Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[R] Republic P-47 D-11 Thunderbolt [Kartonowy Arsenał 6/2011]
#1
Od ponad tygodnia pocę się nad "dzbankiem" ze znanego i lubianego wydawnictwa. Szkielet rżnięty ręcznię, więc mam małego stresa. Przy składaniu szkieletu sekcji kabinowej wyszła mała niedoróbka - brak zaznaczonych otworów we wrędze W1c, które są niezbędne do montażu półki 1a, do której mocuje się tablicę przyrządów i orczyk.
[Obrazek: p47-1_1_jpg_300x300_q85.jpg]
Nie przepadam za cyjanoakrylami i drutami, więc gdzie mogę to zastępuję elementy druciane rurkami z papierka. W ten sposób powstały orczyk, drążek sterowy, stelaż fotela i inne druciane duperele w kabinie.
[Obrazek: p47-1a_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-2_jpg_300x300_q85.jpg]
Dodałem przewody wychodzące z przyrządów tablicy pilota, tutaj niestety musiałem użyć drutu 0,3 mm. Pasy zrobiłem z folii używanej w kwiaciarniach, klamry na pasach ze srebrnego papieru (papierem to jest chyba tylko z nazwy - srebrny papier do wydruku atramentowego). Sam papier jest właściwie lustrzany, dlatego się tak świeci (na zdjęciach może nie jest to tak widoczne).
[Obrazek: p47-4_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-5_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-6_jpg_300x300_q85.jpg]
Odpowiedz
#2
W kolejnym etapie powstały burty kabiny. Przed montażem duperelków dopasowałem obie burty - niewielkie szlifowanie. Jedna z burt z wyposażeniem:

[Obrazek: p47-7_jpg_300x300_q85.jpg]

i po wklejeniu do kabiny

[Obrazek: p47-8_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-9_jpg_300x300_q85.jpg]

Po wstawieniu obu burt należy okleić górną cześć szkieletu oraz poszycie wewnętrzne za fotetelem pilota. 

[Obrazek: p47-10_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-11_jpg_300x300_q85.jpg]

Przy oklejaniu coś zaczęło mi nie pasować, oklejki kadłuba zbyt zbiegły się u góry i przy wrędze W1r zachodziły na siebie o około 0,5 mm. Przyciąłem myśląc, że jakoś to będzie, ale nie uprzedzajmy faktów ...
Odpowiedz
#3
Fiu, fiuuu !!!
Odpowiedz
#4
Papa_Smurf`ie, to jest Smerfastyczne  ;-)
i te przewody od zegarów, super  PDT_Armataz_01_34
Odpowiedz
#5
No niestety, poszycie zewnętrzne nie pasowało zbyt dobrze. Nie będę rozpisywał się gdzie, co i jak, generalnie wyszło, że skopałem ten szkielet. Po analizie postanowiłem usunąć dolną część szkieletu oraz całą przednią wręgę W1r, a następnie okleić pozostałą część szkieletu poszyciem zewnętrznym,
co zaowocowało takim tworem:

[Obrazek: p47-12_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-13_jpg_300x300_q85.jpg]

Ze skanów wykonałem dwie kluczowe wręgi, które zawierają mocowania skrzydeł i muszą dokładnie zgrać się z poszyciem zewnętrznym.

[Obrazek: p47-14_jpg_300x300_q85.jpg]

Po oszlifowaniu i dopasowaniu (przednia wręga tylko włożona, luz potrzebny jest na sklejkę):

[Obrazek: p47-15_jpg_300x300_q85.jpg]

W następnym kroku złożem przedni segment kadłuba, w którym wyciąłem otwory wentylacyjne i wnęki na rurę wydechową(?).

[Obrazek: p47-16_jpg_300x300_q85.jpg]

Próbne złożenie obu fragmentów wykazało szparę w górnej części, będę próbował trochę zmniejszyć szlifując przedni segment.

[Obrazek: p47-18_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-19_jpg_300x300_q85.jpg]
Obecnie utknąłem na wnękach:
[Obrazek: p47-20_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-21_jpg_300x300_q85.jpg]
Teoretycznie trzeba jednym końcem rury trafić w eliptyczne pole we wnęce a drugim w otwór w poszyciu  zewnętrznym.
Odpowiedz
#6
widze, ze kosztowalo Cie to troche zachodu i nerwow. Strasznie nie lubie rwac, za kazdym razem zostawialo to jakies pietno na modelu, ale czasem jest to jedyna metoda na ogolna poprawe sytuacji. U Ciebie wyszlo bardzo dobrze
[Obrazek: J8HtZWI.png]
Odpowiedz
#7
Karas - ja też nie lubię, tutaj na szczęście udało się to zrobić przed przyklejeniem poszycia, więc strat nie było.
Udało się zamontować wnęki. Na renderach nie widać, że należy zamontować je przesuwając do przodu, do pierwszej wręgi, a nie równo z krawędzią wnęki. Udało się trochę doszlifować przedni segment w celu zminimalizowania szpary.

[Obrazek: p47-22_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-23_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-24_jpg_300x300_q85.jpg]

W kolejnym etapie przeszedłem na tył kadłuba i rozpocząłem budowę ogona. Zacząłem od ostatniego segmentu z wnęką kołka ogonowego. I tu pierwsza kontrowersja.

[Obrazek: p47-25_jpg_300x300_q85.jpg]

Jak widać część 26 czyli wewnętrzne poszycie wnęki nie posiada zaznaczonych granic klap. Samo poszycie pełni rolę sklejki w wersji zamkniętej. Do wersji otwartej wnęki trzeba samemu sobie wyrysować i wyciąć, co też uczyniłem. W opisie na ten temat ani słowa, a na renderach nie udało mi się znaleźć, gdzie część 26 ma być umieszczona.

[Obrazek: p47-26_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-27_jpg_300x300_q85.jpg]

Kolejny problem miałem z osłoną trubosprężarki. Wpatrując się w render, wywnioskowałem, że wywinięcie wokół osłony jest na całym obwodzie, i próbowałem tak ukształtować część 25c, co zoowocowało jej nieodwracalnym zniekształceniem:

[Obrazek: p47-28_jpg_300x300_q85.jpg]

Próbowałem ratować sytuację rozcinając ją na pół, ale niewiele to pomogło.

[Obrazek: p47-29_jpg_300x300_q85.jpg]

Zostało mi odciąć część białego wywinięcia i dorobienie własnej wersji.

[Obrazek: p47-30_jpg_300x300_q85.jpg]

Gdybym nie wywijał kartonu w łukowatej części krawędzi to pewnie by pasowało. W opisie brak jakichkolwiek uwag jak ma być kształtowana ta część.
Odpowiedz
#8
Tak sobie przejrzałem te Twoje zmagania z tym samolocikiem i widzę że co chwilka masz jakieś problemy z czytaniem obrazków. Dla chcącego  nic trudnego, ja skleiłem ten model i problemów nie miałem. Dobrze Ci idzie i nie zniechęcaj się. Podglądam  sobie dalej. PDT_Armataz_01_34
Odpowiedz
#9
Ja też go skleiłem i w tym miejscu też miałem sporo kłopotów i z wywinięciem tego kołnierza i z odczytaniem na rysunku jak to ma w ogóle wyglądać. Osobiście nie lubię pseudo - szarych rysunków montażowych .Czasami nie można na nich odwzorować pewnych drobnych szczegółów , takich jak tutaj. Zbin osobiście klejąc patrzyłem i posiłkowałem się twoją relacją . Dlatego zachęcam kolegę do jej obejrzenia. Jak do tej pory wasze Thunderbolty są o niebo leprze niż mój dlatego tak trzymać.

Pozdrawiam.
Odpowiedz
#10
Skleciłem cały kadłub:
[Obrazek: p47-37_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-38_jpg_300x300_q85.jpg]
Podczas montowania sekcji za kabiną wyszedł niewielki uskok na grzbiecie.
[Obrazek: p47-32_jpg_300x300_q85.jpg]
W relacji Zbinia też zauważyłem w tym miejscu uskok, tylko w przeciwną stronę. Wyciąłem górny fragment poszycia, doszlifowałem i wkleiłem na miejsce.
[Obrazek: p47-35_jpg_300x300_q85.jpg]
Potem przyszła kolej na osłonę silnika. Szablon z wewnętrznym poszyciem osłony pasowały do siebie idealnie, natomiast poszycie zewnętrzne okazało się za "małe", co widać na zdjęciu. Biała obdówka powinna być z przodu.
[Obrazek: p47-36_jpg_300x300_q85.jpg]
Oczywiście radą było skrócenie poszycia wewnętrznego o około 1,5 mm. W poszyciu zewnętrznym jedynie segment na samym przodzie osłony był minimalnie zbyt krótki, ale może przez nadmierne szlifowanie lub wyoblanie całej osłony. Dość kłopotliwe jest wklejenie wewnętrznego poszycia 29d (pierwszy segment), które też było odrobinę za długie. Rozciąłem na dwie części i pasowałem każdą z osobna. Całość wnętrza bez silnika wygląda tak:
[Obrazek: p47-40_jpg_300x300_q85.jpg]
A tu cała osłona:
[Obrazek: p47-39_jpg_300x300_q85.jpg]
Silnik zostawiam na koniec. W następnym odcinku usterzenie.
Odpowiedz
#11
Fajne tobie wychodzi ten Dzbanek. :wink:
Możesz zrobić więcej zdjęć osłony silnika, i czy formowałeś według kształtownika.?
Odpowiedz
#12
xoxsc, mówisz i masz Wink
[Obrazek: p47-41a_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-41b_jpg_300x300_q85.jpg]
Szablon służy do nadania kształtu przekroju poprzecznego ostatniego segmentu osłony co widać na zdjęciu w poprzednim poście. Poszycie zewnętrzne skleiłem na styk, potem zdjąłem z szablonu i wyobloną końcówką pędzla wygniatałem od środka na gumce całą wydmuszkę. Potem wkleiłem poszycie wewnętrzne.
Odpowiedz
#13
Jednak modele z silnikiem gwiazdowym nie są takie straszne. Ja mam jeszcze słabość do nich hehe.  :wink:
Czekam na silnik.  :twisted:
Odpowiedz
#14
I lepi nie zoatawiać na koniec silnika...
Odpowiedz
#15
Osłona silnika wygląda fantastycznie  PDT_Armataz_01_34.
[Obrazek: th_1002207_490304224408114_1039897755_n_zps17069a1a.jpg] [Obrazek: logo-ismr-gray.png]
Odpowiedz
#16
Oh-yeahh!
Super!
Jak łączyłeś elementy osłony silnika? Jaki klej? Dodawałeś jakieś niestandartowe sklejki,czy wszystko z wycinanki?
Efekt świetny! Gratuluję!
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#17
Mariusz, trochę już napisałem w poprzednim poście. Dwa kolejne segmenty kleiłem na styk klejem BCG, potem nagniatałem od środka okolice połączenia na gumce, żeby uzyskać łagodne przejście segmentów. Potem samo połączenie wygniatałem na twardym podłożu, żeby je wygładzić. Sklejkę wklejałem na końcu, bo połączenie na styk nie jest zbyt trwałe i często przy kształtowaniu miejscami pęka. Zresztą taka wydmuszka jest zbyt wiotka. Wklejenie sklejek z ząbkami przed kształtowaniem skończyło by się odbiciem tych ząbków na poszyciu zewnętrznym. Poniżej przygotowane segmenty przed pierwszym kształtowaniem.
[Obrazek: p47-41c_jpg_300x300_q85.jpg]
A TV i Internet kłamią Wink Model na zdjęciach, choć nie najlepszych, wygląda znacznie lepiej niż na żywo, tak mi się wydaje. Cieszę się, że model Wam się podoba.
(08-09-2015, 08:28)air_22 link napisał(a): I lepi nie zoatawiać na koniec silnika...
A to dlaczego? Może nie pasować do osłony? Silnik zrobię na końcu, bo zbyt wiele silników zrobiłem do niedokończonych modeli. Akurat z robieniem silników nie mam problemów 8)
Odpowiedz
#18
Tak myślałem.
Dzięki! PDT_Armataz_01_34
Pozdrawiam wszystkich!
Odpowiedz
#19
Montaż usterzenia przebiegł bez problemów.

[Obrazek: p47-42_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-43_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-44_jpg_300x300_q85.jpg]
[Obrazek: p47-45_jpg_300x300_q85.jpg]

Od siebie dodałem oprofilowanie i oszklenie  światła sygnalizacyjnego na sterze kierunku. Dodam tylko, że montaż usterzenia wykonałem po zmontowaniu szkieletu skrzydeł i próbnym zamocowania do kadłuba, aby ewentualnie skorygować położenie usterzenia poziomego.
Trudniej było z montażem oprofilowania usterzenia. Nie udało mi się dostatecznie dobrze uformować go przed montażem, żeby sprawdzić czy wszystko pasuje. Z duszą na ramieniu kleiłem i formowałem jednocześnie. Efekt oszałamiający może nie jest, ale miałem obawy, że wyjdzie gorzej.

[Obrazek: p47-46_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-47_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-48_jpg_300x300_q85.jpg]

Jak widać zabrakło trochę materiału z przodu, trzeba będzie dorobić mały klin. Wylazło także trochę białego pola z lewej strony w okolicy steru kierunku.

Na koniec tego odcinka wspomniane szkielety skrzydeł wraz z wnękami podwozia i ich wyposażeniem (siłowniki zrobiłem własne z cieńszego papieru). Szkielety nie są jeszcze kompletne, reszta zostanie doklejona po wyposażeniu wnęk.

[Obrazek: p47-51_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-50_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-49_jpg_300x300_q85.jpg]
Odpowiedz
#20
Złożyłem skrzydła. Obowiązkowo reflektor zrobiony z folii alu.

[Obrazek: p47-61_jpg_300x300_q85.jpg]

W drugim skrzydle także wstawiłem trzy kolorowe światełka. Dla ułatwienia ich montażu od spodu poszycia przykłeiłem pierścienie o średnicy świateł. Po włożeniu zakleiłem tylko taśmą Tamiyii.

[Obrazek: p47-62_jpg_300x300_q85.jpg][Obrazek: p47-60_jpg_300x300_q85.jpg]

Przed zamontowaniem skrzydeł zainstalowałem kabinę. Tym razem poszedłem na łatwiznę i kupiłem wraz z żywicznymi kołami gotowe. Pieszczenie z kabiną trwało prawie tydzień, a wyszło tak sobie.

[Obrazek: p47-52_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-58_jpg_300x300_q85.jpg]

Potem przyszła pora na pierwsze skrzydło. Cytując klasyka "Znów mi życiu nic nie wyszło" ... i brakło trochu materiału w oprofilowaniu kadłub-szkrzydło w okolicy krawędzi natarcia. Wkleiłem trójkątną łatę z zapasu. Także przejście w tej okolicy oprofilowania nie jest takie gładkie, nie odważyłem się zrobić zaznaczonych nacięć i może dlatego tak wyszło.

[Obrazek: p47-53_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-54_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-56_jpg_300x300_q85.jpg]

Pozazdrościłem Stachoowi i też spóbowałem zrobić światła pozycyjne na końcach skrzydeł.

[Obrazek: p47-57_jpg_300x300_q85.jpg]

Odpowiedz
#21
Pięknie  :milbravo:
Odpowiedz
#22
A czym przykleileś te światła na końcach skrzydeł?
Odpowiedz
#23
Świetnie go wykonujesz  :milbravo:
Delikatne potknięcia,  o których piszesz w relacji i przedstawiasz na fotkach, zacierają się. Są nawet pozytywnie wpasowane w grafikę modelu już trochę wyeksploatowanego.
Jest dobrze i tak trzymaj  :grin:
Odpowiedz
#24
(26-10-2015, 11:44)air_22 link napisał(a): A czym przykleileś te światła na końcach skrzydeł?
Superglutem. Początkowo próbowałem to zalać bezbarwną masą akrylową i wyszlifować, ale nie wyszło to dobrze (pęcherzyki powietrza i lekko gumowata powierzchnia) więc wróciłem do klasyki.
(27-10-2015, 12:15)Gregory link napisał(a): Świetnie go wykonujesz  :milbravo:
Delikatne potknięcia,  o których piszesz w relacji i przedstawiasz na fotkach, zacierają się. Są nawet pozytywnie wpasowane w grafikę modelu już trochę wyeksploatowanego.
Jest dobrze i tak trzymaj  :grin:
Dzięki
Odpowiedz
#25
Witam oglądaczy i ewentualne oglądaczki. To pewnie ostatni odcinek przed galerią. Robota się ślimaczy z powodu niezgrabnych rąk, wieczornego zmęczenia i zespołu tzw. Chronicznego Braku Czasu. Dokleiłem drugie skrzydło, zamontowałem lotki i klapy w pozycji wychylenia:

[Obrazek: p47-67_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-68_jpg_300x300_q85.jpg]

Zamontowałem także kółko ogonowe wraz z klapami. Chociaż zmontowałem osłonę to zrezygnowałem z niej, ciekawiej wygląda bez niej:

[Obrazek: p47-69_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-73_jpg_300x300_q85.jpg]

Tradycyjnie w prawie każdym modelu goleń podwozia występuje jako pasek z kartonu nawijany kilkukrotnie na drucie. Takie rozwiązanie skutkuje dość wyraźnym uskokiem wzdłuż goleni, który w wielu przypadkach maskują klapy podwozia. Drugi aspekt takiego rozwiązania to fakt, że oklejka ma często "frędzle", które po zwinięciu imitują zgrubienia, obejmy itp. dodatki występujące na goleni. Często po sklejeniu przerwszego fragmentu oklejki okazywało się, że jednak niedostatecznie ciasno ją zwinąłem i taki "frędzelek" nie owinął całego przekroju, mam następny uskok w innym miejscu i trzeba kombinować jak to zamaskować. Samo zwijanie i sklejanie też do najwygoniejszych nie należy, bo cienkie frędzle można łatwo niechcący pozaginać albo nawet urwać. Dlatego zrezygnowałem z wiekowej tradycji i oklejkę pociąłem na prostokątne kawałki, jak na rysunku niżej. Największy stanowi rurkę, która jest golenią. Wnętrze wypełniłem nawiniętym na drut goleni cienkim papierem. W taki sposób można bezstresowo i w miarę estetycznie wykonać goleń ustawiając wszystkie "szwy" w jednej linii, choć roboty jest więcej.


[Obrazek: o1_jpg_300x300_q85.jpg]


[Obrazek: p47-70_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-71_jpg_300x300_q85.jpg]

Powstał także silnik i dodatkowy zbiornik paliwa:

[Obrazek: p47-63_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-64_jpg_300x300_q85.jpg]
[Obrazek: p47-65_jpg_300x300_q85.jpg] [Obrazek: p47-66_jpg_300x300_q85.jpg]

Chociaż trzymam się standardu to cylidry pomalowałem silverem Pactry. Farba kiepska, słabo kryje, ale w tym przypadku spełniła swoje zadanie, świeci się i widać druk.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [R] Japoński opancerzony transporter piechoty Type 1 Ho-Ki, WAK 5/2011 Kapitan Marchewa 8 977 13-01-2024, 10:00
Ostatni post: Kapitan Marchewa
  [R/G] Tiger I | Kartonowy Arsenał | 1:25 Wojtas 96 31,996 02-10-2023, 07:08
Ostatni post: Karas
  [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ qn 21 6,558 24-07-2023, 11:36
Ostatni post: Tommy T.B.
Brick P-47D 20RA Thunderbolt (Modelik - Nr 21/10) bartmalina 7 2,373 28-03-2023, 11:56
Ostatni post: bartmalina
  [R/G] Wnimatielnyj 1:200 (Dom Bumagi 01/2011) - Cuszima (rozszerzenie) 25 pikowski 27 8,340 06-07-2022, 08:36
Ostatni post: radzias
  [Relacja] Messerschmitt Bf 109E-4 [Kartonowy Arsenał 2/2007] cloudwalker 29 16,151 31-01-2022, 07:55
Ostatni post: Karas
  [R] HMS Havock, Answer Kartonowy Świat nr.8, skala 1:200. zablo1978 6 4,084 13-04-2021, 06:46
Ostatni post: pikowski
  [R]elacja bez gwarancji ukończenia - P47D Thunderbolt - Modelik zielony 13 5,247 29-12-2020, 03:58
Ostatni post: ZbiG
  [R] Radziecki czołg lekki T-60 1:25 (Modelik 21/2011) swicaa 1 2,882 10-11-2020, 08:11
Ostatni post: swicaa
  [WKM2][R] Włoski Niszczyciel DARDO - Orlik 2/2011, 1:200 Hastur 27 20,681 09-10-2019, 05:39
Ostatni post: ZbiG

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości