Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 6 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] HMS Suffolk, Cieśnina Duńska, maj 1941
#76
Dobra, zostawmy Malaya i Victorious-a i wrócmy do bohatera tej relacji. Tu kadłub jest prościutki, taki trochę przerośnięty niszczyciel. Gdyby nie te załamanie na bąblu i na dziobie to byłoby zupełnie trywialnie.

Wybrałem się ostatnio do sklepu modelarskiego. Sukces nie całkowity , ale jest. Udało mi się kupić czerwoną farbę do retuszu części podwodnej, pasuje prawie idealnie. Farba Valleyo do aerografu, podobno rzadsza, ale i tak kryje bez zastrzeżeń. Pozostałe kolory: ciemnoszary i zielonoszary, nie znalazłem gotowych, będę musiał jeszcze wymieszać.

[Obrazek: FM_Suffolk_15_m.JPG]

Z oklejaniem dna doszedłem gdzieś do połowy. Dodaję sobie roboty ze wstawianiem wzmocnień. Na jakość łączeń oklejek jakoś to nie wpływa, nadal mam zastrzeżenia, to już trzeba mieć w palcach.. Ale za to dno jest jak twarda skorupa, nie ma możliwości powstania krowich żeber podczas ciągłego chwytania kadłuba.

W modelu zaprojektowałem paski łączące pomiędzy oklejkami. Należy ich używać, bo ta grubość jest uwzględniona w kształcie oklejek. Ale ja zamiast nich daję barwionke na całej powierzchni, lekko przesuniętą pomiędzy wręgami. Usztywnia to dodatkowo konstrukcję.
Odpowiedz
#77
Hej

Udało mi się skończyć główną bryłę kadłuba. Zeszło trochę na te dodatkowe wzmocnienia, odtwarzałem też podział blach w części podwodnej.

Zaeksperymentowałem z nową dla mnie techniką: postanowiłem nie tylko odtworzyć "narysowany" podział w części podwodnej, ale nakleiłem także dodatkowe pasy pancerza. Czyli coś znanego z żaglowców, ale dla mnie nowość. Najpierw chciałem dodać tylko pas na linii wodnej, bo wychodził akurat na większości łączeń burty - dna. Tak dobrze maskowało to wszelkie braki, że postanowiłem pójść za ciosem i dodać pasy także na oklejkach dna. Mimo że nie jest idealnie, miejscami widać załamania na łączeniach oklejek spodniej warstyw, to i tak efekt jest bez porówania lepszy niż standardowe poszatkowanie dna na "bagietkę". Na pewno będę stosował tą technikę w kolejnych modelach (o ile żona nie wywali mnie z tym całym majdanem wcześniej). Żałuję, też, że byłem tak głupi i nie wpadłem na to wcześniej.

Przy przyklejaniu pasów przydają się te dodatkowe wzmocnienia kadłuba. Większośc pasów musi być wygięta w dwóch kierunkach, na szczęście papier jest dość elastyczny, da się to zrobić, ale trzeba trochę podociskać. Bez wzmocnień mogłyby wyjść "krowie żebra". Ja naklejałem to smarując delikatnie fragmentami od spodu rzadkim super-glue.

Widać, że całość modelu się błyszczy, lakieruję dość solidnie akrylowym lakierem błyszczącym. Stosuję powszechnie super-glue, wolę tak, niż miałyby mi wyjść plamy. Nie mam też czasu na kilkukrotne pryskanie kolejnych warst, walę od razu na obydwie strony. Ci, którzy będą sklejać z wydrukowanego na offsecie modelu będą mogli polakierować delikatniej kilkoma warstwami, powinno wyjść lepiej. 

[Obrazek: FM_Suffolk_16_m.JPG]

[Obrazek: FM_Suffolk_17_m.JPG]

[Obrazek: FM_Suffolk_18_m.JPG]
Odpowiedz
#78
Te pasy to karton 0,2 mm czy cienki offset? Ja bym wziął offset i nakleił BCG, takie coś zrobiłem np w Ark Royalu: czarny pas naklejany, pocieniłem praktycznie do grubości offsetu i BCG. Dzięki temu pas wtopił się w oklejki burt. SG naklejam a właściwie doklejam pancerz gdy jest podklejony na 1 mm tekturę, wtedy takie coś jest tak sztywne, że bez SG nie sposób dokleić całkowicie do kadłuba bez szpar.
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#79
Pasy są z offsetu - aby trzymały skalę. Papier 0,2 mm będzie wyglądał zbyt "pancernie".
Odpowiedz
#80
Ale jak nasączysz papier zwykły (ten Wasz cienki offset) to czy nie spowodujesz przy naklejaniu i naciąganiu zmiany wymiarów?
Odpowiedz
#81
Przyklejanie takich długich pasów robię stopniowo, kawałek nasmarowany, do kadłuba, potem igłą znowu kawałek, itd. SG daje tylko 1 szansę i zero możliwości korekty, BCG daje się oderwać bez szkody i przesunąć by skorygować położenie.
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#82
Lukee, jest tak jak Sven pisze. Czy o to chodziło w twoim pytaniu?
Odpowiedz
#83
(27-03-2019, 12:24)FantomModel napisał(a): Lukee, jest tak jak Sven pisze. Czy o to chodziło w twoim pytaniu?

Czuję się w pełni usatysfakcjonowany Big Grin 

Pozdrawiam i czekam w napięciu na finisz...
Odpowiedz
#84
hehe widz że przymierzasz się tym razem do przyśrubowania okrętu: ], baaaaardzo fajny pomysł z tym systemem pasów.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#85
>> widze że przymierzasz się tym razem do przyśrubowania okrętu: ]

Taa, nic tak nie denerwuje jak jeżdzący model po całej gablotce przy zbyt gwałtownym hamowaniu... Troche relingów mi sie przez to powyginało w Malaya :-(
Odpowiedz
#86
Suffolk rośnie jak na drożdżach! Świetny pomysł z tymi pasami, widać że modelarstwo okrętowe rozwija się nieustannie, ku naszej uciesze, rzecz jasna..
Odpowiedz
#87
Wyszedłem z budowy kadłuba... 

Dodatkowy pas pancerza, o który pytał kiedyś Sven. Zamaskuje to kolejne łączenia burty-dno, w sumie tych łączeń będzie widocznych całkiem mało. 
[Obrazek: FM_Suffolk_19_m.JPG]

Napęd: śruby i ster. Nie lubię tego robić, ale kiedyś trzeba. Najlepiej zastosowac zasadę 3 x "Z" : zrobić, zapić, zapomnieć... 
Nie ma tu wielkich fajerwarków, z ciekawszych rzeczy to postanowiłem uplastycznić troche ster. Nie mam zdjęcia steru Suffolka, ale znalazłem zdjęcie z budowy Hood-a. Konstrukcja steru taka sama, odstęp czasu w budowie też w sumie niewielki, więc jest duża szansa, że wyglądał anlogicznie. Zawsze wygląda to ciekawiej niż cały gładki. 

[Obrazek: FM_Suffolk_20_m.JPG]

Kadłub jest teraz w takim stanie, że nie ma już potrzeby odwracania go do góry dnem. Na burcie będzie jeszcze kilka detali: jakieś dodatkowe spusty, zamocowanie bomu i trału na dziobie, ale dodam to na samym końcu budowy, aby nie uszkodzić podczas chwytania modelu. Teraz czas na nadbudówki...
Odpowiedz
#88
Pewnie ster widziałeś np w HMAS Australia i HMAS Shropshire. Wygląda że na końcach raczej zakończony na ostro.

https://www.awm.gov.au/collection/C968838

https://www.awm.gov.au/collection/C83095

https://www.awm.gov.au/collection/C232397
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#89
Przód i tył steru mam na ostro. Góra jest płaska. Dół - u mnie jest płaski, ale widać, że powinien być raczej też na ostro. Nie ma problemu aby to zmienić, przeprojektuję 2 elementy. Dzięki za uwagę.
Odpowiedz
#90
Oprócz tego widać, że te ostre zakończenia kończą się czymś na kształt wałka: może nałożyć drut zamiast paska kartonu na krawędzie zewnętrzne steru?
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#91
2 zdjęcie przedstawia inny bardzo ciekawy szczegół, w Nagato też miałem go mocno podkreślony. Mianowicie łopaty śruby mogłyby być bardziej profilowane przy podstawie.
EDIT: Że się tak nieskromnie wtrynie ze zdjęciem, swoich średnio udanych wypocin. Ale przynajmniej mocno zaznaczone jest to o czym pisałem. Mocno wywinięte płaty śrub przy podstawie
https://i.imgur.com/Tv5hfAM.jpg

Poza tym drobnym szczegółem reszta super. MEeeeega ładnie to wygląda. Nieustannie podnosisz poprzeczkę : ]
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#92
A poza tym te łopaty chyba mieły nieco inny kształt, jakoś tak wydłużony-owalny/spłaszczony, bardziej ślimakowo owinięty woków nasady kołpaka? Oprócz tego jeszcze jeden detal, cyfrowa linia zanurzenia na rufie, na wysokości kołpaków. Pewnie była też na dziobie. Jest takie coś w Victoriousie np i super wzbogaca kadłub.
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#93
Znaczniki zanurzenia - rzeczywiście, przeoczyłem.Dodam. Tym bardziej że widać je także już z okresu służby, tu kampania Norweska, dolne zdjęcie:
https://www.world-war.co.uk/duck.php3

Ster - no nie wiem. Mało widać, ale minuta 3.06 - ster wchodzi w wodę, ale raczej nie widzę tego wałka na zakończeniu steru. Chociaż nie jest to jednoznaczne, słada jakość.
https://www.youtube.com/watch?v=VSb41vozfYI

Łopaty śrub - no to już należy do modelarzy. Przecież można je uformować w lepszy kształt, powyginać, ściąć krawędzie na ostro itd. A w projekcie na płasko będą wyglądać tak samo. Przypominam, że mój model jest w 1:300, nie chcę wygrywać nim konkursów, tylko zaprojektowac model. No i jak pisałem, nie lubię tego robić, więc nie spinałem się zbytnio. Dopieszczanie szczegółów pozostawiam mistrzom w 1:200. Sven - kształt łopat - zależy od kąta ułożenia i wykonywania zdjęcia, ale ja jakoś wielkich różnic w tym co ja wykonałem nie widzę.
Odpowiedz
#94
Ster w powiększeniu, Australia, oraz łopaty śrub, niech każdy sam sobie oceni. Nie chodzi mi o ścinanie krawędzi łopat, tylko o ich kształt w rzucie, tylko i wyłącznie, nic więcej. A co do steru, to wałka nie ma, tylko krawędzie płaskie/lekko zaokrąglone.

[Obrazek: thumb_90_15_04_19_6_27_54_70082034.jpeg]


[Obrazek: thumb_90_15_04_19_6_27_54_700754.jpeg]


[Obrazek: thumb_90_15_04_19_6_27_16_70061210.jpeg]
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#95
@FantomModel, masz racje.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#96
Jeszcze znalazłem zdjęcia hiszpańskiego krążownika Baleares, który wraz z Canariasem został zbudowany na podstawie projektu brytyjskiego, zmodyfikowanego typu County. Akurat moment montażu steru. Chyba też ster wraz z osadzeniem miał nieco inny kształt, co potwierdzają zdjęcia Australii.

[Obrazek: thumb_90_16_04_19_2_01_02_70092237.jpeg]

[Obrazek: thumb_90_16_04_19_2_01_02_7009121.jpeg]
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#97
Mały update także z mojej strony.

Przez ostatni miesiąc zawalony byłem inną niemodelarską robotą, ale w końcu coś udało mi sie ruszyć. "Stodoła" na rufie, już była pokazywana w tej relacji ale w wersji czarno-białej, tym razem kolor.

[Obrazek: FM_Suffolk_21_m.JPG]

[Obrazek: FM_Suffolk_22_m.JPG]

[Obrazek: FM_Suffolk_23_m.JPG]

Tak jak poprzednio zdecydowałem się wykonać jeden hangar zamkniety, drugi otwarty. Dodałem jakieś wyposażenie wnętrza, ale raczej symbolicznie. Ile można tam dodać widać na tym filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=6dmNyts7f1w
Odpowiedz
#98
Ładnie wykonana, brzydka rzecz: ]
Fajnie dopakowałeś detalem otwarty hangar.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#99
Skoro wszyscy tak Ci "kadzą", to ja na odwrót. Na ostatnim zdjęciu troszkę nie wyszło łączenie burty z pokładem. Widać szparę, czy to tylko mój wzrok źle widzi?
Rolleyes Big Grin
Hangar troszkę "nie teges". Żaluzje troszkę krzywe, że o wsporniku między nimi nie wspomnę  Dodgy . Łączenie boków hangaru można by troszkę dopieścić. W 300- ce
tego nie będzie widać, natomiast w 200-ce już tak  Sad
Po za tym nie spiesz się, mam jeszcze dużo modeli do sklejenia przed Suffolkiem  Big Grin
Trzym się ciepło i do zobaczyska.
Trzy pierścienie dla królów elfów...
[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
 
Odpowiedz
Rozumiem, że to co teraz pokazujesz to kolorowa surówka 1:300, bo 2 strony wcześniej pokazywałeś w 1:200 to samo ale jako czarno-białą surówkę? Mam nadzieję, że nie wyjdą błędy w spasowaniu w 200 tak jak w Malaya bo sam wiesz że przejście z 300 do 200 nie jest proste i mogą wyjąś jakieś przekłamania.
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] HMS Suffolk 1:2oo FM Karas 355 88,947 15-01-2024, 11:37
Ostatni post: Karas
  [Relacja] Japoński czołg średni Type 97 Chi - Ha, Malaje 1941 by konradoo konradoo 13 8,843 29-10-2016, 08:23
Ostatni post: Armored_Dancer

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości