Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] Liberty Mark VIII – angielsko/amerykański czołg, 1-25, projekt własny
#1
Witam,

Chciałbym pochwalić się moim projektem: Mark VII Liberty.
[Obrazek: liberty-00.jpg] 

Tank Mark VIII znany również jako Liberty lub The International był anglo-amerykańskim projektem czołgu pierwszej wojny światowej, mającym na celu przezwyciężenie ograniczeń wcześniejszych brytyjskich projektów i wspólny wysiłek, aby wyposażyć Francję, Wielką Brytanię i USA w pojedynczy projekt ciężkiego czołgu.
Planowano, że zakład we Francji będzie montował czołgi wykorzystując zawieszenie i napęd produkowany w USA oraz kadłuby i uzbrojenie produkowne w Wielkiej Brytanii. W praktyce produkcja była powolna i tylko kilka pojazdów wyprodukowano przed końcem wojny w listopadzie 1918 roku. Po wojnie armia amerykańska wykorzystywała ok 100 pojazdów zmontowanych w Stanach Zjednoczonych, aż w 1932 r. zastąpiły je bardziej zaawansowane projekty. Kilka czołgów, które nie zostały złomowane przed rozpoczęciem II wojny światowej, przekazano Kanadzie w celach szkoleniowych.

Mark VIII zachował wiele ogólnych cech serii Mark IV: posiadał typowy tor prowadzenia gąsienic dookoła kadłuba i nie posiadał obrotowej wieży, ale dwa sponsony, po jednym z każdej strony czołgu, uzbrojone w działo 6-funtowe (57 mm). Przypominał także projekt Mark VI, ponieważ miał bardziej zaokrąglone i szersze gąsienice oraz dużą nadbudowę na górze, bezpośrednio pod przednią częścią, na której siedział kierowca. Nowatorską cechą było odejście od koncepcji kadłuba z pojedynczą przestrzenią, w której wszystkie agregaty były zainstalowane. Mark VIII został wyposażony w oddzielną maszynownię z tyłu. To znacznie polepszało warunki bojowe a gródź chroniła załogę przed ogłuszającym hałasem silnika, szkodliwymi oparami i ciepłem.
W sponsonach nie było karabinów maszynowych, tylko 6-funtowe, każdy obsadzony przez strzelca i ładowniczego. Boczne karabiny maszynowe znajdowały się z tyłu sponsonów zamontowanych w drzwiach kadłuba. Major Alden zaprojektował sponsony, które mają być chowane, aby zmniejszyć szerokość pojazdu, jeśli napotkano przeszkody. Pięć kolejnych karabinów maszynowych znajdowało się w nadbudówce: dwa z przodu - po lewej i prawej stronie obok kierowcy - i jeden po obu stronach. Ponieważ nie było pozycji karabinu maszynowego pokrywającej tył czołgu, istniał martwy kąt narażony na atak piechoty. Aby rozwiązać ten problem, zamocowano trójkątną stalową płytę odchylającą. Strzelec z tyłu maszyny nadbudowy mógł go użyć do odbicia swojego ognia w tym obszarze za czołgiem. Czołg miał 208 pocisków i 13 848 pocisków karabinów maszynowych, głównie w dużej szafce na amunicję w środku, która tworzyła platformę, na której dowódca stał za kierowcą obserwującym pole bitwy przez kopułę z czterema szczelinami. Później boczne nadbudówki zostały usunięte w amerykańskich czołgach.

Dwunastym członkiem załogi był mechanik, siedzący obok silnika benzynowego Liberty V-12 o mocy 300 KM (lub w brytyjskich czołgach Ricardo V-12). Trzy opancerzone zbiorniki paliwa z tyłu posiadały 200 galonów imperialnych (ok. 909 litrów) paliwa, dając zasięg 89 km. Przekładnia wykorzystywała planetarną skrzynię biegów, dając dwie prędkości w przód lub w tył. Maksymalna prędkość wynosiła 5,25 mph (8 km/h).

Aby poprawić zdolność pokonywania rowów do 4,88 m, pojazd miał bardzo wydłużony kształt. Długość kadłuba wynosiła 10,42 m, ale mimo że szerokość kadłuba była imponująca (3,76m), rzeczywisty stosunek długości do szerokości torów był bardzo słaby, ponieważ ta szerokość obejmowała sponsony. W połączeniu z szerokimi gąsienicami okazało się, że trudno jest obrócić zbiornik. Podczas testowania wiele ogniw skręcało się i łamało więc postanowiono użyć dłuższych, mocniejszych ogniw 337 mm (13,25 cala) wykonanych z hartowanej odlewanej płyty pancernej, usztywnionych przez wstęgi utworzone przez zagłębienia w płycie gąsienicowej. Innym skutkiem wąskiego kadłuba było to, że przedział bojowy był również bardzo wąski. Mimo to czołg miał pomieścić kolejnych dwudziestu żołnierzy piechoty, jeśli to konieczne. W kategoriach bezwzględnych pojazd był bardzo duży: z wysokością 10 stóp 3 cali (3,13 m) Mark VIII był drugim co do wielkości czołgiem operacyjnym w historii, po Char 2C . Jednak jego waga wynosiła tylko 38,3 tony (38,9 t), ponieważ płyta pancerza były cienkie (przód i boki ok. 16 mm). Dach i dno kadłuba były chronione tylko płytą pancerną o grubości 6 mm, pozostawiając czołg bardzo podatnym na pociski moździerzowe i miny lądowe .

Historia operacyjna: 
W amerykańskie czołgi Liberty wyposażono jedną jednostkę: 67. pułk piechoty, z siedzibą w Aberdeen, Maryland. Ciekawa nazwa jednostki miała swój początek od tego, że od 1922 r. wszystkie czołgi musiały być częścią piechoty. Dwa stanowiska karabinów maszynowych po bokach nadbudówki zostały usunięte, więc załoga mogła zostać zredukowana do dziesięciu. Zamontowano też chłodzonych wodą karabinów maszynowych M1917 Browning. Pomimo wielu modyfikacji pojazdy ulegały przegrzewaniu i słynęły z niskiej niezawodności. Od 1932 r. czołgi były wycofywane; wszystkie znajdowały się w magazynie w 1934 r. W 1940 r. w Kanadzie brakowało czołgów treningowych i zaoferowano im pozostałe czołgi o wartości złomu, ale Kanadyjczycy zdecydowali się na zakup czołgów lekkich M1917.

Film: https://www.youtube.com/watch?v=9Yyw5Ul13E0

Specyfikacja:
Masa - 38t
Długość: 10.42m
Szerokość: 3.56m (2.7m po złożeniu sponsonów)
Wysokość: 3.13m
Załoga; 12 w wersji brytyjskiej, 10 w amerykańskiej
Pancerz: max. 16mm
Uzbrojenie: 2x działo 6 funtowe (57mm), 7x KM 7.92mm Hotchkiss
Silnik: V12 Liberty lub V12Ricardo 300KM (220kW)
Moc/masa: 7.89KM/tonę
Zasięg: 50mil (80km)
Prędkość: 5.25 mph (8.45 km/h)

Wyprodukowano ok 125 sztuk

Tak wygląda projekt w Rhino:
[Obrazek: liberty-01.jpg] [Obrazek: liberty-02.jpg] [Obrazek: liberty-03.jpg] [Obrazek: liberty-04.jpg]
[Obrazek: liberty-05.jpg] [Obrazek: liberty-06.jpg] [Obrazek: liberty-07.jpg] [Obrazek: liberty-08.jpg]
[Obrazek: liberty-09.jpg] [Obrazek: liberty-10.jpg] [Obrazek: liberty-11.jpg] [Obrazek: liberty-12.jpg]
[Obrazek: liberty-13.jpg] [Obrazek: liberty-14.jpg] [Obrazek: liberty-15.jpg] [Obrazek: liberty-16.jpg]
[Obrazek: liberty-17.jpg] [Obrazek: liberty-18.jpg] [Obrazek: liberty-19.jpg] [Obrazek: liberty-20.jpg]
[Obrazek: liberty-21.jpg] [Obrazek: liberty-22.jpg] [Obrazek: liberty-23.jpg] [Obrazek: liberty-24.jpg]
[Obrazek: liberty-25.jpg] [Obrazek: liberty-26.jpg] [Obrazek: liberty-27.jpg] [Obrazek: liberty-28.jpg]
[Obrazek: liberty-29.jpg] [Obrazek: liberty-30.jpg] [Obrazek: liberty-31.jpg] [Obrazek: liberty-32.jpg]
[Obrazek: liberty-33.jpg] [Obrazek: liberty-34.jpg] [Obrazek: liberty-35.jpg] [Obrazek: liberty-36.jpg]
[Obrazek: liberty-37.jpg] [Obrazek: liberty-38.jpg] [Obrazek: liberty-39.jpg] [Obrazek: liberty-40.jpg]
 
[Obrazek: liberty-41.jpg]
Odpowiedz
#2
A teraz trochę modelu:
[Obrazek: liberty-42.jpg] [Obrazek: liberty-43.jpg] [Obrazek: liberty-44.jpg] [Obrazek: liberty-45.jpg]

[Obrazek: liberty-46.jpg]  [Obrazek: liberty-51.jpg] [Obrazek: liberty-52.jpg] [Obrazek: liberty-53.jpg]

[Obrazek: liberty-54.jpg] [Obrazek: liberty-55.jpg] [Obrazek: liberty-56.jpg] [Obrazek: liberty-57.jpg]

[Obrazek: liberty-58.jpg] [Obrazek: liberty-59.jpg] [Obrazek: liberty-60.jpg]

Przykładowe dwa arkusze i "źródło" nitów:
[Obrazek: liberty-47.jpg] [Obrazek: liberty-48.jpg] [Obrazek: liberty-49.jpg] [Obrazek: liberty-50.jpg]
Odpowiedz
#3
Model gotowy do malowania i do ostatecznego montażu:
[Obrazek: liberty-61.jpg] [Obrazek: liberty-62.jpg] [Obrazek: liberty-63.jpg] [Obrazek: liberty-64.jpg]
[Obrazek: liberty-65.jpg] [Obrazek: liberty-66.jpg] [Obrazek: liberty-67.jpg] [Obrazek: liberty-68.jpg]
[Obrazek: liberty-69.jpg] [Obrazek: liberty-70.jpg] [Obrazek: liberty-71.jpg] [Obrazek: liberty-72.jpg]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] Czołg Mark I | Skala 1:25 | Projekt własny Wojtas 0 103 19-08-2019, 09:14
Ostatni post: Wojtas
  Japoński tender lotniczy Kamikawa Maru (Projekt Własny) kubeksus 72 17,299 24-03-2019, 09:03
Ostatni post: krys
  [R] PzKpfw VIII Maus 1/50 World of Papertanks Nico 3 903 28-12-2018, 11:43
Ostatni post: Tommy T.B.
  [R] Sd.Kfz 251 ausf D Projekt własny filcu21 2 638 26-12-2018, 10:24
Ostatni post: Darecki IV
  Radziecki czołg średni T-34/76 Halinski PAWCYK 38 9,883 05-12-2018, 11:02
Ostatni post: Gregory
  [R] MTLB - rosyjski ciągnik artyleryjski, 1-25, projekt własny MichalR 64 12,859 27-09-2018, 09:24
Ostatni post: pawcio37
  [R/G] Parowóz Bn2t "Hutnik" projekt własny Piotr D. 40 5,940 13-09-2018, 07:11
Ostatni post: Piotr D.
Video [G]Holownik Atlas II 1:50 proj.własny RomanC 2 1,030 30-08-2018, 06:34
Ostatni post: Gregory
  [R] Łódź z Gokstad (projekt własny, 1:75) Seahorse 23 2,601 13-06-2018, 12:53
Ostatni post: yogi
  [R] SU-76M - rosyjskie działo samobieżne, 1-25, projekt własny MichalR 12 2,127 08-06-2018, 01:38
Ostatni post: MichalR

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości