Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
04-09-2014, 11:26
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-09-2014, 11:59 przez Tomasz K.)
Witam w niniejszej relacji
Jako, że mamy okrągłą rocznicę wybuchu pierwszego światowego konfliktu, zabrałem się za maszynę z tego okresu. Wybór padł na aeroplan w malowaniu niemal zapomnianego lotnictwa sił zbrojnych Austro-Węgier. Był to samolot związany z moim miastem, ówczesną C.K. "Twierdzą Przemyśl"
Z chwilą wybuchu wojny samoloty spełniały niemal wyłącznie zadania rozpoznawczo-komunikacyjne. Toteż, z chwilą rozpoczęcia rosyjskiego oblężenia Przemyśla w 1914r. samoloty z biało-czerwonymi pasami były jedyna nicią łączącą z resztą nieokupowanego kraju. I jedną z tych maszyn był właśnie Aviatik B.I, z napisem burtowym "Durch"
Zainteresowanym tematem polecam do obejrzenia:
http://www.tvp.pl/rzeszow/historia/zakam...zi/1808693
http://www.tvp.pl/rzeszow/historia/zakam...ii/1808708
Aviatik B.I został wydany, jako pierwszy numer przez wydawnictwo "Wektor", skala 1:33, autor - Stanisław Śliwiński.
Poniżej zdjęcia z budowy kadłuba:
Spasowanie i budowa OK, z wyjątkiem górnych elementów poszycia cz.13d1. Wyszły u mnie za szerokie o 1 mm, ale wystarczyło przycięcie. Problem mam z osłoną przy silniku cz.13d2, jest za długa. Chyba na logikę pozostaje naklejenie jej tylnej części na 13d1:
Liczba postów: 1,024
Liczba wątków: 30
Dołączył: 06 2010
Bardzo fajnie, ale dlaczego nie startujesz w konursie Skrzydła Wielkiej Wojny ze swoim Aviatikiem????
Nie jest jeszcze za późno!
Liczba postów: 492
Liczba wątków: 18
Dołączył: 01 2012
Witam
Tomku , trzymam kciuki i kibicuję , dobrze ,że nie jestem sam w konkursie SWW II i mam nadzieje ,że jeszcze Wielu MODELARZY przystąpi do konkursu .
Ukończone : Bristol F2b "Fighter", Nieuport - 17, MIG-15, Mi-2 MIESZACZ, TATRA 815 AD-20T, TATRA 815 6X6.
W budowie : TATRA 148, SBLim 2A
Liczba postów: 36
Liczba wątków: 25
Dołączył: 07 2013
W opisie budowy (których nikt nigdy nie czyta, ale jak go nie ma to jest wielkie ajwaj - dotyczy WSZYSTKICH modeli) jest napisane, że cz 13d2 należy przykleić "na zakładkę"
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Przepraszam, faktycznie (05-09-2014, 12:20)WEKTOR link napisał(a):W opisie budowy (których nikt nigdy nie czyta, ale jak go nie ma to jest wielkie ajwaj - dotyczy WSZYSTKICH modeli) jest napisane, że cz 13d2 należy przykleić "na zakładkę"
Przepraszam, faktycznie przeoczyłem.
Liczba postów: 112
Liczba wątków: 4
Dołączył: 03 2012
Hehe, instrukcja pisana to świętość
A poważnie to Aviatik najbardziej mi się podoba ze wszytskich "B" ze względu na ten garb przy kabinach.
Pozwodzenia w konkursie!
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Witam po dłuższej przerwie. W międzyczasie trwały drobne prace przy modelu. Wszystko się dobrze składało.
Ukończyłem kokpit, na zdjęciu uzupełnione wyposażenie:
Rozpocząłem usterzenie:
Powstał silnik:
Postanowiłem przeprojektować górną osłonę silnika. Przymiarka surówki:
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
No i poszedłem za ciosem.
Nadrukowałem zaprojektowaną siatkę na srebrną rezerwę koloru w modelu. Następnie wkleiłem silnik do kadłuba, by na koniec przykleić ukształtowaną "blachę" na górę. Średnio mi to wyszło. Błędem było retuszowanie krawędzi między poszyciem a kadłubem - bcg zrobiło z niego ciemna masę, która szczególnie razi pręgą na prawej burcie. Do tego wyszła mała poprawka przy wale śmigła... nie wyszły mi łączenia, stąd łata z rozwarstwionej rezerwy koloru.
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Liczba postów: 1,024
Liczba wątków: 30
Dołączył: 06 2010
Nie mam wycinanki więc mógłbyś powiedzieć dlaczego zdecydowałeś przeprojektować osłonę silnika? Nie wygląda to tak bardzo źle. Wierzę na na końcu się to wszystko zgubi, zwłaszcza na żywo. Gdybyś nie wspomniał łaty to bym sie jej niedopatrzył. Klej dalej!
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
W osłonie z wycinanki wycięcia pod kolektory z lewej strony ( tak się chyba te elementy nazywają ) nie zgrywały się z kolektorami:
Poza tym ciężko było mi dopasować sam element bez cięcia, bo sama jej bryła nie jest łatwo rozwijalna. Postanowiłem zrobić ją od nowa, i wydrukować na zapasie koloru.
Liczba postów: 1,544
Liczba wątków: 85
Dołączył: 02 2010
Podpatruję z przyjemnością, niedługo i ja wystartuję z relacją
Liczba postów: 1,797
Liczba wątków: 36
Dołączył: 11 2009
Starannie klejony model . Podglądam uważnie .
Prezentowania fotek też mogę się nauczyć tego brakuje w moich relacjach ...
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Witam po dłuższej przerwie ;D
Na matę trafiło podwozie. Cz.25e , 25i rozwarstwiłem dla lepszego uformowania. W międzyczasie poszukiwałem odpowiedniej linki na naciągi. Tutaj wielkie podziękowania dla Vincenta za pomoc Spróbowałem pierwszy raz zrobić śruby rzymskie, do ich wykonania użyłem drutu 0,1 mm. Z efektu jestem tak sobie zadowolony ... spróbuję jeszcze poprawić.
Liczba postów: 1,935
Liczba wątków: 37
Dołączył: 12 2009
Tomku - a dałbyś zbliżenie na te śruby?
A widzę też że zrobiłeś amortyzator gumowy - z czego?
Ładnie Ci wychodzi modelik
Pozdrawiam
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Poszedłem za ciosem, doszły koła. Postanowiłem zrobić krzyżujące się szprychy. Zrobiłem ich po 36 sztuk na jedno koło. Szprychy wykonane z drutu mosiężnego i miedzianego 0,2 mm. Na drugim zdjęciu po pierwszym malowaniu:
Lukee - dzięki Zdjęcie obecne śrub, myślę na koniec pomalować je na kolor mosiądzu. Amortyzator to biała nić. Na zdjęciu próbnie założone koła:
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Doszedł kolektor wydechowy:
Dodałem także brakujące drobiazgi na kadłubie, takie jak żebra wentylacyjne, oraz stopnie. Całość obecnie wygląda tak:
Liczba postów: 111
Liczba wątków: 11
Dołączył: 05 2010
Tomasz, dlaczego obydwa kolektory są "zardzewiałe", dolotowy i wylotowy. Ten pierwszy raczej powinien być w kolorze metalu (chyba, że masz jakieś zdjęcia na dowód lub inną dokumentację)
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Art - masz rację, jednak wlotowy powinien być mosiężny. Natomiast wylotowy robię w standardzie, czyli brązowy.
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Liczba postów: 1,935
Liczba wątków: 37
Dołączył: 12 2009
Ładnie Ci to wychodzi
Tylko sugeruję większe rozcieńczanie farby bo trochę psujesz sobie pracę
Pozdrawiam
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Lukee - jeśli chodzi o kolektory, czy chłodnice, to niestety nie farba, a cyjanoakryl :-[ Swoją drogą - gdyby była wersja kleju z barwnikiem, może udałoby się takich sytuacji uniknąć.
Doszło mocowanie, na którym opiera się górny płat. Jako, że dźwiga nie tylko skrzydło górne, ale także dolne, postanowiłem je wzmocnić. Na szablony cz.32b i 32d użyłem grubszego drutu 0,6 mm. Cz. 32a i 32c przerysowałem na rezerwę koloru, poszerzając je do 5 mm. Następnie papier rozwarstwiłem, i owinąłem uformowane wokoło drutów. W dalszej kolejności, przez zwiększenie ich grubości musiałem poszerzyć otwory w kadłubie. Bardzo ważne jest ustawienie symetrii cz.32 względem kadłuba... mam nadzieję, że mi się to udało. Ze zbiornikiem cz.33 poszło jak z górki. Tym samym kadłub został ukończony. Poniżej zdjęcia - na pierwszym zauważyłem, że szew przedniego słupka wyszedł na zewnątrz... na szczęście, przynajmniej na moje oczy - na żywo nie widać tego tak bardo :lol:
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Skrzydła udało się skleić dosyć szybko, duża zasługa wręg laserowych. Dolne płaty składały się bezproblemowo. Górne też dobrze, jednakże drobnych korekt wymagało miejsce mocowania lotek. Żeberka cz.40e odrobinę wystawały mi poza poszycie, przyciąłem je z tyłu o 1 mm. Cz.41a okazała się ciut za wąska, ale wikol bez problemu wypełnił prześwit. Trójkątny klin tez okazał się zbędny. Zresztą, i tak to nie będzie widoczne.
Liczba postów: 561
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Imponujący model. Te śruby rzymskie przy naciągach...
Tylko kolorystyka kół "troszku" dziwna-felgi i szprychy czarne,a opona niemal biała... Może i dobrze, ale widziałem opony wpadające lekko w beż i jasny szary, a felgi i szprychy bardziej metaliczne. Ale i tak pieknie!
Pozdrawiam wszystkich!
|