Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PzKpfw.VI Tiger II Porsche turret /GPM+scratch/ s.H.Pz.Abt.503, Francja lipiec 1944
#1
Czołem.

Sporo okrętów pojawiło się w relacjach, to może mnie się uda "wepchnąć między burty" z moją konserwą PDT_Armataz_01_12 ?

A tak na poważnie, to długo zbierałem się z wystartowaniem nowej relacji, tym bardziej, że temat Luchsa jest jeszcze nie zakończony,
ale jakiś porządek w czasoprzestrzeni musi być... więc Tygrysa Królewskiego czas zacząć PDT_Armataz_01_29
Wycinanka, która posłuży mi za bazę wyjściową to leciwe opracowanie GPM z 1998r.
Model jaki chcę docelowo zbudować, to czołg o numerze taktycznym 114 przynależny do s.H.Pz.Abt. 503, który operował w rejonie Mailly le Camp we Francji latem 1944r.
W trakcie poszukiwań dokumentacji tego konkretnego wozu np: zdjęć, odpowiedniej planszy barwnej itp., natknąłem się na materiały, z których wynika, że jednym z członków załogi tego Tygrysa był Oberstleutnant Alfred Rubbel - a jego bliskim "kumplem" był sam Kurt Knispel.

Poniżej zamieszczam kilka zdjęć z tamtego okresu.
[Obrazek: 5f7ad16534ceec90m.jpg] [Obrazek: c88ce14dcd6779c8m.jpg] [Obrazek: ccccf1df28f4b260m.jpg] [Obrazek: b4600879c01fc9cdm.jpg] [Obrazek: e257d55827066915m.jpg] [Obrazek: 741a71778a9dda6am.jpg]
Żródło: internet

Tyle tytułem wstępu, a teraz czas na zapoznanie Was z przebiegiem prac.
Na początek dla przypomnienia okładka.
[Obrazek: 28a6c1898f300d51m.jpg]

Budowa zaczęła się dość nietypowo jak na moje standardy, bo zamiast szkieletu pierwsze na macie wylądowały wahacze
projektu naszego forumowego kolegi Przemka W., który udostępnił mi swój projekt celem przetestowania "sklejalności" oraz wzbogacenia mojego modelu.
Cóż mogę napisać... pomimo, iż ten element składa się z prawie 20-tu części, to skleja się go rewelacyjnie, a spasowanie jest idealne.
Przemku jeszcze raz wielkie dzięki PDT_Armataz_01_34

Poniżej przedstawiam efekty ich budowy.
[Obrazek: d3ce4d8e08df66a4m.jpg] [Obrazek: 2557971d92ee72e8m.jpg]
oraz wstępna przymiarka do dedykowanych kół żywicznych zakupionych w sklepie u Piterpanzera.
[Obrazek: 20d18352e3945abam.jpg] [Obrazek: 70161e03a57131c9m.jpg] [Obrazek: 46cab9746fedc9ddm.jpg]

Następnie prace poszły we właściwym kierunku. Szkielet został podklejony, wycięty i częściowo sklejony.
Gniazda pod wahacze zostały wycięte, aby uniknąć ich sklejania na styk do kadłuba.
Dzięki temu, w późniejszym etapie budowy będę mógł je lepiej wypoziomować oraz będą o wiele bardziej trwalsze i nie ulegną przedwczesnym destrukcjom w trakcie manewrowania kadłubem.
[Obrazek: a267a8bd9db219c6m.jpg] [Obrazek: 315bd3fd26a7c94am.jpg] [Obrazek: 28249c241705234em.jpg]

Przyszła kolej na najtrudniejszy, moim zdaniem, etap budowy, a mianowicie oklejanie kadłuba.
Generalnie, to cały szkielet jest dla mnie jedną wielką abstrakcją, bo wszystko wisi w powietrzu bez żadnych wzmocnień,
dlatego zdecydowałem się na wzmocnienie płyt czołowych oraz dna kadłuba dodatkowymi wręgami.
To samo czeka mnie z górną częścią kadłuba, ponieważ usztywni i wzmocni on całą konstrukcję,
a przede wszystkim zapobiegnie to zapadaniu się płyt, kiedy będę wykonywał imitację zimmeritu.
Przy okazji nadmienię, że boki wanny zostały wydłużone, a jej dno "wciągnięte do środka" aby zaakcentować łączenie płyt...
[Obrazek: 56330d8ec5b57687m.jpg] [Obrazek: 9067dab9095d8023m.jpg] [Obrazek: 33f0666efa5bf4b6m.jpg] [Obrazek: 7629320b792572a9m.jpg] [Obrazek: 9e0a08f99882c664m.jpg]

No i na koniec, próba z przerobieniem górnej części kadłuba.
Tutaj stanowczo muszą zostać zmienione wszystkie elementy nad przedziałem napędowym...
[Obrazek: d75e7b6dacbe8018m.jpg]

I to by było na chwilę obecną tyle PDT_Armataz_01_29  

Pozdrawiam serdecznie
Tommy
Odpowiedz
#2
Wróciłeś mój Wielki Inspiratorze Smile
Bez Twoich regularnych relacji moje uwielbienie do konserw słabnie i na matę wpychają się inne tematy...
Musisz być czujny Tomku bo będziesz miał mnie na sumieniu Big Grin

Martwią mnie trochę te Twoje kółka z żywicy ale rozumiem - wolisz skupić się na tym z czego i my będziemy mieli radość i ucztę dla oczu Smile
Odpowiedz
#3
No proszę: ], powodzenia życzę.

BTW, co z mikrusem Luchusem? jakoś nie kojaże galerii.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#4
Leszku, postaram się, aby część twojej duszy modelarskiej nie zbłądziła i była odpowiednio ukierunkowana PDT_Armataz_01_29

Karas, Luchs jest prawie skończony, prawie, bo brakuje mu jeszcze kilku detali tj. sternantenne (antena gwiazdowa),
panzerfaust jakieś wiaderko, szmatki itp. , a przede wszystkim w brudzeniu tego przysłowiowego "last touch" PDT_Armataz_01_21

P.s. Tak z ciekawości zerknąłem na relację Luchsa i muszę powiedzieć, że relacja jest daleko w lesie w stosunku do tego co jest na półce PDT_Armataz_01_07 PDT_Armataz_01_23 PDT_Armataz_01_12
Odpowiedz
#5
Witam serdecznie po dłuższej nieobecności  PDT_Armataz_01_29

Długo nic nie pokazywałem, ale coś dziwnego mnie dopadło i nie mogę się zebrać do takiego modelarstwa i zapału jak dawniej PDT_Armataz_01_16
Ale nie ma co się użalać nad sobą i czas pokazać co nowego przybyło w moim projekcie.

Na początek kadłub został oklejony i udało mi się rozwiązać problem łączenia płyty nad transmisją, a tylną ścianą kadłuba, tzn.
w oryginalnej wycinance GPM te elementy były łączone do siebie " na styk" bez zaakcentowania skosu tylnej płyty.
Ponadto, cała górna część kadłuba została zaprojektowana od podstaw, podklejona kartonem i wzmocniona dodatkowymi wręgami tak,
aby uniknąć w przyszłości zapadania się stropu lub boków kadłuba.
[Obrazek: 05b45ca40c86a9cam.jpg] [Obrazek: 0d1d69f524b70e4bm.jpg]

Przyszedł czas na płytę nad transmisją.
Był ambitny plan, aby wykonać pełne wnętrze przedziału sinikowego, ale pomysł ten szybko upadł po problemach na jakie się natykałem.
Ograniczyłem się tylko do wykonania uproszczonych wlotów do chłodnic oraz wentylatorów.
Zasadniczo również mogłem ich nie wykonywać, bo jak przyjdą na to siatki, to i tak ich nie będzie widać. Taka sztuka dla sztuki Undecided
[Obrazek: 5b53e2c88ed8eb2am.jpg] [Obrazek: 033e01d8283def3fm.jpg] [Obrazek: 14389fb285b2fa8fm.jpg] [Obrazek: 3b2026602716b077m.jpg]

Kolejne etapy budowy to uzupełnienie dolnej płyty wanny o dekle od luków rewizyjnych, wykonanie imitacji spawów oraz częściowe uzupełnianie detali na płycie od transmisji.
[Obrazek: e07f07035e9b2062m.jpg] [Obrazek: 445fde63c8a704d9m.jpg] [Obrazek: 76eb2942a863b285m.jpg]

A teraz kolejny smaczek jaki otrzymałem od Przemka W. to gniazda i ramiona od kół napinających oraz ograniczniki wychylenia wahaczy.
Co do sklejalności - bez zarzutów pomimo dużej ilości części skleja się rewelacyjnie i ekspresowo.
Powiem szczerze, że jeśli ten model będzie wydany, to ze sklejaniem w standardzie nie będzie problemu - nawet i dla mnie PDT_Armataz_01_18
[Obrazek: c9a4767234323146m.jpg] [Obrazek: a3f0cb1f1dc3832fm.jpg]
[Obrazek: 273b71594cb40095m.jpg] [Obrazek: 97950426370d04e8m.jpg] [Obrazek: 091c52fdb0b45f7cm.jpg]

A na koniec, tak się obecnie prezentuje KT
[Obrazek: 333eaf99eb16b7dfm.jpg] [Obrazek: 467fd00493ebec80m.jpg]

P.s. Pytano mnie które opracowanie jest lepsze GPM, Modelik czy obecnie dostępne na rynku od Answer'a - dalej nie mam zdania,
ale mam już pogląd na sytuację jak to ma się do leciwego opracowania GPM.
Poniżej na zdjęciu wydrukowana tylna płyta kadłuba  KT wg. projekt Przemka W. - żle nie jest, ale szału też nie ma ogólnie jest znośnie   PDT_Armataz_01_29
[Obrazek: fab3c5ac48e54d34m.jpg] [Obrazek: d6cede826ed4fb3em.jpg]

Jest pstrokato i niechlujnie za co Was bardzo przepraszam, ale niestety tylko takimi zdjęciami dysponuję  PDT_Armataz_01_10

Pozdrawiam serdecznie i do następnego
Tommy
Odpowiedz
#6
Tomek, rozumiem, że kraty masz żywiczne - odlewałeś sam czy kupiłeś?

Widać, że dosyć leciwe wydanie z GPMu daje radę - w sumie nawet nie takie wielkie są te przesunięcia (w końcu to "tylko" elementy mocowane do wanny).

PS. Jak zwykle podoba mi się niezwykle Smile
Odpowiedz
#7
Dzieki Lesio PDT_Armataz_01_01 
Zgadza się, środek jest żywiczny, a reszta to karton. 
Odlewałem oczywiście sam.
Bawię się w odlewanie kilka dobrych lat, raz z lepszym raz gorszym skutkiem, ale na moje potrzeby  w zupełności to wystarczy  PDT_Armataz_01_29

Pozdrawiam
Tommy
Odpowiedz
#8
I o to mi właśnie chodziło - czyli de facto skoro wykonałeś formę do odlewu to musiałeś i wykonać cały odlewany element ( i to, jak znam życie, w kilku egzemplarzach zanim spełnił Twoje wymagania). Wiele razy już myślałem o odlewaniu ale zawsze strach przed nieznanym bierze górę i męczę się nad dużą ilością powtarzalnych sztuk (lub korzystam z laserów, jak przy gąskach).
Odpowiedz
#9
Dokładnie tak jak piszesz Leszku. Na samym początku trzeba się troszkę nagimnastykować, ale za to na koniec prace przyspieszają  PDT_Armataz_01_01
Co do odlewania bardzo chętnie Ci pomogę, czego i jak używać na własne potrzeby PDT_Armataz_01_34


Wracając do tematu Tygrysa, poniżej przedstawiam kolejne etapy budowy oraz jej efekty.


Korzystając z urlopu, prace przy Tygrysie ruszyły do przodu, co mnie osobiście bardzo cieszy.
Jednakże w trakcie budowy nie ustrzegłem się własnych błędów oraz błędów w wycinance.

Następnym problemem jaki napotkałem w czasie budowy, to gniazda na wahacze z wałkami skrętnymi.
Chodzi o to, że po przyklejeniu wszystkich detali i zamontowaniu wahaczy okazało się, że z lewej strony modelu gniazda są za bardzo przesunięte do przodu, co skutkowało tym, że koło jezdne wchodziło na przekładnię boczną, natomiast z prawej strony sytuacja odwrotna koło wchodziło na koło napinające   PDT_Armataz_01_19 Poniżej kilka zdjęć obrazujących ten problem...

[Obrazek: 6181d593f1176684m.jpg] [Obrazek: b7eecabded43086am.jpg] [Obrazek: 4d6361419a0ae185m.jpg]

Nie pozostało mi nic innego jak rwać wszystko do białej kości  PDT_Armataz_01_19 , szpachlować stare otwory,
wykonać nowe gniazda przesuwając je odpowiednio w przeciwnych kierunkach o ok 5-6mm.
Po tych zabiegach udało mi się uratować model, bo nie dużo brakowało, a rzuciłbym nim o podłogę.
Tylko mój spokój uratował ten model przed zniszczeniem.
[Obrazek: dc0ecb817814e2c4m.jpg] [Obrazek: daf83860a62b1ddam.jpg]

Po udanej przeróbce przyszła pora na dokończenie detali nad przedziałem napędowym.
Wszystkie elementy zostały przyklejone i pomalowane podkładem.
Najbardziej jestem zadowolony z siatek na wentylatorach. Udało mi się zrobić to jak było w orginale, tzn.
najpierw wykonałem pierścień z drutu, a następnie owinąłem go siatką. Efekty poniżej.
[Obrazek: 6b982d7827f2cce2m.jpg] [Obrazek: 0d10bdd6d3973671m.jpg] [Obrazek: 85547d8225484d87m.jpg]

Kolejnym krokiem było wykonanie zimmeritu na całym kadłubie, wklejenie wszystkich części i detali na tylnej ścianie pojazdu
oraz uzupełnienie pozostałych detali nad przedziałem kierowania.
[Obrazek: e779fd6d645c794fm.jpg] [Obrazek: 5ee191c185bb7d3fm.jpg] [Obrazek: 80dd82493ecfaab9m.jpg]

[Obrazek: 1cc5bc809109e92dm.jpg] [Obrazek: 159f7f7a4b1eea3dm.jpg] [Obrazek: 5b68fad61ef34010m.jpg] [Obrazek: ac1062ef8d4268e6m.jpg]

[Obrazek: 57fc5d7666b577f6m.jpg] [Obrazek: 2e11e4da13b20a5cm.jpg] [Obrazek: 15d2150c79c08c8bm.jpg]

Pozostało mi tylko dorobić pierścień wieży oraz uchwyty do narzędzi po bokach pojazdu.
Po wykonaniu powyższego kadłub będę miał ukończony w 100% i będę mógł się zabrać za sklejanie wieży.

Na koniec powiem tylko tyle, że problem teraz będzie z kołem napinającym, a konkretniej z jego średnicą, która jest za duża w stosunku do oryginału.
Będzie to skutkowało tym, że będę miał problemy z nałożeniem gąsienicy na koło napinające  Angry   
Rozwiązanie jest tylko jedno - projekt nowego koła napinającego  PDT_Armataz_01_07

Pozdrawiam serdecznie
Tommy
Odpowiedz
#10
Zasadniczo możesz zająć się wyplataniem koszyków lub produkcją rusztów do grilla - siateczka na wentylatorze bardzo ładna.
I te ślady odlewów! Normalnie miodzik.
Tylko niektóre spoiny wokół okrągłych elementów wskazują na schyłkowy okres wojny i kłopoty kadrowe w fabrykach - nie wiem czy to przypadek czy zamierzenie ale BAJKA Smile
Odpowiedz
#11
Coś bym napisał, ale same niecenzuralne słowa mi się pchają na klawiaturę... ubogi mój język jest...
Napiszę więc po prostu: BAJKA!!
"Duma mnie rozpiera jak groch jelita frontowego oficera"
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  PzKpfw. II Ausf.L Luchs /WAK+scratch/ 4DPanc. - Front Wschodni lato 1944r. Tommy T.B. 30 3,017 19-10-2020, 07:38
Ostatni post: Lesio73
  [R] PzKpfw VI ausf. B Tiger II (projekt własny) Przemek W 24 3,182 24-08-2020, 01:46
Ostatni post: Lesio73
  [R] Tiger I | Kartonowy Arsenał | 1:25 Wojtas 33 6,126 19-08-2020, 02:43
Ostatni post: Wojtas
Photo PzKpfw.I Aufs.F 1:25 Pancer_Szrek 16 4,023 03-07-2020, 09:48
Ostatni post: Lesio73
  [R/G] PzKpfw VIII Maus 1/50 World of Papertanks Nico 4 1,690 05-05-2020, 08:59
Ostatni post: Nico
  PzKpfw. III Ausf. M /WAK+scratch/3 Dywizja Pancerna SS „Totenkopf” Łuk Kurski 43r. Tommy T.B. 49 7,085 22-09-2019, 11:22
Ostatni post: Tommy T.B.
  PzKpfw I Ausf.B Firmy Answer btomko 2 1,162 14-08-2019, 02:42
Ostatni post: btomko
  [R/G] PzKpfw. I Ausf. A Kartonowe Hobby 12/2013 Piter16 32 5,689 22-02-2019, 08:01
Ostatni post: Piter16
  Jagdpanzer IVL/70 /Modelik+scratch/15Pz.Gren.Div.Germany 45' Tommy T.B. 127 27,485 16-02-2019, 02:28
Ostatni post: Tommy T.B.
  [R]USS Yorktown CV-10 1944 skala 1:200 Darecki IV 179 49,071 13-01-2019, 08:27
Ostatni post: Darecki IV

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości