Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 3 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] uss Somers 1:2oo Neptunia
#51
Super glutem sklejano rany na polu bitwy np w Wietnamie, ma zastosowanie też jako płynny bandaż za co jego wynalazca w 2004 dostał złoty medal
https://tech.wp.pl/prawie-kazdy-ma-go-w-...489061280a
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#52
(24-01-2024, 09:08)Sven napisał(a): Super glutem sklejano rany na polu bitwy np w Wietnamie, ma zastosowanie też jako płynny bandaż za co jego wynalazca w 2004  dostał złoty medal
https://tech.wp.pl/prawie-kazdy-ma-go-w-...489061280a

No zobacz tego nie wiedziałem, a sam wpadłem kiedyś na pomysł sklejenia rany kiedy zaciąłem się w palec.
Odpowiedz
#53
Mam pytanka odnośnie pomostów pod pianina chicagowskie. Boczne, łukowate elementy zrobiłeś w postaci siatki, a właściwie żeberek.

Mnie to też czeka zaraz w Porterze, a nigdzie na zdjęciach nic nie znalazłem. W opisie wycinanki jest, że te elementy były składane na zawiasach. Robiły się takie dziury po bokach pomostów. Znalazłem zdjęcia, gdzie pod tymi dziurami podwieszane były siatki na łuski.

Idea zrozumiała - pelotka zużywa mnóstwo amunicji, i te dziury z siatkami to idealne rozwiązanie na łapanie łusek, żeby się nie pałętały pod nogami.

Dlaczego zdecydowałeś się pełny element zastąpić właśnie ażurową konstrukcją?

Sam robiłeś to z drucików, czy to jakaś fototrawka?
Pozdrawiam

[Obrazek: usnavy2ui2.png]
Odpowiedz
#54
Nie wiem co napisać. Fajne flagi.
Odpowiedz
#55
Siemano,
Sorrki, że nie odp wcześniej, ale przez ostatnich kilka dni byłem zmieciony z planszy.
@Panie QŃ, nie mam sensownego wytłumaczenia, a dziś po zgłębieniu tematu, wręcz uważam, że powinny być one pełne. Oczywiście nie mam zdjęć elementu, ani stanowiska, ale tak wnioskuje po pełnym cieniu z tego zdjęcia. Ja niestety przy dużej własnej aprobacie dałem się zwieść fantazji swojej i twórców modela 3d: ]. W projekcie też niestety to jest dość dziwnie zaprojektowane, np sam brak obejmy całego pomostu, a kratkę sam zrobiłem z drucików miedzianych o,1mm.
[Obrazek: 1QHGqhg.png]

@Wojtas, podziękował : ]

Co do postępu, to mimo kilku cięższych ostatnich dni, coś tam dalej pogrzebałem. Udało mi się zamknąć kadłub w brudnym i położyć dolny pokład. Jak położę górny, zrobię aktualizację.

pozdr
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#56
Siemano Pany,

Walczymy dalej z kadłubem, jak już wspomniałem wcześniej, udało mi się skończyć dziergać podposzycie, zeszlifować to co należało do zeszlifowania jakimś grubym papierem ściernym. Następnie przyszła na kadłub cienka warstwa specyfiku z tubki, a który to zakupiłem w lokalnym markecie. Kolejne szlifowanko i to jest mniej więcej to co widać na zdjęciach. Zwyczajowo oklejanie kadłuba rozpoczynam od pokładu, tu dodatkowo trzeba było jeszcze zrobić kilka domków które rozdzielają oba pokłady.
Teraz w sumie należałoby wziąć się za burty, ale mam mega dylemat. Nie wiedzieć dlaczego, ale projektant zakłada jakieś potężną niemal 1cm zakładkę na stronę, burt na poszycie denne. Ehhh, za bardzo nie wiem co z tym fantem zrobić, będzie to wyglądać obrzydliwie. W sumie to nie wiem jak się do tego zabrać, czy zwężać czarny pas na burtach, czy może jednak pomniejszać oklejki dna do wysokości pasa. Nie wiem, ten pas też, na dziobie jest gruby na 10mm, ale już na rufie ma 5mm. No i tak trochę dreptam w miejscu, sam nie wiedząc którędy pójść. Niestety instrukcja tekstowa nawet nie wspomina o tym dylemacie. : \

Kilka zdjęć sprzed tygodnia i obecnego etapu.

[Obrazek: vZoRyhy.jpeg]
[Obrazek: 6IMWWr4.jpeg]
[Obrazek: 7IDZW4l.jpeg]
[Obrazek: Y2ZnCiu.jpeg]
[Obrazek: 72Scmxq.jpeg]
[Obrazek: sXePvpU.jpeg]
[Obrazek: gFT1MLO.jpeg]
[Obrazek: C5yGocr.jpeg]
[Obrazek: bJgkb6J.jpeg]
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#57
Hej

Przejrzałem wycinankę i co do czarnego pasa na wodnicy, wydaje mi się to na tyle szczegółowo odtworzone i spójne z podziałem blach na burcie, że nie jest to przypadek. Nie jestem ekspertem jeżeli chodzi o US Navy, ale przyjąłbym, że autor wycinanki wie co robi i tak było w rzeczywistości. Może wujek Google coś by tu podpowiedział? Ale ja bym sklejał tak jak jest zaproponowane  w modelu...

A co do zakładki burt na dno: a czemu nie zrobisz tak jak zwykle się robi w takim wypadku, czyli najpierw naklej burty, a potem do nich przymierzaj i docinaj oklejki dna tak aby były na styk? Dno ma podziały blach i znając ciebie i tak będziesz to przyklejał jako oddzielne "cegiełki"...
Odpowiedz
#58
Artur zgadzam się, że nie jest to przypadek, co prawda nigdzie nie znalazłem zdjęć potwierdzających tak wysoki pas, ale na pewno on tam jest. Dziwi mnie jedynie, że zwęża się on ku rufie i ta ilość zakładki. Zaznaczyłem kreską po prawdzie bazując tylko na podziałce, ale na modelu będzie to wyglądać bardzo podobnie.
Pewnie tak zrobię jak sugerujesz, choć będzie z tym trochę zabawy extra.
Też się nie znam na uss, co chyba widać : ]

[Obrazek: xRkphk6.png]

bardzo dziękuje za wpis wyjaśniający
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#59
Wyznacznikiem jest szerokość czarnego pasa linii wodnej, który biegnie przez kadłub nieco po łuku i jest szerszy na dziobie, węższy na rufie: tutaj na przykładzie stoczniówki DD-502. Przynajmniej tak było w USN Wink

[Obrazek: thumb_90_01_02_24_7_13_29_20662461.jpeg]
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#60
Dziękuje Sven za obrazek, bardzo dużo on wyjaśnia. Faktycznie pas zmieniał swoją wysokość po długości okrętu. Wydaje się, że górna krawędź pasa jest pozioma, ale co najważniejsze potwierdza też, że podziałka zanurzenia na dziobie nie pokrywa się z rufą. Bo na dziobie górna krawędź jest koło 5, za to na rufie w okolicy 9? heheh dziwne te amerykańce: ].
Natomiast jeśli chodzi o techniczne rozwiązanie zakładki, nie chcę pocieniać burt, są magicy, co tak wykonują i wygląda to bardzo dobrze, ja sam sobie raczej na tyle nie ufam i będę zmuszony raczej do jakiejś rzeźby z przycinaniem oklejek dna. NO nic. Trzeba działać: ]

pozdr
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#61
Rzeczywiście dużo tej zakładki.. Z drugiej strony będziesz miał sporo zapasu koloru z odciętej części..

No ale przecież będziesz rozcinał dno na "cegiełki" i przyklejał je z podziałem na arkusze blachy? Nie takie rzeczy robiłeś ...  Smile
Odpowiedz
#62
Z górną krawędzią czarnego pasa różnie to bywało, generalnie miał on różną wysokość, gdzie największą oznaczano na rys "boot topping", ale nie patrz na numeracje dziobu i rufy: są różne. Rozcięcie oklejek dna na stępce i tam ich spasowywanie, zaklejone ewentualnie imitacja stępki powinno ułatwić to późniejsze ich skracanie przy burtach.
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#63
może szerokość pasa jest związana z przewidywanymi stanami zanurzenia+trymu ?
A zakres znaków na dziobie i rufie nie musi się zgadzać co do zakresu i też może być związany z j.w.
Przy przymieraniu należałoby sprawdzić tylko czy te same cyferki są w takiej samej odległości w pionie od pł.podstawowej
Odpowiedz
#64
Klej pierw burty i dno spróbuj dociąć. Poćwicz na kserówkach, bo na zakładkę to będzie feee
Odpowiedz
#65
Moja technologia oklejania nie przyda Ci się - wymagałaby malowania...

Ale temat z linią wodną - WOW. Jak do tej pory tego nie zauważyłem.

Kadłub na razie wygląda super. Mam nadzieję, że jakoś wybrniesz z tych zakładek w standarcie.

Zwróć tylko uwagę na ich układ. Nie są naklejane naprzemiennie góra/dół (jak w nowszych niszczycielach), a są układane od górnego pasa (przy pokładzie) w dół.
Pozdrawiam

[Obrazek: usnavy2ui2.png]
Odpowiedz
#66
Kadłub zaczyna pięknieć, a z tą zakładką z twoim doświadczeniem na pewno sobie poradzisz, tylko chcesz nas wszystkich tu trochę nastraszyć  Big Grin
Odpowiedz
#67
Może i miałbym jakąś sugestię ale Ty pewnie sam już wiesz jak działać dalej.
Ponadto mam inną metodę oklejania kadłuba.
Daj znać co zdecydowałeś.
Powodzenia!
Pozdrawiam Wszystkich

Winek (WiesławK)

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#68
Siemano Pany,

Dzięki Pany, @QN, meeeega Ci zazdroszczę tej zakładki która zrobiłeś na burtach, wygląda to bajecznie

W sumie miałem czekać z updatem aż skończę sekcje denną. Ale że pojawił się problem to przy okazji pokażę co już mam.
Całe poszycie robię kosteczkami, najłatwiej mi. Trochę widzę problem z przejściem burta dno, bo czarne pasy nie mają namalowanych podziałów no i tak zakładka którą należy dociąć. Dodatkowo zauważyłem, że burty miały w sumie niemal 1 cm zapasu po długości. Co ma swoje wady i zalety. Oczywistą zaletą jest zero strachu, że zabraknie: ] ale z 2, ja za bazę przyjąłem uskok. czyli tam gdzie burta łukiem schodzi z górnego pokładu na dolny, na nosie wyszło mi z 5mm zapasu. Ale nie wszędzie, bo np na samym pokładzie burty zeszły się niemal idealnie. ale im niżej tym więcej nieścisłości z szkieletem. W sumie nie było by w tym nic złego, bo sobie to docinam, gdyby nie fakt, że niemal wypada mi podziałka zanurzenia poza kadłub. Na dole już musiałem trochę korygować przebieg. Burty na śródokręciu, zero problemu, najpierw przykleiłem sobie oklejkę rufy i do niej mierzyłem resztę idąc do środka, gdzie wyszedł mi też zapas, ale tu bez najmniejszego problemu po prostu skracałem to co trzeba było skrócić. To była łatwiejsza część zabawy.

[Obrazek: nGZRfns.jpg]
[Obrazek: WGu6nLP.jpg]
[Obrazek: 76rc5nm.jpg]
[Obrazek: EVZW5Nj.jpg]
[Obrazek: Wjt9JLa.jpg]

Teraz dno. trochę rzeźby, ale zatrzymałem się na tym cuśku który jest w 3 oklejce dennej. według autora, jest to jakieś wcięcie w kadłub, tylko. Tylko że mam problem z potwierdzeniem co to było. oczywiście nie znalazłem żadnego zdjęcia z doku, część obrazków malowanych w internetach w ogóle pokazuje, że to ma być wypuszczany sonar do wykrywania łodzi podwodnych i w sumie nie wiem. Na tunel pędnika manewrowego to raczej też nie wygląda. Nie wiem może faktycznie są to otwory na kolumnę z wysuwanym sonarem. Dziwi mnie tylko że 2.

[Obrazek: PLacnBL.png]
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#69
sterów strumieniowych chyba jeszcze w czasie wwii nie wymyślili więc pewnikiem to albo studzienka sonaru albo sea chest
a koncepcja lepienia poszycia z płatów bardzo mi się podoba, choć sam pewnie bym raczej tylko wytłoczył linie podziałów
Pewnie fajnie będzie to łosza łapało
Odpowiedz
#70
hmmm ten sea chest to też ciekawy trop, Dziękuje. Tylko czy one nie powinny być gdzieś bardziej w rejonie śródokręcia przy kotach, a 2 dziurka okrągła, ale w środku powinno być kwadratowo i pewnie jakaś kratka by się przydała co by poza wodą nic tam nie 'wlatało': ]
Co do poszycia, myślałem o trasowaniu, ale przez to że linie są mocno nieregularne, łatwiej mi było rozcinać niż ładnie wytrasować, a na koniec równo przykleić. Kostki mają to fajne, że wszystkie są krzywo, można skracać, zwężać, na upartego mogłem się pokusić też o zakładkę blach, jak u QNia, ale 'siem' bałem, że towaru mi nie starczy.
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#71
A może po prostu jakiś pobór wody zaburtowej? Kadłub przecież jest dziurawy jak sito na każdym normalnym statku... Big Grin
Odpowiedz
#72
To są otwory wysuwanych hydrofonów sonaru. Niektóre destroyery USN miały nawe 2-3 sonary np.

[Obrazek: thumb_90_07_02_24_3_30_57_20740593.jpeg]
[Obrazek: thumb_90_29_06_18_1_45_27.png]
Odpowiedz
#73
@Lukee sea chesty właśnie do tego służą - do ich wewnętrznych ścianek są przykręcone/spawane króćce rur i tak jak Karaś pisze z reguły jest krata lub pokrywa z perforowanej blachy, żeby większe syfy zatrzymać,
ale Sven już sprawę wyjaśnił (dzięki)
Odpowiedz
#74
Zrobienie zakładek w standardzie byłoby możliwe pod dwoma warunkami:
1. Musiałbyś użyć 2 wycinanek. Segmenty musiałyby być wycinane większe i ukosowane jak u mnie, a więc co drugi pas poszedłby na straty.
2. Nie wolno by się było pomylić, bo i 3 wycinanka byłaby niezbędna...

Choć jak tak myślę dłużej, to teoretycznie można by było dosztukowywać białe ukosowane paski pod każdym pasem, aby można byłoby uzyskać skos naklejając kolejną warstwę. Ale to już byłby prawdziwy hardcore wymagający niesamowitej precyzji.

Standard pod pewnymi względami jest baaardzo wymagający.
Pozdrawiam

[Obrazek: usnavy2ui2.png]
Odpowiedz
#75
Sven jak zwykle na wysokości zadania, dziękuje za wyczerpujące potwierdzenie. Wykonam pionowe studnie z wypukłym daszkiem wewnątrz udającym wsunięty sensor.
Zgadzam się, że kadłub cały jest upstrzony różnymi skrzyniami kingstonowymi. Ale cóż, nie mówię, że nie chcę tworzyć fikcji, bo już wiele jest stworzyłem, ale nie mam wystarczającej wyobraźni aby sobie coś gdzieś powciskać. Studnia na sensor, to max co zamierzam wydłubać.

Qń, przez jakiś czas myślałem o czymś takim jak na obrazku, ale obsmarowałem zbroje i się wycofałem; ]

[Obrazek: qrSxdXF.png]
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] DD-356 USS PORTER, NEPTUNIA, by QN - 1:200 qn 22 5,425 01-04-2024, 11:33
Ostatni post: Wojtas

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości