Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PWS-50 [modele-kartonowe.com]
#1
W związku z niedługo odbywającą się wystawą o której pisałem w innym wątku (Uliczka Tradycji) ulepiłem coś związanego z tematem ów wystawy. Model wydawał się dość prosty i taki był. Ogólnie zajęło mi to 3 dni. Bez zbytniego udziwniania, waloryzowania etc.

Na początek może nieco historii samego samolotu:

W 1928 r. Aeroklub Francji zorganizował pierwszy Międzynarodowy Konkurs Samolotów Lekkich. Ideą tego konkursu było popularyzowanie lotnictwa sportowego i turystycznego oraz zachęcenie firm lotniczych do prac nad samolotami sportowymi i turystycznymi. Dlatego konkurs ten nie sprowadzał się jedynie do rajdu, czyli wyścigu, ale obejmował również konkurencje techniczne, dzięki którym oceniano samoloty pod względem konstrukcyjnym i użytkowym.
W konkursie tym, w roku 1928 wzięło udział 5 załóg angielskich, 2 niemieckie i 7 francuskich. (Ciekawy był program konkurencji technicznych, który wskazywał na najważniejsze problemy, z jakimi borykali się w tamtym czasie piloci sportowi. W programie tym było np. uruchomienie silnika na czas). Regulamin tego konkursu promował samoloty bezpieczne i ekonomiczne. Konkurs w 1928 r. Wygrał Niemiec Robert Lusser na seryjnym samolocie Klemm L 20.
Po doświadczeniach tego konkursu, Aeroklub Francji wystąpił do FAI z propozycją zorganizowania pod nazwą „Challenge Intrnational de Tourisme” cyklicznego konkursu samolotów turystycznych. Propozycja ta została przyjęta przez FAI oraz przez aerokluby Czechosłowacji, Francji, Niemiec, Rumuni, Szwajcarii i Włoch. Pierwsze zawody „Challenge” zostały zaplanowane w 1929 roku. W zawodach tych brały udział załogi z Niemiec, Francji, Anglii, Włoch, Szwajcarii i  Czechosłowacji. Cały konkurs (próby techniczne i lot okrężny po Europie) wygrał Niemiec Fritz Morzik na samolocie
skonstruowanym przez W. Messerschmitta – BFW M-23 Wielkie zainteresowanie zawodami Challenge spowodowało, że na zawody w 1930 r. (organizowane przez Aeroklub Niemiec) zostało zgłoszonych aż 98 załóg, a wiele samolotów zostało zaprojektowanych i zbudowanych specjalnie na te zawody.
W zawodach w 1930 roku po raz pierwszy wystartowały załogi polskie. Zawody te wygrał ponownie Fritz Morzik na samolocie W. Messerschmitta – BFW M-23c. Najlepszy z Polaków – Stanisław Płonczyński zajął 19 miejsce na samolocie RWD-2.
Ponieważ regulamin tych zawodów został bardzo rozbudowany, jak również zaczęto zgłaszać bardzo dużo załóg, postanowiono je odbywać co dwa lata. W kolejnych zawodach, w roku 1932 doszło do wielkiej sensacji: zawody wygrał Franciszek Żwirko na samolocie RWD-6 wyprzedzając Fritza Morzika, który startowała na samolocie He-64c. Warto dodać, że kolejny Polak - Tadeusz Karpiński zajął 9 miejsce (również na samolocie RWD-6).
Kolejne zawody Challenge zostały zorganizowane przez Aeroklub Polski w 1934 r. Był to wielki sukces samolotów RWD-9 i ich pilotów.
Zawody wygrał Jerzy Bajan na samolocie RWD-9, a drugie miejsce zajął również Polak – Stanisław Płonczyński (też na RWD-9). Inne załogi startujące na RWD-9 zajęły miejsca 7 i 8. Byli to Polak – Jan Buczyński i Czech – Jan Anderle.
PWS-50
Samolot sportowy PWS-50 został skonstruowany przez W. Makowskiego i A. Bobka na zawody Challenge w roku 1930. Był to średniopłat konstrukcji drewnianej z fotelami załogi usytuowanymi obok siebie. PWS-50 został zbudowany w jednym egzemplarzu. W zawodach Challenge startował na nim Z. Babiński. Ukończył lot okrężny poza konkursem, ponieważ przekroczył dopuszczalny czas przelotu.
Po zawodach, samolot został zmodyfikowany poprzez zmianę położenia rury wydechowej. Był używany jako samolot – sportowo – turystyczny do 1933 r.
Konstrukcja:
Wolnonośny średniopłat całkowicie drewniany. Kadłub z czterema podłużnicami i drewnianymi wręgami, kryty sklejką (przód kryty blachą). Za kabiną bagażnik. Płat dwu dźwigarowy, drewniany, kryty do drugiego dźwigara sklejką, dalej płótnem. Podwozie stałe, trójgoleniowe z rur stalowych i z amortyzatorami olejowo – powietrznymi konstrukcji PZL.
Silnik czterocylindrowy, rzędowy ADC Cirrus Mk. III o mocy 95 KM, zbiornik paliwa o pojemności 100 l w kadłubie.
Dane techniczne:
Długość: 7,75 m
Rozpiętość: 11 m
Masa własna: 440 kg
Masa użyteczna: 280 kg
Prędkość maksymalna: 155 km/h
Prędkość przelotowa: 120 km/h
Prędkość minimalna: 70 km/h
Pułap: 2.700 m
Zasięg: 700 km

Model opracowano w skali 1:33 wg stanu z zawodów Challenge z roku 1930.

[Obrazek: th_DSC04561.jpg] [Obrazek: th_DSC04563.jpg] [Obrazek: th_DSC04565.jpg] [Obrazek: th_DSC04566.jpg] [Obrazek: th_DSC04567.jpg] [Obrazek: th_DSC04568.jpg] [Obrazek: th_DSC04571.jpg]

Link do modelu: http://modele-kartonowe.com/pws-50/index.html Wersja poprawiona przez KayFranz.
Odpowiedz
#2
Hmm...
Ale toto nie posunie się do przodu nawet o milimetr...
Chyba, ze ktoś popchnie...

Poza tym sympatyczny modelik i bardzo ładnie wykonany.

Pozdrawiam
Odpowiedz
#3
Lukee - przypatrz się, jest śmigiełko Big Grin
. . . powolutku się klei . . . Rolleyes
Odpowiedz
#4
(08-09-2014, 06:03)marcin1323 link napisał(a): Lukee - przypatrz się, jest śmigiełko Big Grin

Marcin - przypatrz się temu śmigłu  PDT_Armataz_01_27

Odpowiedz
#5
Już widzę Big Grin Brak profilu, prosta deseczka nie popchnie ani nie pociągnie. Ale modelik zacny (moja skala, moja tematyka), podoba mi się pomimo małej wpadki ze śmigiełkiem  :milbravo:
. . . powolutku się klei . . . Rolleyes
Odpowiedz
#6
(08-09-2014, 09:37)marcin1323 link napisał(a): Już widzę Big Grin Brak profilu, prosta deseczka nie popchnie ani nie pociągnie. Ale modelik zacny (moja skala, moja tematyka), podoba mi się pomimo małej wpadki ze śmigiełkiem  :milbravo:
Śmigiełko nie jest całkowicie płaskie jak deska, profil starałem się zrobić jak mogłem. Niestety materia nie była na tyle podatna. Fakt na zdjęciach bardzo nie widać. Może kiedyś spróbuję zrobić do tego raz jeszcze, ale to już inną metodą.
Odpowiedz
#7
W tej skali przy małych samolotach uzyskać pożądany profil nie jest łatwą rzeczą  PDT_Armataz_01_36
. . . powolutku się klei . . . Rolleyes
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [G] Modele Dave`a Graffama, skala 1:200 yogi 15 5,219 18-05-2023, 03:52
Ostatni post: SZAD
  [G]"Argentyński kaktus": Fiat G. 55B Centauro, Modelarstwo Kartonowe nr 46 stachooo 7 1,366 13-03-2023, 09:59
Ostatni post: yogi
  PzKpfw. I Ausf. A - Kartonowe Hobby , Answer Partyzant 2 1,757 08-02-2022, 12:13
Ostatni post: Hastur
  USS Choctaw (1863); 1:350; Modelarstwo Kartonowe kilek15 8 2,581 06-10-2021, 08:16
Ostatni post: kilek15
  [G] Lublin II straż Answer-Kartonowe Hobby 3/19 skala 1:25 Marcin PP 1 2,287 01-06-2020, 12:02
Ostatni post: Lukee
  [G]Macchi M.C. 200 Saetta - Modelarstwo Kartonowe zbin 14 11,353 29-04-2020, 07:17
Ostatni post: zbin
  [G] CSS Stonewall 1:350 wyd.Modelarstwo Kartonowe Seba77 8 3,772 11-04-2019, 05:20
Ostatni post: zizu82
  Moje Modele Michal_Aero 7 3,944 19-02-2017, 11:27
Ostatni post: Piterkowiec
  Pzinż 130 Kartonowe Hobby 2006 Partyzant 6 4,123 15-10-2015, 12:24
Ostatni post: Nico
  [G] Nakajima Type KO3, Answer-Modele Kartonowego Fana, 1:33 Sylwek 5 3,725 17-11-2013, 10:32
Ostatni post: Paweł O

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości