13-11-2013, 08:39
Witam.
Historię płk Stanisława Skarżyńskiego i RWD-5bis zna chyba każdy. Ten niepozorny samolocik zaabsorbował mnie w tym roku całkowicie, zmusił do szperania w bibliotekach, sieci i pchlich targach dzięki niemu było mi dane poznać kilku ciekawych ludzi i wgłębić się w pracę muzealników podczas organizowania wystawy. Najdłużej jednak zajęło mi wykonanie miniaturki w jedynej słusznej skali która stanęła jak wisienka na torcie i uwieczniła roczne zmagania. Ale zacznę od początku. 26 Października ubiegłego roku dostałem od Tomka propozycje sklejenia surówki RWD-5 bis, ucieszyłem się wielce gdyż wiedziałem że rok 2013 to będzie 80 lat jak Skarżyński pokonał Atlantyk i fajnie że będzie model na rocznicę ( z RWD-6 w 2012 się nie udało niestety ). Jak zacząłem pracę zaświtało mi w łepetynie że surówka, surówką ale ja na tę rocznice zrobię w wersji full max. I tak powoli zacząłem brnąć, w między czasie padła propozycja wystawy w Muzeum Miasta Jaworzna poświęconej modelarstwu jak sztuce wielowymiarowej. Na potrzeby wystawy powstał pierwszy RWD w skali 1:1 jak baner na ścianie stworzony przez Sławka Ostrowickiego oraz spawana przez mnie osobiście klatka kabiny również w skali 1:1
O ile surówka poszła gładko i model ujrzał światło dzienne w wydawnictwie WAK ( za co im chwała )to na moim eksperymencie coś usiadło okrakiem i za cholerę nie chciało bym skleił to co zamierzałem. W między czasie przeczytałem wspomnienia Skarżyńskiego i na ich podstawie wykombinowałem kilka drobiazgów, Krzyś Frankowski i Jarek Gorczak też naprowadzali na właściwe tory, za co im dzięki. Bardzo dużo pomógł Krakowski RWD-13 oraz biblioteka Muzeum Lotnictwa. Zapraszam do obejrzenia galerii, zdjęcia robione 11 listopada kiedy na chwilę pokazało się słońce. Model wtedy jeszcze nie był kompletny i wyczyszczony dlatego też na niektórych zdjęciach widać różne drobne ustroje
A na zakończenie jeszcze kilka detali :
Jak wyczyszczę kilka fotek z budowy to również postaram się je zamieścić. A na zakończenie tematu mam WIELKĄ PROŚBĘ do projektantów i wydawców.
PANOWIE w roku 2014 przypada 80 lat naszego triumfu na Challange 1934 gdzie Bajan i spółka na RWD-9 rozjechali konkurencję. Nie zapomnijcie o tym PROSZĘ !!!!
Pozdrawiam.
Paweł O.
Historię płk Stanisława Skarżyńskiego i RWD-5bis zna chyba każdy. Ten niepozorny samolocik zaabsorbował mnie w tym roku całkowicie, zmusił do szperania w bibliotekach, sieci i pchlich targach dzięki niemu było mi dane poznać kilku ciekawych ludzi i wgłębić się w pracę muzealników podczas organizowania wystawy. Najdłużej jednak zajęło mi wykonanie miniaturki w jedynej słusznej skali która stanęła jak wisienka na torcie i uwieczniła roczne zmagania. Ale zacznę od początku. 26 Października ubiegłego roku dostałem od Tomka propozycje sklejenia surówki RWD-5 bis, ucieszyłem się wielce gdyż wiedziałem że rok 2013 to będzie 80 lat jak Skarżyński pokonał Atlantyk i fajnie że będzie model na rocznicę ( z RWD-6 w 2012 się nie udało niestety ). Jak zacząłem pracę zaświtało mi w łepetynie że surówka, surówką ale ja na tę rocznice zrobię w wersji full max. I tak powoli zacząłem brnąć, w między czasie padła propozycja wystawy w Muzeum Miasta Jaworzna poświęconej modelarstwu jak sztuce wielowymiarowej. Na potrzeby wystawy powstał pierwszy RWD w skali 1:1 jak baner na ścianie stworzony przez Sławka Ostrowickiego oraz spawana przez mnie osobiście klatka kabiny również w skali 1:1
O ile surówka poszła gładko i model ujrzał światło dzienne w wydawnictwie WAK ( za co im chwała )to na moim eksperymencie coś usiadło okrakiem i za cholerę nie chciało bym skleił to co zamierzałem. W między czasie przeczytałem wspomnienia Skarżyńskiego i na ich podstawie wykombinowałem kilka drobiazgów, Krzyś Frankowski i Jarek Gorczak też naprowadzali na właściwe tory, za co im dzięki. Bardzo dużo pomógł Krakowski RWD-13 oraz biblioteka Muzeum Lotnictwa. Zapraszam do obejrzenia galerii, zdjęcia robione 11 listopada kiedy na chwilę pokazało się słońce. Model wtedy jeszcze nie był kompletny i wyczyszczony dlatego też na niektórych zdjęciach widać różne drobne ustroje
A na zakończenie jeszcze kilka detali :
Jak wyczyszczę kilka fotek z budowy to również postaram się je zamieścić. A na zakończenie tematu mam WIELKĄ PROŚBĘ do projektantów i wydawców.
PANOWIE w roku 2014 przypada 80 lat naszego triumfu na Challange 1934 gdzie Bajan i spółka na RWD-9 rozjechali konkurencję. Nie zapomnijcie o tym PROSZĘ !!!!
Pozdrawiam.
Paweł O.