Liczba postów: 1,256
Liczba wątków: 23
Dołączył: 03 2015
Witam Kolegów podczas mojej drugiej (równoległej z pierwszą) relacji na tym Forum
Do jej rozpoczęcia skłoniła mnie chęć udziału w Wielkim Konkursie Morskim II.
Do rzeczy.
Przedmiotem relacji jest budowa modelu amerykańskiego ciężkiego krążownika USS Indianapolis, który będzie stanowił I część dualnej prezentacji pod tytułem „POMOCNIK NAPASTNIKÓW ORAZ MŚCICIEL ICH OFIAR”.
Wyporność pełna wynosiła 15.000 t.
Długość okrętu 186,0 m.
Prędkość 32 w.
Uzbrojenie okrętu w 1945 r. to artyleria 9 x 203 mm (3 wieże), 8 x 127 mm (8 pojedynczych dział), 24 x 40 mm (6 działek 4-lufowych), 16 x 20 mm (8 sprzężonych 2-lufowych działek) oraz 3 samoloty Curtis Sea Hawk
Okręt zbudowano w 1932 r. W czasie wojny na Pacyfiku 1941-1945 brał udział w wielu operacjach morskich oraz przechodził kilka modernizacji. W lipcu 1945 USS „Indianapolis” stał się jednym z narzędzi armii amerykańskiej w operacji pierwszego użycia bomb atomowych zrzuconych na Hiroszimę i Nagasaki. Pomoc okrętu w tym przedsięwzięciu polegała na dostarczeniu materiałów do montażu bomb przed nalotem.
W drodze powrotnej z misji atomowej, w dniu 29.07.1945 r., krążownik został zatopiony przez japoński okręt podwodny I-58. Większość załogi USS Indianapolis zginęła w morzu z powodu opóźnionej akcji ratowniczej z wyczerpania lub od ataku rekinów. I-58 pomścił przyszłe ofiary ataku atomowego.
Chcących poznać więcej szczegółów związanych z historią USS Indianapolis odsyłam do bogatej literatury marynistycznej oraz ogromnej wiedzy świata internetu.
Prezentowany model ciężkiego krążownika USS Indianapolis (POMOCNIK NAPASTNIKÓW) pochodzi z wydawnictwa Modelik nr 22/2006 (wydanie II zmienione i uzupełnione). Skala 1:200.
Okładka wydawnictwa
Kaponowanie arkuszy wycinanki i arkusików elementów ciętych laserem.
Przymiarki szkieletu laserowego – wygląda OK.
Zapraszam Kolegów do oglądania i życzę przyjemnych wrażeń.
Do następnego wejścia, które szybko nie nastąpi.
Pozdrawiam Wszystkich
Winek (WiesławK)
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
I tu również zasiadam do obserwacji!!!
Oby nie zaiskrzyło przed ukończeniem ;-)
EDIT:
Wiesław, ależ Ty uparciuch jesteś :twisted:
Liczba postów: 1,256
Liczba wątków: 23
Dołączył: 03 2015
Lesiu - słowo się rzekło, to do roboty!
Pozdrawiam Wszystkich
Winek (WiesławK)
Liczba postów: 1,566
Liczba wątków: 39
Dołączył: 12 2008
Bio: ???
Piękny okręt, Pooglądam i ja,
Liczba postów: 1,455
Liczba wątków: 40
Dołączył: 01 2013
Znając już Twój warsztat modelarski to będzie na co popatrzeć
Powodzenia!
Liczba postów: 46
Liczba wątków: 4
Dołączył: 09 2015
Powodzenia. Będę śledził relację z największym zainteresowaniem
Liczba postów: 1,062
Liczba wątków: 19
Dołączył: 02 2009
Jak dla mnie jeden z ładniejszych krążowników ciężkich. Z przyjemności popatrzę jak się z nim zmierzysz. Z tego co czytałem w innych relacjach były problemy - więc życzę wytrwałości.
Pzdr
Liczba postów: 1,795
Liczba wątków: 25
Dołączył: 10 2009
Taki model w Twoim wykonaniu to aż grzech nie oglądać.
Tak więc zasiadam wygodnie i czekam na postępy prac (tylko nie bierz przykładu
ze mnie :evil: ).
Pozdr.
Trzy pierścienie dla królów elfów...
Liczba postów: 51
Liczba wątków: 2
Dołączył: 09 2015
Jeśli kiedykolwiek osiągnę poziom pozwalający na zadowalające klejenie okretow to będzie to ten piękny statek, dlatego będę śledził z zainteresowaniem.
Liczba postów: 2,094
Liczba wątków: 30
Dołączył: 04 2007
Uuu, US Navy rośnie w siłę Życzę powodzenia, wszak jak Koledzy wspominali, projekt rzekomo niewdzięczny. A szkoda, wszak okręt śliczny..
Pozdrawiam i trzymam kciuki!!
"Hope is the first step on road to disappointment"
"Człowiek bez religii jest jak ryba bez roweru"
Liczba postów: 1,256
Liczba wątków: 23
Dołączył: 03 2015
Witam Kolegów
Część I zakończona – RELACJA i GALERIA .
Czas więc powrócić do zasadniczej, I części Prezentacji.
W budowie modelu będę posiłkował się znalezionymi na różnych forach relacjami i galeriami oraz skorzystam z wielu cennych uwag od Kolegów Ruto88 i Vercyna, którego piękny model oglądałem na wystawach modelarskich.
Po wstępnym złożeniu laserowego szkieletu doszedłem do wniosku, że kadłub wykonam jednak w późniejszym terminie. Ponadto, Koledzy narzekali na kadłub wymagający wielu przeróbek i dopasowywania z pokładem i nadbudówkami.
Biorę się więc za drobniejsze wyposażenie, które pod koniec budowy sprawia najwięcej kłopotów.
Do następnego wejścia.
Pozdrawiam Wszystkich
Winek (WiesławK)
Liczba postów: 1,180
Liczba wątków: 45
Dołączył: 11 2008
US Navy rządzi
Sake Late City czeka. Będzie moc jak staną koło siebie
Zwodowany:
USS Gambier Bay, USS Heermann, USS San Francisco, USS Oklahoma, USS England, USS Erie, USS Aaron Ward
IJN I-176, IJN I-19, IJN Suzuya, IJN Shimakaze
DKM Hela, U-47
RM Leone Pancaldo
ORP Wicher, ORP Orzeł
Bitwa pod Cuszimą: Tsushima, Kagero
W budowie: IJN Nagato, IJN Taiho, De Ruyter, i wiele innych
Bitwa pod Cuszimą : Aurora, Groznyj
Schwimmdock + SMS Undine
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
No w końcu! Okręty podwodne są dosyć podobne do siebie więc cieszę się bardzo widząc Cię znów na powierzchni!
Liczba postów: 572
Liczba wątków: 17
Dołączył: 02 2010
No to jak się bierzesz za te mniejsze elementy, to ja się wezmę za ten latający, trochę mi zajęło znalezienie go na plikach i stwierdzam, że trzeba go jeszcze dopieścić. Najlepiej by było jakbym Ci przygotował już na papierze i wręczył w Rypinie
PZDR
USN W NATARCIU
Liczba postów: 1,256
Liczba wątków: 23
Dołączył: 03 2015
Witam Kolegów.
Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim poście zabrałem się za wyposażenie i zacząłem od nadbudówki dziobowej. Niedokładności pomiędzy ścianką okalającą a pokładami głównym i górnym usunąłem, ale wzbudziło to moje zaniepokojenie późniejszym dopasowaniem do kadłuba.
Niestety nie wytrzymałem i powróciłem do kadłuba, o którym tyle złego napisano.
Rozłożyłem wszystkie elementy i zaczęło się mierzenie.
Po pierwsze – porównanie elementów laserowych z zaprojektowanym szkieletem.
Podłużnice W1 i W2 są za długie, W3 jest zgodna.
Wodnica P1 jest prawidłowa, P2 za długa, P3 prawidłowa.
Pokłady wydrukowane i laserowe mają identyczne długości.
Po drugie - przyjmując za punkt wyjściowy uskok kadłuba przyszła kolej na porównanie długości pokładów, podłużnic i wodnicy w całości.
Pokład dziobowy jest równy z podłużnicą, natomiast rufowy jest ok. 4 mm krótszy od podłużnicy.
Wodnica jest równej długości co podłużnica, ale oznaczenie miejsc mocowania wręg całkowicie niezgodne.
Po trzecie – w porównaniu symetryczności pokładów i wodnicy wychodzi największa rozbieżność, która jednak może wynikać ze złego połączenia poszczególnych odcinków według poprzecznych cięć. Po korekcie cięć i powtórnym montażu wygląda dużo lepiej.
Po czwarte – przymiarki poszycia. Długości poszycia burt w kierunku dziobu i rufy w stosunku do pokładu, od uskoku kadłuba mają wystarczający zapas. Pancerze naklejane na burty pasują bardzo dobrze.
Poszycie dna zmierzone na przykładowym wręgu 11 jest za krótkie o ok. 2 mm. Wysokość poszycia burt na wręgach sąsiadujących z uskokiem jest również na niskie o ok. 1 mm. A gdzie jeszcze grubość podklejonych pokładów i wodnicy?
Po piąte – wręgi wykazują drobne niesymetryczności, a wręg 20 w ogóle nie pasuje do pokładu co pokazałem wcześniej.
PODSUMOWANIE
Na podstawie powyższych przymiarek i pomiarów przyjmuję następujące reguły montażu kadłuba:
- Bazą wyjściową wszelkich pasowań i przymiarek jest wydrukowany pokład i jego uskok na śródokręciu.
- Podłużnicę górną i górne wręgi należy obniżyć o 1 mm.
- Podłużnicę dolną i dolne wręgi należy obniżyć o 2 mm.
- Podłużnice po obniżeniu należy skrócić na rufie o ok. 3 mm dopasowując długość górnej do pokładu i wówczas dolnej do górnej.
- Długość wodnicy i jej osiowość należy dopasować do skróconych podłużnic przez odpowiednie przycięcie części P3 na połączeniu z P2.
- Wręgi dopasować i mocować według nacięć na podłużnicach nie zwracając uwagi na oznaczenia na wodnicy.
- Wręg 20 dopasować do pokładu i wodnicy.
- Należy dorobić podparcia pokładów dziobowego i rufowego na uskoku kadłuba – należy jeszcze przyciąć podłużnicę górną na grubość dodatkowego wręgu.
Mam nadzieję, że przyjęta technologia pozwoli na uniknięcie problemów jakie napotkali inni Koledzy podczas budowy modelu.
Teraz mogę spokojniej wrócić do nadbudówki dziobowej.
Pozdrawiam Wszystkich
Winek (WiesławK)
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
Wiesiu, mam dwa pytania:
1. TEN wręg czy TA wręga? Bo już się gubię - ja byłem całe życie przyzwyczajony do rodzaju żeńskiego
2. A kto jest producentem laserów bo mi w zeszłym roku podpadła już taka jedna firma
Liczba postów: 1,942
Liczba wątków: 37
Dołączył: 12 2009
19-02-2016, 02:53
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-02-2016, 02:53 przez Lukee.)
(19-02-2016, 08:56)Lesio73 napisał(a): Wiesiu, mam dwa pytania:
1. TEN wręg czy TA wręga? Bo już się gubię - ja byłem całe życie przyzwyczajony do rodzaju żeńskiego
2. A kto jest producentem laserów bo mi w zeszłym roku podpadła już taka jedna firma
Według słownika obie formy poprawne...
Stosowane zamiennie we wszystkich stoczniach w których byłem.
Pozdrawiam
Czyli najlepiej składać szkielet wycinankowy? Dobrze zrozumiałem?
Liczba postów: 1,795
Liczba wątków: 25
Dołączył: 10 2009
Piękne wyjaśnienie jak uniknąć problemów przy budowie kadłuba. Świetna rzecz dla tych, co zdecydują się skleić ten model.
Czyli czekamy teraz na nadbudówkę
Pozdr.
Trzy pierścienie dla królów elfów...
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 0
Dołączył: 04 2008
Bio: Sklejacz
Witam Panie Wiesławie
Po tak obszernym wyjaśnieniu startujemy z robotą
Pozdr
Krzysztof z pracy )))).
W stoczni: DKM "Bismarck" 1:100 - scratch building.
Liczba postów: 5,389
Liczba wątków: 124
Dołączył: 12 2009
Jakby nie patrzeć - siła fachowa. Więc o rezultat budowy modela jestem całkowicie spokojny wobec tej siły. Cieszę się, iż wreszcie uzyskałeś wolne pole do popisu...
Więc - alleluja - i - do przodu!!!
Czekam na inną jednostkę albowiem (wiesz, jaką!), a znając Ciebie wiem, iż nie doczekam się tej jednostki przed ukończeniem "Indianka" niestety.
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Liczba postów: 1,256
Liczba wątków: 23
Dołączył: 03 2015
Witam Kolegów.
Nareszcie mogę wrócić do sklejania i relacji po 5-ciu miesiącach przerwy!!!
Dla przypomnienia - zacząłem od nadbudówki.
Z efektem jak na zdjęciach, w obawie przed ewentualnymi problemami z dopasowaniem nadbudówki do pokładu postanowiłem jednak wykonać kadłub, aby do niego pasować powstające moduły nadbudówek i wyposażenia.
Szkielet kadłuba wraz z doklejonym pokładem powstał pod koniec lutego br. i poszedł w odstawkę.
W ostatnim tygodniu powróciłem do sklejania i mogę w końcu coś pokazać.
Nie wykonałem żadnych podpórek pod poszycie dna ani wypełnień między wręgami ale zastosowałem metodę wzmocnienia poszycia jak w Boeingu B-17G.
Kopia z kolorowego brystolu każdego płata poszycia jest wystarczającym wzmocnieniem i usztywnieniem, a przesunięcie podposzycia o ok. 1-2mm stanowi jednocześnie sklejki poszczególnych płatów.
I powstało poszycie dna.
Jak się spodziewałem, największe problemy miałem na rufie. Potem poszło nawet łatwo (tylko kilka niewielkich dopasowań) aż do dziobu, gdzie znowu było trudniej. Wcześniejsze przeróbki i przymiarki sprawdziły się doskonale.
Na poszyciu widać różnice kolorów – taki już urok druku.
Mam nadzieję, że następne wejście będzie wkrótce.
Życzę Wszystkim udanych wakacji – urlopów.
Pozdrawiam Wszystkich
Winek (WiesławK)
Liczba postów: 1,180
Liczba wątków: 45
Dołączył: 11 2008
Mistrz powrócił
Na najbliższym spotkaniu mam nadzieje zobaczyć poszycie na żywo, bo wyszło bardzo ciekawie
Zwodowany:
USS Gambier Bay, USS Heermann, USS San Francisco, USS Oklahoma, USS England, USS Erie, USS Aaron Ward
IJN I-176, IJN I-19, IJN Suzuya, IJN Shimakaze
DKM Hela, U-47
RM Leone Pancaldo
ORP Wicher, ORP Orzeł
Bitwa pod Cuszimą: Tsushima, Kagero
W budowie: IJN Nagato, IJN Taiho, De Ruyter, i wiele innych
Bitwa pod Cuszimą : Aurora, Groznyj
Schwimmdock + SMS Undine
Liczba postów: 564
Liczba wątków: 75
Dołączył: 04 2008
Dawno temu kleiłem go we wcieleniu z Modelcardu. Ten sam model, tylko wydanie modelikowe jest nieco wzbogacone.
Sam okręt, jak i załoga miały wielkiego pecha.
Kibicuję, chcę do niego kiedyś wrócić. Ładny model się zapowiada
Liczba postów: 1,721
Liczba wątków: 11
Dołączył: 08 2015
Liczba postów: 1,455
Liczba wątków: 40
Dołączył: 01 2013
To teraz budowa pójdzie "z kopyta"! Tak długa rozłąka z matą nie może skutkować niczym innym niż częstszymi odświeżeniami relacji.
Kadłub mam nadzieję pooglądać sobie wkrótce na żywo.
|