki marki Mercedes, oraz radzieckiego czołgu T-70. Przyznaję, że posiadane przeze mnie „archiwalne” numery „Małego Modelarza” czy „Model Card” wyglądają przy tych współczesnych zeszytach jak zabawki, kreślone przez dzieci przy pomocy kredek typu Bambino Smile Ale do trenowania cięć i psucia przeze mnie chyba nadają się jak znalazł Smile

Zapytam Was jeszcze o kilka rzeczy:

5) W kwestii kleju… W moim przypadku kleje typu Butapren, Hermol i im podobne odpadają - z przyczyn zdrowotnych. Jaka jest alternatywa? Czy można większość modelu kleić klejami wikolowymi czyli UHU COLL lub białym klejem modelarskim firmy WA-MOD? Czy można większość elementów kleić legendarnych, przezroczystym klejem BCG?

6) Retusz. Wiem, wiem – temat rzeka jak mówią. Lepiej kupić zalecany kilkukolorowy zestaw farb temperowych i dobierać kolory samemu, czy raczej chodzić niczym „dziad prośbowy” z wycinanką pod pachą po sklepach modelarskich i będąc na łasce pana sprzedawcy dobierać kolory farb modelarskich? Tej drugiej opcji chciał bym uniknąć.
Ponoć w niektórych zeszytach z modelami, wydawcy podają zalecane numery farb modelarskich  do retuszu. Ale nie wiem czy we wszystkich?

7) Jeszcze jedno – czy lepiej samemu robić oszklenie kabiny z folii czy kupować przez Internet gotowe kabinki?

Bardzo dziękuję za komentarze i pozdrawiam.

P.S. Bardzo dziękuję za radę jednemu z forumowiczów, który za pośrednictwem PRIV doradził mi abym zeskanował posiadane modele i wydrukował je sobie na lepszej jakości papierze. Zasadniczo nie mam nic przeciwko temu ale… Czy nie będzie to piractwo? Gdzieś już czytałem, że ponoć samo tylko oglądanie ściągniętych z sieci skanów modeli kartonowych to istne świętokradztwo Smile
Odpowiedz
#44
Adnotacja 5: Ja do podklejania wręg na tekture stosuje klej total Butapren z firmy GUSTPOL smaruje powierzchnie tektury i wręgi od nie zadrukowanej strony tak, aby klej chycił. Klej BCG stosuje np do formowania elemntów, zwijania w ciasną rurke. 

Adnotacja 6: Do retuszu modeli używam farb plakatowych firmy ASTRA 12 kolorów.

Adnotacja 7: Co do oszklenia kabin najlepiej jest kupić w sklepie internetowym np w GPM kabinki oszkleniowe do samolotów są do kupienia za 6 zł, ale nie wiem ile przesyłka kosztuje. Folie przezryczysta to zależy do jakiego samolotu użyjesz, ale musisz pamiętać, że folie muszisz kupić troche sztywniejszą. Też na innych forach możesz zobaczyć jak np inni koledzy sami toczą oszklenie kabiny.
[Obrazek: sww.jpg]
Odpowiedz
#45
Cytat:kleje typu Butapren, Hermol i im podobne odpadają - z przyczyn zdrowotnych. Jaka jest alternatywa?
Np. klej uniwersalny polimerowy (ja używam firmy Dorex, lepszy niż Dragon)- nie śmierdzi, jest przezroczysty, schnie w sensownym czasie, rozpuszczalny alkoholem, łatwy do zrolowania i usunięcia wykałaczką, jeśli pobrudzi powierzchnię.
Cytat:7) Jeszcze jedno – czy lepiej samemu robić oszklenie kabiny z folii czy kupować przez Internet gotowe kabinki?
Tu nie ma opcji "lepszej". Zrobienie samemu oszklenia daje dużo satysfakcji i wymaga pracy. Kupienie wymaga odszukania kabinki w internecie i pieniędzy. Twój wybór, choć opcja pierwsza jest bardziej twórcza i "modelarska". Jako folia do tłoczenia dobrze nadaje się ta z przezroczystych okładek skoroszytów- a to żaden wydatek.
Cytat: [...] doradził mi abym zeskanował posiadane modele i wydrukował je sobie na lepszej jakości papierze. Zasadniczo nie mam nic przeciwko temu ale… Czy nie będzie to piractwo?
No chyba żartujesz. Jeśli posiadasz oryginalne modele, robienie na własny użytek ich "kopii zapasowych" nie ma nic wspólnego z piractwem. Piractwo byłoby, gdybyś tych modeli nie miał, tylko ściągnął z internetu, lub skanował swoje modele po czym kopie sprzedawał.
Odpowiedz
#46
Witam.
Temat bardzo dobry - bo pokazujący jak wygląda praca początkującego modelarza. Najbardziej przerażające jest to że jak napatrzysz się na te modele zrobione przez mistrzów modelarstwa kartonowego - to wtedy aż żal wycinać swojej "kartonówki", żeby coś nie sknocić.....A to błędne rozumowanie!

Trzeba pamiętać, że w relacjach Mistrzów, nie ma pokazanych często wielodniowych, a nawet wielotygodniowych bojów z daną częścią, metodą prób i błędów - to co widzimy na zdjęciach to często jest owoc kilkudziesięciu prób sklejenia idealnej części.

Nie zapominajmy, iż samo sklejenie danej części to taka "wisienka na torcie" - bo to co wykonamy przed sklejeniem będzie rzutować na końcowy efekt (sam jestem tego najlepszym przykładem - wtedy kiedy "hurtowo" próbuję sklejać części - efekt jest często żałosny (każdy błąd implikuje pojawienie się kolejnych - aż powstanie....wielbłąd Big Grin).

A teraz jako początkujący-amator mam kilka pytań Smile:
1) Kwestia retuszu pastelami olejnymi - generalnie wydaje mi się to najprostszym rozwiązaniem - nie trzeba używać pędzelka - wystarczą same pastele - ale....efekt moich prac jest co najmniej żałosny (chyba lepiej by to już wyglądało kredką świecową) - czy stosujecie jakąś specjalną (magiczną Big Grin?) technikę nakładania pasteli? Proszę podzielcie swoimi doświadczeniami.
2) Kwestia klejenia drutów - jaki najlepszy klej?
3) ostrze do "dzięciolenia" - polecacie z ostrym czubkiem, czy raczej zaokrąglony?

Na macie: ???
Moje wypociny:
A6M2 Mitsubishi Zero
Nie ukończone:Ba-64
Odpowiedz
#47
Dzięki za posta i poradnik, przyda się
Odpowiedz
#48
Marcelo80
Jeśli idzie o retusz, polecam Ci sprawdzony sposób - farbki. Wystarczą zwykłe plakatówki, 6 kolorów, z których dobierzesz sobie niemal każdy kolor ( mieszając kolory ze sobą ). Jednakże, o ile masz dostęp to polecam tempery, wg mnie są wręcz idealne.
Klejenie drutów - jakikolwiek klej cyjanoakrylowy ( kropelka, super glue )
Do dzięciolenia i właściwie do wszystkiego innego polecam olfe AK-3.
Podrzucę Ci także link do poradnika mojego autorstwa, znajdzież tam również odnośnik do metody " na dzięcioła "
Poradnik
--Misiek--
Odpowiedz
#49
Dzięki za informację.
Generalnie mam skalpel Excela - ale jestem co najmniej średnio zadowolony :/
Plakatówki mam (dobrze mieć dzieciaki w tym wieku Big Grin), ale właśnie rozważałem zabawę z temperami. Pastele póki co odpadają (chyba że z czasem do efektów "brudzenia" się przydadzą)
Na macie: ???
Moje wypociny:
A6M2 Mitsubishi Zero
Nie ukończone:Ba-64
Odpowiedz
#50
(12-03-2014, 09:43)marcelo80 link napisał(a): Generalnie mam skalpel Excela - ale jestem co najmniej średnio zadowolony :/

Ja też ma Excela i mam Olfę AK-3. Porównanie prowadzi do jednego wniosku: przy Olfie Excel wysiada. W dodatku ostrza Excela są droższe, niż Olfy.
Pozdrawiam.
Na macie: PZL P.11c. W pudełku leżą napoczęte TKS, Buffalo i Mustang - może kiedyś je skończę.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  kolejny początkujący Kitek 9 2,359 24-09-2014, 01:50
Ostatni post: Kitek
  Jaki czołg dla początkujących? dawer2253 2 1,281 21-10-2013, 09:01
Ostatni post: Merkava
  Początkujący z wątpliwościami kuban 8 1,463 13-02-2012, 12:54
Ostatni post: ZbiG
  Początkujący okręciarz noctruno 4 1,352 14-12-2010, 09:56
Ostatni post: noctruno
  Poczatkujacy modelarz. zielony 26 4,692 25-04-2009, 11:08
Ostatni post: slaveman
  [Poczatkujący] Model papierowy i klejenie krawędzi T4ng10r 3 2,470 04-01-2009, 04:48
Ostatni post: Kroolo

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości