Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] s/y SPRAY - jacht kapitana Slocuma - W.M.C. 04/2014, 1:50
#26
Troszkę Cię skoryguję. Wink
Podszedłeś nie jak pies do jeża, ale jak lis do jeża.  Otóż pies w swej ostrożności poszczeka i odejdzie. Lis zaś będzie uparcie krążył i dotykał aby zwinięty kłębek jeża obrócić na plecy i wtedy widać taki dołek w kłębku do którego lis nasika. Wówczas kłębek się rozwinie a lis tryumfuje bo ma obiad.


Ps. A mnie się marzy coś większego w Twoim wykonaniu, może coś z trzema złotymi lwami. Rolleyes
Odpowiedz
#27
Piękny bączek! Moje jamniki rozerwały jeża mniej więcej w 10 minut! I - prawdopodobnie bez osikiwania... Zanim kapnąłem się, o co chodzi, dobiegłem na miejsce egzekucji - było po wszystkim. Szkoda było mi tego przesympatycznego zwierzątka - bardzo lubię jeże albowiem... Jamników również nie ma...
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz
#28
Dziękuję kolegom za pouczające informacje z życia jeży i psów. Wink
Józek na Revenge'a to jestem jeszcze za słaby, ale następne żagle to już pewnie z Shipyarda, lub Seahorsa będą.

A tymczasem na dziobie trzeba było wkleić bukszpryt. Element trudny w uformowaniu, bo długi, wąski, zwężający się i na dodatek z jednej strony zakończony profilem okrągłym, a z drugiej prostokątnym. Żeby ułatwić sobie sprawę wytoczyłem i wkleiłem drewniane wypełnienie w część, która miała być okrągła i dodatkowe wzmocnienia ścianek w część prostokątną:

[Obrazek: thumb_SPRAY_071.jpg]

Jakoś się to poskładało, choć szew nieco skręcił przy końcówce. Bez wzmocnień nie dał bym rady - wielki szacun dla pancerniaków, którzy sklejają lufy bez wypełnień. Sam element ok, ścianka zamykająca w kształcie prostokąta zbyt mała, ale to łatwo dorobić z zapasu koloru:

[Obrazek: thumb_SPRAY_072.jpg] [Obrazek: thumb_SPRAY_073.jpg]

Teraz trzeba to było zamontować i tutaj wielka UWAGA do osób chcących sklejać ten model. Bukszpryt należy wsunąć w otwór w dziobowym nadburciu od strony pokładu. Aby się to udało NIE WOLNO wcześniej przykleić nadbudówki dziobowej i windy kotwicznej, gdyż uniemożliwią ten manewr. Osoby sklejające wg numeracji mogą popełnić błąd, bo nadbudówka ma nr części 31, winda 33, a bukszpryt dopiero 41. Wsunięcie bukszprytu na miejsce od zewnątrz jest niemożliwe, gdyż jego tylna część jest tak szeroka, że zdemoluje nadburcie dziobowe. Otwór na bukszpryt i tak był za mały i powiększałem go iglakiem. PO zamontowaniu bukszprytu przykleiłem windę kotwiczną (braszpil):

[Obrazek: thumb_SPRAY_075.jpg] [Obrazek: thumb_SPRAY_076.jpg]

Mamy windę, mamy kotwicę, to czas wybrać i poczernić łańcuch. W nowym roku wrócimy również z "hand granatami"! Wink
[Obrazek: thumb_SPRAY_074.jpg]

PS wybaczcie zdjęcia, ale robione wieczorem przy sztucznym świetle.

"Przed wyjściem w morze Spray odbył wycieczkę w obrębie portu Rio, mając na pokładzie kilku starych kapitanów, jako gości. Ponieważ postanowiłem zmienić ożaglowanie mego statku w oczekiwaniu burzliwej pogody przy brzegach Patagonii, przerobiłem go teraz na jol. Goście moi zrobili inspekcję całego sprzętu i każdy ofiarował coś od siebie, aby go uzupełnić. Kapitan Jones, który służył mi w Rio za tłumacza, przysłał kotwicę, drugi zaś - kapitan parostatku - ofiarował odpowiedniej długości łańcuch kotwiczny. Kotwica ta służyła mi podczas całej podróży, łańcuch zaś wytrzymał niejedną burzę przy brzegu zawietrznym, a wypuszczony za burtę w okolicach przylądka Horn zapobiegał zalaniu statku przez grzywacze, nabiegające na rufę."
- J. Slocum, Żeglując samotnie naokoło świata, s.58
Na macie: DARDO, BIEZSZUMNYJSPRAY

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]


Odpowiedz
#29
Bukszpryt wyszedł prześlicznie Smile
A zdjęcia przy świetle dziennym to teraz raczej marzenie Wink
Odpowiedz
#30
Tak obserwuję, paczę i muszę przyznać że pięknie to wychodzi. 
Odpowiedni retusz i czystość sklejenia to połowa sukcesy przy modelu - brawo Krzysztof  PDT_Armataz_01_34
I muszę przyznać  ze dużą robotę załatwia tutaj dobra grafika drewna.
Jestem powolny i dobrze mi z tym!

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#31
Dzięki za wsparcie koledzy. Mówią, że jak model nie przeszkadza, to każdy go ładnie sklei. Smile
Po zasięgnięciu opinii na forach i FB zdecydowałem się na łańcuch nr 1, a że jest on akurat mosiężny, to zdecydowałem się oksydować. Do poczernienia wybrałem oksydę, którą polecił mi Piotrek Walo z Model Hobby (uwaga lokowanie produktu Wink )
[Obrazek: thumb_SPRAY_079.jpg]

Stosowanie proste, wylałem troszkę na plastikową nakrętkę, dodałem tyle samo wody, wrzuciłem łańcuch i poszedłem na obiad. Jak wróciłem był już czarny. Smile Oksyda nie jest idealnie trwała i można ją zdrapać ostrą pęsetą. Pod lupą widać że czerń nie jest całkiem jednolita (może powinienem dłużej poczekać), ale w niczym mi to nie przeszkadza.
Łańcuch już na modelu. Pomiędzy podstawami windy kotwicznej zrobiłem otwór w pokładzie, żeby to miało sens. Z przekroju Spraya wynika że pod pokładem była komora łańcucha (chain locker).
[Obrazek: thumb_SPRAY_080.jpg] [Obrazek: thumb_SPRAY_081.jpg]

Doszły jeszcze jufersy na burcie:
[Obrazek: thumb_SPRAY_083.jpg] [Obrazek: thumb_SPRAY_084.jpg]

A także reling w formie fikuśnej balustrady. Nie wszystko chciało się ładnie spasować na rufie, ale jakoś wybrnąłem. Aha, autor zaprojektował oklejkę balustrady od góry i dołu jako jeden element. Ja podzieliłem to na odcinki. Za cienki jestem na takie wyzwania Wink
[Obrazek: thumb_SPRAY_085.jpg] [Obrazek: thumb_SPRAY_086.jpg] [Obrazek: thumb_SPRAY_087.jpg]

"Hand granaty" okazały się naglami.
[Obrazek: thumb_SPRAY_088.jpg]

Żeby zainstalować nagelbank potrzebny jest maszt. Wytoczyłem więc pierwsze drzewce, korzystając z dostępnego zestawu, który wraz z żaglami zakupiłem do modelu (patrz pierwszy post relacji). Są to pręty drewniane, które trzeba odpowiednio stoczyć i przyciąć, do żądanego kształtu. Mam mieszane uczucia co do ich jakości. Cienkie drzewce są krzywe i bardzo miękkie - łatwo ukręcić przy toczeniu na wiertarce. Dlatego np. bukszpryt toczyłem z innego materiału. Na razie mam tyle:
[Obrazek: thumb_SPRAY_082.jpg]

I tutaj mam kolejne pytanie do bardziej doświadczonych kolegów.
Jak/czym mam zrobić to wcięcie w gaflu (na obrazku u góry po lewej), żeby wyszło jak na szablonie?
Średnica drzewca to jedynie 2 mm, a trzeba zrobić szczelinę 0,4 mm wzdłuż drzewca na długość 12 mm. Wszystkie moje brzeszczoty wydają się za toporne do tego zadania.

"Zbliżało się lato i port w Sydney był zapełniony jachtami, znalazłem się od razu wśród przyjaciół. Dużo osób mnie odwiedzało, między innemi oficerowi okrętu j. Kr. M. Orlando i ich goście. Pewnego dnia przybył z wizytą podczas ulewnego deszczu kapitan okrętu P. Fisher, w towarzystwie młodych pań z miasta i swoich oficerów. Nigdy przedtem nie widziałem podobnej ulewy w Australii, lecz całe towarzystwo było w tak wesołym nastroju, że wszystko ich bawiło. Na nieszczęście, pewien młody człowiek, należący do innej grupy gości, również bawiących na pokładzie Spraya, pięknie ubrany w galowy mundur jednego z większych jacht-klubów, z wielką ilością pozłacanych guzików, szybko stąpając, aby ukryć się od deszczu wpadł do stojącej na pokładzie beczki z wodą i, będąc niskiego wzrostu, zanurzył się w niej z głową i omal nie udusił, nim zdołano go wyciągnąć. O ile pamiętam było to jedyne, podobne do nieszczęśliwego wypadku, zdarzenie na Sprayu podczas całej jego podróży.
W Sydney najwięcej są używane jachty typu sloop, bardzo szerokie i z żaglami o olbrzymiej powierzchni, to też wywrócenie się nie należy tam wcale do rzadkości, gdyż kierowane są z odwagą wikingów."

- J. Slocum, Żeglując samotnie naokoło świata, s.155
Na macie: DARDO, BIEZSZUMNYJSPRAY

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]


Odpowiedz
#32
Zasuwasz z tym modelem pięknie. Mimo trudności, jakie napotykasz, jest na czym oko zawiesić.

Zupełnie nie wiem, po co to nacięcie w gaflu? Zawsze wydawało mi się, że gafel ma u nasady "obejmę", która wspiera się o maszt. Jeśli do tego ma służyć to nacięcie, to ja robiłbym samodzielnie doklejając dwie połówki z boku gafla. ("dwie połówki" nie oznaczają 1 litra:-)))

Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#33
Nie wiem, jak było na "Spray"-u, ale w czasach Slocuma, i nie tylko, gafel na łączeniu z masztem posiadał tzw GARDĘ, czyli takie jakby widły obejmujące częściowo maszt i tymi "widłami" po maszcie przesuwał się (góra - dół). Garda zamknięta była sejzingiem z koralikami. Podobnie była osadzona pięta bomu. Do stawiania i trymowania żagla służyły w tym układzie gardafał, pikfał i halsy. Żagiel do masztu mocowany był na segarsach. Trochę inaczej było w przypadku mocowania żagla do masztu "na żmijkę".
  To bardzo stare typy takielunku, dzisiaj już nie używane; - no, może na jednostkach retro, dlatego nie bardzo sie na tym znam. I - nie znaczy to, że tak było na "Spray"-u...
  Mógłbym to narysować, ale zapewne masz rysunki montażowe, a poza tym - ja nie umiem wstawiać zdjęć!
" Lenistwo jest rękojmią zdrowia "
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
Photo PW-5 Smyk (Kartonowa Kolekcja 1/2014) 1:33 Dronarro 1 864 28-11-2019, 12:48
Ostatni post: Raven
  [R] Me-262 A-1 (KA 1-2/2014) stachooo 44 6,690 05-11-2018, 12:32
Ostatni post: Gregory
  [R/G] Dewoitine D.520C1 1:33 WAK 10/2014 dla początkujących :) KONIEC Rafał Ż. 12 5,042 23-11-2015, 11:27
Ostatni post: Tuco
  [Relacja] Kawasaki Ki-61 I Hien - Hei (Model Hobby 1/2014) Papa_Smurf 44 13,310 10-08-2015, 11:58
Ostatni post: Bizon
  [R] Me 262A-1 KA 1-2/2014 zbin 42 16,399 06-01-2015, 12:43
Ostatni post: zbin
  [R] "ISKRA" - WAK 7-8/2014 - skala 1:100 autor: T. Król ZbiG 15 5,857 31-10-2014, 08:56
Ostatni post: radzias
  [ R + G] Dziki rumak kapitana Horbaczewskiego. Piotreq 101 21,379 13-02-2012, 01:10
Ostatni post: Jung

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości