Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 2 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PZL P.11c (Wyd. AH) - obrońca niepodległości Polski
#26
Cyjanoakryl Rikumodelsport nie powoduje przebarwień. Ten rzadki po prostu penetruje/impregnuje powierzchnię kartonu nim pokrytą w odróżnieniu od wersji średniej i gęstej (za duża lepkość by wnikać w głąb kartonu). Używam tego kleju od lat i jest naprawdę ok (niektóre modele w których go używałem mają powyżej 10 lat i brak efektu starzenia). Po pokryciu lakierem wszystko zależy od kartonu wycinanki - tzn chłonności lakieru. Czasami po lakierowaniu (używam Model Mastera 2015, 2016, 2017) jest widać różnicę bardziej (tam gdzie klej wypłynął w niekontrolowany sposób) a czasami mniej niż przed samym procesem.
Odpowiedz
#27
Używam tylko cyjanoakrylu z Rikumodelsport. Tu był użyty ten najrzadszy. Czasami powoduje on odbarwienie kartonu, a czasami nie. Nie wiem do końca od czego to zależy. Tak czy inaczej, nawet jeżeli lakierowanie nie pomoże to zrobię retusz suchym pędzlem i jakiś wash czy coś w tym stylu, także przebarwienie mam nadzieje, nie będzie aż tak rzucać się w oczy.
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"

Spitfire mk.Vb     Spitfire mk.Vc     Spitfire mk.XVIe     PZL P.11c     JU-88D-1     B-239     P-40E     Jak-1b     P-47D-11     Spitfire LF.IX     Spitfire mk.Ia


Piotr Rowiński
Odpowiedz
#28
Coś pięknego PDT_Armataz_01_37
Nie mogę wyjść z podziwu i po chwili wracam ponownie do tych  smych zdjęć...

Powodzenia w dalszej budowie  PDT_Armataz_01_34

Pozdrawiam 
Tommy
Odpowiedz
#29
Witam w kolejnym roku modelarskich zmagań z kartonem

Jak wspomniałem we wcześniejszych relacjach, ostatnio staram się zaczynać nowy model od najtrudniejszych elementów. Tutaj zrobiłem podobnie. Po zakończeniu prac nad usterzeniem i statecznikami, a przede wszystkim mewim skrzydłem, które uważam za najtrudniejszy element w modelu, przyszła pora na kadłub. Pod względem trudności, kolejnym powinien chyba być silnik, jednak bez kadłuba, jego poprawna budowa, a tym bardziej waloryzacja, jest niemal niemożliwa. Stąd czas na wcześniej wspomniany kadłub.
Podobnie jak poprzednio, poszycie wykonałem "w powietrzu" bez wklejenia szkieletu wewnątrz. Na tym etapie był on mi potrzebny tylko do nadania kształtu poszyciu. Całość podkleiłem kartonem, podobnie jak to odbyło się w skrzydłach, oraz połączyłem poszczególne segmenty, za pomocą pasków łączących, zaproponowanych przez autora. W miejscu kabiny pilota od razu wkleiłem wewnętrzne poszycie kabiny dodając wszystkie podłużnice i poprzecznice, zapożyczone z drugiej wycinanki. Jak widać wyciąłem prawe panele inspekcyjne, gdyż w zamyśle ta strona będzie odpowiadać za ekspozycję uzbrojenia i wyposażenia wnętrza kabiny pilota. Od spodniej strony kadłuba planuję oddzielnie wykonać dodatkowy zbiornik paliwa wraz z mocowaniem.

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_08_6234326.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_08_6235307.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_08_62362255.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_08_62371869.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_62381233.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_62392217.jpeg]

Z powodu otwartych luków inspekcyjnych, postanowiłem zwaloryzować kratownicę nośną. Oprócz tego zależało mi również na uplastycznieniu widocznego zbiornika paliwa znajdującego się przed kabiną pilota. Te zmiany zmusiły mnie na duże przeróbki w konstrukcji modelu. Nie było to problemem, ponieważ w oryginale kratownica i wiele elementów wyposażenia kabiny były w kolorze aluminium. Także wszystkie zmiany zostaną pokryte warstwą farby w dalszym etapie budowy.
Problemem jednak okazało się rozwikłanie, jak wyglądał w rzeczywistości P.11c. Okazuje się, że wiele elementów z egzemplarza muzealnego nie jest oryginalne. Trafiłem na ciekawy wątek na sąsiednim forum , gdzie modelarz dość skrupulatnie zajmuje się tym tematem. I powiem szczerze, że chętnie ściągnę od niego wiele rozwiązań. W dodatku pójdę na taką łatwiznę i nie będę tego sprawdzał, bo przy pierwszych próbach okazuje się, że mam na tyle kiepski materiał, ze rozwikłanie niuansów konstrukcyjnych jest bardzo trudne. Zatem z góry przepraszam, jeżeli w dalszej budowie okaże się, że model nie zgadza się merytorycznie ze stanem rzeczywistym z roku 1939. Nie mniej będę się starał wypośrodkować to jakoś sensownie.

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_62402024.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_6241791.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_62421601.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_6243981.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_09_6244324.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_10_62451812.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_10_6246936.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_10_62471281.jpeg]

[Obrazek: 261_02_01_19_11_52_10_6248897.jpeg]

Pozdrawiam
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"

Spitfire mk.Vb     Spitfire mk.Vc     Spitfire mk.XVIe     PZL P.11c     JU-88D-1     B-239     P-40E     Jak-1b     P-47D-11     Spitfire LF.IX     Spitfire mk.Ia


Piotr Rowiński
Odpowiedz
#30
Pięknie, Panie, pięknie.
Ciekawy jestem, jak się to wszystko zgra, ale myślę, że sobie poradzisz. Wszak projekt jest znakomity, a wykonawca jeszcze lepszy.
Na macie: PZL P.11c. W pudełku leżą napoczęte TKS, Buffalo i Mustang - może kiedyś je skończę.
Odpowiedz
#31
Witam po bardzo długiej przerwie.

Niestety, mimo upływu czasu, niewiele zrobiłem przy modelu. Wszystkie siły modelarskie zostały skierowane na czwórkę Spitfire'ów i dopiero jak je zakończyłem, to wróciłem do Jedenastki. Także wstępny plan ukończenia budowy na 1 września bieżącego roku legł w gruzach. Co niestety długo nie dawało mi spokoju, gdyż planowałem wyjątkowo uczcić 80 rocznicę walk obronnych Stanisława Skalskiego na tym samolocie. Tak czy inaczej, obecnie jest to jedyny model nad którym pracuję, więc mogę mu poświęcić pełną uwagę, co mam nadzieję za skutkuje dobrym efektem końcowym.

Dwa tygodnie temu, przy okazji wizyty na Festiwalu Modelarskim w Jaworznie, wybrałem się do Krakowa do Muzeum Lotnictwa. Jedenastkę widziałem już kilkukrotnie, jednak to był pierwszy raz po remoncie, jaki przeszła dość niedawno. Mój odbiór był bardzo pozytywny, szczególnie, że zostały wymienione koła na takie, które są bliższe oryginałowi. A co za tym idzie, charakter samolotu zmienił się diametralnie w stosunku do tego co było wcześniej. Dzięki uprzejmości Pana przewodnika z Muzeum Lotnictwa (niestety nie pamiętam nazwiska), miałem możliwość wskoczyć za sznurek i porobić dowolne zdjęcia jakie mnie interesowały. W sumie od razu jechałem z takim nastawieniem, więc miałem przy sobie miarkę, aby zmierzyć wielkość kilku elementów (między innymi brzechwy, które mają w rzeczywistości 10mm). Nie omieszkałem strzelić sobie pamiątkowej fotki z samowyzwalaczem! Smile

[Obrazek: 261_22_09_19_9_19_28_8739814.jpeg]

Co do samego modelu, to na podstawie zdjęć z czasopisma Aeroplan (numer specjalny o P.11c), zacząłem waloryzować kabinę pilota. Wszystko co jest widoczne na zdjęciach jest gotowe do malowania na kolor aluminium. Także po pomalowaniu zostanie położony wash, wklejony fotel, a wszystkie kolejne podzespoły będą już malowane na bieżąco przed wklejeniem na odpowiednie miejsce. Fotel lekko poprawiłem, chociaż można by to było zrobić lepiej. Dopiero na zdjęciach zauważyłem, że uchwyty na oparciu są trochę za duże. Ale już trudno się mówi. Nie wiem czy na fotelu będzie kładziona poduszka skórzana, zobaczę jak to się będzie prezentować po malowaniu.

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_40_8740169.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_41_8741317.jpeg]

Natomiast to co jest dodane w tym miejscu to myślę, że dobrze widać. Są to wszystkie zespoły, które uznałem, że należy wkleić przed malowaniem. Większa ich liczba mogłaby utrudnić później dostęp do wklejenia kolejnych. Zgodność z oryginałem jest bardzo ciężko wyegzekwować. Wiele współczesnych materiałów opiera się na tym egzemplarzu muzealnym, a wiadome jest, że samolot przeszedł kilka przeróbek w trakcie wojny przez Niemców i już po wojnie w trakcie napraw i konserwacji. Także, jeżeli ktoś jest pewny, że zrobiłem coś niezgodnie z rzeczywistością na rok 1939, to niestety mogę w tym momencie tylko wzruszyć ramionami i powiedzieć "Trudno!". Nie ma co się rozpisywać, zapraszam do przejrzenia zdjęć.

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_41_87421239.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_41_87431642.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_41_87442317.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_41_87442483.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_42_87461795.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_42_87471253.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_42_8748462.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_42_8748563.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_42_87501640.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_43_87501688.jpeg]

[Obrazek: 261_22_09_19_9_21_43_87521757.jpeg]

W kolejnej aktualizacji zaprezentuję te elementy po pomalowaniu.

Pozdrawiam
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"

Spitfire mk.Vb     Spitfire mk.Vc     Spitfire mk.XVIe     PZL P.11c     JU-88D-1     B-239     P-40E     Jak-1b     P-47D-11     Spitfire LF.IX     Spitfire mk.Ia


Piotr Rowiński
Odpowiedz
#32
Chciałbym zobaczyć jak to malujesz Smile Nie wątpię, że masz to przemyślane więc byłaby to niezła lekcja...
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#33
Ale piękne wykonanie. Teraz dopiero widzę ile mi jeszcze brakuje. Ale postaram się brać to jako motywację bo póki co odechciało mi się swoje wstawiać Wink
Odpowiedz
#34
Mam nadzieję, że nie zakleisz tej pięknej koronkowe pracy i zostawisz chociaż jeden bok dla oglądających ;-) ?
Praca na tym poziomie MISTRZOWSKA  PDT_Armataz_01_37
Odpowiedz
#35
Mimo zmiany planów poczekam cierpliwie na efekt końcowy.
A warto!
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
Heart 100 lat Niepodległości dexter 0 711 11-11-2018, 07:14
Ostatni post: dexter
  [R/G] Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, czyli metr szczęścia - FINAŁ Precyzyjny 383 118,904 07-06-2018, 01:17
Ostatni post: ges
  [R] Polski czołg lekki 4TP Sklej Model NR1 Windir 7 2,902 25-04-2018, 07:37
Ostatni post: Windir
  [R] Operacja "Dunaj" - polski T-55 / GPM JaCkyL 67 20,891 26-02-2018, 09:35
Ostatni post: Tomasz K
Wink [WKM2] [R] Polski niszczyciel "Wicher II" - WAK four 4 1,717 13-06-2017, 06:18
Ostatni post: four
  [WKM2] [R] Polski niszczyciel "Wicher II" - WAK yukikaze 9 3,707 10-06-2017, 06:54
Ostatni post: four
  [R] Polski samochód Fiat 125p - Milicja - 1:25 Answer vs. Świat z kartonu karol1985 50 14,735 24-04-2016, 11:10
Ostatni post: karol1985
  [R/G] Polski czołg pływający PZInż. 130 jaceko99 23 6,290 17-07-2015, 03:53
Ostatni post: Raven
  [R] Polski motocykl SFM Junak M07/M10 - projekt własny - skala 1:9. mariusz30003 24 12,319 25-09-2013, 03:07
Ostatni post: camilllo
  [R] Polski czołg lekki 4TP wyd. Sklej-Model Jurgen 18 5,927 15-09-2013, 10:29
Ostatni post: Jurgen

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości