02-07-2008, 09:52
Witam wszystkich w mojej pierwszej relacji na tym forum - mam nadzieję że uda mi się doprowadzić ją do końca i efekt będzie co najmniej zadowalający
To mój pierwszy samolot od ponad dwóch lat, więc mogę odstawać poziomem od prac prezentowanych na tym forum, ale ten samolot jest moim ulubionym, tak więc niewiele myśląc sięgnąłem po nożyczki i zacząłem ciąć
Okładka modelu którego dotyczy ta relacja:
Tyle tytułem wprowadzenia - czas na krótką historię tego pięknego samolotu:
Historia:
Samolot powstał w odpowiedzi na konkurs USAAC na dwusilnikowy myśliwiec przechwytujący. Przed nową konstrukcją postawiono następujące wymagania - prędkość maksymalna przynajmniej 360 mil na godzinę na wysokości 20.000 stóp i 290 m/h przy powierzchni ziemi (odpowiednio 580 km na wysokości 6100 m i 466 km/h), przy czym na pułapie 20.000 stóp miał być zdolny do lotu z prędkością maksymalną przez przynajmniej godzinę. W celu ułatwienia obsługi naziemnej samolot miał mieć podwozie z kołem przednim. W ten sposób powstał samolot o nietypowej jak na tamten czas konstrukcji. Dwubelkowy kadłub z kabiną pilota usytuowaną pośrodku. Samolot otrzymał oznaczenie P-38 Lightning.
Wersja P-38H została wybudowana w ilości 601 egzemplarzy. Była napędzana silnikami Allison V-1710-89/91 o mocy startowej 1425 KM każdy. Wyposażono je też w automatyczny system sterowania zasłonkami chłodnicy oleju, aby rozwiązać problem z ich przegrzewaniem się, co przy okazji pozwoliło na zwiększenie dopuszczalnej mocy silnika na większych wysokościach (z 1150 KM do 1240 KM na 7600 m). Zastosowano też w tej wersji nowe ulepszone działko M-2C, zamiast M-1, o tym samym kalibrze 20 mm, a udźwig bomb na każdym zaczepie pod skrzydłem zwiększono do 736 kg. Poza tym wersja ta była identyczna z P-38G-10. Zbudowano 226 sztuk odmiany P-38H-1. W odmianie P-38H-5 (375 sztuk) zastosowano nowe turbosprężarki B-33, co poprawiło osiągi na dużych wysokościach.
W Azji Lightningi odegrały o wiele większą rolę niż w Europie. Działały praktycznie w każdej części Pacyfiku, oraz w Chinach i Birmie. Wielkie znaczenie miał duży zasięg samolotu, który pozwalał na osłonę dużego terenu, na których często nie można było budować odpowiednio gęstej sieci lotnisk. Skoncentrowany ogień z działka i karabinów maszynowych był dużo bardziej zabójczy dla lekkich myśliwców japońskich (brak opancerzenia kabiny pilota czy samouszczelniających się zbiorników z paliwem) niż dla opancerzonych maszyn niemieckich.
Na P-38 latali również Richard Ira Bong i Thomas B. McGuire - amerykańscy piloci o największej liczbie zwycięstw powietrznych podczas II wojny światowej (odpowiednio 40 i 38 zestrzeleń), odznaczeni amerykańskim Medal of Honor.
Model zamieszczony w wycinance przedstawia P-38H-5 Lightning, na którym latał czołowy as USAAF – Thomas B. McGuire w 431st FS, 475th FG, 5th AF uzyskując w ciągu 15 miesięcy 38 zwycięstw powietrznych.
Dane techniczne:
Rozpiętość – 15,85 m
Długość – 11,53 m
Wysokość – 3,22 m
Masa całkowita – 7394 kg
Prędkość max – 646 km/h
Zasięg max – 3840 km
Dane modelu:
Rozpiętość - 48,00 cm
Długość - 34,9 cm
Wysokość - 9,7 cm
Relacja
Prace przy modelu rozpocząłem dnia 29.06 w swoje imieniny
Myślę że rok wystarczy aby ten model skleić
Podczas gdy podklejone części sobie schły,
zająłem się sklejaniem elementów znajdujących się w komorze uzbrojenia.
Tu zaś są już wycięte elementy które czekają na ew. retusz i montaż w całość (oczywiście jeśli uda mi się rozpracować trochę nieczytelne dla mnie rysunki
To mój pierwszy samolot od ponad dwóch lat, więc mogę odstawać poziomem od prac prezentowanych na tym forum, ale ten samolot jest moim ulubionym, tak więc niewiele myśląc sięgnąłem po nożyczki i zacząłem ciąć
Okładka modelu którego dotyczy ta relacja:
Tyle tytułem wprowadzenia - czas na krótką historię tego pięknego samolotu:
Historia:
Samolot powstał w odpowiedzi na konkurs USAAC na dwusilnikowy myśliwiec przechwytujący. Przed nową konstrukcją postawiono następujące wymagania - prędkość maksymalna przynajmniej 360 mil na godzinę na wysokości 20.000 stóp i 290 m/h przy powierzchni ziemi (odpowiednio 580 km na wysokości 6100 m i 466 km/h), przy czym na pułapie 20.000 stóp miał być zdolny do lotu z prędkością maksymalną przez przynajmniej godzinę. W celu ułatwienia obsługi naziemnej samolot miał mieć podwozie z kołem przednim. W ten sposób powstał samolot o nietypowej jak na tamten czas konstrukcji. Dwubelkowy kadłub z kabiną pilota usytuowaną pośrodku. Samolot otrzymał oznaczenie P-38 Lightning.
Wersja P-38H została wybudowana w ilości 601 egzemplarzy. Była napędzana silnikami Allison V-1710-89/91 o mocy startowej 1425 KM każdy. Wyposażono je też w automatyczny system sterowania zasłonkami chłodnicy oleju, aby rozwiązać problem z ich przegrzewaniem się, co przy okazji pozwoliło na zwiększenie dopuszczalnej mocy silnika na większych wysokościach (z 1150 KM do 1240 KM na 7600 m). Zastosowano też w tej wersji nowe ulepszone działko M-2C, zamiast M-1, o tym samym kalibrze 20 mm, a udźwig bomb na każdym zaczepie pod skrzydłem zwiększono do 736 kg. Poza tym wersja ta była identyczna z P-38G-10. Zbudowano 226 sztuk odmiany P-38H-1. W odmianie P-38H-5 (375 sztuk) zastosowano nowe turbosprężarki B-33, co poprawiło osiągi na dużych wysokościach.
W Azji Lightningi odegrały o wiele większą rolę niż w Europie. Działały praktycznie w każdej części Pacyfiku, oraz w Chinach i Birmie. Wielkie znaczenie miał duży zasięg samolotu, który pozwalał na osłonę dużego terenu, na których często nie można było budować odpowiednio gęstej sieci lotnisk. Skoncentrowany ogień z działka i karabinów maszynowych był dużo bardziej zabójczy dla lekkich myśliwców japońskich (brak opancerzenia kabiny pilota czy samouszczelniających się zbiorników z paliwem) niż dla opancerzonych maszyn niemieckich.
Na P-38 latali również Richard Ira Bong i Thomas B. McGuire - amerykańscy piloci o największej liczbie zwycięstw powietrznych podczas II wojny światowej (odpowiednio 40 i 38 zestrzeleń), odznaczeni amerykańskim Medal of Honor.
Model zamieszczony w wycinance przedstawia P-38H-5 Lightning, na którym latał czołowy as USAAF – Thomas B. McGuire w 431st FS, 475th FG, 5th AF uzyskując w ciągu 15 miesięcy 38 zwycięstw powietrznych.
Dane techniczne:
Rozpiętość – 15,85 m
Długość – 11,53 m
Wysokość – 3,22 m
Masa całkowita – 7394 kg
Prędkość max – 646 km/h
Zasięg max – 3840 km
Dane modelu:
Rozpiętość - 48,00 cm
Długość - 34,9 cm
Wysokość - 9,7 cm
Relacja
Prace przy modelu rozpocząłem dnia 29.06 w swoje imieniny
Myślę że rok wystarczy aby ten model skleić
Podczas gdy podklejone części sobie schły,
zająłem się sklejaniem elementów znajdujących się w komorze uzbrojenia.
Tu zaś są już wycięte elementy które czekają na ew. retusz i montaż w całość (oczywiście jeśli uda mi się rozpracować trochę nieczytelne dla mnie rysunki
Najlepsze modele są dopiero przed nami...
Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
- projekt zawieszony
Piszę poprawnie po polsku
======== projekty ========
- projekt zawieszony