Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Relacja] Messerschmitt Me-109 F-4 (KK)
#1
Witam!
"Alea iacta est" jak to powiedział Juliusz Cezar przekraczając Rubikon.
Startuję z pierwszą relacją na tym forum. Mam troszeczkę tremy ponieważ nigdy nie udostępniałem wyników mojej pracy szerszej publiczność. Temat wątku może i wyświechtany już na wszelkie możliwe sposoby ale mnie ów samolot bardzo się podoba. Model Me-109 F-4 wydany przez wydawnictwo Kartonowa Kolekcja w standardowej skali 1:33. Malowanie 9./JG3 z maj 1942 - front wschodni, a dokładniej Stalingrad i okolice. Osobista maszyna pilota: Eberharda von Boremskiego (104 zwycięstwa).
Już wiem, że model będę wykonywał w wersji łatwiejszej tj. bez ruchomych lotek i sterów, gdyż ma on służyć jako trening dla palców po około dziesięcioletniej przerwie w klejeniu.
W trakcie tej budowy wprowadzam kilka nowych patentów i akcesoriów w moim klejeniu, których nie do końca byłem świadom lub nie posiadałem w czasie mojej wcześniejszej przygody z "kartonówkami" takie jak: lakierowanie części przed składaniem, klej BCG, nożyki OLFA etc... Zapowiada się więc mały poligon doświadczalny.
Zapraszam więc do oglądania, kibicowania oraz konstruktywnej krytyki.

Jak to zazwyczaj bywa na pierwszy ogień poszła kabina pilota. Sporo małych elementów:

[Obrazek: IMG_2940.jpg]

[Obrazek: IMG_2942.jpg]
Fotel pilota.
[Obrazek: IMG_2944.jpg]
"Orczyk"
[Obrazek: IMG_2945.jpg]

[Obrazek: IMG_2948.jpg]
Pasowanie na sucho.
[Obrazek: IMG_2947.jpg]
Cytując znanego poetę krakowskiego "miernota gorsza od niczego" dlatego też pomimo prób zrezygnowałem z robienia przeszklonych zegarów.
I tutaj mam pytanie. Jest jakiś fajny myk na zainstalowanie tablicy z zegarami we wnętrzu kabiny? Jest to dość kłopotliwa operacja ponieważ pulpit nie ma żadnego punktu oparcia, jest niejako "zawieszony" na wewnętrznym poszyciu kabiny. Podobnie sprawa się miała w Me-109G-6 (MM9/202) oraz Me-109G-5 (KK1/2009) tego samego autora.

P.S. Przepraszam za brak miniaturek ale mój photobucket generował mi wszelki możliwe linki oprócz miniaturek na forum.
[Obrazek: 718c97274658dcb3.jpg]
Per aspera ad astra...
Odpowiedz
#2
ja wkleiłem na jednej połówce, i przykleiłem zamykając drugą połową .
jeśli wyraziłem się zrozumiale. Pozdrawiam.
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#3
O ile mnie pamięć nie zawodzi tablicę w swojej 109'ce G5 wklejałem podobnie jak Seb545, czyli "na raty". Zastanów się nad rezygnacją ze zrobienia oddzielnych powierzchni sterowych - wbrew pozorom nie jest to takie kłopotliwe do wykonania a model zyskuje bardzo wiele dzięki temu. :-)
Teraz wracam do podglądania Twojej pracy.  PDT_Armataz_01_34
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#4
Żeby nie wyglądało, że relacja umarła śmiercią naturalną umieszczam kolejne skromne postępy przy "Maxi":

[Obrazek: IMG_2954.jpg]
Przedni segment silnikowy wraz zabudowanymi karabinami.

[Obrazek: IMG_2951.jpg]
Przedział kabinowy z wbudowanym już kokpitem (krawędzie wymagają jeszcze retuszu)

[Obrazek: IMG_2952.jpg]
Niespodziewane problemy wynikły przy pierwszych próbach budowy tylnej części owiewki, elementy z których się składa wydają się być minimalnie przykrótkie, muszę szlifować delikatnie wręgę, która jest już przytwierdzona na stałe.

[Obrazek: IMG_2950.jpg]
Ogół moich prac na tym etapie prezentuje się j/w. (elementy poskładane na sucho)
To wszystko na dziś.

Pozdrawiam wszystkich zwiedzających.
[Obrazek: 718c97274658dcb3.jpg]
Per aspera ad astra...
Odpowiedz
#5
Wnęki KM'ów ładniusie - pamiętam, że nieźle się z nimi namęczyłem i nie wyszło mi tak jak Tobie. PDT_Armataz_01_34
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#6
Jakiś taki podobny ten mesiek do tego z którym ja się męczę  :lol: :lol: :lol:
I tak jak powiedział Bartko28,spróbuj zrobić te oddzielne stery.Ja też robiłem je pierwszy raz i powiem ci że wcale to nie takie trudne,a widząc to co już zrobiłeś to nie jesteś jakiś tam nowicjusz,napewno sobie poradzisz.
Odpowiedz
#7
Fajnie ,wychodzi ale coś mi nie gra,  grzbiet kadłuba od końca kabiny pilota nie był tak okrągły  porównajcie z  modelem od Hala  patrząc na wręgi.
Tu nie ma winy sklejającego chodzi o poprawny kształt .
Więc napewbi coś nie gra...
Bardziej obeznani proszeni o zabranie głosu.
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#8
Seb545 wydaje mi się, że jednak okrągłość jest prawidłowa. Patrząc na przekrój kadłuba wersji F-4 (Monografie Lotnicze nr 43) wygląda na to, że część owiewki za pilotem (nieotwierana) była płaska od góry, ale już na styku końcówka owiewki-poszycie kadłuba przekrój górnej części był okrągły. Nie widziałem modelu Hala, ale czyżby był tam taki babol??
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#9
No właśnie u Halowego jest mniej okrągła kadłub taki sam jak  wersji Emila, nie wiem  czy to błąd popatrz  nawet modele plastikowe jak i moja 109-tka Trumpetera nie ma takich okrągłości ,oryginalne maszyny były produkowane w macierzystych zakładach jak również i  na licencji w Ratyzbonie , (Erla) oraz WFN.
Różniły się troszkę i były wprowadzane zmiany w kadłubie od której wersji nie mam pewności ,  ale warto by to sprawdzić , przepraszam za  moją uwagę  jeśli się mylę wybacz.
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#10
Przepraszam autora relacji za offtopa - wrzucam dwa fragmenty skanów. Przekrój kadłuba wg Monografii Lotniczych nr 43 autor Robert Michulec. Który projekt "ma rację" to temat na osobny :-) temat.

[Obrazek: d060027627857eaam.jpg]
[Obrazek: 261ed11bb4f2a096m.jpg]
Miałem ciężkie dzieciństwo - alfabet poznawałem z elementarza, nie z klawiatury. ;-)
Odpowiedz
#11
No jeśli tak to, ok nie mam już pytań.
W budowie: ..... ..... ....
[b]Zbudowane

Roweromaniak : https://www.youtube.com/watch?v=jKyWii8RxqA[/b]
Odpowiedz
#12
"Pogłoski o śmierci projektu są mocno przesadzone..."

Witam po prawie 11-sto miesięcznej przerwie. Jakoś tak się złożyło, że model powędrował na półkę i tam poleżakował wiosnę i lato. Nadeszła jesień i postanowiłem wrócić do dojrzałego już tematu. Odstawiłem go na czas dłuższy gdyż pojawił się niewielki problem przy próbach połączenia segmentu z kabiną (cz. 11)z segmentem za kabiną (cz. 17). Ten drugi nie wykazywał chęci współpracy z pierwszym. Nie wiem czemu, może ja popełniłem jakiś błąd przy formowaniu. Wpadłem na pomysł - mianowicie do gotowego segmenty (cz. 17) włożyłem wręgę "D" (miałem ją w zapasie gdyż korzystam z wręg wycinanych laserowo) i od razu nabrał przyjaznych kształtów.

[Obrazek: th_P1070655_zps04dead86.jpg] [Obrazek: th_P1070654_zps65d68ed5.jpg]

Udało mi się również popsuć część 12a czyli wewnętrzną warstwę owiewki za pilotem:

[Obrazek: th_P1070652_zpsa74f4ccf.jpg] [Obrazek: th_P1070653_zps81206bd2.jpg]

W tym miejscy wyszedł brak profesjonalizmu i mimo szczerych chęci klej cyjanopanowy wyszedł bokami barwiąc folię. Poradziłem sobie z tym problemem malując na szaro wewnętrzną stronę części 12 i podklejając ją folią od wewnątrz ale już tylko klejem polimerowym.

Wobec powyższych problemów postanowiłem złożyć moje Nemezis czyli ogon. Zawsze przy klejeniu samolotów miałem problemy z ogonami, a dokładniej z utrzymaniem ich geometrii, zawsze uciekały mi w którąś stronę.

[Obrazek: th_P1070648_zps3aa4dfab.jpg]

Idąc za radą kolegi "Bartko28" postanowiłem zrobić oddzielone powierzchnie sterowe. Mam nadzieję, że przy moim wykonaniu tych elementów model nie straci zbyt wiele na atrakcyjności.

Kolejny etap to skrzydła:

[Obrazek: th_P1070649_zps33843e62.jpg] [Obrazek: th_P1070650_zps19e0c88f.jpg] [Obrazek: th_P1070651_zps38be58dc.jpg]

Jedyne komplikacje jakie napotkałem to kształtowanie krawędzi natarcia tuż przy gondoli podwozia głównego. Efekt jaki jest każdy widzi ale na obronę dodam, że po raz pierwszy używam do formowania kleju "BCG" i cały czas się uczę.
Ponieważ lotki skrzydeł także zrobiłem oddzielone mam pytanie: Jakie jest neutralne położenie lotek samolotu? Lekko wychylone w dół?

Generalnie powiem, że model dość przyjemny w składaniu. Jeżeli każdy mają taki to polecam wydawnictwo nawet niezbyt doświadczonym modelarzom.
[Obrazek: 718c97274658dcb3.jpg]
Per aspera ad astra...
Odpowiedz
#13
Lotki skrzydeł albo obie w płaszczyźnie skrzydeł, albo wychylone: jedna w górę druga w dół. Tym sposobem samolot "skręca". Nigdy nie są wychylone obie w dół albo w górę. Lotki usterzenia tylnego (ster wysokości) pracują równolegle.
Przy kształtowaniu krawędzi natarcia proponuję żebyś wypróbował sposób "na ślinę modelarską". Zwilżasz śliną krawędź natarcia od strony nie zadrukowanej po czym "zawijasz" go  na pręcie odpowiedniej średnicy (2-3 mm) i uzyskujesz idealnie zaokrąglony kształt (kładę wycięty element na macie, przykładam pręt w osi krawędzi natarcia i podnoszę równo oba poszycia do góry). Po wyschnięciu część zachowuje nadany kształt. Spróbuj na niezadrukowanym fragmencie kartonu, żeby wyczaić ile "smarować" i po jakim czasie kształtować
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Relacja] Messerschmitt Bf 109E-4 [Kartonowy Arsenał 2/2007] cloudwalker 29 16,155 31-01-2022, 07:55
Ostatni post: Karas
  RMS TITANIC -Mały Modelarz, Relacja z budowy. Peno 6 4,051 14-08-2021, 09:30
Ostatni post: ZbiG
  [R] Trzy pokolenia... Jedna relacja tomo11 6 3,423 14-08-2021, 10:10
Ostatni post: tomo11
  USS ESSEX w.(2014) - RELACJA Z BUDOWY Peno 4 3,456 02-04-2021, 11:24
Ostatni post: Hastur
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 Dziadek 27 16,036 11-01-2021, 08:36
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 Dziadek 39 20,608 11-01-2021, 08:30
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja] Kościół w Porąbce - skala 1:100 Astra28 44 19,771 28-11-2020, 11:34
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] Brytyjski monitor HMS "M15" Adrian Kacz 31 17,696 28-11-2020, 11:26
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] T-34/85 "Rudy" MM 1-2 2005 czyli powrót do dzieciństwa :) Roland 5 4,362 27-04-2020, 09:57
Ostatni post: Karas
  [R] Model odpoczynkowy - Messerschmitt Bf-110 G-4/R8 (KA 1-2/19') stachooo 68 21,726 30-03-2020, 09:47
Ostatni post: rkrak

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości