Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CH-34D Seahorse - Modelart 1:32
#1
Śmigłowiec Sikorsky H-34 (oznaczenie fabryczne: Model 58) został zaprojektowany przy pomocy doświadczeń uzyskanych podczas projektowania, produkcji i użytkowania śmigłowca H-19 (Modelu 55). W obu tych śmigłowcach silnik umieszczony jest z przodu kadłuba a kabina załogi nad nim. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć wrażliwość śmigłowca na przesunięcia środka ciężkości ładunku (co poprawia elastyczność zastosowania śmigłowca) i dodatkowo ułatwia dostęp do silnika i jego obsługę.

Początki Modelu 58 we wczesnych latach pięćdziesiątych nie były zbyt optymistyczne: W konkursie organizowanym przez US Army przegrał z Vertol'em H-21, w konkursie US Navy z Bell'em HSL-1, a Marines zdecydowali się na inną konstrukcję sikorsky'ego: Model 56 (H-37 Mojave). Niedługo później okazało się jednak, że Vertol nie daje rady zaspokoić zapotrzebowania US Army na śmigłowce H-21, Bell HSL-1 nie nadaje się do pracy z sonarem ze względu na zbyt duże drgania konstrukcji a model 56 ma trudności rozwojowe i nie jest jeszcze gotowy. W tej sytuacji wszystkie służby zamówiły Model 58. US Army użytkowała go pod oznaczeniem H-34 Choctaw, US Navy jako HSS Seabat a Marines jako HUS Seahorse. W roku 1962 zarządzono unifikację oznaczeń i od tej pory śmigłowce były znane odpowiednio jako CH-34, SH-34 i UH-34.

Co ciekawe, podczas wizyty pierwszego sekretarza KP ZSRR Nikity Chruszczowa w USA, w roku 1959, którą obsugiwały śmigłowce VH-34A (wersja do przewozu VIP'ów), Chruszczowowi śmigłowiec spodobał się tak bardzo, że złożył zamówienie na dwie maszyny, które zostały dostarczone w roku 1960 i były później używane przez ZSRR.

Ze względu na francuskie doświadczenia z Modelem 58 i zgłaszaną przez Francuzów wrażliwość tego śmigłowca na ostrzał z ziemi, a także ze względów logistycznych US Army zdecydowała się nie wysyłać do Wietnamu swoich śmigłowców CH-34, zamiast tego używając "latających bananów" - CH-21. Marines, nie mając innego wyboru używali w Wietnamie UH-34 (znanego jako "Huss") i nie potwierdzili złych doświadczeń Francuzów. Pierwsze UH-34 przybyły do Wietnamu w składzie HMM-362 jako część operacji Shufly w połowie kwietnia 1962. Operacja ta polegała na zapewnieniu taktycznego transportu powietrznego Armii Południowego Wietnamu (ARVN). Operacja ta pozwoliła też wypracować techniki transportu wojsk używane podczas całego konfliktu i potem.

UH-34 były lubiane przez załogi i stanowiły podstawę floty śmigłowców Marines do końca lat sześćdziesiątych, nawet mimo uzyskania przez Marines własnej odmiany sławnego Huey'a - UH-1E. W marcu 1965 UH-34 zaczęły być zastępowane przez CH-46A, jednak seria wypadków CH-46 doprowadziła do ich "uziemienia" i dalszej służby UH-34, do momentu rozwiązania problemów CH-46. Ostatni UH-34 został wycofany ze służby w sierpniu 1969 przez HMM-362. Zbędne w tym momencie "Hussy" zostały przekazane siłom zbrojnym Republiki Wietnamu, które używały ich z powodzeniem.
Opis pobrany z http://vietnam.net.pl

Tyle slowem czym jest CH-34 przejdzmy do modelu. Jest to niespotykana na naszym rynku wycinanka wydawnictwa Model-Art. Model jest w sklai 1:32 opracowany komputerowo, jednak widac ze ma juz swoje lata (wyd 2001 rok). Model charakteryzuje sie mala iloscia detali, przez co jest idelany dla poczatkujacych jak dla doswiadczonych modelarzy, ktorzy beda mogli popisac sie mozliwoscia wlasnej waloryzacji

Model bedzie przedstawial UH-34D BuNo 148767 z dywizjonu HMM-364 Kopusu Piechoty Morskiej USA ktory 5 Maja 1961 roku wudobywal z wody Alana B Sheparda Jr. po zakonczeniu misji rakiety Mercury 3
[Obrazek: 2522b56c68a54985.jpg]

Po tym przydlugim wstepie, pora na postepy
Wykonalem szkielet kadluba, oraz wykonalem kabine pilotow z zawartch czesci, niestety jak wspominalem jest bardzo uproszczona, a niestety materialow zdjeciowych dotyczacych jej jest jak na lekarstwo (czyt nie ma)

[Obrazek: e9d502b804558536m.jpg] [Obrazek: 74f05457081a6293m.jpg] [Obrazek: 20aff72b2e49e8d6m.jpg]
[Obrazek: b2b202e0e6788b08m.jpg] [Obrazek: 6d7a3f12a3baa0d5m.jpg] [Obrazek: 96e48646995c52c9m.jpg]

Powoli zaczalem sie brac za wyposazenie kabiny, i na pierwszy rzut poszlo wykonanie siedzisc transportowych. Rama foteli wg pana Zarkova powinna byc wykonana z elementow podklejochych na tekture, ja tego jakos nie widze. Postanowilem wykonac je z drutu o grubosci ok 0,8mm, nalezy wykonac ok 20 elementow w krztalcie litery Z
[Obrazek: 35e0b363722858fem.jpg]
Elementy jednak so do poprawki gdyz podczas prob zlozenia wszystkiego do kupy, wszystko jest jakies koslawe, tw podczas formowania trzeba uzywac jakiegos szablonu. Poki co to wszystko. Oczywiscie licze na Wasze sugestie, uwagi propozycje oraz konstruktywna krytyke :mrgreen:
Pozdrawiam
Odpowiedz
#2
Krytyki na razie nie będzie, ale jak go nie skończysz, to Ci nawet ten pistolet z tłumikiem nie pomoże :twisted:
Drucik potrzymaj trochę nad ogniem-ułatwi to znacznie jego formowanie.
Czekam na dalsze postępy, bo temat wielce ciekawy :razz:
Odpowiedz
#3
Sprawa z drucikami sie wyjasnila, pogrzebalem i pogrzebalem i sie okazalo ze krzesla mialy owiele prostrza konstrukcje wiec juz po klopocie Smile
Odpowiedz
#4
Przegapiłem... Początek przydługi, ale dobrze napisany wiec problemu ni ma. Czekam na kolejne zdjęcia, zapowiada się interesująca relacja.
Odpowiedz
#5
Kibicuję żeby model powstał do końca, bo zapowiada się bardzo ciekawie :mrgreen: Wykonanie poszycia będzie nie lada wyczynem. Trzymam kciuki :grin:
Odpowiedz
#6
Z poszyciem z tego co patrze to moze nie byc za duzego problemu, mam nadzieje Wink. Ostatnio czasu malo zrobilo ale jak cos sie ruszy bede pisal
Odpowiedz
#7
Cos sie ruszylo, dzis przysiadlem i sie zmeczylem, leb mnie nap...... boli od cyjano akrylu, na dzis fajrant. szkoda tylko ze tak malo efektow widac.
Poradzilem sobie z lawami, wygladaja juz mniej wiecej jak w oryginale. Troche powyginane jak rece artretyka, niestety przez to ze drut mam w zwoju. Przyokazji zastanawiam sie czy gdzies mozna zakupic proste druciki? No ale sprawdzilem, po docisnieciu do podlogi bedzie ok (w miare Smile) Postanowilem dodac tez troszke kabelkow przewodow i takich tak w ladowni, narazie przyszla jedna wiazka, wykonana z wiazki z kabla od starego zasilacza komputerowego, po drugiej stronie bedzie taka sama i kilka pojedynczych przewodow. To by bylo na tyle. Kolejna aktualizacja w przyszlym roku Smile do tego czasu uporam sie z tymi siedzeniami kompletnie i zostanie kompletowanie kabloteki.
[Obrazek: 938cbedec075c80cm.jpg]
[Obrazek: 5752095e29f82025m.jpg]
Odpowiedz
#8
w proste druty zaopatruje się w kwiaciarni Smile

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#9
Łosiu a miewaja roznej grubosci czy tylko takie jebutne do wiazanek Wink
Malu update coby zakonczyc dobrze stary rok
[Obrazek: ee1117917d413123m.jpg] [Obrazek: e119516a90708e22m.jpg] [Obrazek: c62067e97fce2a56m.jpg]
Skompletowalem cala kabloteke, przewodziki rureczki itd, jaka na jedynym rozsadnym zdjeciu ladowni jakie posiadam bylo widac.
[Obrazek: 50efa74a722e0a8em.jpg] [Obrazek: e5b7afaa255d129am.jpg]
Uporalem sie do konca z lawkami, a musze powiedziec ze w pewnych momentach juz mialem ochote zrobic wersje cargo Wink
[Obrazek: a87e2778d3431d9em.jpg] [Obrazek: 202454a55b3ac74dm.jpg]
A tak to bedzie wygladalo jak sie wszystko wrzuci do przedzialu. Osoby z lepszym okiem wypatrza na pierwszym zdjeciu przy groszoweczce, gasnice ktora tez wchodzi w sklad wyposazenia przedzialu desantowego (po retuszach itd dam zdjecie gotowej, musze poeksperymentowac nad makro bo nieostre wychodza rzeczy na zdjeciach)

Pozdrawiam i zycze wszystkim szczesliwego nowego roku, szampanskiej zabawy, kupe fajnych modeli wydanych i wykonanych, wygranych konkursow i czego tam chcecie jeszcze.
Odpowiedz
#10
Musisz sam sprawdzić, nie gwarantuje że u Ciebie mają takie same jak u mnie Smile U mnie mieli (w czasie przeszłym bo się przeprowadziłem) 0,5, 0,7 i 1mm

[Obrazek: 3001_30_06_20_1_44_47.jpeg]
Odpowiedz
#11
Ja druciki prostuje następująco:
1. Kładę na matę krótkie odcinki (ok.10cm-sam mam zwijane więc trzeba trochę w palcach naprostować)
2. Biorę coś równego co mam pod ręką (dla małych odcinków stosuję opakowanie z ostrzami do OLFY :mrgreen:, dla dłuższych plastikowe opakowanie po płytach[takie kwadratowe]) i kładę na drucik.
3. Lekko dociskam i poruszam opakowaniem do przodu i do tyłu, żeby drucik zaczął się obracać między matą, a opakowaniem, wystarczy parę razy i drucik jest prościutki. Mam nadzieje, że zrozumiałeś ten punkt-nie wiem jak to napisać :twisted:.
Odpowiedz
#12
Cytat:3. Lekko dociskam i poruszam opakowaniem do przodu i do tyłu, żeby drucik zaczął się obracać między matą, a opakowaniem, wystarczy parę razy i drucik jest prościutki. Mam nadzieje, że zrozumiałeś ten punkt-nie wiem jak to napisać :twisted:.

W pelni zrozumiale. Dzieki wszystkim za info i za zainteresowanie. Teraz wybaczycie ale wroce do mojego konika Smile
Odpowiedz
#13
Raport z dzisiejszych prac:
[Obrazek: f0e6697d2a93faa9m.jpg] [Obrazek: 30391055d6877b04m.jpg] [Obrazek: e52bd088de5308fbm.jpg] [Obrazek: e50913cb3d6c678fm.jpg]
Elementy wnetrza pomalowane, wregi gdzie trzeba bylo okleilem listewkami ktore tez pociagnalem kolorkiem przyblizonym do koloru poszycia.

[Obrazek: 7561f0e1322f4175m.jpg] [Obrazek: 8ad7e82df8853ecam.jpg] [Obrazek: f522a8795f35d595m.jpg] [Obrazek: 6e10361dd1e40f1cm.jpg]
Kadlub oklejony poszyciem. niestety pomiedzy glowna czescia kadluba, oraz maski silnika, powstala milimetrowa szpara. Nie wiem czy ja cos spapralem ze szkieletem, czy jakas niedokladnosc przy projektowaniu. Jednakze nie wyglada to strasznie Smile
[Obrazek: 0e3f36954692c41fm.jpg] [Obrazek: ecc2458761d0922cm.jpg]
Na dzis to wszystko, patrzac na rysunki montazowe moge stwierdzic jedno. najgorsze mam za soba Smile
Odpowiedz
#14
Moses, jakbyś mógł poprawić rozmiar zdjęć oprócz zdjęcia oprócz 8 i 9 to by było dobrze, bo tak muszę się zdać tylko na Twój komentarz :neutral: .
Odpowiedz
#15
Krystian, Twoja metoda sprawdza się jedynie przy bardzo miękkim drucie. Ja robie inaczej: chwytam odcinek drutu na obu końcach szczypcami czy kombinerkami i najpierw silnie rozciągam a jeżeli to nie działa przeciągam drut po jakiejś twardej krawędzi i znów naciągam. Proste jak szczała ;-)

Moses podglądam Twoją pracę od początku. Wybrałeś sobie bardzo oryginalny temat, niestety jak narazie omijany przez projektantów ;-) Przydałoby się więcej tego typu maszyn (jak i zresztą wszelakich Hamerykańskich wiatraków, szczególnie tych wczesnych :-) )

Pozdrawiam!!
"Hope is the first step on road to disappointment"
"Człowiek bez religii jest jak ryba bez roweru"

[Obrazek: 3001_14_06_20_8_48_02.jpeg]

Odpowiedz
#16
Przepraszam, cos mi Photoshop przy zmniejszaniu zdjec musial niezle zaszalec. wieczorem beda wieksze fotki
Odpowiedz
#17
Rozchorowalo mi sie i mialem wkoncu mozliwosc usiasc na troszke do modelu. na obecna chwile przedstawia sie tak
[Obrazek: fcdf9f72477938ccm.jpg] [Obrazek: ad9b39aa31f7d96em.jpg]

Zdjecia z poprzedniego mojego postu juz ssa odpowiedniej wielkosci
Odpowiedz
#18
To chyba kredowy papier ?
Odpowiedz
#19
ok 210g gloss. Modele Model-artu otrzymuje sie w formie elektronicznej do wydrukowania samemu :]
Odpowiedz
#20
Jak drukowałeś? Atramentówką czy laserowo? Jakość tego wydruku jest zaskakująco dobra, przynajmniej z daleka. Może pokażesz jakieś zbliżenie?
Odpowiedz
#21
Laserowo na kombajnie do druku cyfrowego stojacego u mnie w firmie
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  "Speeljacht" 1:50 - nowy Seahorse Seahorse 1 287 06-03-2024, 10:25
Ostatni post: Winek
  [R] Szkuta Wiślana | Seahorse | 1:100 Wojtas 9 1,422 28-11-2023, 11:06
Ostatni post: Wojtas
  (R) LEUDO VINNACCIERE, wyd. Seahorse, 1:72 homa 0 594 28-10-2023, 04:33
Ostatni post: homa
  [R] Revenue Cutter z XIX wieku (Seahorse, 1:72) Seahorse 8 2,592 16-07-2023, 09:56
Ostatni post: pawcio37
  [WKM] HMS Matabele (Answer ModelArt 3/2010) pikowski 51 23,271 01-04-2014, 06:59
Ostatni post: radzias
  [Relacja/Galeria] Ła-7 - Answer ModelART. Kroolo 38 18,709 11-01-2008, 12:31
Ostatni post: Kroolo
  [Relacja/Galeria] P-36/H-75 Hawk - Answer ModelART Kroolo 27 13,768 29-07-2007, 10:56
Ostatni post: Łukasz Fuczek

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości