Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wycinanie wąskich elementów
#1
Cześć wszystkim,
Aktualnie wróciłem do hobby i pracuje nad oknami witrażowymi (element latarni morskiej wydawnictwa Shipyard). Mam pytanie o technikę wycinania bardzo drobnych a w szczególności wąskich elementów. 
Poniżej prezentuję efekt długiej pracy nad wycięciem 2 okien (w sumie mam do wycięcia aż 7 i każde zajmuje około 1h). Wygląda w miarę tzn z efektu jestem połowicznie zadowolony - krawędzie ramek nie sa zbyt ładne tzn są dość mocno poszarpane czego nie widać wyraźnie na zdjęciach. Po lewej pierwsza próba - wydruk naklejony na taśmę dwustronnie klejącą (aby później nakleić na folie). Po wykonaniu doszedłem do wniosku, że papier jest zbyt miękki i kolejne (po prawej) zrobiłem tak, że nakleiłem wydruk na blok techniczny za pomocą kleju cyjanoakrylowego starając się przesączyć klejone powierzchnie klejem tak aby je utwardzić co widać na zdjęciu. W rezultacie rzeczywiście krawędzie wyszły mniej poszarpane, ale wycinanie było też trudne bo taki twardy materiał nie chciał się tak łatwo poddać skalpelowi. Wycinałem skalpelem Olfy AK-1 (łuki, dzięcielowanie) oraz nożykiem segmentowym SVR-2 (pozostałe krawędzie). Ostatecznie nie jest źle, ale mam ambicje aby to poprawić, bo krawędzie wciąż są nierówne. Macie jeszcze jakieś sposoby/techniki?

P.S. element będzie malowany więc czarne krawędzie znikną i efekt też się poprawi.



[Obrazek: akwoz7.jpg]
Odpowiedz
#2
Ja mam jedną małą sugestię. Ostrze AK-1 ma 0,5mm grubości co po wbiciu go w karton powoduje rozepchnięcie papieru na boki. Im grubsze ostrze tym rozepchnięcie większe, co przy tak delikatnych elementach jak ramki, które pokazujesz może mieć opłakane skutki. Proponuję zmianę standardowego ostrza na ostrze skalpela nr 11 (pasuje do AK-1), jest trochę dłuższe, co nieco utrudnia precyzyjny chwyt całego noża, ale zdecydowanie węższe. Myślę, że warto spróbować.
A Twoje ramki nieźle się prezentują - mam nadzieję, że pokażesz resztę.

pierwszy link z google: https://www.matopat24.pl/ostrza-chirurgi...gIkN_D_BwE
Na znanym portalu aukcyjnym będzie taniej.
"Duma mnie rozpiera jak groch jelita frontowego oficera"
Odpowiedz
#3
Hej,
ja bym zrobił to tak:
- z pełnego okna wyciął ten środkowy element z łukiem, odcinając wszystkie te wąsy poprzeczne.
- z wyciął pasek kartonu, o grubości w/w poprzeczek, wąsów
- na szablonie, xero okna, z powrotem wkleił element z łukiem i porzeczki w ramę okna (klejem BCG)

Sklejając dwa płaskie elementy z kartonu, karton + kartka używam kleju butaprenowego. Wszystkie drobne elementy i nie tylko. Ich krawędzie delikatnie "namaszczam" klejem BCG. Znikają mikro niteczki, pyłki z kartonu a po wyschnięciu elementy są dość sztywne. 

Tak bym to widział  
Powodzenia w klejeniu   Smile
Odpowiedz
#4
(12-02-2019, 11:45)Gregory napisał(a): Hej,
ja bym zrobił to tak:
- z pełnego okna wyciął ten środkowy element z łukiem, odcinając wszystkie te wąsy poprzeczne.
- z wyciął pasek kartonu, o grubości w/w poprzeczek, wąsów
- na szablonie, xero okna, z powrotem wkleił element z łukiem i porzeczki w ramę okna (klejem BCG)

Sklejając dwa płaskie elementy z kartonu, karton + kartka używam kleju butaprenowego. Wszystkie drobne elementy i nie tylko. Ich krawędzie delikatnie "namaszczam" klejem BCG. Znikają mikro niteczki, pyłki z kartonu a po wyschnięciu elementy są dość sztywne. 

Tak bym to widział  
Powodzenia w klejeniu   Smile

Hmm byłoby ok natomiast całość musi być naklejona na taśme dwustronnie klejącą więc tą metodą się nie uda.
Odpowiedz
#5
Nie trzeba taśmy. Wycinasz środek z okna aby uzyskać składowe elementy. Jeśli je porozcinasz łatwiej Ci będzie o zachowanie linii prostych. Później je wklejasz w ramę. Na końcu wytniesz całe okno. 
"Śmigła" we Młynie tak robiłem. Rozcinałem na elementy wzdłużne i poprzeczne a później skleiłem w całość. Nie wycinałem kwadracików wewnątrz elementu

https://papermodels.pl/showthread.php?ti...=m%C5%82yn

Jedynie może być problem z moim wytłumaczeniem  Big Grin
Odpowiedz
#6
Łał, Grzesiu byłem przekonany że to lasery - szacun!

Elementy ram wcale nie muszą być doklejone taśmą dwustronną do oszklenia okien. To może być klej polimerowy lub inny, nawet BCG będzie trzymał. Oczywiście w takim przypadku wzrasta ryzyko zabrudzenia szyb, ale na przykład w przypadku BCG nie powinno być problemu z usunięciem ewentualnego nadmiaru. Zrób testy na boku, niekoniecznie z tak skomplikowaną ramą, a zobaczysz która metoda odpowiada Ci najbardziej.
"Duma mnie rozpiera jak groch jelita frontowego oficera"
Odpowiedz
#7
Dzięki Michałku  Big Grin

Wracając do okien. Można folię przykleić na butapren. Niewielka warstwa nałożona na ramę a później doklejona do foli. Folia może być większa niż okno, później odetniesz. Wycieki z kleju też w łatwo idzie usunąć 

Jest jeszcze tai klej, polecany prze modelarzy to klejenia folia papier
https://www.mojehobby.pl/products/Metal-...esive.html

jeszcze go nie stosowałem, wiec się nie wypowiem  Wink
Odpowiedz
#8
Dziękuję za super sugestie. Będę próbował i pokażę jak wyszło Smile
Odpowiedz
#9
Ok. Po długim czasie (międzyczasie syn mi się urodził) udało się dokończyć tę żmudną jak na moje początki pracę. Pierwsza refleksja to taka, że chyba nie chce mi się malować modeli, będę próbował robić wg oryginału gdyż na kładzenie farby + poprawki zeszło mi najwięcej czasu.

Co do wycinania wąskich elementów jakimi w moim przypadku są ramy okna:
- sklapel nr 11 zupełnie się nie sprawdził - za długie ostrze, przez co mocno się wygina podczas wycinania, poza tym zmierzyłem suwmiarką - ma grubość dokładnie taką samą co AK-1
- jeśli chodzi o technikę wycinania zaproponowaną przez Gregory to rzeczywiście okazała się najlepsza przy czym na poczatku zrobiłem ten bład, że wykrzuciłem wycięte "środki z łukiem", a poziome poprzeczki próbowałem dociąć z dodatkowego paska kartonu. Lepiej wyszło jak wyciąłem je wprost z oddzielonego "środka z łukiem"
- efekt pokrzywienia ram spowodowany grubością ostrza można zminimalizować nie wyjmując odciętych elementów zanim całóść nie zostanie ponacinana. Później hurtowo wyjmuję wszystko
- zdecydowanie potrzebowałem wzmocnić karton CA czyli robiłem tak, że naklejałem druk na mocno podlany CA karton 0,5mm
- podklejanie taśmą dwustronnie klejącą jest ok tzn niektóre okna zrobiłem w ten sposób, ale nie pomaga to raczej a przeszkadza. Bez podklejenia jest łatwiej później wycinać a samo przyklejenie do plexi też nie stwarza trudności
- następnym razem będę uważał na maskowaniem takich elementów Maksolem (Humbrol) - wpłynął pomiędzy ramy okna a plexi i później cieżko było usunąć

Efekty poniżej. Od lewej moim zdaniem najlepsze efekty (technika Gregory'a), do najgorszych (tradycyjne nacinanie wszystkich elementów).

[Obrazek: 2me47s1.png]

[Obrazek: mtmsut.jpg]

[Obrazek: 51a3ht.jpg]

Pytania:
- jak wygładzić taki malutki łuk fi 5mm (widać poczarpania po "dzięcioleniu")
- jak lakierować, żeby uzyskać naprawdę mat - lakierowałem najpierw 2 warstwy werniks polysk, pozniej 2 warstwy werniks mat. W efekcie powierzchnia moim zdaniem jest co najwyżej półmatowa. Chciałbym uzyskać efekt bliski świeżo pomalowanej farby bez lakierowania.
Odpowiedz
#10
Po pierwsze gratulacje z okazji narodzin Syna Smile

Jeśli chodzi o wygładzanie krawędzi małych łuków to najlepiej robić to na wilgotno czyli np. rozrzedzony BCG + wykałaczka... ale jeśli uprzednio krawędź tę zabezpieczyłeś CA to zostaje papier ścierny lub iglaki.

Co do lakierowania to sam przepis wydaje się dobry ale może materiały nie takie - to co opisujesz wskazuje, że medium nośne wchodzi w reakcje z podkładem
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#11
(23-04-2019, 08:59)Lesio73 napisał(a): Co do lakierowania to sam przepis wydaje się dobry ale może materiały nie takie - to co opisujesz wskazuje, że medium nośne wchodzi w reakcje z podkładem

Doprecyzujesz proszę? Generalnie maluję farbami renesans (akryl + domieszka nieco olejnej bo akurat miałem danego koloru) kilka warstw. Po pomalowaniu wygląda to ok - ładny mat. Później od razu na to kładę werniks.
Odpowiedz
#12
Jak by Ci doprecyzować? Mam wrażenie, że błyszczący poodkład wchodzi Ci w reakcję z matową warstwą, która przestaje być matowa - tak jakbyś kładł mokre na mokre.
Ja jeśli lakierują to czekam aż poprzednia warstwa wyschnie i wiem też, że następna warstwa nie wejdzie w reakcję w podkładem (czyli to co idzie na górę nie rozpouści mi podkładu).
Ale jeśli używasz jakichś magicznych mieszanek (akryl+olej) czy też werniksów to musisz się najpierw upewnić czy nie zachodzą wspomniane przeze mnie zależności. To co jest czasem pożądane u artystów u nas nie musi być użyteczne...
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#13
A czym polecasz lakierować? Spróbuję dla porównania.
Odpowiedz
#14
Na błysk lakieruję Sidoluxem z aero lub lakierem akrylowym w sprayu (z marketu).
Na matowo lub satynę używam lakierów akrylowych Vallejo.
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Klejenie drobnych elementów Galo82 9 1,123 13-09-2018, 09:31
Ostatni post: Galo82
  Z czego zrobić śruby/bolce/zawleczki (whatever) do ruchomych elementów? bajos 7 3,749 07-08-2015, 08:37
Ostatni post: ges
  Wycinanie wreg a "odłażenie" papieru skom25 5 2,619 03-01-2012, 09:33
Ostatni post: skom25
  Wycinanie firewalker 5 3,418 02-03-2010, 11:33
Ostatni post: Paolo vanKossi
  Wycinanie kółek/krążków na masową skalę Jaroslav 2 7,791 21-05-2008, 12:02
Ostatni post: Jaroslav

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości