Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lakiery które stosujecie do zabezpieczenia modeli
#1
Cześć wszystkim modelarzom,
chciałbym się zapytać jakich lakierów używacie do końcowego wykończenia i zabezpieczenia modelu (marka/rodzaj/technika nanoszenia).
Skończyłem model po 3 miesiącach dłubania i boje się zniszczyć swojej pracy nieodpowiednim lakierem.

pozdrawiam
Odpowiedz
#2
Akrylowy Pactra lub taki z "Castoramy" - półmat (ale pierwsza warstwa lub nawet dwie koniecznie błysk) - aerograf lub miękki szeroki pędzel...
Odpowiedz
#3
"lub taki z "Castoramy" - półmat.(ale pierwsza warstwa lub nawet dwie koniecznie błysk) "

Jakieś konkrety (marka/rodaj lakieru)?

Na forach jest tyle sprzecznych opinii nt. lakierów, że im więcej się czyta, tym więcej nic nie wiem. Niektórzy piszą, że tylko akrylem, znowu inni mówią, że absolutnie nie wolno akrylem sklejonego modelu. Chciałbym zatem, aby ktoś napisal konkretnie jaki lakier marka/rodzaj, najlepiej osoby, które mają jakieś doświadczenie a nie gdzieś coś tam słyszały.
Odpowiedz
#4
Lakiery to temat rzeka, tzn można nie lakierować wogóle, ja lakieruje jedynie kaponem z puchy dekoralu karty modelu przed pocięciem ale i są tacy magicy, co kładą pierdylion jakichś dziwnych wartsw aby coś tam uzyskać... i uzyskują to.
Zależy też czy robisz standard, czy model do malowania. Czy masz aero czy nie.
Piszesz, że skończyłeś właśnie model. Tak jak Lukee napisał, nie wolno stosować matów i półmatów, bez warstwy zabezpieczającej z połysku.
Nikt Ci raczej nic konkretnego nie doradzi, bo i sam nic nie napisałeś.

Według mnie, najlepsze zabezpieczenie modelu, to po prostu nie dać mu się kurzyć, trzymać albo w akwarium albo gdzieś wyizolowanyego od otoczenia.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#5
Co do konkretów to jest to model kartonowy F16D z wydawnictwa WAK. Model już jest sklejony, nie będzie niczym malowany. Chcę po prostu go zabezpieczyć czymś przed starzeniem. Tylko nie jakimiś wynalazkami typu Temaya za kilkadziesiąt PLN za 100ml. Chodzi mi bardziej o marketowe lakiery, sprawdzone.
Odpowiedz
#6
Sprawdzone to właśnie są "wynalazki" typu "Temaya" lub "Myster Hoby". Wszystkich marketowych nikt nie sprawdzi, bo jest ich od groma.

Jako pierwszą (i być może drugą) warstwę bym nałożył lakieru olejnego błyszczącego, np. Tamiya X-22.
Na to ze spray'a Mr. Super Clear UV Cut Flat B-523.
Odpowiedz
#7
ja swojego Jastrzębia 7 lat temu lakierowałem tym:
[/url]
[url=https://www.castorama.pl/lakier-akrylowy-dupli-color-polmat-400-ml-id-1028721.html]https://www.castorama.pl/lakier-akrylowy-dupli-color-polmat-400-ml-id-1028721.html


Do tej pory się trzyma i nic się z nim nie dzieje. Ale model jest w gablocie...

Generalnie lakier w spraju nie jest najlepszym rozwiązaniem bo niemiłosiernie pluje po pewnym czasie (pewnie spada trochę ciśnienie w puszce i już dysza się blokuje) ale na początku dawał ładną mgiełkę. Tylko trzeba doświadczalnie dobrać odległość dyszy od modelu by nie lało za mocno (za blisko) lub lakier nie zasychał w powietrzu (a daleko).
Odpowiedz
#8
(09-06-2020, 03:09)Lukee napisał(a): ja swojego Jastrzębia 7 lat temu lakierowałem tym:
https://www.castorama.pl/lakier-akrylowy...28721.html

Do tej pory się trzyma i nic się z nim nie dzieje. Ale model jest w gablocie...

Generalnie lakier w spraju nie jest najlepszym rozwiązaniem bo niemiłosiernie pluje po pewnym czasie (pewnie spada trochę ciśnienie w puszce i już dysza się blokuje) ale na początku dawał ładną mgiełkę. Tylko trzeba doświadczalnie dobrać odległość dyszy od modelu by nie lało za mocno (za blisko) lub lakier nie zasychał w powietrzu (a daleko).
Mimo wszystko, nie dawałbym na pierwszą warstwę półmatu (czy też matu). Najpierw połysk - w przeciwnym przypadku ryzyko wystąpienia "chmurek" wytrąconego talku jest dość duże.
Odpowiedz
#9
PS. Do postu Lukee'iego:
Jeśli lakier zaczyna pluć to ratunkiem jest włożenie puszki do ciepłej wody. Ogólnie chodzi o podgrzanie medium niosącego lakier z tym, że ciepła woda jest najbezpieczniejsza i najłatwiejsza do kontroli. Wsadzasz puchę do wody o temperaturze kąpielowej (! - istotne, nie próbujcie do wrzątku!) i po paru minutach "para bucha". Ten patent nadaje się do zastosowania zawsze, nawet przy świeżej puszce i pozwala na komfortowe lakierowanie nawet w niekomfortowych warunkach (czyli poniżej 20 stopni) - wszyscy przecież pamiętamy z fizyki, że rozprężanie gazu powoduje ochłodzenie zbiornika Wink
Odpowiedz
#10
Dzięki wszystkim za podpowiedzi i Tobie Lesio za wyczerpanie tematu na PW Smile Teraz jestem bardziej rozeznany w temacie. Szukając wczoraj wątków z lakierami posłuchałem się jednego forumowicza i pomalowałem Caponem skończony model pędzlem. Efekt tego jest taki, że pędzlem nie da się pokryć równomiernie modelu i powstały takie smugi błyszczącego Caponu. Na krawędziach skrzydeł zrobiły się nacieki. Czy da radę jakoś to uratować? Pomoże tutaj położenie warstwy akrylu ze sprayu aby zniwelować nierównomierność Caponu?
Odpowiedz
#11
Tak. Jeśli "uszkodzenia" polegają jedynie na smugach, przebłyszczeniach itp. widocznych jako refleksy światła (czyli nierównomierność faktury) to zniwelujesz to lakierując lakierem błyszczącym a potem docelowym.
Jeśli masz nacieki i sople z caponu to możesz je też spróbować ściąć lub zeszlifować (ale to robota bardzo ryzykowna bez doświadczenia) a potem polakierować. Zasady są uniwersalne - powierzchnia pod lakier powinna być jak najbardziej gładka i zbliżona do otoczenia (chodzi mi to o to abyś nie próbował lakierować poprawek wyrównanych z grubsza papierem 120 podczas gdy obok masz gładką wycinankę - musisz wtedy przeszlifować drobniejszymi papierami o odpowiednio dobranych gradacjach). To żeby np. po "80" nie używać od razu "1000" tylko dojść do tego w paru krokach (np. 80-150 -240- 400-1000) to akurat są uniwersalne zasady stosowania wszelkich ścierniw.
Odpowiedz
#12
Piękny mat daje lakier Hataka clear matt z serii Orange line. Ale do tego potrzebny jest aerograf. To są sprawdzone rozwiązania.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Najlepsze drukarki do wydruku modeli struna 65 42,094 17-01-2024, 10:40
Ostatni post: ges
  Podstawka montażowa do modeli pojazdów/Mounting stand for vehicle models PanzerHobbyArt 3 2,579 04-12-2020, 01:08
Ostatni post: gregory172
  Pakowanie modeli Vincent 9 5,137 15-09-2013, 09:07
Ostatni post: Piotreq
  Sprzęgi do modeli kolejowych (odlewy żywiczne)-prezentacja Andrzej Px48 7 6,640 06-05-2013, 06:19
Ostatni post: Darecki IV
  Stalowa siatka do modeli pancerki. Piotreq 1 3,926 05-12-2012, 09:37
Ostatni post: dominik294
  Brudzenie modeli fishbed 26 15,128 08-11-2012, 02:53
Ostatni post: Andrzej Px48
  Doświetlanie modeli do fotografii lehcyfer 1 4,158 26-08-2010, 11:48
Ostatni post: MARIUSZ_G
  [pytanie] Jaki zastosować lakier do modeli drukowanych Krystian 6 6,157 19-05-2009, 11:20
Ostatni post: Raven
  [TECHNIKA] Przeskalowywanie modeli Jaroslav 1 4,457 21-05-2008, 10:10
Ostatni post: ceva

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości