Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lockheed P-38H Lightning
#1
Witam wszystkich w mojej pierwszej relacji na tym forum - mam nadzieję że uda mi się doprowadzić ją do końca i efekt będzie co najmniej zadowalający Smile

To mój pierwszy samolot od ponad dwóch lat, więc mogę odstawać poziomem od prac prezentowanych na tym forum, ale ten samolot jest moim ulubionym, tak więc niewiele myśląc sięgnąłem po nożyczki i zacząłem ciąć Smile

Okładka modelu którego dotyczy ta relacja:
[Obrazek: th_0000.jpg]


Tyle tytułem wprowadzenia - czas na krótką historię tego pięknego samolotu:

Historia:
Samolot powstał w odpowiedzi na konkurs USAAC na dwusilnikowy myśliwiec przechwytujący. Przed nową konstrukcją postawiono następujące wymagania - prędkość maksymalna przynajmniej 360 mil na godzinę na wysokości 20.000 stóp i 290 m/h przy powierzchni ziemi (odpowiednio 580 km na wysokości 6100 m i 466 km/h), przy czym na pułapie 20.000 stóp miał być zdolny do lotu z prędkością maksymalną przez przynajmniej godzinę. W celu ułatwienia obsługi naziemnej samolot miał mieć podwozie z kołem przednim. W ten sposób powstał samolot o nietypowej jak na tamten czas konstrukcji. Dwubelkowy kadłub z kabiną pilota usytuowaną pośrodku. Samolot otrzymał oznaczenie P-38 Lightning.

Wersja P-38H została wybudowana w ilości 601 egzemplarzy. Była napędzana silnikami Allison V-1710-89/91 o mocy startowej 1425 KM każdy. Wyposażono je też w automatyczny system sterowania zasłonkami chłodnicy oleju, aby rozwiązać problem z ich przegrzewaniem się, co przy okazji pozwoliło na zwiększenie dopuszczalnej mocy silnika na większych wysokościach (z 1150 KM do 1240 KM na 7600 m). Zastosowano też w tej wersji nowe ulepszone działko M-2C, zamiast M-1, o tym samym kalibrze 20 mm, a udźwig bomb na każdym zaczepie pod skrzydłem zwiększono do 736 kg. Poza tym wersja ta była identyczna z P-38G-10. Zbudowano 226 sztuk odmiany P-38H-1. W odmianie P-38H-5 (375 sztuk) zastosowano nowe turbosprężarki B-33, co poprawiło osiągi na dużych wysokościach.

W Azji Lightningi odegrały o wiele większą rolę niż w Europie. Działały praktycznie w każdej części Pacyfiku, oraz w Chinach i Birmie. Wielkie znaczenie miał duży zasięg samolotu, który pozwalał na osłonę dużego terenu, na których często nie można było budować odpowiednio gęstej sieci lotnisk. Skoncentrowany ogień z działka i karabinów maszynowych był dużo bardziej zabójczy dla lekkich myśliwców japońskich (brak opancerzenia kabiny pilota czy samouszczelniających się zbiorników z paliwem) niż dla opancerzonych maszyn niemieckich.

Na P-38 latali również Richard Ira Bong i Thomas B. McGuire - amerykańscy piloci o największej liczbie zwycięstw powietrznych podczas II wojny światowej (odpowiednio 40 i 38 zestrzeleń), odznaczeni amerykańskim Medal of Honor.

Model zamieszczony w wycinance przedstawia P-38H-5 Lightning, na którym latał czołowy as USAAF – Thomas B. McGuire w 431st FS, 475th FG, 5th AF uzyskując w ciągu 15 miesięcy 38 zwycięstw powietrznych.

Dane techniczne:
Rozpiętość – 15,85 m
Długość – 11,53 m
Wysokość – 3,22 m
Masa całkowita – 7394 kg
Prędkość max – 646 km/h
Zasięg max – 3840 km

Dane modelu:
Rozpiętość - 48,00 cm
Długość - 34,9 cm
Wysokość - 9,7 cm


Relacja

Prace przy modelu rozpocząłem dnia 29.06 w swoje imieniny Smile
Myślę że rok wystarczy aby ten model skleić Smile

Podczas gdy podklejone części sobie schły,
[Obrazek: th_0001.jpg][Obrazek: th_0004.jpg]

zająłem się sklejaniem elementów znajdujących się w komorze uzbrojenia.
[Obrazek: th_0002.jpg]

Tu zaś są już wycięte elementy które czekają na ew. retusz i montaż w całość (oczywiście jeśli uda mi się rozpracować trochę nieczytelne dla mnie rysunki Smile
[Obrazek: th_0003.jpg][Obrazek: th_0005.jpg]
Najlepsze modele są dopiero przed nami...
[Obrazek: wqdz690429546a.GIF] Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
[Obrazek: mazurff4.png] - projekt zawieszony
Odpowiedz
#2
Jako że jest to także mój ulubiony samolot więc masz już we mnie wiernego widza :grin:
Czy planujesz coś waloryzować czy będzie to model z "pudełka"?
Życzę oczywiście powodzenia i czekam niecierpliwie na cd.

Pozdrawiam Toni :mrgreen:
[Obrazek: wop.png]
Odpowiedz
#3
Pierwszy na widowni :razz: :mrgreen: ( tak przez chwilę myślałem Confusedad: ) .
Będę z wielką przyjemnością lampił się na postępy prac nad tym modelem. Tym bardziej że w niedalekiej przyszłości też mam zamiar go popełnić.
Odpowiedz
#4
Ceva nie martw się że nie zdążyłeś być pierwszy. Mam ze sobą 8 browarków więc dla pierwszego rzędu starczy :wink:

Kopajt fajnie że tak szybko wystartowałeś z relacją, czekam na ciąg dalszy. Darzę ten samolot ogromnym sentymentem, podobnie jak P-47. Poza tym jestem ciekaw czy podczas klejenia nie wynikną jakieś kwiatki :wink: :twisted:
Chuck Norris potrafi okopać się w wodzie...

[Obrazek: sig,313269,7,1,4,1,11111101000000000000,1,___.jpeg]

[Obrazek: 181f3d86b992ab6b.png]
Odpowiedz
#5
Ja też, ja też, ja też siedzę i oglądam. chłopaki jakie macie piwo?? jak Żubera to dobrze i oglądamy postępy w budowie. Powodzenia :!: :!: :mrgreen: :mrgreen:
Odpowiedz
#6
Model mam zamiar kleić tak jak jest w opracowaniu... ale zamiar może się zmienić podczas klejenia Wink

ps. nie nastawiajcie się na szybkie postępy w budowie - tak jak pisałem - nie będzie to szybka relacja Smile
Najlepsze modele są dopiero przed nami...
[Obrazek: wqdz690429546a.GIF] Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
[Obrazek: mazurff4.png] - projekt zawieszony
Odpowiedz
#7
Cytat:ps. nie nastawiajcie się na szybkie postępy w budowie - tak jak pisałem - nie będzie to szybka relacja Smile
Spoko, do sklepu mam blisko więc i browarka nie zabraknie :wink:
Czasu na oglądanie jest akurat sporo, gorzej z klejeniem...
Chuck Norris potrafi okopać się w wodzie...

[Obrazek: sig,313269,7,1,4,1,11111101000000000000,1,___.jpeg]

[Obrazek: 181f3d86b992ab6b.png]
Odpowiedz
#8
Model ledwo zdążył wyjść, a tu już relacja :wink: .


Zasiadam w pierwszym rzędzie, póki jeszcze wolny.


Powodzenia w budowie!!!
Odpowiedz
#9
Cieszę się że jest już relacja z budowy tego samolotu.Samolot bardzo mi się podoba lecz niestety chyba tylko w Małym Modelarzu był wydany jeśli się nie mylę.Napisz może coś więcej o opracowaniu.Jakie są pierwsze wrażenia no i oczywiście jak się go klei ( to pewnie wyjdzie w dalszej pracy).
Trzymam kciuki i będę tu często zaglądał.
Odpowiedz
#10
Cytat:Małym Modelarzu był wydany jeśli się nie mylę.

Był też P-38 wydany w Kartonowym Arsenale, na kredowym kartonie ze srebrnym malowaniem na którym po przejrzeniu arkuszy zostawały odciski palców...
Chuck Norris potrafi okopać się w wodzie...

[Obrazek: sig,313269,7,1,4,1,11111101000000000000,1,___.jpeg]

[Obrazek: 181f3d86b992ab6b.png]
Odpowiedz
#11
Czyli niedługo w KA pojawi się nowe opracowanie czy też będzie to wznowienie z innym malowaniem?
Odpowiedz
#12
Chyba bedzie nowe wydanie i inne malowanie bo zapowiadana jest wersja G a poprzednia była J
Im trudniejsza jest walka, tym większe będzie zwycięstwo!
"w życiu jest dobrze, gdy jest dobrze i nie dobrze, bo gdy jest tylko dobrze to niedobrze"
Krytykować może każdy głupiec. I wielu z nich tak robi.
Odpowiedz
#13
Cytat:Roderyk napisał/a:
Małym Modelarzu był wydany jeśli się nie mylę.


Był też P-38 wydany w Kartonowym Arsenale,

Zapomnieliście jeszcze o Lightningu autorstwa P. Grzelczaka wydanym przez Fly Model.
Odpowiedz
#14
Cytat:Zapomnieliście jeszcze o Lightningu autorstwa P. Grzelczaka wydanym przez Fly Model.

Faktycznie, taki też był.
Chuck Norris potrafi okopać się w wodzie...

[Obrazek: sig,313269,7,1,4,1,11111101000000000000,1,___.jpeg]

[Obrazek: 181f3d86b992ab6b.png]
Odpowiedz
#15
Jesli znajdzie się jeszcze jakieś wolne miejsce w tym tłumie widzów, to i ja się dołączę.

Tym bardziej, że modelik w dniu wczorajszym uzuplenił moja kolejkę oczekujących na sklejenie Wink.

Czekam więc na dalsze postępy w pracy nad Błyskawicą i ewentualne uwagi jeśli pojawią się jakies problemy.


Pozdrawiam Wszystkich
Piotr
Odpowiedz
#16
W wycinance wdarł się błąd. Na rysunku 34 nie została zaznaczona część ogranicznika, której numeracja na arkuszu jest błędna. Zespół tych części to 135-135aL,P - 136-136aL,P. Za błąd serdecznie przepraszam!
[Obrazek: th_Rysunek1.jpg]

pozdrawiam Łukasz Fuczek
[Obrazek: banner.jpg]
Odpowiedz
#17
Dzięki Łukasz za info... jednak to nie wszystko Smile
Tak jak Ci pisałem na GG, znalazłem też błąd w rysunku nr. 1 - poprawne ustawienie numerków przedstawiłem na zdjęciu:
[Obrazek: th_0006.jpg]

Tu zaś przedstawiam rzecz wynikającą z prostego braku przewidywania Smile
obkleiłem obie strony wręgi przed wycięciem otworów na zakładki z innych wręgów Sad
Będę to musiał porządnie zaretuszować... jednak na razie tego nie ruszam - czeka mnie wycieczka do modelarskiego w celu dobrania farbek do retuszu... bo mieszane plakatówki mi wyschną przy moim tempie klejenia Smile

[Obrazek: th_0007.jpg]

Inną sprawą na którą zwróciłem uwagę jest brak jakichkolwiek oznaczeń (przynajmniej w kabinie - dalej nie patrzyłem), które części są do wycięcia (popularna literka W lub symbol nożyczek), i oznaczenia białych pól (numerki części które mają się tam znaleźć).


Części na zdjęciach są tylko złożone bez kleju, lecz sklejanie będzie dopiero w poniedziałek bo jutro rano wyjeżdżam sobie na weekend Smile
Najlepsze modele są dopiero przed nami...
[Obrazek: wqdz690429546a.GIF] Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
[Obrazek: mazurff4.png] - projekt zawieszony
Odpowiedz
#18
Czyli zaczęły się schodki........
Odpowiedz
#19
Roderyk - jakbym na takie schodki natrafiał przy sklejaniu modeli to bym miał uśmiech dookoła głowy Smile - po prostu zamieszczam w relacji miejsca na które należy zwrócić uwagę - żeby ktoś kto będzie kleił ten model - uniknął np. podziurawionych części Smile

Błędy w rysunkach to nie jest coś co dyskwalifikuje opracowanie Smile

Na razie wszystko do siebie pasuje... co w przypadku projektów niektórych innych projektantów jest rzeczą niezwykłą Smile
Najlepsze modele są dopiero przed nami...
[Obrazek: wqdz690429546a.GIF] Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
[Obrazek: mazurff4.png] - projekt zawieszony
Odpowiedz
#20
Schodki są po to żeby je pokonywać. No i fajnie że piszesz o błędach.Przyda się to jeśli nie mnie to na pewno innym modelarzom. Ja na razie poczekam aż się pojawi model w KA. Może ba zakupię......
Odpowiedz
#21
Pawle, nie mogę się zgodzić z jedną rzeczą...
wycięcie które pokazałeś na zdjęciu nie jest błędem. Otwory wycinasz tylko w naklejonej na tekturze części 6**, a część 6a przyklejasz do niej. Element 6a ma zaślepiać wycięcia.
[Obrazek: th_qq.jpg]
Rozumiem, że skleiłeś ze sobą obie części i stąd tak wyszło.
Co do symbolu "nożyczek", "W" - masz rację - nie we wszystkich miejscach je ująłem.
A sam model wykonujesz super! Trzymam kciuki!
[Obrazek: banner.jpg]
Odpowiedz
#22
Koledzy, zapytajcie projektanta ( bo ze mną nie gada ) czy odmienny od reszty wnętrza kolor wnęk podwozia głównego ( szkielet na "miękkim" arkuszu ) to Jego sprawka czy drukarni?
Odpowiedz
#23
Łukasz - przepraszam - masz rację - to są tylko i wyłącznie błędy wynikające z mojego braku przewidywania... i wcale nie miałem na myśli obarczanie Cię nimi - po prostu wskazałem moje błędy na fotografii (nie są to błędy opracowania).

Co do trzymania kciuków - każda pomoc (nawet wirtualna się przyda) - zwłaszcza że jest to do tej pory najbardziej skomplikowany model samolotu jaki kleję.
Najlepsze modele są dopiero przed nami...
[Obrazek: wqdz690429546a.GIF] Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
[Obrazek: mazurff4.png] - projekt zawieszony
Odpowiedz
#24
Chłopaki, przekażcie Cevie (bo z nim nie gadam), że kolor o którym wspomina jest w projekcie identyczny dla wszystkich części wnęk podwozia, kabiny, itd. Wniosek z tego taki że i drukarze się mylą....
[Obrazek: banner.jpg]
Odpowiedz
#25
Siemanos.

Tak w obronie drukarzy, powiem Wam (bo ze sobą nie gadacie), że nie jest to również wina drukarzy Smile Nawet jak Łukasz dał w projekcie te same składowe CMYK, to po pierwsze druk odbywał się na innym podłożu (cieńszy papier) co spowodowało inne jego postrzeganie, a po drugie drukarz nie ma możliwości ustawić dokładnie tak samo podawania farby z kałamarza (rząd kilkunastu lub kilkudziesięciu śrubek zablokowanych drutem sprężystym) na dwóch kolejnych arkuszach. I teraz jak pomnożycie 4 kolory na arkuszu twardym i 4 na miękkim to zobaczcie, że trafienie z odcieniem to loteria. Stąd właśnie dążenie do druku farbami systemu Pantone® konkretnego odcienia bo będzie zawsze taki sam lub pakowanie wszystkich części danego odcienia na jednym arkuszu (zobaczcie jak wyglądają upakowane części w ostatnio wydanym przez Modelik Staghundzie). Są to chyba jedyne wyjścia z "opresji".

Sorry za OT Smile
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
Moje projekty do pobrania za FREE. W pracy robię TO, a w domu TO, pomagam IM. This is my OCCUPATION
[Obrazek: userbar_czechy.jpg]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] F-35 A LIGHTNING II ANGRAF 176 MatrixOST 8 1,556 25-03-2024, 08:46
Ostatni post: MatrixOST
  [R] Lockheed P-38G Lightning KA 3-4/2008 Piotreq 49 16,162 19-03-2024, 02:24
Ostatni post: Winek
  [R] P-38H Lightning (Kartonowy Arsenał 5-6/2013) zbin 55 30,745 29-11-2016, 10:21
Ostatni post: Raven
  [R] Lockheed F-104G "Starfighter" Kartonowa Kolekcja Wiktor159 2 3,891 22-08-2013, 03:51
Ostatni post: seb545
  Lockheed P 38 G Lightning Shinigami 98 40,121 06-06-2013, 12:30
Ostatni post: bleriot
  [Relacja/Galeria] Lockheed P-38H Lighting WAK sierściuch 52 27,266 18-01-2011, 03:45
Ostatni post: Piterski
  Lockheed P2V-7 Neptune [Konkurs Hobby Model] hukos1 27 11,476 05-01-2010, 10:13
Ostatni post: michal_andy
  [WoP][R] P-38G Lightning KA_3-4/08 (mały plusik) zetpt 46 18,825 21-10-2009, 06:39
Ostatni post: Rafał Ż.
  P-38 G Lightning AH [WoP] ceva 156 61,851 09-09-2009, 11:19
Ostatni post: ceva

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości