Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Relacja]Fokker E.V
#1
[Obrazek: th_okladka.jpg]

Cześć.
Budowa Wilka praktycznie stoi w miejscu, także wziąłem na warsztat inny model, aby cokolwiek sklejać. Wybór padł na Fokkera, ponieważ nie jest skomplikowany i w tym wypadku istnieje większa szansa, że skończę model szybciej.
Zacząłem trochę nietypowo, bo od drobnicy. Dopiero w piątek będę miał farbkę do retuszu zielonego koloru kadłuba. Jutro zabieram się za szkielet, klej jeszcze trochę wyschnie. Makro w aparacie bardzo uwypukla niedobór lub nadbiar w retuszu i wszelkie inne rzeczy, które normalnie ciężko dostrzec.

Zdjęcie podklejonych wręg :mrgreen: :
[Obrazek: th_01.jpg]

Przy budowie silnika oklejka okazała się za długa, więc górne cylindry są zbyt blisko siebie, ale tę część silnika schowam później pod osłoną. Z karabinami było trochę ciężko, szczególnie przy formowaniu.
[Obrazek: th_04.jpg][Obrazek: th_03.jpg][Obrazek: th_02.jpg]

Na razie to tyle, pozdrawiam.
Odpowiedz
#2
Mój ulubiony samolot;-) Kleiłem go jakiś czas temu. Wbrew pozorom nie jest taki łatwy, głównie z powodu układu górnopłata. Podczas kształtowania zastrzałów warto posiłkować się BCG. Karabiny moim zdaniem do wymiany. Samo wykonanie nie jest takie złe, otworki w chłodnicy wycięte ładnie. Niestety przez gruby karton wyglądają strasznie topornie. Ja użyłem zwykłego papieru z drukarki zaimpregnowanego super glue. Bardzo dobrze wycinało się w nim otwory, nie rwał się podczas kształtowania. Zdecydowanie radzę je wymienić, bo będą szpeciły model. Jak chcesz mogę Ci narysować chłodnice w corelu, żebyś mógł sobie wydrukować i zrobić jeszcze raz.
Pozdrawiam
Piotr

Odpowiedz
#3
Jako że ukończyłem ostatnio szmatopłata jednego to będę tu często zaglądał. Piotr D. ma rację, że karabiny do wymiany. Widać, że napracowałeś się przy wycinaniu ale mimo wszystko będą szpecić.
Pozdrawiam
Odpowiedz
#4
Cześć.
Po pierwsze dzięki za wpisy. Skoro karabiny wyglądają tak źle, to mogę zrobić nowe lufy. Piotrze, myślę, że wystarczyłby mi jedynie skan, który mógłbym wydrukować na cienkim papierze, tak jak radzisz.

Chciałbym jeszcze przedstawić moje dywagacje na temat wycinania części szkieletu.
Najpierw pierwsza metoda ,,dzięciolenia''. Ostrze mam zwrócone do siebie, wycinam odwrotnie z ruchem wskazówek zegara:
[Obrazek: th_05.jpg]

Metoda druga, ostrze przesuwam do przodu. Jest to bardziej męczące, ale efekt lepszy, ponieważ nie pojawiają się tak duże ,,schodki''.
[Obrazek: th_06.jpg]

I teraz wycinanie obłych elementów. Pierwszy od lewej wycinałem nożykiem Olfy XA-1. Wygląda na równą krawędź, jednak przy przejechaniu palcem po krawędzi można wyczuć, że krawędź jest pofalowana. Myślę, że można w ten sposób o wiele lepiej wycinać takie elementy, jednak nie mam w tym prawy i pewnie dlatego tak to wygląda w moim wykonaniu. Środkową wręgę wyciąłem skalpelem z zastosowaniem sposobu pierwszego, o którym pisałem wyżej. Są lekkie schodki, jednak w tym wypadku nie wpływa to, aż tak na dokładność przyklejania poszycia. Ostatnią wyciąłem sposobem drugim. W tym wypadku linia cięcia jest niemal idealna i nie potrzebuje żadnych poprawek. Może to dla Was oczywistości, jednak ja to dopiero odkrywam. :mrgreen:
[Obrazek: th_07.jpg]
Byłem głupi, bo wyciąłem ciągłym cięciem element dolnej powierzchni kadłuba, także czeka mnie wyrównywanie falek(będę go dopasowywał do poszycia).

Kółka czekają na kąpiel w BCG i szlifowanie:
[Obrazek: th_09.jpg]

Pozdrawiam.
Odpowiedz
#5
Proponuje metodę trzecią: bierzesz nożyczki i wycinasz nimi te wręgi bez żadnych schodków i tego tam  Wink Strasznie sobie utrudniasz robotę. Pierwszy raz spotykam się z sytuacją, że wręgi wycinane są skalpelem. Nożyczki robią to równie dobrze a o wiele łatwiej.
Odpowiedz
#6
Popieram przedmówcę-prawda ale podziwiam że skalpelujesz tak ładnie bo mnie to by się ręce trzęsły :mrgreen: z reszta w ogóle tak mam że jak sklejam drobne elementy czy to na styk czy ze sobą to coś za bardzo mi się trzęsą(a w cale tak dużo nie piję- PDT_Armataz_01_28) ale to może z powodu braku wprawy i doświadczenia... :neutral:
Ukończone:
Harrier
Odpowiedz
#7
Ekhem pozwolę sobie nie zgodzić się z kolegami wyżej moim zdaniem nożyczkami nie da się uzyskać tak dobrego efektu jak skalpelem zwłaszcza że są to wręgi a więc dość gruby karton. Ja wyciąłem już 3szkielety statków czasami nawet o grubości 2mm i nawet przez chwile nie pomyślałem o nożyczkach, ponieważ moim zdaniem jest to mało precyzyjne urządzenie. Jeśli o mnie więc chodzi to w całej rozciągłości popieram autora wątku w wycinaniu skalpelem(osobiście dodam że w tym cała frajda PDT_Armataz_01_18).
Pozdrawiam, Rafał
Ukończone: Lublin RX III, Spitfire Ia, BF 109T-2 KA
Odpowiedz
#8
Faktycznie nie wszystko da się wyciąć nożyczkami np. długie i cienkie wręgi czy elementy się tak zawijają(bynajmniej mi) ale ciachajki i tak wymiatają...pewno to kwestia gustu kto co woli i niech tak zostanie,nie negujemy tylko podziwiamy i zachęcamy do dalszej pracy ;-)
Ukończone:
Harrier
Odpowiedz
#9
Sam w ogóle nie pomyślałem o nożyczkach, których nawet nie mam w swoim warsztacie. Confusedhock: Zbyt mało precyzyjne narzędzie jak dla mnie, ale to kwestia gustu jak napisał Nado.
Odpowiedz
#10
Widząc  jak kolega "dzięcioli" kolisty kształt wręgi skalpelem od razu przyszły mi do głowy nożyczki. Takie zaokrąglone czy podłużne większe elementy ja osobiście zawsze wycinam nożyczkami- i wygodniej, szybciej i w niczym to wycięcie nie ustępuje skalpelowi. Natomiast te wcięcia we wrędze oczywiście najlepiej wykonać skalpelem, nożyczki nie dadzą tutaj raczej rady. Dopisek w kwestii doprecyzowania mojej wcześniejszej wypowiedzi Wink powodzenia.
Odpowiedz
#11
Szkielet gotowy. Ścianki kabiny i podłoga były trochę za duże, także musiałem je skracać. Tablica przyrządów również, mimo skracania i tak rozepchała mi szerokość górnej części kadłuba(widać to na pierwszym zdjęciu). Zobaczę jak to będzie wyglądać w praktyce, jeśli poszycie nie będzie pasować, to skoryguję to bez problemu. Ależ mnie denerwują te małe niedobory w retuszu, widoczne dopiero po zrobieniu zdjęcia - będę musiał je poprawić.

[Obrazek: th_12.jpg][Obrazek: th_11.jpg][Obrazek: th_10.jpg][Obrazek: th_13.jpg]
Odpowiedz
#12
Witam!

Choć noob'em jestem wtrącę swoje trzy grosze w kwestii wycinania wręg. Ja również robię to skalpelem, jednak w nieco inny sposób. Zanim zacznę wycinać właściwy kształt elementu najpierw odcinam nadmiar "materiału" (po czerwonych liniach)

[Obrazek: wrega.th.jpg]

Po takim zabiegu zdecydowanie łatwiej operuje się nożem, karton jest jakiś przyjemniejszy w obyciu. Następnie powoli wycinam kształt wręgi (poza czarną linią) a następnie szlifuję na papierku ściernym do uzyskania ostatecznego, gładkiego kształtu.

Powodzenia w dalszej budowie, mam nadzieję, że jakoś pomogłem Tongue

Pozdrawiam!
Maciek
Chcesz pogadać o modelach RC?
YouTube: www.youtube.com/rcbonk

Facebook: http://www.facebook.com/rcbonk.fanpage
Instagram: http://www.instagram.com/rc_bonk/
Odpowiedz
#13
Leonidas Nie wiem czy na twoim miejscu nie przymierzyłbym się do oklejenia poszyciem, bez uprzedniego wklejania wręgi A10, A11 i tej szarej z przodu. Jak ci zabraknie poszycia to zawsze mógłbyś szlifować, a teraz będziesz musiał tfu tfu odrywać.
Odpowiedz
#14
Dzięki za dobre słowa.
Bonk, tak samo wcześniej odcinam nadmiar kartonu, tylko nie pokazałem tego na zdjęciu.
Mazielony, szlifować zawsze mogę na górze wręgi. :grin:

Następna odsłona dzisiaj wieczorem, lub jutro.
Odpowiedz
#15
Przykleiłem poszycie dolne i przednie. Dolne zachodzi na drugie, także krawędź po wcześniejszej impregnacji BCG zeszlifowałem, dzięki czemu przejście między nimi jest łagodniejsze i lepiej wygląda. Zamierzam tak zrobić z całym poszyciem kadłuba.
[Obrazek: th_14.jpg][Obrazek: th_15.jpg]

Płoza ogonowa:
[Obrazek: th_16-1.jpg]

Wyciąłem też wszystkie podklejone elementy:
[Obrazek: th_17-1.jpg]
Odpowiedz
#16
Wkleiłeś tę płozę? Może się okazać, że ją kilka razy urwiesz przy dalszych pracach w modelu, mam nadzieję, że nie. Połączenie wyszło ci pierwszego sortu.
Pzdr
Odpowiedz
#17
Połączenie pierwsza klasa!
Co do płozy, to o ile dobrze pamiętam, to jest ona na stałe połączona z elementem szkieletu - tą pionową częścią, która biegnie od kabiny do końca kadłuba - w takiej sytuacji nie mógł zostawić jej na później.
[Obrazek: th_sww_zpsf23bd504.jpg]
Ukończone: J2M3 "Raiden"Ki-46 | F4F-3 Wildcat
Odpowiedz
#18
Fajna relacja - dawno już nie oglądałem takich fotek z poukładanymi wyciętymi wręgami Wink Pełna profeska! Dawaj dalej, aha - uważaj na budowę skrzydła, nie pamiętam dokładnie o co chodziło, ale możliwe że są źle oznaczone części L i P.
na macie: projekt X
Odpowiedz
#19
Naprawdę miło mi czytać to, że Wam się podoba.

Redbaron i Mazielony - tak jak napisał Redbaron, płoza jest tą samą częścią szkieletu.
Kroolo - dzięki, będę uważał. To jeszcze wstawię zdjęcie wyciętych i poukładanych elementów poszycia :mrgreen::
[Obrazek: th_18-1.jpg]
Po wstępnych przymiarkach jest dobrze, najwyżej czekają mnie drobne poprawki.

Mały offtop - pochwalę się zakupami, z których jestem średnio zadowolony, bo farbka, która miała pasować do retuszu nie pasuje(na planszy w sklepie była niemal idealna) i kupiłem kolejny model do kolekcji na później, a nie na teraz(ciężko się oprzeć :winkSmile.
[Obrazek: th_19-1.jpg]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Relacja] Messerschmitt Bf 109E-4 [Kartonowy Arsenał 2/2007] cloudwalker 29 16,153 31-01-2022, 07:55
Ostatni post: Karas
  RMS TITANIC -Mały Modelarz, Relacja z budowy. Peno 6 4,049 14-08-2021, 09:30
Ostatni post: ZbiG
  [R] Trzy pokolenia... Jedna relacja tomo11 6 3,422 14-08-2021, 10:10
Ostatni post: tomo11
  USS ESSEX w.(2014) - RELACJA Z BUDOWY Peno 4 3,455 02-04-2021, 11:24
Ostatni post: Hastur
  Fokker F.VIIb/3m (PLL LOT) - Orlik Olek 10 5,171 12-02-2021, 07:33
Ostatni post: ZbiG
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 Dziadek 27 16,032 11-01-2021, 08:36
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja/Galeria] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 Dziadek 39 20,606 11-01-2021, 08:30
Ostatni post: Lesio73
  [Relacja] Kościół w Porąbce - skala 1:100 Astra28 44 19,770 28-11-2020, 11:34
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] Brytyjski monitor HMS "M15" Adrian Kacz 31 17,695 28-11-2020, 11:26
Ostatni post: Zeppelin
  [Relacja] T-34/85 "Rudy" MM 1-2 2005 czyli powrót do dzieciństwa :) Roland 5 4,361 27-04-2020, 09:57
Ostatni post: Karas

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości