Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
25-11-2012, 10:10
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-10-2013, 10:42 przez MARIUSZ_G.)
Drodzy Koledzy!
Czas skończyć z bezczynnością i wdawaniem się w bezproduktywne dyskusje ;-)
Niniejszym rozpoczynam kolejną swoją relację z budowy modelu kartonowego.
Wybór padł na tytułowego Scout Experimental'a wydrukowanego już kilka lat temu przez "ORLIK'a". Jak dla mnie,posuniętego w latach, istotnym faktem jest skala modelu- pozwalająca zbudować nieco większy model niż w typowej skali dla skrzydlatych kartonówek (1:33). Większy- zatem części też większe,a co za tym idzie - lepiej widzialne ;-)
Długo zbierałem siły na budowę modelu "druciaka". Barierą głównie psychologiczną były dla mnie naciągi i ich wykonanie. Łapczywie chłonąłem wszelkie relacje w których pokazywano wykonywanie naciągów. Doszedłem do momentu,kiedy uznałem,że teorii już więcej się nie nauczę-czas na praktykę! Zainteresowanych od razu uprzedzę,że relacja nie będzie dynamiczna, będzie się raczej ciągnęła niczym relacja z budowy Karasia.
Ale do rzeczy:
Dla dania dobrego przykładu najpierw zdjęcie okładki mojej wycinanki:
![[Obrazek: th_DSC02191.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02191.jpg)
A tutaj-dokładniejszy obrazek ze strony producenta:
http://orlik-models.pl/modele/20se5/se5.jpg
No i by kanonowi pierwszego postu stało się zadość -zdjęcia pierwszych sklejonych elementów:
![[Obrazek: th_DSC02192.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02192.jpg) ![[Obrazek: th_DSC02195.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02195.jpg)
Ciekawe - miałem sklejać samolot, a tymczasem wychodzi jakaś przestrzenna i krzywa drabina ;-)
W budowie modelu posiłkuję się zasobami internetu ( np.The Vintage Aviator),oraz monografią Kagero.
Chciałbym zbudować ten model także ze względów sentymentalnych-jako dzieciak strasznie mi się podobały duże angielskie "kokardy" na płatach w barwie "khaki". Dodatkowo będzie mi przypominał emocje jakie wywołał we mnie film " Aces high" - też wspomnienie z młodości! ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=Gy4e0P6DNWw
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,942
Liczba wątków: 90
Dołączył: 11 2009
Witam.
Piękny i ciekawy temat, będę się z zaciekawieniem przyglądał. A tutaj taki mały materiał pogladowy
http://www.wingnutwings.com/ww/product?productid=3
Pozdrawiam.
Paweł O.
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Dzięki!
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,942
Liczba wątków: 90
Dołączył: 11 2009
Szczerze tę stronke polecam Ci goście z antypodów są zakreceni na maxa na punkcie WWI.
Powodzenia w budowie
Liczba postów: 1,203
Liczba wątków: 35
Dołączył: 09 2011
No to dłubaniny masz. Nie zazdroszczę wycinania jeszcze tylu żeberek, będę kibicował
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 459
Liczba wątków: 15
Dołączył: 02 2012
25-11-2012, 11:38
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-11-2012, 11:40 przez Vincent.)
Piękny temat, oglądam od jakiegoś czasu relacje majosa na słowackim forum : http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f=51&t=3373
Ten model jest jednym z najciekawszych w ofercie Orlika...kartki z ożebrowaniem budzą respekt.
Zrobisz w wersji "rozebranej" ?
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Nieee...
Wersja rozebrana jest dla ludzi o znacznie mocniejszych nerwach ode mnie
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 18
Dołączył: 01 2012
Witam :-D
No to będzie ciekawie .
To coś dla mnie ;D
Pozdrawiam
Ukończone : Bristol F2b "Fighter", Nieuport - 17, MIG-15, Mi-2 MIESZACZ, TATRA 815 AD-20T, TATRA 815 6X6.
W budowie : TATRA 148, SBLim 2A
Liczba postów: 33
Liczba wątków: 3
Dołączył: 09 2009
26-11-2012, 07:19
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 26-11-2012, 07:26 przez geris.)
Holy cow, someone actually started this model  I myself own the copy of this model and planned to do it in near future, but there's a lot of questions how to do this and that. And guess what, mr. Mariusz started :mil11: Congrats and I'll be waiting for more posts with impatience.
I hope, this link will help you a lot, there's lot of pictures of built replica:
http://memorial.flight.free.fr/SE5Auk.html
Pozdrawiam,
geris
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Thanks for yours support ( interesting link), Geris! :grin:
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Tymczasem przybyło kilka elementów:
![[Obrazek: th_DSC02196.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02196.jpg) ![[Obrazek: th_DSC02198.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02198.jpg) ![[Obrazek: th_DSC02197.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02197.jpg)
Podoba mi się koncepcja budowy modelu ( pozwalająca na poznanie konstrukcji oryginalnego samolotu), ale moje doświadczenie szepcze mi za uchem,że należy spodziewać się po drodze licznych niespodzianek.
Pierwsze moje spostrzeżenia co do wykonanych elementów:
-poprzeczki kratownicy - ciekawe,choć dla wielu męczące i wymagające rozwiązanie ; zasadniczy element do naklejenia na tekturę+naklejka z "kolorem" na tylną powierzchnię tak pogrubionego elementu+element z "kolorem", którym owijamy to dookoła.Pomysł dobry pod kątem zredukowania kłopotów z retuszem kratownicy, ale z drugiej strony komplikujący i wydłużający budowę.Ale o gustach nie powinno się dyskutować.
-czarne wzmocnienia łoża silnika - niestety,nie zauważyłem oznaczeń,czy element ten pogrubić tekturą,czy nie.Wydrukowano te elementy na cienkim papierze.Instynkt kazał mi podkleić i pomalować.
Zauważyłem już wiele elementów w wycinance nie oznaczonych symbolami i numerami. Na szczęście wydaje mi się,że domyślam się i tak, do czego służą- ostatecznie okaże się podczas budowy.
Kolejna uwaga- przydałoby się poza krótką wzmianką w instrukcji budowy ( której 70% modelarzy i tak nie czyta ;-) ) oznaczenie wyraźnie innym kolorem numeracji części używanej do budowy wersji "strip down", czyli bez poszycia. W obecnej wersji trzeba sobie każdy krok dokładnie przeanalizować. Ale może właśnie o to chodzi...? ;-)
--
[%sig%]
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Maleńki krok naprzód w budowie modelu ; dokleiłem część spodniego poszycia kadłuba:
Na szczęście pojawił się w ten sposób element stabilizujący troszkę tą wiotką i delikatną drabinę.
Teraz powolne wypełnianie kabiny pilota.
Z okazji Przepięknych, grudniowych Świąt pragnę życzyć wszystkim wiernym obserwatorom moich prac zdrowia i wszelkiej-w tym modelarskiej- pomyślności!
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Wkleiłem orczyk i drążek sterowy.
Po wyposażeniu kabiny pilota poniżej istniejącej kratownicy dokleję boczne poszycie. W związku z tym szykuję małą niespodziankę ;-).
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Przybyła spartańska ławeczka dla pilota.
I jakieś zębate kółeczko do kręcenia lewą ręką ;-) Pewno trymer (?).
![[Obrazek: th_DSC02245.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02245.jpg)
W wycinance nie ma pasów pilota.Podejrzewam,że w oryginale jednak były...;-)
Przekopałem dostępne materiały i internet,ale piekielnie trudno jest znaleźć fotkę oryginału w tym zakresie ( pasy pilota).
Większość , to repliki lub modele.
Może ktoś mógłby wesprzeć mnie w tym trudnym momencie...? ;-)
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Casting na pasy zakończony.
Dziękując za pomoc wszystkim Kolegom,którzy mi pomogli,informuję,że robią się już pasy według wzoru:
http://www.jadarhobby.pl/hgw-132054-se5a...25077.html
Stan zaawansowania : 90%
Wkrótce fotki.
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 65
Liczba wątków: 3
Dołączył: 10 2011
Mariuszu znalazłem jeszcze kilka ciekawych zdjęć Se 5- być może już je widziałeś:
http://s1011.beta.photobucket.com/user/J...VAL%20SE5a
http://memorial.flight.free.fr/ a tu klikając na Se5a można uruchomić "Vue panoramique" czyli chyba widok panoramiczny z wnętrza kabiny, tylko u mnie nie chce się odpalić.
Pozdrawiam :]
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Dzięki za każde nowe zdjęcie!
Materiałów nigdy dosyć 
Tymczasem...
Pasy pilota:
![[Obrazek: th_DSC02251.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02251.jpg)
Pasy biodrowe ( te szersze) wkleję do "drabiny" i okleję boki kadłuba poszyciem.Potem dalsze formowanie kadłuba ;-)
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,024
Liczba wątków: 30
Dołączył: 06 2010
Świetnie to na razie wygląda. Pasy rewelacyjne!
Przyznam się szczerze, że skala tego modelu mi zawsze umykała przy przeglądaniu oferty Orlika. Teraz już wiem jaki model sobie sprawie przy kolejnych zakupach :mrgreen:
Dokumentuj więc swoją budowę, żeby nam było łatwiej
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Dzięki Cotlet za miłe słowa.
To także Twoja zasługa,że wziąłem się za druciaka
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Pasy biodrowe na miejscu:
![[Obrazek: th_DSC02254_zps098b1545.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02254_zps098b1545.jpg)
Wprawne oko zauważy pierwsze przygotowania do przyklejenia bocznych poszyć kadłuba ;-)
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Dokleiłem boczne poszycia kadłuba:
![[Obrazek: th_DSC02261_zpsa218e6a2.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02261_zpsa218e6a2.jpg)
Pokusiłem się o wykonanie imitacji sznurowania poszycia płóciennego - wyszło jak wyszło - robiłem to po raz pierwszy...
Postanowiłem też nieco uplastycznić wszelkie wzierniki, okucia,stopnie do wsiadania...
No i wykonałem naciągi kratownicy kadłuba-ale tylko w okolicy kabiny pilota - to , co na koniec będzie przez jej otwór widoczne...
Krok kolejny - poszycie grzbietu kadłuba za kabiną pilota ; ciekawe, czy zgrają mi się oznaczenia...;-) ?
--
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,024
Liczba wątków: 30
Dołączył: 06 2010
Super!
Sznurowanie to naklejone kawałki "materiału" czy też szyłeś  hock:? Nakłuwałeś otwory? Jakoś nie mogę się dopatrzyć na zdjęciach.
Przy większej skali masz sporo więcej swobody, ale i zobowiązania są większe :mrgreen:
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
W odpowiedzi zacytuję swoje posty z macierzystego forum :wink:
Kluczem do sukcesu jest wykonanie sznurowania PRZED wycięciem elementów z arkusza - przynajmniej wycinamy je z dużym marginesem.
Następnie obciętą poprzecznie i zaostrzoną igłą lekarską nr 5 wyciąłem otworki przez które następnie przewlokłem "na okrętkę" plecioną nitkę jedwabną.
Z obu stron umocowałem do kartonu nitki odrobiną kleju cjanoakrylowego ( w moim przypadku - Kropelka). Od strony niezadrukowanej nałożyłem następnie grubszą warstwę tego kleju ( "zalałem" nitki).
Od strony zadrukowanej zamalowałem karton wraz z nitkami bezbarwnym lakierem nitro.
Od strony niezadrukowanej zeszlifowałem stwardniałe nitki papierem ściernym na gładko. Dopiero w tym momencie wyciąłem elementy poszycia kadłuba z arkusza.
W przypadku tego modelu dolkeja się jeszcze poszycie wewnętrzne z cienkiego papieru.
Może w przypadku modeli,gdzie nie widać od środka sznurowania nie będzie konieczne zeszlifowywanie go na płasko...(?).
oraz
Im bardziej zagłębiam się w dostępne materiały dotyczące tego samolotu i modeli - narasta chęć maksymalnej detalizacji.Z drugiej strony ilość czasu jakim dysponuję wydłużyłoby przy tej chęci budowę modelu na...przynajmniej 10 lat...
Trzeba jakoś wyważyć chęci i możliwości.
Chcę zbudować fajny model, który będzie cieszył oczy,ale jestem świadom ograniczeń -tych wynikających z ograniczeń czasowych, jak i tych wynikających z niedostatków mojego warsztatu.
Będzie to zatem kompromis.
Byle nie kompromitacja ;-)
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 339
Liczba wątków: 11
Dołączył: 01 2013
Wygląda bardzo obiecująco, szycia też bardzo ciekawie wyszły. I również ja się zastanawiam czy szyłeś. Powodzenia w dalszej dłubaninie
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Dokleiłem pokrycie kadłuba za kabiną pilota.
Wycisnąłem w nim od spodu listwy,na których opinało się płótno poszycia.
![[Obrazek: th_DSC02282_zps60f1617c.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02282_zps60f1617c.jpg)
Zamarkowałem też klapkę do bagażnika (?) pilota.
![[Obrazek: th_DSC02283_zps3637af9b.jpg]](http://i492.photobucket.com/albums/rr283/MARIUSZ_G/SE%205a/th_DSC02283_zps3637af9b.jpg)
Teraz drugie piętro kabiny pilota ;-)
--
Pozdrawiam wszystkich!
|