Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] Leudo vinaccere 1:72 łódź transportowa (od podstaw)
#1
Witam Koleżanki i Kolegów!

Rok się kończy, a ja nic szczególnego nie zaprezentowałem w temacie nowych pływadeł na wiatr.
Tak więc buduje się Il Leudo Vinacerre, transportowa łódź z Morza Śródziemnego typowa dla wybrzeży Włoch w XIX i XX wieku. Wybór na tę łódź padł z powodu słowa "vinaccere" - służyła do transportu wina:-))) Długość kadłuba wynosiła około 15 - 20 metrów, wyposażona była w jeden skośny żagiel i charakteryzowała się mocno wyoblonym pokładem.
[Obrazek: leudo-03.jpg]

Szkielet z kartonu 1 mm, pokład z 0,5 mm:
[Obrazek: 20191205-210736.jpg] [Obrazek: 20191205-210656.jpg]

Okleiłem jak zwykle poszyciem poprzecznym:
[Obrazek: poprzeczne-2a.jpg] [Obrazek: poprzeczne-1.jpg]

Następnie poszyciem podłużnym do poziomu pokładu:
[Obrazek: pod-u-ne-05.jpg] [Obrazek: pod-u-ne-01.jpg] [Obrazek: pod-u-ne-04.jpg] [Obrazek: pod-u-ne-02.jpg]

Ponieważ do tego momentu wszystkie elementy były wycięte laserem, więc całość zajęła 5-6 godzin.

Wcześniej skleiłem kajutkę, którą wsunę w prostokątny otwór widoczny w pokładzie. Przymierzałem i pasuje:
[Obrazek: kajuta.jpg] [Obrazek: kajuta-2.jpg] [Obrazek: 20191205-210858.jpg] [Obrazek: 20191205-210834.jpg]

Na tak przygotowaną skorupę nakleiłem planki, po drodze pokład i jestem na etapie przyklejania słupków:
[Obrazek: leudo-robocza.jpg] [Obrazek: poszycie-red-2.jpg] [Obrazek: pok-ad.jpg]
[Obrazek: view-21-12-19-02.jpg]

[Obrazek: view-21-12-19.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#2
Rzecz jest wspaniałą samą w sobie! Gdzie można dostać jakąś dokumentację takiego czegoś, lub podobnego? Rozumiem, iż nigdzie tego cacka nie wydano?
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#3
Zbig'u,
podejrzewam, że we Włoszech przy remontach takich jednostek byłaby i dokładna dokumentacja. Mój model to raczej swobodna interpretacja zdjęć, jakichś poglądowych szkiców i tych modeli, które zostały wydane w drewnie (np. Mamoli). Poza tym łodzie te jako rzemiosło "ludowe" często nie miały żadnych oryginalnych planów.
Często zaglądam na tę stronę  >>cherini<< , gdzie jet bardzo dużo "ludowej włoszczyzny".

Pozdrawiam
Odpowiedz
#4
Dziękuję. Nie chodzi mi o jakieś ściśle dokładne plany; wiem, iż takie łodzie  (i nie tylko te!) budują szkutnicy na całym świecie według od pokoleń ustalonych i przekazywanych z pokolenia na pokolenie zasad.
  Przykład? - na jez. Wdzydzkich, na Kaszubach miejscowi od pokoleń budują łodzie "do wszystkiego" i nazywają te łódki "botami". Konstrukcja tych botów jest prosta i trwała - dechy są grube, więc można na łodziach przewozić wszystko. Widziałem nawet jak przewożono na nich krowy na pastwiska na wyspie...
  Wiem również, że jak modelarz się uprze, to zrobi model nawet z wyobraźni.
  Przy okazji zajrzę na wskazaną przez Ciebie stronę.
           Pozdrawiam
                                  - ZbiG -
PS: - taki model z wyobraźni pojawi się w "Archiwum ZbiG'a".
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#5
Witam (po długiej przerwie).

Doskwiera brak czasu, więc postępy, jak na tak prosty modelik, mizerne. Zrobiłem poręcze i trochę wyposażenia pokładu. Najwięcej czasu zajęła nie lubiana przeze mnie "drutologia". A ta potrzebna była do wykonania charakterystycznych zamknięć ładowni. Wyglądało to w ten sposób, że klapy zabezpieczane były stalowymi listwami, które blokowane były przez długie pręty. Owe pręty były zgięte pod kątem prostym i schodziły się w osi pokładu, a tam zamykane były na kłódkę. Cóż się dziwić - w ładowniach było wino, więc chętnych by nie zabrakło. Z kłódek nie jestem zadowolony i pewnie mistrzowie "od waloryzacji wskaźników na pulpitach samolotów" zrobiliby takie kłódki dużo lepiej (z otworem na kluczyk, z kluczykiem i nitami). Ja pozostanę przy kostkach z kartonu pociągniętych farbka o nazwie "copper". Stan obecny na zdjęciach:

[Obrazek: 02-02-001.jpg]
[Obrazek: 02-02-005.jpg]
[Obrazek: 02-02-009.jpg][Obrazek: 02-02-013.jpg][Obrazek: 02-02-014.jpg][Obrazek: 02-02-015.jpg]
[Obrazek: 02-02-011.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#6
Śmieszna łódka, ale nie klei mi się to zapięcie, tzn aby wysunąć ten pręt przez oczka w pokładzie w kierunku dziobu. Potrzeba by mieć tyle miejsca ile wynosi rozstaw tych oczek. Tak mechanicznie nie czuje, aby to działało. Bo przednią ładownie blokuje to czarne coś: ], a tylna ładownia będzie blokowana masztem. NO chyba, że nie rozumiem tu czegoś i nie jest to inna odmiana zasuwy?
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#7
To będzie strzał w dziesiątkę - statek od Seahorsa z prostym ożaglowaniem i olinowaniem ... i na dodatek pełen wina Smile
Zakończone: PaK 40 T-20+ZIS-3 Monitor ORP "Wilno" TK-3
W budowie: USS England
Odpowiedz
#8
Dziękuję Leszku, może do Olsztyna jakieś wino dojedzie:-)))

@Karas@ Całe zamknięcie jest trochę przeze mnie uproszczone, bo takich detali nie umiem robić i ich tu nie umieściłem. Pręty są dwa na ładownię i kończą  się w osi tam, gdzie jest kłódka. Na końcówkach powinny być oczka zakładane na oczko w pokładzie i wszystko spinane kłódką. Ale taki orzeł to ja nie jestem, żeby na tych końcówkach zrobić otwory, więc kończą się "jakoś" i kłódka to wszystko "jakoś" zamyka i "nie widać dokładnie jak". Należało by końcówki wyklepać i nawiercić podłużne otwory - szczerze to nigdy "mikrokowalstwa" nie lubiłem, nie umiem i ... i już:-)))
[jeden obrazek zamiast 1000 słów]
[Obrazek: img-7643.jpg]

Na innych planach widziałem każdą klamrę zamykaną na oddzielną kłódkę.

Pozdrawiam
Tomek
Odpowiedz
#9
Aaaa widzisz, ja to potraktowałem jako 1 całą obejmę w kształcie U, a to są 2 L połączone 1 kłódką. Teraz wszystko się zgadza: ]
Dziękóweczka za wyjaśnienie
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] M3A1 STUART by QN - tradycyjnie od podstaw. qn 24 3,233 02-02-2020, 08:12
Ostatni post: qn
  [R] USS JOHN D. FORD - DD 228, od podstaw by QŃ qn 10 1,546 26-07-2019, 09:27
Ostatni post: Karas
  [R] Sao Gabriel Vasco da Gamy 1497 (1/100 od podstaw) Seahorse 17 1,843 02-04-2019, 11:15
Ostatni post: Hastur
  [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw Seahorse 10 4,196 26-11-2018, 08:37
Ostatni post: Lesio73
  [R/G] M4A3E8 Sherman by QN - tradycyjnie od podstaw. qn 72 19,174 22-07-2018, 02:55
Ostatni post: Tommy T.B.
  [R] Łódź z Gokstad (projekt własny, 1:75) Seahorse 23 3,161 13-06-2018, 12:53
Ostatni post: yogi
  Duyfken 1606, czyli odkrywamy Australię (1:100 od podstaw) Seahorse 37 7,351 23-03-2018, 09:43
Ostatni post: Tomasz K
  [R/G] DD774 USS Hugh W. Hadley - od podstaw qn 91 17,589 20-08-2017, 12:27
Ostatni post: Technick
  Budowa od podstaw 30" modelu maszyny kroczącej AT-AT z Gwiezdnych Wojen berszu 26 9,261 13-03-2015, 02:13
Ostatni post: Modelarz
  [R\G] M26 Pershing - 3rd Armoured Division - od podstaw qn 81 22,830 03-11-2014, 12:42
Ostatni post: tomass

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości