Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 3 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
#26
Bardzo długa przerwa, ale i tak dobrze, że coś się na "7 Prowincjach" dzieje.
Dziękuje koledzy za pomysły dotyczące "head timbers" czyli tych wsporników kosza. Będę to jeszcze analizował (a może będą po prostu dwie wersje). Jeszcze nie wiem.
Postępy są bardzo mizerne, bo nałożyło się na siebie dużo detali, jedne zależne od drugich (te trzeba najpierw, a te potem, a te trzeba przymierzyć do jeszcze innych, a to zamówiłem drut 0,4 a dostałem 0,3 i nie sprawdziłem i teraz już nie ma jak zareklamować towaru,.... itp). Daje mi już w kość ten okręt, ale się nie poddaję:-)

Na bakdeku (forkasztelu) dodałem gretingi a na śródokręciu postawiłem artylerię, żeby przymierzyć szalupę (którą też w międzyczasie skleiłem). Szalupa sklejona identycznie jak na Wodniku tyle, że większa. Wg planów miała 10 metrów, ale jakoś wydaje się za duża, nie jest jeszcze przyklejona i czekają mnie w związku z nią konsultacje.

[Obrazek: midship02.jpg]

Zabrałem się również za zdobienia i po kilku podejściach zdecydowałem, że wytrzymam hejt, jaki na mnie spadnie i zrobię je w najprostszej postaci, czyli jako płaskie rysunki. Dlaczego? Otóż klejenie papierowych figurek z kilku części o całkowitej wysokości 6-20 milimetrów uznałem za bezsensowne, opracowanie ich zajęłoby dużo czasu a i tak większość modelarzy takie elementy wykonuje we własnym zakresie z wikolu, miliputa czy innych specyfików. Zapadła więc decyzja, że albo zrobię je w najprostszej formie i za jakiś czas ukończę model, albo... no właśnie, zabraknie mi cierpliwości, czasu i nigdy "7 Prowincji" nie zostanie zwodowane. Piszę tu o wszystkich puttach i innych płaskorzeźbach, bo te największe rzeźby na zwieńczeniach będą być może bardziej złożone. Druga wersja powstanie w druku 3D, a projekty są zamówione w pewnej firmie. Zobaczymy finalnie, co z tego wyjdzie.
Patrząc na efekt końcowy wydaje mi się, że w zasadzie wszystkie te płaskorzeźby powinienem nakleić na karton 1,0 mm. Część jest na kartonie 0,5 mm i wyszły trochę za płasko. Tak to na chwilę obecną wygląda rufa:
[Obrazek: rzezby_04.jpg]
[Obrazek: rzezby_01.jpg]
[Obrazek: rzezby_03.jpg]

Na biurku leżą przygotowane klapy ambrazur, wyposażenie górnych pokładów itp.

Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#27
Skoro piszesz o hejcie, to ja skwituję to tak. Lepszego wyboru już nie ma, bo to jest zabawa z kartonem dla przeciętnego zjadacza. Natomiast wyjadacze czy wyjadaczki jak Doris O. zrobią po swojemu traktując Twój projekt jako bazę. 
Druga wersja z drukiem 3D, to nic tylko przyklasnąć pomysłowi.
Odpowiedz
#28
Faktycznie, w takim układzie 3d to idealne wręcz rozwiązanie, nie mniej, projekty trzeba będzie i tak zrobić.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#29
Czołem,
i znów jakaś koszmarnie długa przerwa (ale powstała w tym czasie szkuta wiślana, zawsze coś).
Zmobilizowałem się i ustawiłem artylerię 6-funtową na wyższych pokładach. Lufy drukowane w żywicy, co znacząco przyśpieszyło pracę. Wykorzystałem również drukowane bloczki 2-milimetrowe do olinowania lawet (ale lawety są z kartonu, nie z żywicy:-)). Żywiczne bloczki to również udogodnienie, chociaż trzeba je pomalować. Obawiałem się, że po pomalowaniu, mimo farby podkładowej, przy manipulowaniu bloczkiem farba będzie odłazić, ale nic takiego się nie zdarzyło.
[Obrazek: artill-09.jpg]

Trwa również "nierówna" walka z dwiema rzeźbami - i nie z tymi w wersji żywicznej, ale z wersją papierową.
[Obrazek: nimfa-prawy.jpg]
[Obrazek: neptun-en-face.jpg]

Kombinowałem z cienkiego papieru, z kartoników i nijak nie umiem zaprojektować tego z sensem. Chodzi mi oczywiście o "sens" w sensie praktycznym, bo każdą rzeźbę można rozwinąć na 100 części o wymiarach poniżej 1 mm (:-)), ale jak to potem skleić, gdy kropelka kleju jest dwa razy większa od części:-))) Figurki bardziej statyczne, "jednoczęściowe" bez problemu skleja się z kilku warstw, ale te z oddzielnymi rękami i nogami mnie przerastają.
[Obrazek: zwie-czenie-rufy.jpg]

Nie mogłem oczywiście nie wymienić galionu kartonowego na druk 3d, poniżej porównanie:
[Obrazek: artill-14.jpg]
[Obrazek: artill-15.jpg]

I klika aktualnych zdjęć:
[Obrazek: artill-01.jpg]
[Obrazek: artill-08.jpg]
[Obrazek: artill-10.jpg]
[Obrazek: artill-11.jpg]
[Obrazek: artill-13.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#30
Nie ma co się bronić przed technologią, w tym wypadku druk wydaje się niedościgniony dla zdecydowanej większości potencjalnych sklejaczy, bo ile osób sobie z tym poradzi manualnie?
Pewnie się znajdą, ale dla takich jak ja, to jest opcja must to have.
Nie mniej cała jednostka wygląda meeega smakowicie: ]

pozdr
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#31
Hej,
przy poprzedniej aktualizacji wątku myślałem, że to już prawie wszystko - ot, kilka detali, mocowanie jufersów i .. jazda z olinowaniem! Dziś wiem, że jest jeszcze kilka rzeczy do dorobienia, i tak od miesiąca: "Kadłub gotowy!" - "Jeszcze nie:-((((")
Zrobiłem odciągi jufersów "prawie" tak jak były oryginalnie: pierwsze "ucho" (1) włożyłem w otwór w burcie, drugie "ucho" (2) dokleiłem na płasko do burty i łączenia zakryłem kółeczkami z barwionki. Potem tylko trzeba było dopasować główne ogniwo. Całość robiona z czarnego miedzianego drutu o grubości ok. 0,3 mm.
[Obrazek: odci-gi-how.jpg]

Zbudowałem drugi raz szalupę, bo była za duża. Wymiary wziąłem z planów, ale po konsultacjach z p. Hovingiem trzeba było ją o dobry metr skrócić: miała ona standardowo 4/5 długości boot'a, czyli tej drugiej łodzi holowanej za okrętem, a ta znowu miała 1/4 długości okrętu liczonej pomiędzy stewami. (proste:-))
[Obrazek: 19-06-22-28.jpg]

Przykleiłem na grodziach ozdoby w postaci atrakcyjnych syren i klapy ambrazur. Tu niestety moja wtopa, bo wyloty niektóre lufy na śródokręciu na sterburcie ustawiłem za wysoko i nie było gdzie wstawić knagi, a do niektórych miejsc nie było już dostępu. Trudno.
(Już wiem, dlaczego budowa zajmuje mi tak dużo czasu - po prostu wszystkich elementów jest 5-10 razy więcej:-))) Klap ambrazur do małych jednostek zwykle było 6-10 szt., a tu jest 40.) Zmieniłem "curl" (ten zawijas na samym dziobie) nad lwem, bo powinien być większy i trochę wyżej.

Przyszła pora na knagi, kołkownice i inne drobnostki. Główną drobnostką były nagle (ok. 100 szt.) - nie jestem masochistą, więc je wydrukowałem w brązowej żywicy. Musiałem im trochę pozmieniać proporcje, bo zgodnie z rysunkami np. Mondfelda, oryginalne proporcje były niewidoczne dla oka. Po kilku próbach powiększyłem górną część (żeby było ją w ogóle widać) i trochę je pogrubiłem po całości tak, że mają 0,6 mm średnicy. Cała zabawa była potrzebna głównie do nagli mocowanych na poręczach, żeby wyglądały w miarę podobnie i równo.
[Obrazek: 19-06-22-01.jpg]

Na burtach przy artylerii były skrzyneczki z opisane "proppenbak" - pewnie na pakuły czy inne uszczelniacze przy ładowaniu dział. Dodałem od siebie wiaderka, brakuje jeszcze kul armatnich (cos wymyślę).
W sumie nic nadzwyczajnego nie odkryłem, żeby zanudzać opisami - zapraszam do obejrzenia zdjęć:
[Obrazek: 19_06_22_02.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_05.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_10.jpg]
[Obrazek: 19-06-22-13.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_14.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_16.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_17.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_18.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_20.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_21.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_22.jpg]
[Obrazek: 19_06_22_24.jpg]
[Obrazek: 19-06-22-26.jpg]

Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#32
Witam ponownie,

jak to się stało, że w lipcu nie pochwaliłem się postępami? Nie wiem. Może z powodu amoku wywołanego maratonem połączonym ze sprintem, by model pojawił się w tym roku:-)))

Dokończyłem więc różne drobnostki na pokładzie i kadłubie i ... wreszcie dokleiłem rzeźby na rufie. Wydrukowane w żywicy i pomalowane. Taka ilość warstw, detali, pasków, listew dała się we znaki, bo pojawiły się drobna nieścisłość pomiędzy drukiem 3D a bryłą kadłuba. Umiejscowiona centralnie na rufie bogini nie sięgała nogami do postumentu - pogrubiłem więc postument o jedną warstwę tektury. Reszta, o dziwo, przykleiła się mniej więcej tak jak planowałem. Tak to wyszło:
[Obrazek: 25_06_22_05.jpg]
[Obrazek: 25_06_22_11.jpg]

Obok łodzi trzymanej na pokładzie (zwykle na zapasowych stengach zamocowanej linami do pokładu) była jeszcze druga łódź (boot) holowana za okrętem (czasem płynąca samodzielnie). Dokładny projekt takiej łodzi dostałem od Aba Hovinga.
[Obrazek: boot.jpg]

Ale nie myślcie sobie, że to gotowe części - ten format nie ma możliwości rozwinięcia brył na powierzchnię, więc i tak musiałem punkt po punkcie to przerysować, skorygować grubości elementów, trochę uprościć, by wykonać taką łódeczkę o długości ok 10 cm. 
[Obrazek: 01-08-22-02.jpg]


Na rufie oprócz rzeźb są również latarnie w liczbie 5 sztuk. Jedną skleiłem testowo (nie chwalę się jakością pracy, bo ... nie ma czym)
[Obrazek: 01-08-22-10.jpg]

I ostatnia praca robiona w pośpiechu to kolumny masztów, stengi, marsy i całe mnóstwo "wichajstrów", które to wszystko trzymało w kupie.
Poglądowy widok, jak to w ma kiedyś(:-)) wyglądać:
[Obrazek: 23-07-22-06-maly.jpg]



Pierwsze elementy olinowania na zdjęciach:
[Obrazek: 01-08-22-01.jpg]
[Obrazek: 01-08-22-03.jpg]
[Obrazek: 01-08-22-04.jpg]
[Obrazek: 01-08-22-06.jpg]
[Obrazek: 01-08-22-07.jpg]
[Obrazek: 01-08-22-08.jpg]
[Obrazek: 01-08-22-09.jpg]

Tyle na dziś
Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#33
Napiszę jedno - MAGIK.
Od patrzenia gały bolą - pełen szacun Tomek  PDT_Armataz_01_37
Jestem powolny i dobrze mi z tym!  Big Grin

Odpowiedz
#34
Ech... Nic mądrego mi nie przychodzi do głowy...
Więc powzdycham sobie cichutko w kąciku...
Odpowiedz
#35
Najpiękniejsze zdjęcie to w osi kadłuba od dziobu.
Co za symetria!
Bukszpryt sprawia wrażenie ucieczki na lewą burtę, czy to tylko błąd zdjęcia?
I tak jest perfekcyjnie.
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#36
Oprócz oglądania ogólnie świetnej roboty projektowo-wykonawczej, chętnie wchodzę tu aby wreszcie zobaczyć właśnie ten etap. Chciałem zobaczyć jak wyjdzie ta cała biżuteria. To co zawsze mnie przyciągało do żaglowców +/- tej epoki (oprócz kilku rzędów armat). Zawsze chciałem mieć w kolekcji żaglowiec, ale ambicja posiadania czegoś efektownego (rozważałem np hybrydę drewniano-plastikową na podstawie Soleil Royal Hellera, bawienie się nawet w gazetkowego SoS z uwagi na gotowe metalowe rzeźby- ale u nas była dostępna gorsza wersja) rozbijala się o brak umiejętności rzeźbienia postaci. W druku 3D widziałem dla siebie nadzieję i nie zawiodłem się. Takie połączenie kartonu (czy nawet drewna) z tym drukiem wychodzi naprawde świetnie.

Teraz projektantów kartonówek nie musi ograniczać materiał. Można się porywać na najpiękniejsze żaglowce w historii. Można projektować ociekające złotem fikuśne zdobienia bez obawy że karton je "spłaszczy".

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#37
Dziękuję Kolegom za miłe słowa.

@Winek@ Faktycznie na zdjęciu bukszpryt wygląda jakby lekko szedł na lewą burtę. Może tak jest, a może foksztag jest lekko na bukszprycie przesunięty w prawo. Zdjęcie robiłem tak, by sztag pokrywał się z kolumną fokmasztu, więc albo sztag, albo bukszpryt jest przesunięty. I tak dużo trudniej będzie utrzymać symetrię na wyższych piętrach. Się zobaczy w praniu.

@łosiu@ Przy druku 3D chyba najtrudniej jest dobrze pomalować te elementy, by jak najmniej różniły się od innych materiałów użytych w modelu. Druk na kartonie może być bardzo precyzyjny (może pojawić się oko i brew) i pomalowanie w ten sposób wydruków 3D jest wyzwaniem. Ja zrezygnowałem z malowania takich detali, bo jest to daleko poza granicami moich umiejętności. Ale rzeczywiście różnica pomiędzy "płaską" rzeźbą z kartonu a żywicą jest ogromna na korzyść tej drugiej.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#38
Dzięki Tomku za wyjaśnienie.
Mimo wszystko podziwiam wiedzę, koncepcje i precyzję w wykonaniu. Tak trzymać!
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#39
Witajcie Koleżanki i Koledzy,

tak, wiem, minęło wiele miesięcy od ostatniej aktualizacji, ale "takie jest życie",  "czas nie jest z gumy", "doba ma 24 godziny", itp, itd, ogólnie "selawi":-))) Dziś porcja zdjęć i informacji z kompletnego olinowania stałego (tak, tak, w końcu ustawiłem wszystkie maszty:-)))
[Obrazek: full-st-rig-01-a.jpg]

1. W piętach steng (drugi patyk, z którego zbudowany jest maszt) były szybry, przez które prowadzono "top rope" (nie znam polskiej nazwy). Razem z blokami tworzyły mechanizm pozwalający na opuszczanie i podnoszenie steng, jak na rysunku poniżej:

[Obrazek: top-rope-schemat.jpg]
[Obrazek: full-st-rig-16a.jpg]

Kolejny patyk (trzeci od dołu) to bramstenga, która też była wyposażona w "top rope", zwykle już mniej złożoną. Wszystkie te liny wędrowały w doł do pokładu.

2. Oprócz want maszty były wyposażone w baksztagi/paduny, które spełniały podobną rolę jak wanty. Bywały stałe lub ruchome, mocowane najczęściej za ławami wantowymi.

3. Podwantki, czyli te skośne liny pod marsami ("bocianimi gniazdami") miały bardziej złożoną kontrukcję, ale w tej skali nie podjąłem się ich wykonania i są mocno uproszczone. Oryginalnie jufersy mocowane były w okuciach, które przechodziły przez mars. Pod spodem marsa do tych okuć dowiązywane były krótkie liny, które znowu mocowane były do want poniżej. Jak zwykle rysunek zastępuję 1000 słów:
[Obrazek: podwantki.jpg]
[Obrazek: mars.jpg]

Jak widać, do pełnego wykonania wszystkich elementów trzeba by mieć takie okucia (fototrawki?) i chirurgicznie/zegarmistrzowsko zakończyć mocowanie podwantek do want, co też było mocno złożone. U mnie jest to jedna linka obejmująca jufers i wędrująca w dół przez otwór w marsie do want pod spodem.

4. Najwięcej zamieszania jest zawsze na bukszprycie, a tu dochodzi maszcik bukszprytowy, który ma swoje wanty. Charakterystyczna dla dawnych żaglowców jest "pajęczyna" rozwieszana pomiędzy sztagami fokmasztu a topem masztu bukszprytowego. Oczywiście spełniała ona rolę baksztagów, służyła do stabilizowania tego masztu i przeciwdziałania sile żagla, który tam wieszano. Poniżej dwa przykłady z ksiązki Dik'a:
[Obrazek: baksztagi-bukszprytu.jpg]

W swoim modelu wykonałem te baksztagi tak jak zaproponowali w swoich rekonstrukcjach Dik i Hoving: 
[Obrazek: full-st-rig-07-a.jpg]

Ogólnie wyszło nienajgorzej, udało mi się osiągnąć sporą symetrię masztów i ogólny wygląd jest miły dla oka. Nie udało się z fokmasztem i tym małym maszcikiem na bukszprycie - niestety oba pochyliły się do tyłu, a powinny być pionowo. Leciutkie naciągnięcie baksztagów, want i sztagów nie wygladało dobrze i naturalnie, a trochę więcej siły nadwyrężyło bukszpryt i całość "poszła" do tyłu. Ale domyslacie się, że tak zostanie:-))) Trochę zdjęć, zapraszam:
[Obrazek: full_st_rig_02_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_03_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_04_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_05_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_06_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_08_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_09_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_10_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_11_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_12_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_13_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_14_a.jpg]
[Obrazek: full_st_rig_15_a.jpg]
Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#40
Piękności!
Tym razem symetria idealna.
Kawał solidnej roboty, ale jak się ma wiedzę i umiejętności to nie takie trudne, tylko wymaga cierpliwości.
Powodzenia z żaglami i olinowaniem ruchomym.
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#41
Witam Zacne Grono Modelarek i Modelarzy,

Ile to już lat minęło od kiedy rozpocząłem budowę "De Zeven Provincien"? Wczoraj o 19:25 zawiesiłem bandery i można się dziś pochwalić.

Nie ze wszystkiego jestem zadowolony, wiadomo, zawsze można było jakąś nitkę ułożyć lepiej, dać mniej kleju, wyrównać buchtę... No i nie udało mi się osiągnąć ogólnego wyglądu, tak jak sobie wyobrażałem. Po pierwsze nie zbrasowałem rei, bo przy bukszprycie zdałem sobie sprawę, że przy zbrasowaniu dostęp do kołkownic będzie maksymalnie ograniczony, żeby nie powiedzieć, niemożliwy. Po drugie cześć lin powinna być luźno i zwisać pod własnym ciężarem (np. gejtawy), ale przyznaję się, po prostu się poddałem. Zadowolony jestem natomiast z faktu, ze znalazłem tylko jedną pomyłkę w numeracji lin (72 vs 82).
[Obrazek: 1729_05_10_23_1_00_57.png]


Choć w zasadzie nigdy nie wieszano wszystkich żagli jednocześnie, w ramach testu założyłem żagle sztagowe. Pominąłem jeden żagiel na sztagu bezanmasztu, bo obawiałem się, że będzie "w konflikcie" z głównym żaglem bezana. Teraz widać, że można było go tam wcisnąć.

Dla potomnych najważniejsze ogólne spostrzeżenia to:
1. Absolutnie koniecznie należy zamocować wszystkie bloczki do masztów i want przed wieszaniem żagli. Ja, chcąc mieć zdjęcie na okładkę wydania, pominąłem ich montaż i straciłem bardzo dużo czasu na ich późniejsze dowiązanie w gęstwinie nici i linek. Chodzi przede wszystkim o bloczki pod marsami, pod marsami na wantach i bloczki na grotsztagu przy kolumnie fokmasztu. Również sztagi "pomocnicze" do żagli sztagowych należy rozplanować i zamontować wszystko, co konieczne wcześniej.
2. Sam grotsztag przy kolumnie fokmasztu należy zamocować "luźniej", niż ja to zrobiłem. U mnie brakuje jednej podwójnej knagi na kolumnie fokmasztu właśnie dlatego, że nie było jak jej zamocować.
[Obrazek: 1729_05_10_23_1_08_25.png]

3. Bloczki pod marsami (do gordingów i topenant dowiązane do pętli sztagów w instrukcji) można zawczasu zamocować bezpośredni do belek podpierających marsy, bo tak robiono zdecydowanie częściej, szczególnie na dużych jednostkach.
[Obrazek: 1729_05_10_23_1_12_25.png]

4. Nie mogłem dopasować kotwic, by nie blokowały ambrazur i dopiero zagłębienie się w temacie pokazało, że były wieszane w różny sposób, w tym często POD ławą wantową. Takie rozwiązanie pokazuje zresztą w swoim opracowaniu Dik, a na potwierdzenie obraz z epoki. Przednia kotwica była mocowana na grubej linie rozpoczynającej się od węzła, która przechodziła od góry na wylot przez kotbelkę, następnie przez obręcz kotwicy i wracała na górę wsparta o szczyt kotbelki, następnie mocowana była gdzieś w rogu przedniego pokładu.
[Obrazek: 1729_05_10_23_1_17_39.png]

Przechodząc do szczegółów.
Okolice bukszprytu:
1. Poluzował mi się baksztag masztu bukszprytowego, ale ciężko jest to zachować, kiedy i maszcik i sztagi dostają różnych dodatkowych naprężeń przy instalowaniu kolejnych lin.
2. Ogólna plątanina jest tak wielka, że warto przestudiować, zrozumieć i zaplanować całość olinowania bukszprytu, szczególnie przemyśleć kolejność, by nie ograniczyć sobie dostępu.
3. Żagiel sztagowy nad bukszprytem (jeśli montowany) należy umieścić jak najniżej, by jego fał nie "blokował" się z fokżaglem.

Fokmaszt:
1. O dobrym zaplanowaniu grotsztagu w okolicach kolumny fokmasztu napisałem wcześniej.
2. Sugeruję mocowanie lin od centrum (czyli przy maszcie), a te, które mocowane są do nagli na burtach na końcu.
3. Przed ustawieniem fokżagla koniecznie trzeba dowiązać liny do nagli przy przedniej balustradzie (są to liny do obsługi bukszprytu oraz buliny żagli foka), bo "usztywniony" fokżagiel uniemożliwi dostęp do tych kołków.

Grotmaszt:
ten sprawia mniej kłopotów więc uwagi pokrywają się z tymi do fokmasztu.

Bezanmaszt:
tu dostęp jest też łatwiejszy niż przy fokmaszcie. To co mi się nie udało to "pajęczyna" trzymająca top skośnej rei - jest za mała i wygląda "komicznie" (ale przeplatać to wszstko też nie było łatwo)

Więźby rei.
Skorzystałem z 1,5 milimetrowych koralików (które sobie wydrukowałem w żywicy), ale po kilku godzinach kombinowania musiałem trochę oszukać i uprościć oryginalny przebieg tych lin. Instrukcja instrukcją, ale zrobienie tego w 1:100 na modelu przekroczyło moje umiejętności. Jak uprościłem widać na rysunku:
[Obrazek: 1729_05_10_23_1_31_43.png]
Bandery.
Wykonałem z oryginalnych płóciennych żagli "Seahorsa" sklejając i formując na mokro w rozrzedzonym wikolu. 

Teraz pora na zdjęcia w galerii, a jeśli pominąłem coś, pytajcie.
[Obrazek: 1729_05_10_23_1_53_16.jpeg]
Pozdrawiam
Tomek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Na morzu jest różnorodność. Każda fala jest inna. A tutaj ciągle to samo. Domy i domy. To nie do wytrzymania." ("Czerwona trawa" - Boris Vian)

http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Odpowiedz
#42
Jesteś prze....syn, hehe pozytywnie. Zazdroszczę wiedzy, zaangażowania i takich umiejętności, model jest przepiękny. Zawsze gdy widzę któryś z Twoich projektów na wystawach, to ślinię się na zmianę chlipiąc, że też tak chcem. Ale przeraża mnie ilość wiedzy jaką trzeba by wchłonąć, a nawet jeśli, to na koniec i tak nie miałbym gdzie tego trzymać i wracam lepić sobie swoje metalowe puszki.
Projekt jak i sam model mistrzostwo.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] Wózek akumulatorowy HSW WNA-1320 od podstaw 1:25 Jaroslav 81 5,802 13-03-2024, 08:46
Ostatni post: Lukee
  [R] M24 CHAFFE by QŃ – od podstaw qn 6 1,234 22-01-2024, 10:07
Ostatni post: Karas
  [R/G] USS JOHN D. FORD - DD 228, od podstaw by QŃ qn 60 20,964 07-12-2023, 06:37
Ostatni post: wieslaw_
  [R\G] M26 Pershing - 3rd Armoured Division - od podstaw qn 85 34,457 05-09-2022, 07:14
Ostatni post: Karas
  [R] Włoskie "pendraki" Ansaldo MIAS i MORAS 1:25 Od podstaw... Jaroslav 48 14,351 28-04-2022, 07:11
Ostatni post: Winek
  [R] Szkuta wiślana (1:100 od podstaw) Seahorse 12 3,724 20-03-2022, 01:49
Ostatni post: Hastur
  [Budowa od podstaw] Sd.Kfz. 167 StuG IV Spät PrzemekW 125 53,833 28-07-2021, 09:18
Ostatni post: Przemek W
  [R/G] "Meerman/Wodnik" 1627 - 1:100 od podstaw Seahorse 36 12,821 01-06-2021, 09:10
Ostatni post: Karas
  [R/G] Armed Virginia Sloop 1768 (1:100, od podstaw) Seahorse 16 6,088 15-09-2020, 12:57
Ostatni post: Hastur
  [R\G] Dwuosiowy wagon specjalny Rnh do przewozu kwasu skala 1:25 od podstaw Draccus 6 3,601 06-05-2020, 03:16
Ostatni post: Draccus

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości