Witam zainteresowanych w kolejnej relacji 
Zanim jednak przejdę do sedna wątku to poniżej wrzucę w krótkim zarysie przebieg bitwy morskiej podczas której tytułowy krążownik został zatopiony. Bitwy i działania wojenne z I wojny światowej nie są tak popularne jak np. z II w.św. więc może kogoś zainteresuje, mnie wciągnęło.
Bitwa pod Coronelem została stoczona 1 listopada 1914 roku pomiędzy okrętami brytyjskimi i niemieckimi u wybrzeży Chile.
Skład brytyjskiej Eskadry Zachodnich Indii pod dowództwem kontradmirała Christophera Cradocka:
- dwa krążowniki pancerne: HMS „Good Hope” (okręt flagowy Cradocka) i HMS „Monmouth”
- krążownik lekki HMS „Glasgow” (jedyny w miarę nowoczesny okręt w eskadrze)
- krążownik pomocniczy „Otranto” (przebudowany ze statku pasażerskiego).
Po stronie niemieckiej Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników pod dowództwem adm. Maximilliana von Spee walczyły:
- dwa krążowniki pancerne SMS „Scharnhorst” i SMS „Gneisenau”
- 3 krążowniki lekkie: Nurnberg, Dresden i Leipzig.
![[Obrazek: b6be00f4d8eea69em.jpg]](http://images69.fotosik.pl/807/b6be00f4d8eea69em.jpg)
Należy zauważyć, że okręty niemieckie miały zdecydowaną przewagę jeśli chodzi o uzbrojenie, przeszkolenie załogi. Eskadra angielska składała się głównie z przestarzałych okrętów i naprędce skleconych załóg.
Spotkanie wrogich zespołów okrętów nastąpiło ok godz 17. Niemiecki admirał zachowując odpowiedni dystans do brytyjskiej eskadry oczekiwał na zachód słońca, gdyż wówczas okręty jego stawały się mniej widoczne, zaś okręty brytyjskie stanowiłyby wówczas znakomity cel na tle jasnego jeszcze nieba. Kilka min po godz 19, gdy tylko słońce zaszło, skierował swe okręty na zbliżenie z przeciwnikiem. Rozpoczęła się decydująca faza bitwy.
![[Obrazek: c8f4f8f44ae3712dm.jpg]](http://images69.fotosik.pl/807/c8f4f8f44ae3712dm.jpg)
Pogoda nie sprzyjała działaniom bojowym, siła wiatru była duża, a ocean silnie falował.
Dość szybko jendak, bo już trzecia salwa niemiecka była celna i zniszczyła dziobowe główne działo 234 mm na „Good Hope". Wkrótce potem trafiony zostały kolejno „Monmouth" i „Glasgow".
Zdecydowanie lepiej w wymianie ognia radziły sobie dobrze wyszkolone załogi niemieckie.
Celowanie ułatwiały im pożary na okrętach angielskich, widoczne w zapadających już ciemnościach. Okręty niemieckie były prawie niewidoczne, a zdradzały swe miejsce jedynie błyskami z dział.
Ok godz. 19:50 na Good Hope nastąpiła potężna eksplozja między masztem rufowym a ostatnim kominem i okręt wraz z całą 800-osobową załogą i admirałem Cradockiem zatonął.
Mijające minuty przyniosły kolejny cios dla eskadry angielskiej w postaci zatopienia „Monmouth”.
Glasgow” i „Otranto” zdołały uciec z pola bitwy, pomimo tego, że „Glasgow” otrzymał 5 trafień.
Bilans bitwy pod Coronelem był tragiczny dla strony brytyjskiej: 2 zatopione krążowniki pancerne i zabitych prawie 1600 marynarzy, po stronie niemieckiej zostały rannych raptem 3 marynarzy.
Zainteresowanych aby poznać bardziej wydarzenia z tamtych dni odsyłam do dwóch świetnych pozycji książkowych:
A.Perepeczko – Coronel i Falklandy
R.K. Massie – Stalowe fortece (Coronel opisany jest w cz.1))
Tyle w temacie historycznym, przechodzę do meritum wątku – kleił będę!
Zgodnie z cichym moim założeniem, żeby każdy następny model był choć ciut lepszy jakościowo od poprzedniego, to mam nadzieję, że uda mi się mniej skopać poszycie dolne.
To co na pokładzie powinienem jakoś ogarnąć, będzie ok
Okręt będzie klejony w standardzie, żadnych ulepszeń nie planuję – zresztą byłby to chyba zbędny wysiłek bo sam model jest dość mocno zdetalizowany, rzekłbym maksymalnie jak na tę skalę. Jedyne o co się pokuszę to podposzycie, wycięte bulaje w burtach i tyle.
Na początek na rozruszanie paluchów poszła 40 stopowa barka parowa
![[Obrazek: 362862c33989285cm.jpg]](http://images67.fotosik.pl/808/362862c33989285cm.jpg)
Złożyłem też na sucho kadłub, jutro lecę po tekturę piwną.
![[Obrazek: deeea7b898443129m.jpg]](http://images68.fotosik.pl/807/deeea7b898443129m.jpg)
Do następnego!

Zanim jednak przejdę do sedna wątku to poniżej wrzucę w krótkim zarysie przebieg bitwy morskiej podczas której tytułowy krążownik został zatopiony. Bitwy i działania wojenne z I wojny światowej nie są tak popularne jak np. z II w.św. więc może kogoś zainteresuje, mnie wciągnęło.
Bitwa pod Coronelem została stoczona 1 listopada 1914 roku pomiędzy okrętami brytyjskimi i niemieckimi u wybrzeży Chile.
Skład brytyjskiej Eskadry Zachodnich Indii pod dowództwem kontradmirała Christophera Cradocka:
- dwa krążowniki pancerne: HMS „Good Hope” (okręt flagowy Cradocka) i HMS „Monmouth”
- krążownik lekki HMS „Glasgow” (jedyny w miarę nowoczesny okręt w eskadrze)
- krążownik pomocniczy „Otranto” (przebudowany ze statku pasażerskiego).
Po stronie niemieckiej Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników pod dowództwem adm. Maximilliana von Spee walczyły:
- dwa krążowniki pancerne SMS „Scharnhorst” i SMS „Gneisenau”
- 3 krążowniki lekkie: Nurnberg, Dresden i Leipzig.
![[Obrazek: b6be00f4d8eea69em.jpg]](http://images69.fotosik.pl/807/b6be00f4d8eea69em.jpg)
Należy zauważyć, że okręty niemieckie miały zdecydowaną przewagę jeśli chodzi o uzbrojenie, przeszkolenie załogi. Eskadra angielska składała się głównie z przestarzałych okrętów i naprędce skleconych załóg.
Spotkanie wrogich zespołów okrętów nastąpiło ok godz 17. Niemiecki admirał zachowując odpowiedni dystans do brytyjskiej eskadry oczekiwał na zachód słońca, gdyż wówczas okręty jego stawały się mniej widoczne, zaś okręty brytyjskie stanowiłyby wówczas znakomity cel na tle jasnego jeszcze nieba. Kilka min po godz 19, gdy tylko słońce zaszło, skierował swe okręty na zbliżenie z przeciwnikiem. Rozpoczęła się decydująca faza bitwy.
![[Obrazek: c8f4f8f44ae3712dm.jpg]](http://images69.fotosik.pl/807/c8f4f8f44ae3712dm.jpg)
Pogoda nie sprzyjała działaniom bojowym, siła wiatru była duża, a ocean silnie falował.
Dość szybko jendak, bo już trzecia salwa niemiecka była celna i zniszczyła dziobowe główne działo 234 mm na „Good Hope". Wkrótce potem trafiony zostały kolejno „Monmouth" i „Glasgow".
Zdecydowanie lepiej w wymianie ognia radziły sobie dobrze wyszkolone załogi niemieckie.
Celowanie ułatwiały im pożary na okrętach angielskich, widoczne w zapadających już ciemnościach. Okręty niemieckie były prawie niewidoczne, a zdradzały swe miejsce jedynie błyskami z dział.
Ok godz. 19:50 na Good Hope nastąpiła potężna eksplozja między masztem rufowym a ostatnim kominem i okręt wraz z całą 800-osobową załogą i admirałem Cradockiem zatonął.
Mijające minuty przyniosły kolejny cios dla eskadry angielskiej w postaci zatopienia „Monmouth”.
Glasgow” i „Otranto” zdołały uciec z pola bitwy, pomimo tego, że „Glasgow” otrzymał 5 trafień.
Bilans bitwy pod Coronelem był tragiczny dla strony brytyjskiej: 2 zatopione krążowniki pancerne i zabitych prawie 1600 marynarzy, po stronie niemieckiej zostały rannych raptem 3 marynarzy.
Zainteresowanych aby poznać bardziej wydarzenia z tamtych dni odsyłam do dwóch świetnych pozycji książkowych:
A.Perepeczko – Coronel i Falklandy
R.K. Massie – Stalowe fortece (Coronel opisany jest w cz.1))
Tyle w temacie historycznym, przechodzę do meritum wątku – kleił będę!
Zgodnie z cichym moim założeniem, żeby każdy następny model był choć ciut lepszy jakościowo od poprzedniego, to mam nadzieję, że uda mi się mniej skopać poszycie dolne.
To co na pokładzie powinienem jakoś ogarnąć, będzie ok

Okręt będzie klejony w standardzie, żadnych ulepszeń nie planuję – zresztą byłby to chyba zbędny wysiłek bo sam model jest dość mocno zdetalizowany, rzekłbym maksymalnie jak na tę skalę. Jedyne o co się pokuszę to podposzycie, wycięte bulaje w burtach i tyle.
Na początek na rozruszanie paluchów poszła 40 stopowa barka parowa
![[Obrazek: bf2acd9afb4cc662m.jpg]](http://images66.fotosik.pl/807/bf2acd9afb4cc662m.jpg)
![[Obrazek: 362862c33989285cm.jpg]](http://images67.fotosik.pl/808/362862c33989285cm.jpg)
Złożyłem też na sucho kadłub, jutro lecę po tekturę piwną.
![[Obrazek: deeea7b898443129m.jpg]](http://images68.fotosik.pl/807/deeea7b898443129m.jpg)
Do następnego!
Okręty: HMS Invincible , HMS Repulse , HMS Good Hope,
Dioramy: Port w Hamburgu , Kleine Werft , Am Ausrüstungskai , Trawler Lappland ,
Whisky Distillery ,
Dioramy: Port w Hamburgu , Kleine Werft , Am Ausrüstungskai , Trawler Lappland ,
Whisky Distillery ,