10-06-2014, 10:34
Witam,
Jako, że robię kolejnego szmaciaka i jestem na etapie kół to nasunęła mi się myśl z gatunku dochodzenia prawdy historycznej.
Chodzi o kolor gumy stosowanej na opony w czasach około pierwszowojennych. Kiedyś już słyszałem, że opony nie były czarne bo barwnik czarny wprowadzono dopiero później. Przeglądając zdjęcia ówczesnych samolotów często trudno określić odcień - raczej są jasne. Ale już wykonane modele czy repliki muzealne lub wręcz eksponaty muzealne mają różnie - czasem szare częściej czarne.
Próbowałem coś na szybko znaleźć w sieci ale albo mało informacji, albo nie na temat, albo źle zadałem pytanie Googlowi (?)
Czy ktoś mógłby mnie oświecić i naprowadzić na jakiś trop w Internecie, lub wręcz wyjaśnić sprawę techniczną produkcji gumy (kauczuku) i jej kolorów?
Pozdrawiam
Jako, że robię kolejnego szmaciaka i jestem na etapie kół to nasunęła mi się myśl z gatunku dochodzenia prawdy historycznej.
Chodzi o kolor gumy stosowanej na opony w czasach około pierwszowojennych. Kiedyś już słyszałem, że opony nie były czarne bo barwnik czarny wprowadzono dopiero później. Przeglądając zdjęcia ówczesnych samolotów często trudno określić odcień - raczej są jasne. Ale już wykonane modele czy repliki muzealne lub wręcz eksponaty muzealne mają różnie - czasem szare częściej czarne.
Próbowałem coś na szybko znaleźć w sieci ale albo mało informacji, albo nie na temat, albo źle zadałem pytanie Googlowi (?)
Czy ktoś mógłby mnie oświecić i naprowadzić na jakiś trop w Internecie, lub wręcz wyjaśnić sprawę techniczną produkcji gumy (kauczuku) i jej kolorów?
Pozdrawiam