Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[SWW][Relacja] Aviatik-Berg 30.40 - MPModel
#1
Witam,

Jako raczej początkujący modelarz chciałbym przedstawić relację z budowy tego modelu. Cóż, moje umiejętności nie są (jeszcze Smile ) takie, jakbym chciał. No ale żeby dobrze sklejać to trzeba sklejać. Po tym krótkim filozoficznym wstępie czas na zdjęcia.

Moje komentarze:
- zegary nie są przeszklone, to jeszcze nie ten poziom
- drążek sterowniczy wyszedł raczej "średnio"
[Obrazek: IMG_0005_zps9db26391.jpg]
[Obrazek: IMG_0007_zps89247898.jpg]

- wycięty otwór na stopę to na razie jedyna waloryzacja, na jaką mnie stać Smile
[Obrazek: IMG_0006_zpsa59606cc.jpg]

- krawędź natarcia skrzydła to porażka totalna. Mam nadzieję, że w następnym modelu wyjdzie mi lepiej :-) Również końcówki skrzydła nie są wyoblone i przez to raczej "płaskie"
[Obrazek: IMG_0013_zps8de15da6.jpg]
[Obrazek: IMG_0010_zps2a62ee8b.jpg]

---
To na razie na tyle.
Pozdrawiam!
Odpowiedz
#2
Super temat zapraszam do konkursu Skrzydła Wielkiej Wojny tam jest miejsce dla takiego fajnego szmatolota  PDT_Armataz_01_34.
Moim zdaniem jesteś trochę za skromny model wychodzi Ci super.
[Obrazek: festiwal-cover.jpg]
Odpowiedz
#3
Fotki mało ostre, więc kabinka nie do oceny, ale... widzę tu czystą i precyzyjną robótkę (ostre narzędzia !), która na tym etapie zdarza się raczej rzadko. Nie do końca jestem pewien, czy retusz jest na krawędziach poszycia ? Jeżeli chodzi o kształtowanie zaokrągleń (bo to nie tylko krawędź natarcia ale "osłona" kabiny również) polecam podkładkę (miękką) pod myszkę komputerową i pracę na niej. Można sobie ułatwić zwilżeniem zawijanych fragmentów (np. śliną "modelarską"), karton staje się o wiele, wiele bardziej podatny, a po wyschnięciu trzyma kształt (krawędź natarcia: kładę poszycie na podkładce, zwilżam pędzelkiem krawędź natarcia (nie zamalowana strona), przykładam w osi zawinięcia pręt (przyciskam nim poszycie do podkładki), np. o śr. 1 mm i zawijam, podnoszę oba płaty poszycia do góry, potem lekkie kształtowanie górnej powierzchni płata. Trzeba pamiętać, że górna część poszycia jest nieco "dłuższa" ze względu na kształt - wręgi !). Wszystko kwestia kilku prób, ale początek wielce obiecujący. Patrzę dalej

Pozdrawiam,
Bohdan
Odpowiedz
#4
Fajnie że robisz ten model. Planuję go zakupić i twoja relacja będzie bardzo pomocna.
Aktualnie sklejam Jenny z Answera i wypróbowałem profilowanie skrzydeł na klej w płynie (BCG lub inny zw sklepu papierniczego) i muszę powiedzieć że efekty są rewelacyjne.
Klejem w płynie nasączałem również zastrzały i krawędź zagięcia wyszła jako zaokrąglona a nie załamana.
Odpowiedz
#5
Cześć,

Będę się starał trzymać (skądinąd słusznej) zasady, że odpisuje dopiero jak mam jakieś zdjęcia do pokazania. A więc:

- Paweł O - ok, zgłosiłem się. Ktoś musi zająć ostatnie miejsce  Smile
- Kilminster - a wiesz, że też uwielbiam Motorhead? A poza tym, na takie właśnie komentarze czekałem. Zastosuję tą metodę w następnych modelach. W sumie kleje BCG, ale wszystkich niuansów tej "brei" jeszcze nie znam. Ale ten przedstawiony patent wydaje się sensowny. Dzięki wielkie! A z robieniem fajnych, ostrych zdjęć będę musiał jeszcze poćwiczyć, to pewne.
- Maciek - w porzo! nie wiem akurat czy jestem kimś kogo jest sens naśladować, ale jeżeli w czymś będę mógł pomóc to przyjemność po mojej stronie

Kadłub skończony, więc czas na parę zdjęć:
1. wygląda na to, że część 16, 17 i 18 jest za duża w wycinance. W żaden sposób nie mogłem ich dopasować do wręg i kadłuba:
[Obrazek: IMG_0100_2_zpsba9876d2.jpg]
Trzeba było zatem ciąć. A więc:
- zaznaczone na czerwono - sklejone razem 16 i 17 obciąłem o 7 mm (zrobiłem sobie skan i próbowałem do skutku, a co przy tym zchrzaniłem to moje).
- zaznaczone na niebiesko - część 18 przeciąłem i wydawało mi się sensowne przkleić po dwóch stronach wejscia do kokpitu, choć w oryginale powinno obejmować całe wejście.
- zaznaczone na zielono - wystąpiło lekkie przesunięcie kolorów.
[Obrazek: IMG_0101_2_zps93af2b16.jpg]
A wytrawne oko zobaczy, że nie ma w fotelu jednej pary pasów. Wstyd się przyznać,ale .... gdzieś zgubiłem. Wsiąkło, wyparowało.... nie wiem.

2. Liny do steru kierunków i wysokości zrobiłem z szarej nitki. Ale to chyba nie był najlepszy wybór... cieniutki drucik, pomalowany na szaro dałby chyba lepszy efekt.
[Obrazek: IMG_0161_2_zpsf691ad23.jpg]
Przy okazji zastanawiam się, czy linka do steru kierunku nie powinna być zamieniona z linką do steru wysokości (tej "górnej"), w sumie tak jest na rysunku montażowym. A ja zrobiłem tak jak na okładce wycinanki. Ale schemat, jaki przewiduje rysunek montażowy, wydawał mi się zbyt zagmatwany. Tak już zostanie, ale następnym razem "poguglam".

3. I jeszcze parę zdjęć:
[Obrazek: IMG_0119_2_zpsde729825.jpg]
[Obrazek: IMG_0181_2_zps9a41ae0a.jpg]
[Obrazek: IMG_0160_2_zps2be14eb4.jpg]
[Obrazek: IMG_0122_2_zpsf62aaa9a.jpg]
[Obrazek: IMG_0118_2_zpsa93be16d.jpg]

Pozdrawiam!
Odpowiedz
#6
Nieźle Ci idzie jako początkującemu  :wink:
Ale widzę,że masz duży kłopot z głębią ostrości wykonywanych zdjęć. Jest na to sposób - trzeba robić zdjęcia z większej odległości, a potem zdjęcie wykadrować-obciąć niepotrzebne tło wokół.
Czym robisz zdjęcia?
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#7
Cześć,

Najpierw odpowiedzi:
- MARIUSZ_G - dzięki! no dobra, może nie jako początkującemu początkującemu, ale też bez jakichś większych osiągnięć. Ot, po prostu zwykły ze mnie lekko-pół-średni sklejacz  Smile
A tak, zgadzam się z tą ostrością. Cały czas kombinuję i podpatruję jak robić dobre zdjęcia. Tym razem wykorzystałem Twoją metodę i chyba rzeczywiście sprawdza się całkiem dobrze. Zdjęcia do tej pory robiłem lustrzanką (Canon EOS 60D). Moim zdaniem problem jest taki, że fantastycznie "fokusuje" się na punkcie, rozmazując tło, a dokładnie resztę samolotu. Chyba jednak lepiej wychodzą mi zdjęcia zwykłą cyfrówką (LUMIX DMC fz28), które będą w tym wpisie. Tak czy inaczej, dobre zdjęcie modelu to prawdziwa sztuka i cel do którego dążę  8-)

A w tym odcinku kółka.
Popsułem kołpaki, więc z nich zrezygnowałem. Kółka wykonane są z 3 krążków kartonu. Opona pomalowana Humbrol 33 (mat), reszta farbkami plakatowymi dobranymi "na oko". Nie wiem, czy ten odcień Humbrola to dobry wybór. Chyba opony powinny się bardziej błyszczeć:
[Obrazek: IMG_0098_zps3b9a6c66.jpg]

Same koła mają następujące błędy:
- nie są zaokrąglone (zaznaczone czerwoną strzałką). Musze poszukać na forum jak ludzie robią koła. Naprawdę wystarczy samo szlifowanie kartonu papierem ściernym?
- trzeba też popracować nad centrowaniem kół. Na niebiesko zaznaczyłem odchylenie od pionu.
[Obrazek: P1040941_zps3dfac9af.jpg]

I jeszcze parę zdjęć całości (robione wspomnianą cyfrówką :-) )
[Obrazek: P1040938_zps291bf651.jpg]

[Obrazek: P1040917_zps26221805.jpg]

[Obrazek: P1040889_zps28484a4a.jpg]

---
Tak swoją drogą, to zastanawiam się jak takie samoloty miały zamontowane (i czy wogóle) jakieś resory/amortyzatory. Piloci chyba musieli rzeczywiście bardzo miękko "siadać", inaczej cała konstrukcja musiałaby sie łamać.

Pozdrawiam,
Michał
Odpowiedz
#8
Światło! Światło! Więcej światła!
Co tak mrocznie?
..a co gorsza czasami wręcz POD światło(i to słabe)... PDT_Armataz_01_07
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#9
(30-01-2014, 10:35)kiwi link napisał(a): Musze poszukać na forum jak ludzie robią koła. Naprawdę wystarczy samo szlifowanie kartonu papierem ściernym?

Przede wszystkim musisz przed szlifowaniem nasączyć koła SG, żeby utwardzić karton.
Ja następnie szlifuje je papierem P 150 - tak nadaje im wstępny kształt. Następnie szlif P 200, znów utwardzanie SG i ostatecznie szlifuje P 400. Wszystko wykonuje ręcznie, bez użycia żadnych narzędzi.
Efekt poniżej (koła od Dorniera Do 17):

[Obrazek: 765c9a0985adf8a2m.jpg] [Obrazek: 9e3b7bb3ef8f172am.jpg]

Roboty z tym trochę jest, ale wygląd wynagradza włożoną w to pracę.

Pozdrawiam
Odpowiedz
#10
Ceść. :grin:
Model fajny!! A co do zdjęć to musisz troszkę poczytać, jak i gdzie i po co, a dla czego?
Twoim aparatem, tą lustrzanką można naprawdę robić wypasione zdjęcia. Na tym forum chłopaki robią zdjęcia telefonem i są lepsze od Twoich. Trochę treningu i poczytaj instrukcję, a tak naprawdę to wpisz w  wujka G, ...jak robić zdjęcia modeli...      Ja też wolę sobie lepić niż jakieś zdjęcia pstrykać Big Grin
Odpowiedz
#11
(30-01-2014, 10:35)kiwi link napisał(a): Tak swoją drogą, to zastanawiam się jak takie samoloty miały zamontowane (i czy wogóle) jakieś resory/amortyzatory. Piloci chyba musieli rzeczywiście bardzo miękko "siadać", inaczej cała konstrukcja musiałaby sie łamać.

Podwozia były zazwyczaj amortyzowane sznurem gumowym. Te obrazki powinny wyjaśnić w jaki sposób (na przykładzie Camela):
http://www.scalemotorcars.com/forum/atta...g_2248.jpg
http://www.wwi-models.org/Photos/Bri/Sop...CF5048.JPG
http://wwimodeller.co.nz/wp-content/uplo...Camel8.jpg
Pozdrawiam
Piotr

Odpowiedz
#12
(30-01-2014, 10:35)kiwi link napisał(a): A tak, zgadzam się z tą ostrością. Cały czas kombinuję i podpatruję jak robić dobre zdjęcia. Tym razem wykorzystałem Twoją metodę i chyba rzeczywiście sprawdza się całkiem dobrze. Zdjęcia do tej pory robiłem lustrzanką (Canon EOS 60D). Moim zdaniem problem jest taki, że fantastycznie "fokusuje" się na punkcie, rozmazując tło, a dokładnie resztę samolotu. Chyba jednak lepiej wychodzą mi zdjęcia zwykłą cyfrówką (LUMIX DMC fz28), które będą w tym wpisie. Tak czy inaczej, dobre zdjęcie modelu to prawdziwa sztuka i cel do którego dążę  8-)


No więc tutaj już nie mogę milczeć.
Tak się składa, że również posiadam w/w lustrzankę i uważam, że masz pełną kontrolę nad głębią ostrości. Naprawdę wystarczy przeczytać instrukcję aparatu – tam jest ogólnie napisane co to jest głębia ostrości i jak nią sterować. Z mojego doświadczenia mogę podpowiedzieć tak:
1. Kup statyw – może być naprawdę zwykły plastikowy taki za 50 PLN np. w MediaMarket (chociaż jak się postarać to można i zamiast statywu wykorzystać jakiekolwiek podpórki i podstawki).
2. Postaw aparat na statywie, wykadruj (zakładam, że masz standardowy obiektyw 18-55)
3. Zapewnij odpowiednią ilość światła (60W żarówka wystarczy) – najlepiej padającego z dwóch kierunków (albo zbuduj komorę bezcieniową)
4. Ustaw czułość np. na 200-500 ISO (dla EOS 60D wystarczy by nie było zaszumienia) jeżeli masz dobry statyw to ustaw czułość jak najmniejszą np. 100
5. Ustaw wyzwalanie migawki na opóźnienie (np. 2 s)
6. Ustaw pokrętło wyboru trybu pracy na AV (preselekcja przysłony)
7. Ustaw przesłonę na 16 lub nawet 22 (czas ustawi aparat na stosunkowo długi – np. 1” – po to masz właśnie statyw i wyzwalanie z opóźnieniem by nie poruszyć aparatu)
8. Naciśnij spust i poczekaj aż aparat zrobi zdjęcie
9. Następnie zdjęcie wykadruj w komputerze i wstaw na Forum
10. Zbieraj pochwały za „świetne zdjęcia”
Powyższa procedura tyczy się w zasadzie każdego aparatu, który ma możliwość sterowania ręcznego lub półautomatycznego
W Sieci masz pełno poradników na forach czy serwisach zajmujących się fotografią, w księgarniach pełno książek na ten temat – wystarczy kupić podstawowy poradnik i tam wszystko będzie wyłuszczone jak się posługiwać aparatem fotograficznym.

A na zakończenie wyciąg z pewnej książki… Polecam lekturę.
[Obrazek: 7x61.jpg], [Obrazek: 8c8y.jpg]

Pozdrawiam
Odpowiedz
#13
@Lukee, to ja też nie mogę milczeć Big Grin
1. Wejdź w opcję modyfikacji posta (tego rzeczonego tutaj).
2. Wciśnij kombinację klawiszy CTRL+C
3. Zakończ modyfikację posta naciskając klawisz Zapisz
4. Przejdź do działu Porady i Techniki modelarskie
5. Załóż nowy topic, sugerowany tytuł "Poprawne wykonywanie zdjęć naszych modeli" lub coś podobnego
6. Wciśnij kombinację klawiszy CTRL+V
7. Zapisz temat
8. Kopnij Dextera, aby przypiął temat na początku.

A tak poważnie, dzięki za ten mały tutorial, sądzę że przydałoby się podsumowanie w formie poradnika z różnych postów na temat fotografowania, technik, metod, tricków, narzędzi i grzechów głównych. Coś podobnego do tego. Może znajdziesz trochę czasu i chęci...

@kiwi: sorry za OT


Aby palce były w stanie wykonać to czego oczy nie widzą a głowa wymyśli / Nikt nie mówił, że będzie łatwo i dotrzymał słowa
W stoczni   #  Hall of fames: Mosquito / PZL P11cRXIIID Lublin / P47D-11 Thunderbolt / HMS Ark Royal Mosq uito
Odpowiedz
#14
qbas - wedle życzenia.
Co prawda nie dokładnie ale coś na temat...
i nikogo nie będę kopał bo ze mnie niespotykanie spokojny człowiek...  Wink

@kiwi: sorry za kontynuację OT
Odpowiedz
#15
Cześć,

Ramówka  programu tradycyjna, a więc:
- MARIUSZ_G, zbin, Lukee, qbas - fajnie, że dzięki Wam wyszła dyskusja o fotografowaniu. I fajnie, że w związku z tym  powstało: http://www.papermodels.pl/index.php?topic=12901.0  A ja do mojej galerii końcowej na pewno będę musiał się mocniej przyłożyć. Teraz wiem jak Smile Na razie zastosowałem trochę lepsze oświetlenie i rozproszenie światła białymi kartkami papieru po bokach. A zdjęcia dalej cyfrówką, bo żona nie chce mi pożyczyć tej swoje lustrzanki  Tongue
- arek1981 - a więc się da zrobić z papieru koła, które wyglądają jak żywiczne. Dzięki za "howto". Dorniera juz gratulowałem, więc teraz "dogratuluję" Ci II miejsca w Rypinie Smile
- Piotr D. - przeglądając nasze forum widzę, że ludzie potrafią rewelacyjnie waloryzować modele. Rzeczywiście, wygląda na to, że warto w trakcie pracy "poguglać", nawet jak się robi praktycznie w standardzie. Ot, choćby po to, żeby się czegoś nauczyć.

A dzisiaj silnik i obudowa.
1. OK, nie przyłożyłem się do silnika jakoś specjalnie. I tak go w sumie praktycznie nie widać. Jeżeli byłby on w jakiś sposób bardziej wyeksponowany, to pewnie by i lepiej wyglądał (że się tak sam po główce pogładzę). Ale że coś być musi, to i jest:
[Obrazek: P1040967_zps032326b8.jpg]

2. Obudowa.
Powiem szczerze: nie podobał mi się kolor podstawowy. Więc myślałem, myślałem i wymyśliłem, że pomaluję go metalizerem Humbrol 27001. Jakbym jeszcze pomyślał jak i czym go wyszlifować żeby się bardzie błyszczał, to byłoby rewelacyjnie. Ale w sumie tak jak jest to i tak mi się podoba:
[Obrazek: P1040981_zpsb4683f14.jpg]

[Obrazek: P1040982_zps5cd34a84.jpg]

[Obrazek: P1040987_zpscb8ddc43.jpg]

To tyle na dzisiaj.
Pozdrowienia!
kiwi

Odpowiedz
#16
Modelik ładnie się prezentuje, ale... Szlifnij koła, bo psują cały urok modelu!!! Papier ścierny do ręki i do dzieła.
Odpowiedz
#17
Cześć,

A więc tak:
- arek1981 - koła przykleiłem (wyjątkowo) CA, cala reszta praktycznie BCG. I dlatego też teraz już są nie do ruszenia. OK, szukałem i mozna sobie kupić tzw. debonder, który ponoć jest w stanie rozpuścić CA, ale nie wiem czy nie narobiłbym tym sobie więcej strat niż uzyskał korzyści. Cóż, pozostaną one zatem jak ten cierń wbity w... A w następnym modelu na pewno nad tym popracuje.

W dzisiejszym odcinku ckm + rozważania filozoficzne.
Tak naprawdę to nie jest model karabinu Schwarzlose, ale impresja na temat. Część ckm skleiłem zgodnie z rysunkiem montażowym, częśc nie, potem pomalowałem (humbrol czarny + ciapki metalizerem) a potem "poguglałem". I teraz tak: zaznaczone na czerwono wajchy (a to chyba jest naciąg sprężyny do iglicy) powinny być z drugiej strony korpusu. Przynajmniej tak pokazują zdjęcia (np. http://storage.kennispuntmei1940.nl/imag...oes_02.jpg albo http://1.bp.blogspot.com/-WzBortY2gJ8/Tn...TECMIL.jpg)
Kolejna rzecz, to chłodnica lufy. Jest, a od 1916 roku być nie powinno jej wcale (i to jest zgodne z rysunkami montażowymi). Powołuję się tutaj na http://en.wikipedia.org/wiki/Schwarzlose_MG_M.07/12 . W sumie nawet nie dziwię się, że zrezygnowano z chłodnic. Chłodnice wraz z wodą w zasadniczy sposób musiały zwiększać ciężar ckm'ów. A przecież ówczesne samoloty nie były w stanie wziąć na pokład więcej amunicji niż na 2(?) minuty ciągłego ognia (coś mi się wydaje,że Piotr D. byłby w stanie więcej tutaj powiedzieć na ten temat :-) ). Czyli lufy nie byłyby w stanie się aż tak bardzo nagrzać, żeby trzeba było je chłodzić:
[Obrazek: P1050026_1_zpsa4af258c.jpg]

CKMy w wersji "standalone" wyglądają tak:
[Obrazek: P1050019_zps2d9dfc67.jpg]

A zamontowane tak:
[Obrazek: P1050035_zps0c344858.jpg]

---
Zdjęcia do galerii końcowej na pewno będą lepsze. Kleję zwykle późnym wieczorem, jak już dzieci śpią, inaczej się nie da :-) . I wtedy też robię zdjęcia. Brak czasu, brak czasu.... ech...
Odpowiedz
#18
Cześć,

A więc koniec! Powrót do modelarstwa po 20 latach przerwy uważam za zakończony  Smile. Wyszło, jak wyszło, mogłoby być lepiej. Ale to uwzględnie już w następnym modelu (mam nadzieję :-P ).

[Obrazek: 249_zps05c38b71.jpg]

[table]
[tr]
[td]
[Obrazek: 265_zps29e735ff.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 264_zpsebc8f591.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 263_zps0aa49451.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 261_zps8dd88f51.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 260_zpsc5d2280b.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 258_zpsa480e7ee.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 257_zps3f8f50c1.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 255_zps4eceaa21.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 252_zps29f2769b.jpg~c100]
[/td]
[/tr]
[tr]
[td]
[Obrazek: 250_zps91c9495d.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 249_zps05c38b71.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 249_zps05c38b71.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 243_zps7c3a1cde.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 242_zps0cba1f26.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 240_zps3cc81331.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 222_zps66e47c55.jpg~c100]
[/td]
[td]
[Obrazek: 219_zpsde738aa2.jpg~c100]
[/td]
[/tr]
[/table]

A co następne? Hmmm.... zobaczymy :-)
Odpowiedz
#19
(07-03-2014, 11:42)kiwi link napisał(a): Kolejna rzecz, to chłodnica lufy. Jest, a od 1916 roku być nie powinno jej wcale (i to jest zgodne z rysunkami montażowymi). Powołuję się tutaj na http://en.wikipedia.org/wiki/Schwarzlose_MG_M.07/12 . W sumie nawet nie dziwię się, że zrezygnowano z chłodnic. Chłodnice wraz z wodą w zasadniczy sposób musiały zwiększać ciężar ckm'ów. A przecież ówczesne samoloty nie były w stanie wziąć na pokład więcej amunicji niż na 2(?) minuty ciągłego ognia (coś mi się wydaje,że Piotr D. byłby w stanie więcej tutaj powiedzieć na ten temat :-) ). Czyli lufy nie byłyby w stanie się aż tak bardzo nagrzać, żeby trzeba było je chłodzić:

Obawiam się, że przeceniasz moją wiedzę;-) Szczerze mówiąc, nigdy nie zgłębiałem tematu chłodnic w austriackich karabinach stosowanych na samolotach.
Przede wszystkim - nie wiem, czy kiedykolwiek ktokolwiek zamontował na samolocie karabin chłodzony wodą.  Schwarzlose M.07 w wersji lotniczej, analogicznie z resztą jak jego niemiecki odpowiednik Spandau LMG 08 i Parabellum MG14, był chłodzony powietrzem (stąd otwory w chłodnicy). Podobnie rzecz się miała np z angielskimi Vickersami, które w wersji lądowej były chłodzone wodą. Na samolotach montowano karabiny z chłodnicą wodną, ale bez wody i dodatkowo wycinano w nich otwory dla lepszego przepływu powietrza. Rzeczywiście, tak jak piszesz, w austriackich karabinach z chłodnicy "wiatrowej" z czasem zrezygnowano, chociaż nie na wszystkich samolotach (np. na poniższym zdjęciu widać austriackiego Albatrosa D III wyprodukowanego w 1917 roku z karabinami z chłodnicą)
[Obrazek: schwarzlose.jpg]
Z chłodzeniem przy strzelaniu w powietrzu nie było raczej kłopotu. Schwarzlose miały szybkostrzelność teoretyczną około 600 strzałów na minutę (zapas amunicji w austriackich samolotach wahał się od 300 do 500 szt na karabin). Sporym problemem było to, że ten karabin nie specjalnie nadawał się do sprzęgnięcia z synchronizatorem (o ile dobrze pamiętam, wiązało się to ze stosunkowo długim czasem jaki mijał od naciśnięcia spustu do wystrzału). W związku z tym istniały spore ograniczenia co do prędkości obrotowej silnika, przy której można było otworzyć ogień bez ryzyka przestrzelenia śmigła. Miało to duży wpływ na szybkostrzelność praktyczną. Nie pamiętam już gdzie, ale czytałem kiedyś, że w austriackich Albatrosach D III ograniczało to szybkostrzelność do 200 strzałów na minutę. Do tego należy pamiętać, że nikt nie strzela kilku-kilkunastosekundowymi seriami, bo w ten sposób można "zajechać" najlepiej chłodzoną lufę. Wszystko to sprawiało, że jakieś specjalne chłodzenie nie było wymagane.
Jeśli zaś chodzi o uzbrojenie Aviatik-Berga 30.40, to istniał tylko jeden prototyp, który z tego co widać na zdjęciach był najpewniej nieuzbrojony.

Model, jak na powrót do modelarstwa po tak długiej przerwie wyszedł Ci bardzo fajnie. Teraz już tylko praktyka poprawi Twoje umiejętności:-) Może teraz skleisz coś bliższego naszym sercom - np Fokkera E.V w polskim malowaniu? ;-)
Pozdrawiam
Piotr

Odpowiedz
#20
Ja również gratuluję  PDT_Armataz_01_34
Bardzo ładny modelik. Jednakże co by nie było zbyt słodko to mam dwie uwagi:
1. Zdjęcia następnym razem zrób trochę jaśniejsze...
2. Wydaje mi się, że łopaty śmigła odwrotnie przymocowałeś. Ale nie jestem pewny bo widziałem i takie co atakowały krawędzią zaokrągloną. Poza tym w którą stronę silnik kręcił?

O kółkach już była rozmowa.

Ale ogólne wrażenia są jak najbardziej pozytywne  Smile
Odpowiedz
#21
Podobnie jak koledzy gratuluję zakończenia budowy i udanego powrotu do modelarstwa  :milbravo: :milbravo: :milbravo:
Natomiast co się tyczy C. i K. karabinów to ciekawostką był system oliwienia pocisku przed wprowadzeniem go do komory nabojowej i związana z tym przyjemność ciepłej mgiełki olejowej na twarzy pilota  :mrgreen:
[Obrazek: festiwal-cover.jpg]
Odpowiedz
#22
Przyjmij i moje gratulacje,
Model jak najbardziej udany.
PDT_Armataz_01_34
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Messerschmit BF 109 T MPModel - Calarod Calarod 3 2,162 11-06-2022, 06:42
Ostatni post: maestro
  [Relacja] Messerschmitt Bf 109E-4 [Kartonowy Arsenał 2/2007] cloudwalker 29 16,151 31-01-2022, 07:55
Ostatni post: Karas
  RMS TITANIC -Mały Modelarz, Relacja z budowy. Peno 6 4,048 14-08-2021, 09:30
Ostatni post: ZbiG
  [R] Trzy pokolenia... Jedna relacja tomo11 6 3,421 14-08-2021, 10:10
Ostatni post: tomo11
  USS ESSEX w.(2014) - RELACJA Z BUDOWY Peno 4 3,455 02-04-2021, 11:24
Ostatni post: Hastur
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 Dziadek 27 16,031 11-01-2021, 08:36
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 Dziadek 39 20,604 11-01-2021, 08:30
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja] Kościół w Porąbce - skala 1:100 Astra28 44 19,769 28-11-2020, 11:34
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] Brytyjski monitor HMS "M15" Adrian Kacz 31 17,694 28-11-2020, 11:26
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] T-34/85 "Rudy" MM 1-2 2005 czyli powrót do dzieciństwa :) Roland 5 4,361 27-04-2020, 09:57
Ostatni post: Karas

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości