22-11-2008, 04:38
Śmigłowiec Sikorsky H-34 (oznaczenie fabryczne: Model 58) został zaprojektowany przy pomocy doświadczeń uzyskanych podczas projektowania, produkcji i użytkowania śmigłowca H-19 (Modelu 55). W obu tych śmigłowcach silnik umieszczony jest z przodu kadłuba a kabina załogi nad nim. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć wrażliwość śmigłowca na przesunięcia środka ciężkości ładunku (co poprawia elastyczność zastosowania śmigłowca) i dodatkowo ułatwia dostęp do silnika i jego obsługę.
Początki Modelu 58 we wczesnych latach pięćdziesiątych nie były zbyt optymistyczne: W konkursie organizowanym przez US Army przegrał z Vertol'em H-21, w konkursie US Navy z Bell'em HSL-1, a Marines zdecydowali się na inną konstrukcję sikorsky'ego: Model 56 (H-37 Mojave). Niedługo później okazało się jednak, że Vertol nie daje rady zaspokoić zapotrzebowania US Army na śmigłowce H-21, Bell HSL-1 nie nadaje się do pracy z sonarem ze względu na zbyt duże drgania konstrukcji a model 56 ma trudności rozwojowe i nie jest jeszcze gotowy. W tej sytuacji wszystkie służby zamówiły Model 58. US Army użytkowała go pod oznaczeniem H-34 Choctaw, US Navy jako HSS Seabat a Marines jako HUS Seahorse. W roku 1962 zarządzono unifikację oznaczeń i od tej pory śmigłowce były znane odpowiednio jako CH-34, SH-34 i UH-34.
Co ciekawe, podczas wizyty pierwszego sekretarza KP ZSRR Nikity Chruszczowa w USA, w roku 1959, którą obsugiwały śmigłowce VH-34A (wersja do przewozu VIP'ów), Chruszczowowi śmigłowiec spodobał się tak bardzo, że złożył zamówienie na dwie maszyny, które zostały dostarczone w roku 1960 i były później używane przez ZSRR.
Ze względu na francuskie doświadczenia z Modelem 58 i zgłaszaną przez Francuzów wrażliwość tego śmigłowca na ostrzał z ziemi, a także ze względów logistycznych US Army zdecydowała się nie wysyłać do Wietnamu swoich śmigłowców CH-34, zamiast tego używając "latających bananów" - CH-21. Marines, nie mając innego wyboru używali w Wietnamie UH-34 (znanego jako "Huss") i nie potwierdzili złych doświadczeń Francuzów. Pierwsze UH-34 przybyły do Wietnamu w składzie HMM-362 jako część operacji Shufly w połowie kwietnia 1962. Operacja ta polegała na zapewnieniu taktycznego transportu powietrznego Armii Południowego Wietnamu (ARVN). Operacja ta pozwoliła też wypracować techniki transportu wojsk używane podczas całego konfliktu i potem.
UH-34 były lubiane przez załogi i stanowiły podstawę floty śmigłowców Marines do końca lat sześćdziesiątych, nawet mimo uzyskania przez Marines własnej odmiany sławnego Huey'a - UH-1E. W marcu 1965 UH-34 zaczęły być zastępowane przez CH-46A, jednak seria wypadków CH-46 doprowadziła do ich "uziemienia" i dalszej służby UH-34, do momentu rozwiązania problemów CH-46. Ostatni UH-34 został wycofany ze służby w sierpniu 1969 przez HMM-362. Zbędne w tym momencie "Hussy" zostały przekazane siłom zbrojnym Republiki Wietnamu, które używały ich z powodzeniem.
Opis pobrany z http://vietnam.net.pl
Tyle slowem czym jest CH-34 przejdzmy do modelu. Jest to niespotykana na naszym rynku wycinanka wydawnictwa Model-Art. Model jest w sklai 1:32 opracowany komputerowo, jednak widac ze ma juz swoje lata (wyd 2001 rok). Model charakteryzuje sie mala iloscia detali, przez co jest idelany dla poczatkujacych jak dla doswiadczonych modelarzy, ktorzy beda mogli popisac sie mozliwoscia wlasnej waloryzacji
Model bedzie przedstawial UH-34D BuNo 148767 z dywizjonu HMM-364 Kopusu Piechoty Morskiej USA ktory 5 Maja 1961 roku wudobywal z wody Alana B Sheparda Jr. po zakonczeniu misji rakiety Mercury 3
Po tym przydlugim wstepie, pora na postepy
Wykonalem szkielet kadluba, oraz wykonalem kabine pilotow z zawartch czesci, niestety jak wspominalem jest bardzo uproszczona, a niestety materialow zdjeciowych dotyczacych jej jest jak na lekarstwo (czyt nie ma)
Powoli zaczalem sie brac za wyposazenie kabiny, i na pierwszy rzut poszlo wykonanie siedzisc transportowych. Rama foteli wg pana Zarkova powinna byc wykonana z elementow podklejochych na tekture, ja tego jakos nie widze. Postanowilem wykonac je z drutu o grubosci ok 0,8mm, nalezy wykonac ok 20 elementow w krztalcie litery Z
Elementy jednak so do poprawki gdyz podczas prob zlozenia wszystkiego do kupy, wszystko jest jakies koslawe, tw podczas formowania trzeba uzywac jakiegos szablonu. Poki co to wszystko. Oczywiscie licze na Wasze sugestie, uwagi propozycje oraz konstruktywna krytyke :mrgreen:
Pozdrawiam
Początki Modelu 58 we wczesnych latach pięćdziesiątych nie były zbyt optymistyczne: W konkursie organizowanym przez US Army przegrał z Vertol'em H-21, w konkursie US Navy z Bell'em HSL-1, a Marines zdecydowali się na inną konstrukcję sikorsky'ego: Model 56 (H-37 Mojave). Niedługo później okazało się jednak, że Vertol nie daje rady zaspokoić zapotrzebowania US Army na śmigłowce H-21, Bell HSL-1 nie nadaje się do pracy z sonarem ze względu na zbyt duże drgania konstrukcji a model 56 ma trudności rozwojowe i nie jest jeszcze gotowy. W tej sytuacji wszystkie służby zamówiły Model 58. US Army użytkowała go pod oznaczeniem H-34 Choctaw, US Navy jako HSS Seabat a Marines jako HUS Seahorse. W roku 1962 zarządzono unifikację oznaczeń i od tej pory śmigłowce były znane odpowiednio jako CH-34, SH-34 i UH-34.
Co ciekawe, podczas wizyty pierwszego sekretarza KP ZSRR Nikity Chruszczowa w USA, w roku 1959, którą obsugiwały śmigłowce VH-34A (wersja do przewozu VIP'ów), Chruszczowowi śmigłowiec spodobał się tak bardzo, że złożył zamówienie na dwie maszyny, które zostały dostarczone w roku 1960 i były później używane przez ZSRR.
Ze względu na francuskie doświadczenia z Modelem 58 i zgłaszaną przez Francuzów wrażliwość tego śmigłowca na ostrzał z ziemi, a także ze względów logistycznych US Army zdecydowała się nie wysyłać do Wietnamu swoich śmigłowców CH-34, zamiast tego używając "latających bananów" - CH-21. Marines, nie mając innego wyboru używali w Wietnamie UH-34 (znanego jako "Huss") i nie potwierdzili złych doświadczeń Francuzów. Pierwsze UH-34 przybyły do Wietnamu w składzie HMM-362 jako część operacji Shufly w połowie kwietnia 1962. Operacja ta polegała na zapewnieniu taktycznego transportu powietrznego Armii Południowego Wietnamu (ARVN). Operacja ta pozwoliła też wypracować techniki transportu wojsk używane podczas całego konfliktu i potem.
UH-34 były lubiane przez załogi i stanowiły podstawę floty śmigłowców Marines do końca lat sześćdziesiątych, nawet mimo uzyskania przez Marines własnej odmiany sławnego Huey'a - UH-1E. W marcu 1965 UH-34 zaczęły być zastępowane przez CH-46A, jednak seria wypadków CH-46 doprowadziła do ich "uziemienia" i dalszej służby UH-34, do momentu rozwiązania problemów CH-46. Ostatni UH-34 został wycofany ze służby w sierpniu 1969 przez HMM-362. Zbędne w tym momencie "Hussy" zostały przekazane siłom zbrojnym Republiki Wietnamu, które używały ich z powodzeniem.
Opis pobrany z http://vietnam.net.pl
Tyle slowem czym jest CH-34 przejdzmy do modelu. Jest to niespotykana na naszym rynku wycinanka wydawnictwa Model-Art. Model jest w sklai 1:32 opracowany komputerowo, jednak widac ze ma juz swoje lata (wyd 2001 rok). Model charakteryzuje sie mala iloscia detali, przez co jest idelany dla poczatkujacych jak dla doswiadczonych modelarzy, ktorzy beda mogli popisac sie mozliwoscia wlasnej waloryzacji
Model bedzie przedstawial UH-34D BuNo 148767 z dywizjonu HMM-364 Kopusu Piechoty Morskiej USA ktory 5 Maja 1961 roku wudobywal z wody Alana B Sheparda Jr. po zakonczeniu misji rakiety Mercury 3
Po tym przydlugim wstepie, pora na postepy
Wykonalem szkielet kadluba, oraz wykonalem kabine pilotow z zawartch czesci, niestety jak wspominalem jest bardzo uproszczona, a niestety materialow zdjeciowych dotyczacych jej jest jak na lekarstwo (czyt nie ma)
Powoli zaczalem sie brac za wyposazenie kabiny, i na pierwszy rzut poszlo wykonanie siedzisc transportowych. Rama foteli wg pana Zarkova powinna byc wykonana z elementow podklejochych na tekture, ja tego jakos nie widze. Postanowilem wykonac je z drutu o grubosci ok 0,8mm, nalezy wykonac ok 20 elementow w krztalcie litery Z
Elementy jednak so do poprawki gdyz podczas prob zlozenia wszystkiego do kupy, wszystko jest jakies koslawe, tw podczas formowania trzeba uzywac jakiegos szablonu. Poki co to wszystko. Oczywiscie licze na Wasze sugestie, uwagi propozycje oraz konstruktywna krytyke :mrgreen:
Pozdrawiam