Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] RWD-13S sklejanie testowe nr.2
#1
Witam.

W trakcie prac nad modelem RWD-13T zapytałem autora opracowania czy zamierza zaprojektować wersję sanitarną tego samolotu. Kilka dni temu trafił na moją skrzynkę mailową RWD-13S w skali 1:33. W tak zwanym międzyczasie udało się spotkać z Piotrem osobiście i po raz pierwszy porozmawiać nie tylko o modelach. 
Model który tym razem trafił na moją matę to RWD-13S / sanitarny / oznakowany jako SP - BMZ o nieznanym numerze seryjnym  wyprodukowany w roku 1937 o nazwie własnej ,, SAMARYTANIN " właścicielem był Polski Czerwony Krzyż użytkownikiem Polskie Lotnictwo Wojskowe fundatorem zaś  Zakłady Włókiennicze Adolf Horak S.A.  w Rudzie Pabianickiej koło Łodzi. Samolot zarejestrowano we wrześniu 1937 roku a wyposażony był w silnik PZInż. Major4. Miejsce stacjonowania Bielsko Biała Aleksandrowice. Niestety nie jest wiadome co się stało z tym samolotem po 1 września 1939 roku.
Wycinanka tak jak poprzednia to cztery arkusze A4 z elementami płatowca jeden arkusz z wręgami i szablonami , instrukcja montażu i krótki rys historyczny. Arkusze na których ja będę pracował po wydruku prezentują się następująco.

[Obrazek: RWD-13-arkusze.jpg]


RWD-13S i RWD-13 ST to tak naprawdę inny samolot prace nad tą modyfikacją powierzono inż. Bronisławowi Żurakowskiemu który przeprojektował i wzmocnił kratownicę kadłuba a umieszczone po prawej stronie podłużne drzwi sanitarne w miejscu drzwi tylnej kabiny  spowodowały niedużą acz widoczną asymetrię samolotu. Na zdjęciu z naklejonymi wręgami jest to widoczne.


[Obrazek: RWD-13-wr-gi-I.jpg] [Obrazek: RWD-13-wr-gi-II.jpg]


Z tego też powodu trzeba pamiętać podczas montażu wręg kadłuba ( od 2-6 ) by wklejać je do szkieletu stroną zadrukowaną do tyłu  tak by płaski bok wręg był po prawej stronie. Jak na poniższej fotografii.



[Obrazek: RWD-13-szkielet.jpg]


A jak wyraźnie różnią się oba typy samolotów widać poniżej.


[Obrazek: RWD-13-szkielet-II.jpg]


Po wyschnięciu szkielet zostanie wzmocniony i zaimpregnowany przed następnym etapem prac. Jest to bardzo ważne gdyż ze względu na swoją specyficzną konstrukcję kadłub jest bardzo podatny na uszkodzenia szczególnie w swojej przedniej części. Ale o tym w następnej relacji.


Pozdrawiam.

Paweł O.
[Obrazek: festiwal-cover.jpg]
Odpowiedz
#2
Ciekawy temat.
Powodzenia!
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] RWD-13 sklejanie testowe Paweł O 16 5,224 15-11-2021, 05:41
Ostatni post: kajym
  [?!]Sklejanie modeli uwiecznione na filmie Technick 54 26,886 04-10-2017, 04:02
Ostatni post: Technick

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości