Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Problem z elementami 15 i 20 rozwiązany- podpowiedzią były rysunki kolejnych etapów budowy oraz kształt podstawy orczyka i drążka sterowniczego. Jak widać na rysunku nr 20, część nr 28 powinna być dłuższa niż jest to w rzeczywistości. Ja to rozumiem tak, że projektant poprawił elementy nr 28, natomiast nie zmieniał już rysunków i części nr 15 i 20. Po odcięciu z przodu paska o głębokości 1,1 mm ( mniej więcej grubość wręgi) od części 15 i 20 ( ale tylko samą "podłogę", boki powinny zachodzić na wręgę), oba elementy pasują już do szkieletu kadłuba.
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Skleiłem kolejne elementy wyposażenia kabiny załogi. Fotele, drążki sterowe oraz orczyki. Całości jeszcze nie wklejam do środka - z tego co wynika z instrukcji, najpierw lepiej jest wykonać tablice przyrządów.
Na tym etapie budowy okazało się, że w przypadku foteli jest zdublowana numeracja - mamy dwa razy detale o nr 37, dodatkowo brakuje jednego zestawu detali 37 - żółte uchwyty katapulty. Ja wydrukowałem sobie brakujące detale ze skanów.
Liczba postów: 522
Liczba wątków: 26
Dołączył: 06 2012
Zapowiada się bardzo fajnie, ale sporo tych pomyłek w projekcie już na tym etapie.
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
(12-08-2021, 11:49)camilllo napisał(a): Zapowiada się bardzo fajnie, ale sporo tych pomyłek w projekcie już na tym etapie.
W poniższym poście będą kolejne przygody z numeracją, sytuacja się rozwija.
Budowa Irydy ruszyła mocniej do przodu, są już gotowe kabiny załogi i przednia część kadłuba. Spasowanie przyzwoite, detale kabiny świecą się od lakieru błyszczącego, a sam dziób będzie jeszcze retuszowany po lakierowaniu.
A tutaj znów kilka pomyłek w numeracji. Detal wg instrukcji ma numer 50, a na arkuszu 60 - akurat 50 jest prawidłową wartością.
Tutaj jest jeszcze ciekawiej - mamy dwa detale 55 - w ogóle nie związane ze sobą, poza tym na arkuszach pojawia się dwa razy numer 52, zaś w instrukcji mamy 50 i 52 ( pomimo tego, że 50 już było wcześniej).
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
Hmmm... kurcze, w pierwszej chwili myślałem dlaczego Messer robi tak uproszczony model... tyle, że ten model wcale nie jest uproszczony.
Szkoda trochę błędów "wydawniczych" ale wygląda naprawdę fajnie
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 1,256
Liczba wątków: 23
Dołączył: 03 2015
Teraz to zaczyna wyglądać.
Podziwiam Twoją cierpliwość.
Powodzenia do samego końca.
Pozdrawiam Wszystkich
Winek (WiesławK)
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
Piękna rzecz Ci wychodzi
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
Śliczniusia
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 1,721
Liczba wątków: 11
Dołączył: 08 2015
wow, Wydaje się meeeeega trudny technicznie. Piękne wykonanie, chciałbym umieć tak w papier.
Liczba postów: 1,942
Liczba wątków: 37
Dołączył: 12 2009
To był jednak ładny samolot... Szkoda, że tak potoczyła się jego historia...
A modelik przepięknie sie prezentuje teraz a co napiszę jak będzie galeria? Nie wiem... ;-)
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Pora na aktualizację - w końcu wykonałem zespół podwozia przedniego. Dużo zabawy, trochę zgadywania i wykonywania detali od nowa - większość z mojej winy. Ogólnie podwozie mocno szczegółowe, ale rozwiązania projektowe trochę utrudniają wykonanie podwozia tak, aby było stabilne. Szkoda, że goleń jest podzielona na dwie części, które fizycznie są tylko tulejami z kartonu. Jak na element, który ma przenosić ciężar modelu, to trochę za słabo. W obie tuleje wkleiłem odpowiednio stoczony drewniany pręt, obficie wzmacniając całość klejem cyjanoakrylowym. Jest też trochę pomyłek w częściach: na cz.129 miejsce dla 129g jest po niewłaściwej stronie; brakuje połowy części143b; miałem również problemy z prawidłowym oklejeniem cz.133 wokół cz. 133a ( widelec koła) - musiałem wydłużyć cz.133 po 1 mm z każdej strony. Na skutek mojego kiepskiego sklejenia zdecydowałem się na pomalowanie podwozia i następnie go ubrudzenia - co widać na poniższych zdjęciach. Dodam jeszcze, że w instrukcji brakuję na przykład chociaż jednego rysunku, który pokazywałby pod jakim kątem ustawić należy cz. 134 i 135, aby po złożeniu, mechanizm składania klap podwozia i reszty cięgien miał prawidłowe położenie. Dodam jeszcze, że odpowiednia ilość kleju cyjanoakrylowego, jaką utopiłem podwozie przednie, wystarczyła aby całość była sztywna i nie uginała się po postawieniu modelu na przednim kole.
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Pora na małą aktualizację. Tym razem jest to zespół podwozia głównego. Wiedząc o problemach z jego wytrzymałością, a mając już niestety zamontowany w kadłubie szablon D11, nie pozostało mi nic innego, jak na tyle wzmocnić golenie podwozia, aby całość zachowała odpowiednią sztywność i wytrzymałość. Najbardziej moim zdaniem "pracującym" elementem jest cz. 148. W projekcie to tylko kartonowa tulejka sklejona w łuk. Na szczęście został zamieszczony rysunek pokazujący kształt tego elementu po sklejeniu, dzięki temu mogłem przygotować sobie szablon z drutu o odpowiednim kształcie. Niestety, drut jakim dysponowałem, miał średnicę mniejszą o mniej więcej grubość kartonu. Dlatego najpierw okleiłem go paskami części 148 z własnego wydruku ( odpowiednio zwężone do danej średnicy drutu ) a następnie, już jako drugą warstwę, okleiłem całość właściwym elementem 148. Po złożeniu obu zespołów goleni ( elementy 146 również wzmocniłem drutem) i zamontowaniu całości do płatowca ( jeszcze bez kleju ), okazało się, że model stoi poprawnie, a golenie nie uginają się.
Dalszy etap budowy to kolejne podzespołu podwozia. I tutaj mała zagadka - proszę porównać rysunek z dostępnymi częściami 150 i spróbować to złożyć.
Mi się jakoś udało, dzięki temu, że miałem wydrukowane ze skanów dodatkowe elementy i na przykład cz. 150c i d z rysunku wykonałem odcinając odpowiednie elementy od cz. 150a. Poniżej zdjęcie gotowy goleni po brudzeniu, oraz podzespołów 150, 151 i 152.
Liczba postów: 2,651
Liczba wątków: 18
Dołączył: 05 2010
No muszę powiedzieć, że jestem skonfudowany - zespół części "150" na rysunku wygląda zacnie. Przyznaj się, że pogubiłeś części
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 53
Liczba wątków: 5
Dołączył: 07 2009
Masakra jak czysto sklejony nie mogę się napatrzeć !!!!!
Liczba postów: 590
Liczba wątków: 56
Dołączył: 03 2007
Liczba postów: 214
Liczba wątków: 29
Dołączył: 12 2007
Piękny model, jestem pod wrażeniem. Gratuluję!
|