Witam,
Chciałbym rozpocząć relację z budowy nowego modelu, brytyjskiego czołgu średniego Vickers MK I. Był to pierwszy czołg średni zbudowany przez Brytyjczyków po I wojnie światowej i mimo wielu nowatorskich rozwiązań miał kilka odziedziczonych cech po poprzednikach. Mam nadzieję, że projekt zainteresuje wszystkich, którym podobają się stare czołgi z mnóstwem nitów i kół.
Czołgi serii Vickers medium MK I były jednym z nielicznych seryjnie produkowanych czołgów w latach 1920. Po zakończeniu I wojny światowej władze brytyjskie zadecydowały o oproszeniu i zmniejszeniu własnych sił zbrojnych. W 1920 roku rozpoczął się rządowy projekt mający na celu zbudowanie nowoczesnego średniego czołgu piechoty o roboczej nazwie Medium Mark D. W tym samym czasie zakłady Vickers’a rozpoczęły własny, niezależny projekt nowego czołgu. Rządowy projekt skończył się porażką, natomiast Vickers przedstawił w 1921 roku aż dwa prototypy nowych czołgów pod wspólną nazwą Vickers Light Tank. Jednak w czasie testów okazało się, że te czołgi są dalekie od ideału i dalszy ich rozwój został wstrzymany. W 1922 roku stworzony nowy, bardziej konwencjonalny prototyp oznaczony jako A2E1. Był on wyposażony w obrotową wieżę z armatą 47mm, co stanowiło nowość w porównaniu do większości czołgów z I wojny światowej. Testy nowego czołgu trwały przez 1923 rok a dostawy dla wojska rozpoczęły się w roku 1924. W tym samym roku zmieniono nazwę czołgu na Medium Tank Mark I.
Załoga składała się z pięciu osób. Miejsce kierowcy było po prawej stronie obok silnika a strzelca / mechanika w dalszej części kadłuba. Dowódca i dwóch strzelców zasiadało w wieży. Niestety silnik nie był oddzielony od przestrzeni zajmowanej przez załogę, przez co wnętrze było bardzo głośne i zanieczyszczone spalinami z silnika. Podwozie stanowiło 12 par kół małych nośnych zamocowanych w wystających pylonach oraz cztery koła podtrzymujące, koło napinające z przodu i napędowe z tyłu po każdej stronie. Kadłub wykonano z płyt stalowych o grubości 8mm, co dawało słabą ochronę. Czołg był napędzany silnikiem Amstrong Siddeley V8 o mocy 90 KM. Maksymalna prędkość to 13 mil na godzinę a zasięg to 150km. Masa czołgu to 13ton. Uzbrojenie stanowiło działo 47mm oraz 4 karabiny maszynowe Hotchkiss M1914 7.7mm i dwa Vickers 7.7mm.
Medium Tank Mark I znajdował się na uzbrojeniu Królewskiego Pułku Czołgów aż do roku 1938, kiedy został zastąpiony innymi czołgami. Medium Tank Mark I były używane jedynie przez wojska brytyjskie i na terenie Wielkiej Brytanii.
Model czołgu w skali 1:25 przedstawia pojazd z kompanii B, Królewskiego Pułku Czołgów w malowaniu z 1938 roku o numerze ME 9900.
Model miał być pierwotnie pomalowany w dwubarwny kamuflaż, ale okazało się po konsultacji z człowiekiem z muzeum czołgów w Bovington (many thanks Stuart), że takiego typu malowanie nosiły jedynie wersje MK II, które były w służbie w Egipcie w latach 30 ubiegłego wieku (podobno nigdy nie wzięły udział w walce). Dlatego też model nosi malowanie i oznaczenia innego wozu wersji MK I, czyli Dark Bronze Green (BSC chart no.24). Rendery:
Model miał być prostym i właściwie trudnym nie jest, ale pracochłonnym. Pomijam ok. 2 tysiące nitów, ale dużo czasu trzeba będzie poświęcić kołom nośnym i ich zawieszeniu. Kół (połówek) jest 48 a zawieszenie to delikatne wózki z wieloma rurkami. Trochę kłopotów mogą sprawić jarzma KM-ów ponieważ powinny to być półkule. No i tradycyjnie ogniwa gąsienic, ale może nie do końca bo składają się jedynie z 9 części o nieskomplikowanych kształtach. Reszta to tylko płaszczyzny i duże walce.
Szkielet:
I pierwsze oklejki z nitami:
Michał
Chciałbym rozpocząć relację z budowy nowego modelu, brytyjskiego czołgu średniego Vickers MK I. Był to pierwszy czołg średni zbudowany przez Brytyjczyków po I wojnie światowej i mimo wielu nowatorskich rozwiązań miał kilka odziedziczonych cech po poprzednikach. Mam nadzieję, że projekt zainteresuje wszystkich, którym podobają się stare czołgi z mnóstwem nitów i kół.
Czołgi serii Vickers medium MK I były jednym z nielicznych seryjnie produkowanych czołgów w latach 1920. Po zakończeniu I wojny światowej władze brytyjskie zadecydowały o oproszeniu i zmniejszeniu własnych sił zbrojnych. W 1920 roku rozpoczął się rządowy projekt mający na celu zbudowanie nowoczesnego średniego czołgu piechoty o roboczej nazwie Medium Mark D. W tym samym czasie zakłady Vickers’a rozpoczęły własny, niezależny projekt nowego czołgu. Rządowy projekt skończył się porażką, natomiast Vickers przedstawił w 1921 roku aż dwa prototypy nowych czołgów pod wspólną nazwą Vickers Light Tank. Jednak w czasie testów okazało się, że te czołgi są dalekie od ideału i dalszy ich rozwój został wstrzymany. W 1922 roku stworzony nowy, bardziej konwencjonalny prototyp oznaczony jako A2E1. Był on wyposażony w obrotową wieżę z armatą 47mm, co stanowiło nowość w porównaniu do większości czołgów z I wojny światowej. Testy nowego czołgu trwały przez 1923 rok a dostawy dla wojska rozpoczęły się w roku 1924. W tym samym roku zmieniono nazwę czołgu na Medium Tank Mark I.
Załoga składała się z pięciu osób. Miejsce kierowcy było po prawej stronie obok silnika a strzelca / mechanika w dalszej części kadłuba. Dowódca i dwóch strzelców zasiadało w wieży. Niestety silnik nie był oddzielony od przestrzeni zajmowanej przez załogę, przez co wnętrze było bardzo głośne i zanieczyszczone spalinami z silnika. Podwozie stanowiło 12 par kół małych nośnych zamocowanych w wystających pylonach oraz cztery koła podtrzymujące, koło napinające z przodu i napędowe z tyłu po każdej stronie. Kadłub wykonano z płyt stalowych o grubości 8mm, co dawało słabą ochronę. Czołg był napędzany silnikiem Amstrong Siddeley V8 o mocy 90 KM. Maksymalna prędkość to 13 mil na godzinę a zasięg to 150km. Masa czołgu to 13ton. Uzbrojenie stanowiło działo 47mm oraz 4 karabiny maszynowe Hotchkiss M1914 7.7mm i dwa Vickers 7.7mm.
Medium Tank Mark I znajdował się na uzbrojeniu Królewskiego Pułku Czołgów aż do roku 1938, kiedy został zastąpiony innymi czołgami. Medium Tank Mark I były używane jedynie przez wojska brytyjskie i na terenie Wielkiej Brytanii.
Model czołgu w skali 1:25 przedstawia pojazd z kompanii B, Królewskiego Pułku Czołgów w malowaniu z 1938 roku o numerze ME 9900.
Model miał być pierwotnie pomalowany w dwubarwny kamuflaż, ale okazało się po konsultacji z człowiekiem z muzeum czołgów w Bovington (many thanks Stuart), że takiego typu malowanie nosiły jedynie wersje MK II, które były w służbie w Egipcie w latach 30 ubiegłego wieku (podobno nigdy nie wzięły udział w walce). Dlatego też model nosi malowanie i oznaczenia innego wozu wersji MK I, czyli Dark Bronze Green (BSC chart no.24). Rendery:
Model miał być prostym i właściwie trudnym nie jest, ale pracochłonnym. Pomijam ok. 2 tysiące nitów, ale dużo czasu trzeba będzie poświęcić kołom nośnym i ich zawieszeniu. Kół (połówek) jest 48 a zawieszenie to delikatne wózki z wieloma rurkami. Trochę kłopotów mogą sprawić jarzma KM-ów ponieważ powinny to być półkule. No i tradycyjnie ogniwa gąsienic, ale może nie do końca bo składają się jedynie z 9 części o nieskomplikowanych kształtach. Reszta to tylko płaszczyzny i duże walce.
Szkielet:
I pierwsze oklejki z nitami:
Michał