Liczba postów: 285
Liczba wątków: 5
Dołączył: 04 2015
18-12-2016, 10:03
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-04-2018, 06:26 przez Technick.)
Dzień dobry w kolejnej relacji . Zwyczajowo na początek okładka:
Jest to moja pierwsza styczność z wydaniem GPM'u. Model opracowany przez Rafała Ciesielskiego. Na pierwszy rzut oka wydaje się być dość prosty i niepozorny ale po przestudiowaniu rysunków i arkuszy z częściami to wrażenie szybko znika. Duża ilość części (czasem mam wrażenie, że w niektórych przypadkach aż za dużo), jak na tak mały samolocik - spora ilość segmentów. Będzie dużo okazji do napsucia . Makietę silnika planuję odlać z żywicy. Bardzo nie lubię klejenia takich małych powtarzalnych elementów, których ostatecznie nawet za bardzo nie widać dlatego postanowiłem pójść drogą na skróty i wspomóc się chemią.
Wewnętrzny leń domagał się więcej dróg na skróty i ułatwiania sobie życia dlatego po raz pierwszy skorzystałem z kleju w aerozolu kupionego w markecie budowlanym. Poniekąd zmusiła mnie do tego wątpliwa jakość produkowanych dzisiaj butaprenów, które nie kleją tak dobrze, jak te sprzed lat. Bardzo łatwy sposób aplikacji, bardzo szybki czas schnięcia. Podczas cięcia karton nie odłazi od tektury ani się nie przesuwa (co w przypadku butaprenu, z którego korzystałem nie było już takie oczywiste) - jestem mega zadowolony.
Mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi za złe rozpoczynania relacji z tak niewielkimi postępami. Efekt wieczornego dłubania - kilka wręg złożonych na sucho.
Pozdrawiam!
Liczba postów: 309
Liczba wątków: 14
Dołączył: 07 2009
Coś mi mówiło, że weźmiesz to na matę, ale w zagadce wspomniałeś tylko o silniku gwiazdowym, a ta maszyna ma przeca drugi...
Tak czy siak, będę podglądał bo temat ciekawy a i wykonanie na wysokim poziomie
Gratuluję też ukończenia Kaśki
Pozdrawiam
Liczba postów: 1,197
Liczba wątków: 33
Dołączył: 09 2011
Super to wycinasz, chciałbym mieć taką laserową olfę
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 355
Liczba wątków: 17
Dołączył: 06 2013
Pisz, Chłopie, jak najczęściej i jak najwięcej. Będę sobie to drukował i korzystał, korzystał, korzystał...
Liczba postów: 636
Liczba wątków: 11
Dołączył: 03 2015
Super, że będzie kolejna Twoja relacja.
Cytat:Mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi za złe rozpoczynania relacji z tak niewielkimi postępami.
Nadrobisz w następnej odsłonie
Oczywiście, życzę Ci dużo dobrej zabawy przy modelu
Liczba postów: 490
Liczba wątków: 30
Dołączył: 10 2016
19-12-2016, 12:20
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-12-2016, 12:21 przez Piterkowiec.
Powód edycji: literówka
)
Jak zwykle zapowiada bardzo ciekawie.
Zatem trzeba otworzyć piwko i usiąść przed ekranem.
pozdrawiam
Piterkowiec
"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku "
Aktualnie w montowni:
Ukończone:
Piper L4H [Kartonowa Kolekcja], Fokker D. VII [Kartonowa Kolekcja], Mig-15 Fagot [Hobby Model], Li-2 [Mały Modelarz], Ił-14 [opracowanie Kangaroo], Hindenburg LZ-129 [Sklej Model], Fokker Dr 1 [Modelik], TS/S Stefan Batory [Mały Modelarz], Ił 62 [Mały Modelarz 1979], USS Dallas [Modelik], United States [JSC], King George V [ JSC], Queen Mary [JSC],ORP Jaskółka [MM/2000]
Liczba postów: 1,566
Liczba wątków: 39
Dołączył: 12 2008
Bio: ???
no to i ja pooglądam,
model super, a o efekt jestem spokojny. także siadam cicho i ...
powodzenia,
Liczba postów: 285
Liczba wątków: 5
Dołączył: 04 2015
08-01-2017, 04:21
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-04-2018, 06:29 przez Technick.)
(18-12-2016, 10:33)Cordel napisał(a): Coś mi mówiło, że weźmiesz to na matę, ale w zagadce wspomniałeś tylko o silniku gwiazdowym, a ta maszyna ma przeca drugi...
(18-12-2016, 11:39)zbin napisał(a): Super to wycinasz, chciałbym mieć taką laserową olfę
Zbin, ale po co Ci druga?
Dzień dobry w kolejnej (znowu skromnej) odsłonie ! Postępy widoczne na zdjęciach nie są oszałamiające. Cały czas powoli dłubie przy Rajanku skacząc od podzespołu do podzespołu. W ten sposób skompletowałem praktycznie wszystkie elementy wyposażenia kabiny - pozostało skleić je w całość i przykleić na odpowiednie miejsca. To co jest już gotowe w 100% prezentuję na zdjęciach.
Dźwignie przeładowania karabinów wyszły mi ze 2mm za długie. Zdjęcie zrobiłem już teraz bo po upchnięciu wszystkiego do środka ciężko byłoby je sfotografować.
Tablica przyrządów - wcześniej folię kleiłem po krawędzi rzadkim klejem SG. Teraz skorzystałem z kleju Microscale, o którym wspomniałem w poprzedniej relacji.
Panele boczne. Gałki z pochłaniaczy wilgoci (tym razem wyjętych z tubki z musującymi tabletkami - mam wrażenie, że są mniejsze od tych, które można znaleźć w pudełkach po butach). Pogrubienie dźwigienek zrobiłem z patyczka higienicznego rozgrzanego nad płomieniem i rozciągniętego do odpowiedniej średnicy. Ze względu na dość duże rozciągnięcie ścianki wyszły dość cienkie a nie chciałem bawić się w tworzenie kolejnych warstw i zostawiłem jak jest. Szkoda, że w opracowaniu nie ma słowa o kolorach malowania poszczególnych części dlatego nie kombinowałem i pomalowałem wszystko na kolor poszycia i czerni.
Jak na razie bardzo dobrze się bawię . Najbardziej brakuje mi zapasu koloru i tego już nie przeskoczę. Inne mankamenty typu niepełna instrukcja, porozrzucane rysunki montażowe z brakiem oznaczeń niektórych części jestem w stanie przełknąć. Odzwyczaiłem się od myślenia klejąc poprzedni projekt gdzie byłem dosłownie prowadzony za rączkę. Tu muszę już trochę pokombinować i to jest fajne . Następna aktualizacja już z kompletną kabiną.
Do zobaczenia !
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Nie, to niemożliwe. Niemożliwe,by tak sterylnie czysto wycinać i sklejać.
To zaszczyt oglądać relację tak Pedantycznie prowadzoną!
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 2,416
Liczba wątków: 141
Dołączył: 02 2007
Klasa sama w sobie! Napisz coś jak kleisz pudełeczka - każda ścianka oddzielnie, czy pocieniasz jakoś "lewą" stronę? Retuszujesz krawędzie tylko farbą, czy jakoś ją wcześniej wygładzasz, np wikolem? Zwłaszcza gdy sklejasz dwie połówki elementu, np przy fotelu pilota.
na macie: projekt X
Liczba postów: 159
Liczba wątków: 7
Dołączył: 09 2016
Bio: "spiesz się powoli a szybciej będziesz u celu"
(08-01-2017, 09:24)Kroolo napisał(a): Klasa sama w sobie! Napisz coś jak kleisz pudełeczka - każda ścianka oddzielnie, czy pocieniasz jakoś "lewą" stronę? Retuszujesz krawędzie tylko farbą, czy jakoś ją wcześniej wygładzasz, np wikolem? Zwłaszcza gdy sklejasz dwie połówki elementu, np przy fotelu pilota.
Przyłączam się do pytanka...
Pozdrawiam
---------------------------------
Na warsztacie PBY Catalina (projekt zawieszony), Cromwell
Ukończone: Chi-ri 5
Liczba postów: 285
Liczba wątków: 5
Dołączył: 04 2015
09-01-2017, 04:46
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-04-2018, 06:36 przez Technick.)
Mariuszu, to zaszczyt prowadzić relację dla tak zacnego grona
Kroolo, Mefisto - jakiś czas temu rozcinałem pudełka na pojedyncze części. Przy Kate zastosowałem znaną technikę nacinania rowków i wyskrobywania papieru żeby maksymalnie pocienić element - i przy tej metodzie już zostanę. Poszedłem o krok dalej i wykorzystałem tą metodę nie tylko do zaginania ale też do pocienienia krawędzi sklejanych ścian. O takim zaginaniu pisano już wcześniej ale mimo to pokusiłem się o krótki instruktaż sklejania takich pudełek. Może ktoś skorzysta
1.Wycinam krawędzie elementu do wcięć tak żeby wiedzieć gdzie trasować rowki po wewnętrznej stronie. Dodatkowo robię dwa nacięcia widoczne na zdjęciu, które też służą do określenia położenia krawędzi.
2. Po wewnętrznej stronie robię nacięcia, każde odsunięte symetrycznie od krawędzi. Najdłuższe rowki przy krawędziach służą do pocienienia krawędzi przyklejanych ścian.
3. Po takim zabiegu element wycinam całkowicie i wtedy wyskrobuję paseczki czubkiem Olfy. Dodatkowo na końcowej krawędzi robię jeszcze jeden rowek (widoczny z lewej strony) - na nim opiera się krawędź doklejanej ściany.
4. Pora na zaginanie, które zaczynam od bocznych ścianek - do nich doginam później całą resztę. Rowki smaruję BCG, chwilę czekam i zaginam ścianki pod kątem około 60stopni. Wysychający klej ściąga krawędź do kąta prostego. Przy gięciu korzystam z noża żeby odpowiednio wyprowadzić krawędź - przez rowek gięcie nie zawsze wychodzi tam gdzie powinno i muszę wspomóc się odpowiednim dociskaniem w trakcie schnięcia - czasem z jednej, czasem z drugiej strony.
5. Doginam pojedyncze ścianki do boków jak wyżej i po wyschnięciu kleju w rowkach sklejam je krawędziami odpowiednio dociskając nożem - tak żeby krawędź ładnie schodziła się z drugą. Dociskam nożem raz z jednej raz z drugiej strony.
W ten sposób powstaje całkiem zgrabne pudełeczko. Na zdjęciach bez retuszu:
A co do sklejanych krawędzi - jeżeli są bardzo widoczne to używam do ich wygładzenia rozwodnionego wikolu. Na tyle gęstego, że nie można nim malować jednostajnym ruchem, na tyle płynnego, że przy "paćkaniu" milimetr po milimetrze ładnie rozpływa się po krawędzi i nie tworzy grubej, nieestetycznej warstwy. Trochę gęstszy niż konsystencja mleka. Kładę tak kilka warstw po delikatnym przeschnięciu poprzednich i na koniec retuszuję (warto dodawać do wikolu trochę farby żeby widzieć jak zasycha i czy konieczne jest kładzenie kolejnych warstw). W przypadku panelu z poprzedniego wpisu to w ten sposób potraktowałem jedynie czarny, doklejony z góry krążek. Widoczne jest na nim delikatne zaokrąglenie krawędzi właśnie przez ten zabieg. A tu zdjęcie potraktowanych w ten sam sposób płyty pancernej i fotela. W przypadku płyty chyba lepszym rozwiązaniem byłoby nasączenie krawędzi CA i przeszlifowanie.
Pozdrawiam !
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Doszedłem do kolejnej konkluzji: w twojej precyzyjnej pracy widać całą radość i rozkosz,którą czerpiesz ze sklejania modeli. Tak trzymać!
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 1,197
Liczba wątków: 33
Dołączył: 09 2011
Takie tam - P-47D-11 THUNDERBOLT, Bf 109E-7/ Trop, Mustang III, SB2U Vindicator, Fw 190A-8/R8, Macchi M.C. 200 Saetta, P-47M-RE, Me 262A-1 Schwalbe, Aichi D3A1 (VAL), SB2C-4 HELLDIVER, SBD-3 DAUNTLESS, MS 406 C1 Morane Saulnier
Liczba postów: 2,416
Liczba wątków: 141
Dołączył: 02 2007
Dzięki!
na macie: projekt X
Liczba postów: 159
Liczba wątków: 7
Dołączył: 09 2016
Bio: "spiesz się powoli a szybciej będziesz u celu"
Ja również dziękuję.
Pozdrawiam
---------------------------------
Na warsztacie PBY Catalina (projekt zawieszony), Cromwell
Ukończone: Chi-ri 5
Liczba postów: 636
Liczba wątków: 11
Dołączył: 03 2015
Już kiedyś dzieliłeś się informacją o malowaniu krawędzi klejem a później retuszowaniu. Nie wyobrażałem sobie, że to daje taki fajny efekt.
Liczba postów: 285
Liczba wątków: 5
Dołączył: 04 2015
14-01-2017, 09:12
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-04-2018, 06:38 przez Technick.)
Szok i niedowierzanie. Po raz pierwszy pokusiłem się o delikatną waloryzację . Lekki przestój był spowodowany oczekiwaniem na zamówione druty. Postanowiłem trochę uplastycznić pasy. Najodpowiedniejszym drutem okazał się być drut miedziany - miałem jednak problem z pomalowaniem wygiętych elementów dlatego zamówiłem srebrny drut miedziany i drut żelazny. Użyłem tego drugiego choć uważam, że powinienem skorzystać z drutu miedzianego. Drut żelazny jest minimalnie sztywniejszy i twardszy od drutu miedzianego co najbardziej dało mi w kość podczas odcinania nawiniętego drutu z szablonów (kartonowe paski nasączone cyjanoakrylem). Następnym razem skorzystam z drutu miedzianego . Na przyszłość pokuszę się też o pocienienie kartonu bo podczas kształtowania i miętolenia pasów karton ma tendencję do rozwarstwiania.
Czarne linki to czarna nić poliamidowa, którą zamówiłem z myślą o wykonywaniu anten. Spodziewałem się, że nić będzie elastyczna - okazało się, że to po prostu lekko sprężysta żyłka. Wykorzystałem ten fakt i po wklejeniu linek na swoje miejsce naprężyłem je przysuwając do nich gorące ostrze noża - można w ten sposób dość precyzyjnie kontrolować stopień naprężenia w przeciwieństwie do korzystania z suszarki do włosów (a i strach, że delikatne elementy pofrunęłyby razem ze strumieniem powietrza.. ). Dość gadania - czas na fotki gotowej kabiny:
Do następnego !
Liczba postów: 285
Liczba wątków: 5
Dołączył: 04 2015
15-01-2017, 01:00
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-04-2018, 06:39 przez Technick.)
Korzystając z chwili wolnego zacząłem dziergać poszycie. Skleiłem dwa segmenty. Niestety dopiero po wycięciu i przymierzeniu elementów zobaczyłem jak duża jest różnica kolorów. Ostatni segment był wydrukowany na innym arkuszu i jak widać granatowy jest zdecydowanie ciemniejszy niż reszta. Szkoda, że autor nie poprowadził łączenia na styku białego i granatowego - nie byłoby różnic w kolorze a i samo łączenie nie rzucałoby się tak w oczy.
Teraz pytanie do Was - jakim metalizerem lepiej będzie pomalować wylot? Na stanie mam aluminium i gunmetal. Skłaniam się ku temu drugiemu ale przed malowaniem wolę upewnić się czy to słuszna decyzja.
Pozdrawiam!
Liczba postów: 1,243
Liczba wątków: 74
Dołączył: 05 2007
15-01-2017, 01:04
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-01-2017, 01:05 przez Partyzant.)
Gunmetal i to jest słuszna koncepcja , a jak byś miał jeszcze Dark Iron to ideał już blisko.
Pozdrawiam.
Liczba postów: 1,101
Liczba wątków: 25
Dołączył: 01 2009
Partyzant dobrze mówi
Ja jednak cofnę się do pasów. Twoje pasy układają się mięciutko i lekko, jak z jedwabiu
Powinny "być", czyli wyglądać na bardziej twardsze - były to wszak pasy mocno, grubo tkane, o wysokiej wytrzymałości. Do tego klamry powinny być owinięte pasem, a nie leżeć na pasie.
Myślę,że wiesz o co chodzi - dla ułatwienia fotka:
P.S. Drut już zamówiłem
Pozdrawiam wszystkich!
Liczba postów: 340
Liczba wątków: 17
Dołączył: 06 2014
15-01-2017, 09:27
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-01-2017, 09:28 przez Arkadiusz.)
Mariusz trafił z uwagą co do klamer na pasach, spróbuj w miejscu gdzie ma trafić klamra wygnieść igłą wyoblenie od wewnątrz pasa i dopiero przytwierdź klamrę w tym miejscu, to na przyszłość, bo pewnie nie będziesz chciał ruszać tego co już przyklejone.
Pozdrawiam
,,...Nic nie wiesz Jonie Snow..."
Liczba postów: 285
Liczba wątków: 5
Dołączył: 04 2015
16-01-2017, 03:22
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-04-2018, 06:39 przez Technick.)
Panowie dzięki przeogromne za rady odnośnie pasów! Pasy starałem się delikatnie wybrzuszać na klamrach ale nie chciałem też przesadzać - inaczej widać byłoby te nadrukowane. Do tego dochodzi dość gruby drut 0,3mm i efekt jest taki a nie inny. Teraz już za późno na jakiekolwiek poprawki ale w następnym modelu postaram się zrobić to lepiej uwzględniając Wasze rady
Partyzant - dzięki za błyskawiczną odpowiedź. Praktycznie od razu wziąłem się za malowanie . Niestety koloru Dark Iron nie posiadam. Nie chciałem przesadzać z ilością zamawianych metalizerów i ograniczyłem się tylko do tych dwóch, o których wspomniałem wcześniej. Wylot malowany farbą na bazie wosku True Metal firmy AK, kupionej z myślą o aplikacji pędzlem. Zewnętrzną część na koniec pomalowałem błyszczącym lakierem akrylowym żeby zabezpieczyć farbę przed ścieraniem. Wyszło tak:
Pozdrawiam
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
Liczba postów: 636
Liczba wątków: 11
Dołączył: 03 2015
Może faktycznie brakuje połączenia klamry z pasem i rzuca się to troszkę w oczy ale nadrobiłeś wydechem
Czy pamiętasz jakiej grubości jest nić ?
I gdzieś czytałem, że niekiedy taka nić po termicznym naprężeniu, potrafi z czasem wrócić do pierwotnego stanu.
Stosowałeś już ją wcześniej w innych modelach?
|